Satans Försäkringsbolag!!!

asså hit eller dit, stryp eller inte.. länsfösäkringar är ett skit bolag!!
min bil gick sönder i en olycka och dom ville lösa in bilen, fast skam bjöd bara så jag bad om att få den lagad, vilket dom först vägra, och efter många brev fram och tillbaka och 7månader senare fick jag tillabsk bilen lagad, lite halvt i alla fall.. stereon blev stulen under denna tid och den har jag inte fått betalt för ännu (2år senare), trots att bilen under hela reparations och svammel fasen stått hos saab i länsfösäkringars "händer".. säger då de... riktigt skit!
skulle inte ens fösäkra mina skor hos dom, och många andra har tydligen haft samma problem..
 
Du kan ju försöka hävda till Länsförsäkringar, att Du fått besked att de inte försäkrar hojar strypta oavsett vad som står i papperen, utan endast på originaleffekt. Därmed skulle Du ju inte ha anledning att misstänka att premien var för låg även om den var tämligen billig. (Funkar kanske inte om premien var extremt låg.)

Om Du saknar skälig misstanke om att premien blivit felaktig är Du i god tro. Du skulle därmed kunna hävda att det är oskäligt gentemot Dig att jämka ersättningen till noll.

Kan vara värt ett försök. KAn dock inte lova att det håller

/Er legal eagle
 
Om de kan bevisa det hela så får du nog vara glad att de inte anmäler dig för bedrägeri ovanpå allt annat.
Visst kan man ta en risk, men man får så att säga leken tåla ifall det går så här.
 
Har kört min hoj strypt sedan jag köpte den -99. Har alltid varit försäkrad i strypt utförande (55kw). Har haft länsförsäkringar hela tiden och har aldrig blivit nekad detta. Menar ni att jag inte skulle få ut på försäkringen om oturen skulle vara framme? Låter lite konstigt då jag inte har ljugit för dem och motorcykeln faktiskt är strypt. Kanske bäst att ta ett snack med bolaget för att se vad de säger om det nu är som det sägs här.
 
gammelgubben skrev:
Har kört min hoj strypt sedan jag köpte den -99. Har alltid varit försäkrad i strypt utförande (55kw). Har haft länsförsäkringar hela tiden och har aldrig blivit nekad detta. Menar ni att jag inte skulle få ut på försäkringen om oturen skulle vara framme? Låter lite konstigt då jag inte har ljugit för dem och motorcykeln faktiskt är strypt. Kanske bäst att ta ett snack med bolaget för att se vad de säger om det nu är som det sägs här.
Egentligen är det du beskriver deras fel, det finns gott om hojar från de där årtalen med fel siffror i regbeviset.
Egentligen är det bedrägeri givetvis eftersom du försäkrar hojen som strypt men kör i fulleffektsutförande.
Visst kanske du kan spela dum vid en olycka, trots allt är ju dina srypta 70hk lite mer än killen i trådens 34hk som man förstås borde märka omgående ifall den är ostrypt eller inte.

hupp edit: du kör ju strypt insåg jag nu, dvs inget fel nånstans, men jag är impad att du orkar det i alla år.
 
Last edited:
gammelgubben skrev:
Har kört min hoj strypt sedan jag köpte den -99. Har alltid varit försäkrad i strypt utförande (55kw). Har haft länsförsäkringar hela tiden och har aldrig blivit nekad detta. Menar ni att jag inte skulle få ut på försäkringen om oturen skulle vara framme? Låter lite konstigt då jag inte har ljugit för dem och motorcykeln faktiskt är strypt. Kanske bäst att ta ett snack med bolaget för att se vad de säger om det nu är som det sägs här.

Är det strypt och du har försäkring för den som strypt så är det inga problem. :tummenupp



Länsförsäkringar har en hel avdelning som jobbar med bedrägerier nu så skenförsäkrare och felförsäkrare bör nog byta till andra bolag.
 
Silwer skrev:
Egentligen är det du beskriver deras fel, det finns gott om hojar från de där årtalen med fel siffror i regbeviset.
Egentligen är det bedrägeri givetvis eftersom du försäkrar hojen som strypt men kör i fulleffektsutförande.
Visst kanske du kan spela dum vid en olycka, trots allt är ju dina srypta 70hk lite mer än killen i trådens 34hk som man förstås borde märka omgående ifall den är ostrypt eller inte.
Är väldigt osäker på bedrägeridelen. Motorcykeln är och har alltid varit strypt från det att den var ny. Farten har hitills räckt för mig då jag inte är någon fartfantom. Eftersom motorcykeln är strypt, försäkringsbolaget har godkännt uppgifterna och jag inte har ljugit, hur kan det bli bedrägeri? Vem har då gjort fel?
 
Har själv så sent som för 2 månader försäkrat min r6 som är strypt till 25kw. Av dom 5-6 försäkringsbolag jag kontaktat så var det ingen som ville försäkra den för 25kw trots att den är är strypt (på pappret). Så nej det går inte att försäkra någon hoj för 25kw så länge den är strypt. Hurvida dom betalar ut något eller ej trots att den är försäkrad för full effekt (dock reggad för 25) vet jag ej... någon som har erfareneheter av detta?
 
klart att dom betalar då om hojen är försäkrad med full effekt! då har dom ju garderat sig och får rätt (max) betalt för försäkringen... skulle man sen få problem så är någonting väldigt galet!
 
gammelgubben skrev:
Är väldigt osäker på bedrägeridelen. Motorcykeln är och har alltid varit strypt från det att den var ny. Farten har hitills räckt för mig då jag inte är någon fartfantom. Eftersom motorcykeln är strypt, försäkringsbolaget har godkännt uppgifterna och jag inte har ljugit, hur kan det bli bedrägeri? Vem har då gjort fel?

Jag läste som en kratta, du kör ju strypt och har mao inte gjort nåt fel alls.
Jag är som jag editerade i det andra inlägget mest impad av att du orkat kuska på den strypt så länge.

Det är mao inte bedrägeri du håller på med.
Man blir så van med alla 55kware som går i fulleffekt idag men som ändå försäkras på 55kw för att bolagen har nollkoll (tex många R1-98)
 
jeppz skrev:
Har själv så sent som för 2 månader försäkrat min r6 som är strypt till 25kw. Av dom 5-6 försäkringsbolag jag kontaktat så var det ingen som ville försäkra den för 25kw trots att den är är strypt (på pappret). Så nej det går inte att försäkra någon hoj för 25kw så länge den är strypt. Hurvida dom betalar ut något eller ej trots att den är försäkrad för full effekt (dock reggad för 25) vet jag ej... någon som har erfareneheter av detta?
Som nämns i tråden kan vissa bolag ta mellankort+strypt 25kw och försäkra på det.
Ostryper man sedan med de villkoren så blir det ett bedrägeri.

Man har säkert ändå trafikdelen intakt, men är man vållande eller singelolycka (vilket det nu var i deta fallet) så kvittar det ju ifall man har helförsäkrat.
 
jeppz skrev:
Har själv så sent som för 2 månader försäkrat min r6 som är strypt till 25kw. Av dom 5-6 försäkringsbolag jag kontaktat så var det ingen som ville försäkra den för 25kw trots att den är är strypt (på pappret). Så nej det går inte att försäkra någon hoj för 25kw så länge den är strypt. Hurvida dom betalar ut något eller ej trots att den är försäkrad för full effekt (dock reggad för 25) vet jag ej... någon som har erfareneheter av detta?
Som sagt, har man mellankort så är det ok för vissa bolag
 
Asså, köra utan strypning (fast hojjen är reggad så) = fel
Köra med hoj trimmad till tusen = rätt ??? :va
//PG
 
PelleG skrev:
Asså, köra utan strypning (fast hojjen är reggad så) = fel
Köra med hoj trimmad till tusen = rätt ??? :va
//PG
Var står detta i tråden?

Turbo är inte besiktningsbart (ja utom de få modeller som har det orginal), där tar de som väljer att åka sin risk om det inte på nåt sätt uppges till försäkringsbolaget.

Men det är ju få som åker så antar jag?
 
På If är det iaf inga problem att få försäkra med lägre effekt än den ursprungliga, i år gjordes det mot min vilja. Har en ZX-7R som jag köpte ifjol och försäkrade för fulleffekt, 122hk/90kW. Under vintern hade jag den avställd och inför sommaren ringde jag If för att förvissa mig om att jag skulle få en försäkring med samma förutsättningar och villkor som föregående år.

"Inga problem, bara att ställa på så ordnar vi det!"

Pga tjafs med eftersändning av post dröjde det några veckor efter påställning innan jag fick försäkringsbrevet. En årspremie på bara 2600:- lät ju helt OK, faktiskt drygt 4000:- mer OK än i fjol, men det visade sig att någon kompetent If-medarbetare på eget initiativ försäkrat för 61kW. Kändes surt att ringa och be dem tredubbla årspremien, men inte i närheten av lika surt som det skulle ha varit om jag hamnat i en olycka under de veckor som hojen var försäkrad för den lägre effekten.
 
Hallå ni har nog glömt det viktigaste i detta fall
och det är faktiskt huvida olyckan har gått till.
Alltså att försäkringsbolaget kan bevisa att orsaken till olyckan är
direkt kopplad till den ökade effekt som hojen inte var försäkrad för
detta vet jag då jag hade en ganska lång debatt med ett bolag om detta då jag monterade en turbo på min dåvarande 750r -98 vad som skulle hände vid ett olyckstillfälle och då gjorde man klart för mig att om det var klart att olyckan var direkt kopplad till den ökade effekten på hojen så kunde dom bestrida eller ge nedsatt ersättning för hojen.
Men detta visste man att det inte är lätt för ett försäkrings bolag att bevisa att detta skulle vara orsaken till olyckan.
Jag tycker att du skall driva detta vidare och gör en ordentlig undersökning på olycksplatsen om hastighet o,s,v, och vilken skillnad det skulle gjort med strypt hoj.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top