Satans gubbjävel

Twosaint skrev:
...det är bara att vigla upp alla rörmockare så kommer det att vara lynch-stämning den dagen han ska försöka sig på mitt jobb :fatta!.../QUOTE]De verkar inte ha gjort ett så dåligt val, trots allt.

Chrille skrev:
Fråga:
Finns det inte undantag från turordningsreglerna för småföretag?
Osäker, det är ca 800 sidor nya regler för småföretag som kommer ut varje år, myndigheterna måste göra något för skattepengarna man betalar in, damn, sitter med ännu mer bröte nu som skall deklararas och fyllas i! det tar tid, kostar pengar och är belagt med vite om det ej skickas in i tid... (intrastat, SCB)

Chrille skrev:
Fråga:
Finns det inte undantag från turordningsreglerna för småföretag?
Jo, och i större företag också.

Bingo skrev:
Jo, och i större företag också.

Jo det var det jag hade för mig - att vissa(inte alla) kan hållas utanför turordningsreglerna pga kompetens och företagets behov.

Felix skrev:
De största undantagen man ser är just i stora företag! Där finns det mycket mer makt och ledning och fack kan koka ihop någon egen soppa,
Nja, fullt så enkelt är det inte. Företag med mindre än 10 anställda kan ta bort två anställda från turordnngsreglerna. Om ett tiomannaföretag måste halvera arbetsstyrkan kan de alltså ta bort två av fem från turordningsreglerna. Det är en rätt stor andel.

Som anställd bör man dock leva i tron at om företaget vill bli av med någon så blir de det. Det är nämligen så det funkar.

Edit: jag kan inte reglerna något vidare men visst är det så att undantagen från turordningsreglerna avser varje avtalsområde för sig? Dvs att elektrikerna på ett företag räknas för sig, innesäljarna för sig, rörmokarna för sig osv. Sammantaget kan företaget ofta undanta ganska många personer.

Last edited:
Felix skrev:
De största undantagen man ser är just i stora företag! Där finns det mycket mer makt och ledning och fack kan koka ihop någon egen soppa,

Allmänt så tycker jag att det verkar vara i de stora företagen som facken verkligen ställer till problem. I mindre brukar fackens makt begränsas av andra omständigheter...

Det finns undantag. Men svåra att få igenom. Handlar om kompetens som behövs på företaget.

Finns att läsa om på www.sif.se under lön och arbetsvilkor bland annat

Liwa1 skrev:
Det finns undantag. Men svåra att få igenom. Handlar om kompetens som behövs på företaget.

...

Nja, jag är nog benägen att hålla med Bingo. Reglerna bli nog oftast bara en riktlinje 'i verkligheten'. Med diverse fiffel, undantag och strategier så bör allt alla företag kunna behålla de största stjärnorna och dumpa de värsta idioterna.

Det facket ALLTID glömmer är att det ska skapas en kemi på mindre arbetsplatser som skapar goda arbetsförutsättningar. Det kan aldrig styras genom regler. Det finns stjärnor och det finns hopplösa losers - de extremerna måste få gå lite utanför oss övriga.

Chrille skrev:
Allmänt så tycker jag att det verkar vara i de stora företagen som facken verkligen ställer till problem. I mindre brukar fackens makt begränsas av andra omständigheter...
Det där tror jag inte riktigt på, faktiskt. Eller beror kanske på vad man menar med "ställer till problem". Det är ganska bekvämt för störe företag att ha ett fack att förhandla med. Det är förresten en av förklaringarna till att civilingenjörer har så låga löner. Och det kan knappast anses vara till nackdel för storföretagen.

Liwa1 skrev:
Det finns undantag. Men svåra att få igenom.
Behöver du bli av med, låt säga 10 personer, så varslar du 50. Sen låter du facket förhandla sig tilll att du bara säger upp 10. Medgörligheten från fackets sida ökar då. Det handlar om en förhandling och måste hanteras som en sådan.

Allmänna, öfverborgerliga funderingar:

Det är en beklämmande mentalitet som finns hos oerhört många svenskar; det är alltid någon annan som ska se till att allt blir ordnat.
Det ses som självklart att "man ska få jobba kvar". Om man är kompetent eller lönsam för företaget är man inte så bekymrad över. Sanslöst.

Bingo skrev:
Behöver du bli av med, låt säga 10 personer, så varslar du 50. Sen låter du facket förhandla sig tilll att du bara säger upp 10. Medgörligheten från fackets sida ökar då. Det handlar om en förhandling och måste hanteras som en sådan.

Exakt, efterssom turordningsreglerna är dispositiva så är det precis såhär det går till.

valmers skrev:

Det är en beklämmande mentalitet som finns hos oerhört många svenskar; det är alltid någon annan som ska se till att allt blir ordnat.
Det ses som självklart att "man ska få jobba kvar". Om man är kompetent eller lönsam för företaget är man inte så bekymrad över. Sanslöst.

Nja, men om man ordnar det själv då?
Om jag om 25 år är en god arbetskamrat och medelbra knegare så gör jag rätt för mig. Ska jag då bli utkonkurrerad av en 20-åring bara för att han har lägre lön än mig i ett par år? Ska jag skrotas bara för att min arbetsgivare ska få det lite lättare att föryngra arbets-styrkan?

Det är knegarperspektivet som är det intressanta här, som tjänsteman med ett ständigt växande ansvarsområde och högt värderad erfarenhet är man synnerligen svårpetad av en gelestylad högskolenörd

valmers skrev:

Är man lite öfverdogmatisk idag, i det öfverborgeliga lägret? :D

Chrille skrev:
Nja, jag är nog benägen att hålla med Bingo. Reglerna bli nog oftast bara en riktlinje 'i verkligheten'. Med diverse fiffel, undantag och strategier så bör allt alla företag kunna behålla de största stjärnorna och dumpa de värsta idioterna.

Det facket ALLTID glömmer är att det ska skapas en kemi på mindre arbetsplatser som skapar goda arbetsförutsättningar. Det kan aldrig styras genom regler. Det finns stjärnor och det finns hopplösa losers - de extremerna måste få gå lite utanför oss övriga.

Hm Chrille, jag menade inget med mitt inlägg åt det hållet. Några fråga om det fanns undantag och det gör det. Därav länka jag dit. Sen vad jag anser och tycker har inte med mitt inlägg att göra. Jag gav bara information och men personliga åsikt är inte den jag hänvisade till.

Chrille skrev:
Nja, men om man ordnar det själv då?
1. Om jag om 25 år är en god arbetskamrat och medelbra knegare så gör jag rätt för mig. Ska jag då bli utkonkurrerad av en 20-åring bara för att han har lägre lön än mig i ett par år?

2. Ska jag skrotas bara för att min arbetsgivare ska få det lite lättare att föryngra arbets-styrkan?

3. Det är knegarperspektivet som är det intressanta här, som tjänsteman med ett ständigt växande ansvarsområde och högt värderad erfarenhet är man synnerligen svårpetad av en gelestylad högskolenörd
1. Javisst, kan arbetsgivaren få samma jobb utfört för en lägre kostnad så är det klart att han gör så. Förutsatt att han agerar strikt ekonomiskt alltså, vilket de flesta inte gör. Du får inte betalt för ålder, erfarenhet osv utan för det du producerar. Sett ur arbetstagarperspektiv har du inte större rätt än 20-åringen till arbetet i fråga.

2. "skrotas" är ett underligt ord i sammanhanget. Folk "skrotas" inte för att de blir uppsagda. Det är inte något nedvärderande i en uppsägning (skall inte vara) .

3. Hehe, You wait and see... Inbilla dig inget Chrille. Den dagen kan komma snabbare än du tror när din "högt värderade erfarenhet" blir en belastning. Det är inte mer synd om "knegaren" än det är om dig.

Bingo skrev:

Tro mig när jag säger att facket kan genomskåda en sådan sak ibland. Det har hänt och jag har sett det. Säger inte att facket är toppen och grejt men i bland kan dom faktiskt vara till fördel och även stora företag som försöker på sig kuper kan gå bet ibland :tummenupp

Sen kan facket lika med göra allt till det sämre med vilket man sett ibland dock.
De nya utvecklingen inom facket ska bli spännande och se och vad som kommer hända nu när man insett hur facken ligger till i medlemsantal och nya eller avhoppande medlemmar.

Liwa1 skrev:
Tro mig när jag säger att facket kan genomskåda en sådan sak ibland.
Självklart, deras förhandlare är inga dumskallar. Det är ingen patentlösning, bara ett sätt att illustrera att det är en förhandling det är fråga om och att det finns fler brickor i det spelet än Lagen om AnställningsSkydd.

Bingo skrev:
1. Javisst, kan arbetsgivaren få samma jobb utfört för en lägre kostnad så är det klart att han gör så. Förutsatt att han agerar strikt ekonomiskt alltså, vilket de flesta inte gör. Du får inte betalt för ålder, erfarenhet osv utan för det du producerar. Sett ur arbetstagarperspektiv har du inte större rätt än 20-åringen till arbetet i fråga.

2. "skrotas" är ett underligt ord i sammanhanget. Folk "skrotas" inte för att de blir uppsagda. Det är inte något nedvärderande i en uppsägning (skall inte vara) .

3. Hehe, You wait and see... Inbilla dig inget Chrille. Den dagen kan komma snabbare än du tror när din "högt värderade erfarenhet" blir en belastning. Det är inte mer synd om "knegaren" än det är om dig.

1. Det är väl därför du oftast har en ganska likvärdig lönebild inom yrken där en 25-åring kan konkurrera ut en 50åring, tex "på golvet"

2. Att bli uppsagd sent i yrkeslivet är alltför ofta att skrotas. Att påstå något annat är blaj. En uppsägning är naturligtvis nedvärderande, SPECIELLT om turordningsreglerna kringgås för att kicka just dig.

3. Naturligtvis är det inte riktigt så enkelt som jag får det att låta, men jag skulle aldrig vilja byta med Svetsar-Berra, 50, som får gå för att chefen valt en yngre kollega pga just åldern och inget annat.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back