Sanningen om OK

oFFkeFF skrev:
Det finns vissa ok-mackar som säljer alkylatsoppa ur pump, inte så många men ett par i stockholmstrakten gör iaf. Det är alltså inte alla pumpar. Utan "gräsklipparpump" typ. Och ja, den är betydligt bättre än det som säljs som vanlig 95 och 98, både för hojen och miljön.


Och för oss ute i landet lär det vara fråga om dunkar/fat, så att snacket om förvaring blir irrelevant då?

Pris?

EDIT/
Inlägg som det här
Chris Ash skrev:
......sen häller han i pumpsoppa och moppeolja i racern.... :lol
Har gjort den här tråden koko att förstå, men nu så.
 
Nyteknik skrev:
Sedan de kan ge mer relevanta svar än jag själv. Ser fram emot något liknande från AG´s eller Aspens representant.

Nu börjar det iofs likna nånting, men troligt är att man inte kommer fram till en vettig slutsats mha detta. Ungefär som att ringa till Yamaha,Suzuki och Honda för att fråga vilken hoj som är bäst.

Ringer du runt till dessa tre är det tre partsinlagor i stället för en....

Jag tycker helt ärligt att det är bra att ni provar, så får man se hur det går....
 
Chrille skrev:
Och för oss ute i landet lär det vara fråga om dunkar/fat, så att snacket om förvaring blir irrelevant då?

Pris?

EDIT/
Inlägg som det här

Har gjort den här tråden koko att förstå, men nu så.

Jag vet inte hur det är med beståndet av OK-mackar som säljer alkatylbensin på pump i Uddevalla. Men här i Stockholm finns den alltså och kostar ca 10,60 per liter.

Bortse från Chris kommentar. Puritanerna försöker bestämma sig för hur de ska handskas med informationen att simpla och osexiga OK tillhandahåller bränsle och olja som deras mystiska maskiner troligen tycker är helt ok.
 
För att få en annan sida på historien ringde jag till Aspen och fågade om deras s k tävlingsbänslen "Aspen Racing Fuel" (90 MON) och "Aspen Plus" (93 MON). Fan, man ska hellst vara kemist för att kunna ställa exakt rätt frågor, annars kan man inte få exakt rätt svar. Jag riktade in mig på det jag kan förstå, skillnaden i oktan. Killen jag talade med sade att det de säljer mest till racingförare är deras "Aspen Racing Fuel", trots att den har det lägre oktantalet. Enligt honom innehåller "Aspen Racing Fuel" tillsatser som medger högre brinnhastighet, därmed effektivare, renare förbränning och högre effekt. Att den hade ett lägre oktantal än "Aspen Plus" och dämed inte tål lika hög kompression menade han var mindre viktigt, brinnhastigheten är viktigare. Vidare sade han att ett sanbbrinnande bränsle inte går att få med högre oktan än 90 MON om det ska klara av övriga krav i tävlingsreglementet. Några exakta värden på brinnhastighet på olika bränslen fick jag inte, inte heller några siffror som visar vilken effektvinst/förlust man gör mellan ett snabbrinnande och långsamt brinnande bränsle. Han underströk dock att behovet av snabbrinnande bränsle ökar med varvtalet.

Det är en jungel där ute. :va
 
Nyteknik skrev:
Jag vet inte hur det är med beståndet av OK-mackar som säljer alkatylbensin på pump i Uddevalla. Men här i Stockholm finns den alltså och kostar ca 10,60 per liter.

Bortse från Chris kommentar. Puritanerna försöker bestämma sig för hur de ska handskas med informationen att simpla och osexiga OK tillhandahåller bränsle och olja som deras mystiska maskiner troligen tycker är helt ok.

Alltså, OK säljer samma soppa även på dunk, och den skulle jag kunna tänka mig köpa, det dumma är att det är på fem-litersdunkar har jag för mig, och då är det tyvärr heller inte priset på 10.60 som gäller.
Sen saknas alltså syresättningen i den.
Sist vi var på anderstorp handlade jag iofs castrol-oljan på stigefeldts, men det var inte värstingoljan, och Janne köpte shells tvåtaktsolja, vilket fungerade för bägge.
Vad gäller OK's soppa finns det fler som testat den, Magnus Lindgren körde på den förra året, men även AG. Khilander körde på den 02 och 03, i år har han gått ifrån den. Så det går ok, men förstå att det inte går LIKA bra, folk har redan testat.
Jag tar mig råd med att köra med AG, för jag har pengar till det, skulle pengar saknas skulle jag sänka kompet lite, öka bestyckningen, ställa om tändningen och åka på OK-soppan, inte mer med det.
Anledningen till att jag åker med racesoppa är att jag exempelvis vet att jag åker med samma squish, samma storlek på förbränningsrum som Gemmel gör i VM med sin honda, och jag vet att han inte tankar SUPER på Shell i tyskland..

Fast vi lär kanske VM-teamen nåt de inte visste :rolleyes: Och det är säkert så att de får procent på att lura på oss racesoppor som de inte ens själva använder :rolleyes:
 
Teddy skrev:
För att få en annan sida på historien ringde jag till Aspen och fågade om deras s k tävlingsbänslen "Aspen Racing Fuel" (90 MON) och "Aspen Plus" (93 MON). Fan, man ska hellst vara kemist för att kunna ställa exakt rätt frågor, annars kan man inte få exakt rätt svar. Jag riktade in mig på det jag kan förstå, skillnaden i oktan. Killen jag talade med sade att det de säljer mest till racingförare är deras "Aspen Racing Fuel", trots att den har det lägre oktantalet. Enligt honom innehåller "Aspen Racing Fuel" tillsatser som medger högre brinnhastighet, därmed effektivare, renare förbränning och högre effekt. Att den hade ett lägre oktantal än "Aspen Plus" och dämed inte tål lika hög kompression menade han var mindre viktigt, brinnhastigheten är viktigare. Vidare sade han att ett sanbbrinnande bränsle inte går att få med högre oktan än 90 MON om det ska klara av övriga krav i tävlingsreglementet. Några exakta värden på brinnhastighet på olika bränslen fick jag inte, inte heller några siffror som visar vilken effektvinst/förlust man gör mellan ett snabbrinnande och långsamt brinnande bränsle. Han underströk dock att behovet av snabbrinnande bränsle ökar med varvtalet.

Det är en jungel där ute. :va

Men hallå, det är ingen djungel, det är ganska simpelt.. Vill du spara pengar och göra avkall på lite effekt, så kör med OK's soppa. Det funkar..
Tilläggen i racesoppan, är aromater, "syresättning", som gör att den brinner fortare och även spikar mindre. Det är den som saknas i OK-soppan..

Det är få tvåtaktsmotorer som varvas så högt som våra.. Väldigt sällan tvåtaktsmotorer som varvar över 11000rpm..
 
Det som är riktigt intressant är ju att vi som kör trimmade 4taktare alltså kan välja bort PUMPBENSIN (som övriga svenska folket benämner den vanligast förekommande handelsbensinen) mot ett något dyrare alternativ och få bättre marginaler i maskinerna.
 
Chrille skrev:
Det som är riktigt intressant är ju att vi som kör trimmade 4taktare alltså kan välja bort PUMPBENSIN (som övriga svenska folket benämner den vanligast förekommande handelsbensinen) mot ett något dyrare alternativ och få bättre marginaler i maskinerna.

Japp, och miljövänligare blir ni också ;)
Alltså, de flesta som tävlar i lite högre klasser kör med racesoppa, då det håller jämnare kvalitet.
OK's alkylatsoppa är bättre än "standardsoppan".
 
Jag antar att snabbrinnande bränsle är mer intressant för trimmade, högvarvande fyrtaktare än våra förhållandevis lågvarvande tvåtaktare. Komp borde vara utav högre intresse än varv för vår del. Två- och fyrtaktare kör ju båda med högt komp men en fyrtaktare varvar ju mer. Märk väl att nu gör jag antaganden och gissar hej vilt.
:tomten
 
Teddy skrev:
Jag antar att snabbrinnande bränsle är mer intressant för trimmade, högvarvande fyrtaktare än våra förhållandevis lågvarvande tvåtaktare. Komp borde vara utav högre intresse än varv för vår del. Två- och fyrtaktare kör ju båda med högt komp men en fyrtaktare varvar ju mer. Märk väl att nu gör jag antaganden och gissar hej vilt.
:tomten

13-14k rpm är inte särskilt lågt, inte heller när pipan överladdar är kompet särskilt lågt. Din cykel kräver en hel del av bränslet och är också känsligare än vad en fyrtaktare är på inställningarna.
 
4-taktarna har en aspekt som gör att de blir känsligare för brinnhastigheter och det är större cylinderdiametrar. Flammväggen ska ju hinna tvärs över innan kolven har gått för långt.
 
Nyteknik skrev:
Jag vet inte hur det är med beståndet av OK-mackar som säljer alkatylbensin på pump i Uddevalla. Men här i Stockholm finns den alltså och kostar ca 10,60 per liter.

Bortse från Chris kommentar. Puritanerna försöker bestämma sig för hur de ska handskas med informationen att simpla och osexiga OK tillhandahåller bränsle och olja som deras mystiska maskiner troligen tycker är helt ok.


Men försök förstå....

Har jag sagt att en racer inte funkar på den soppan? Den funkar på tysk pumpsoppa också (Roy kör med sån har jag för mig).

Det jag säger är att AG, Sunoco, Elf, Aspen med flera med till visshet gränsande sannolikhet är bättre soppor. Jag litar mer på världens samlade elit av racerförare än på en svammelgubbe på OK. Det är såpass små marginaler på racerhojar (125 är tom lite känsligare än en 250) så att jag hellre kör på AG102, pengarna är inget problem i det avseendet.
 
Min f d R6'a varvade ju till 14500 med vanlig blyfri 95 utan att blinka. Även Aprilian varvar till 12000 på vanlig blyfri 95. Det vore konstigt om Honda-racern slog i taket vid 13500 p g a att alkylatbensinen brinner för långsamt. Och det värsta som kan hända då är att man tappar lite effekt. Att en SS-trimmad 600 som varvar XXXXX behöver ett snabbrinnande bränsle kan jag förstå men för min förhållandevis lågvarvande motor borde det vara av större intresse att skydda sig mot spikningar p g a för högt komp än att ha ett snabbrinnande bränsle vars egenskaper det är tveksamt om man verkligen utnyttjar.
 
Teddy skrev:
Mjaaa, det är fritt att upp till var och en att skaffa sig en egen uppfattning, vi gör alla våra egna val. Jag vill inte skriva någon på näsan och tänker inte vara lika frispråkig som den jag talade med på OKQ8 men några saker kan jag återge. RON är ointressant, det är ett teoretiskt värde som beräknas med matematiska formler utifrån bensinens sammansättning. MON är ett praktiskt värde som tas fram genom ett test. Att en racesoppa har 95,99 eller 102 RON är delvis värdelöst vetande. OK's Alkylatsoppa är beständig och har i test visat att den håller 93 MON, varken mer eller mindre, nu eller förr. Den håller alltid 93 MON.

Om man vill betala 25 kr/l för Aspen "Racing" Fuel 90 MON eller 10,50 kr/l för OK's Alkylatbensin 93 MON är upp till var och en att bestämma.

Det var intressant har du fått produktspec eller har någon annan det på OK:s bränsle. Känns skönt att jag inte kört på den då det inte är tillåtet med Mon på mer än 90, man vill ju inte bli en som en finsk skidåkare precis.

Tråkigt att de inte har råd med utbildat folk på OK. Jag kan rekommender Heywood boken för den som vill veta mer om Ron/Mon och annan motorteknik för den delen.
 
Nordgren skrev:
Det var intressant har du fått produktspec eller har någon annan det på OK:s bränsle. Känns skönt att jag inte kört på den då det inte är tillåtet med Mon på mer än 90, man vill ju inte bli en som en finsk skidåkare precis.

Tråkigt att de inte har råd med utbildat folk på OK. Jag kan rekommender Heywood boken för den som vill veta mer om Ron/Mon och annan motorteknik för den delen.

Det är ju tydligen tillåtet i vissa soppor....
 
Teddy skrev:
Min f d R6'a varvade ju till 14500 med vanlig blyfri 95 utan att blinka. Även Aprilian varvar till 12000 på vanlig blyfri 95. Det vore konstigt om Honda-racern slog i taket vid 13500 p g a att alkylatbensinen brinner för långsamt. Och det värsta som kan hända då är att man tappar lite effekt. Att en SS-trimmad 600 som varvar XXXXX behöver ett snabbrinnande bränsle kan jag förstå men för min förhållandevis lågvarvande motor borde det vara av större intresse att skydda sig mot spikningar p g a för högt komp än att ha ett snabbrinnande bränsle vars egenskaper det är tveksamt om man verkligen utnyttjar.

Trimma sedan r6'an.. Höj kompet etc, vrid på tändningen.. Inte enbart si och så många RPM. En tvåtaktare arbetar med avgaser på ett helt annat sätt än fyrtaktare, bland annat pipor som överladdar cylindern, tänder varje varv etc.

Det tog rätt lång tid innan man lyckades få fart och bra snurr på tvåtaktarna när man gick ifrån den blyade bensinen, gissa av vilken anledning..

självklart kan du göra bort dig på bestyckning med racesoppa också, skitlätt att sumpa bort 5hk på att bestycka fel.. Men DET KRÄVS RACESOPPA FÖR ATT PLOCKA DET SISTA UR MOTORN! DET ÄR OCKSÅ JÄMNARE KVALITET PÅ RACESOPPAN EFTER SOM DEN KOMMER I TÄTT FÖRSLUTNA FÖRPACKNINGAR!

öhh, vattnet lägger sig i botten av tanken så det är ingen risk att det blandas.. eller hur det nu var..
 
Last edited:
oFFkeFF skrev:
Trimma sedan r6'an.. Höj kompet etc, vrid på tändningen.. Inte enbart si och så många RPM. En tvåtaktare arbetar med avgaser på ett helt annat sätt än fyrtaktare, bland annat pipor som överladdar cylindern, tänder varje varv etc.

Det tog rätt lång tid innan man lyckades få fart och bra snurr på tvåtaktarna när man gick ifrån den blyade bensinen, gissa av vilken anledning..

självklart kan du göra bort dig på bestyckning med racesoppa också, skitlätt att sumpa bort 5hk på att bestycka fel.. Men DET KRÄVS RACESOPPA FÖR ATT PLOCKA DET SISTA UR MOTORN! DET ÄR OCKSÅ JÄMNARE KVALITET PÅ RACESOPPAN EFTER SOM DEN KOMMER I TÄTT FÖRSLUTNA FÖRPACKNINGAR!

öhh, vattnet lägger sig i botten av tanken så det är ingen risk att det blandas.. eller hur det nu var..

1998 då man gick ifrån oblyat bränsle i 500-klassen tappade hojarna uppemot 15-20 hk. Mick Doohan sade "500:or är snälla nu, vem som helst kan köra dem" och det för att man tog bort en tillsats i bensinen.....
 
Kan tillägga att Pär Utterström också kör på OK's soppa och hans cykel går helt ok, utan större problem, dock har han väldigt kort register, och han spenderar mycket tid på att få växellådan rätt.
Högre komp i hans hoj och det skulle bli mer mos ut ur böjarna..
Man får säkert heller ingen större skillnad i toppeffekten, däremot blir kurvan inte lika trevlig.
De nya yammorna vinner på en grej och det är att de har ett långt fint effektband på nästan 2000rpm som ligger på nästan toppeffekt +/- 1-4hk...
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top