Nyteknik
Bannad
Chris Ash skrev:Nyteknik: Sen när blev partsinlagor intressanta öht?
Sedan de kan ge mer relevanta svar än jag själv. Ser fram emot något liknande från AG´s eller Aspens representant.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Chris Ash skrev:Nyteknik: Sen när blev partsinlagor intressanta öht?
oFFkeFF skrev:Det finns vissa ok-mackar som säljer alkylatsoppa ur pump, inte så många men ett par i stockholmstrakten gör iaf. Det är alltså inte alla pumpar. Utan "gräsklipparpump" typ. Och ja, den är betydligt bättre än det som säljs som vanlig 95 och 98, både för hojen och miljön.
Har gjort den här tråden koko att förstå, men nu så.Chris Ash skrev:......sen häller han i pumpsoppa och moppeolja i racern....![]()
Nyteknik skrev:Sedan de kan ge mer relevanta svar än jag själv. Ser fram emot något liknande från AG´s eller Aspens representant.
Chrille skrev:Och för oss ute i landet lär det vara fråga om dunkar/fat, så att snacket om förvaring blir irrelevant då?
Pris?
EDIT/
Inlägg som det här
Har gjort den här tråden koko att förstå, men nu så.
Nyteknik skrev:Jag vet inte hur det är med beståndet av OK-mackar som säljer alkatylbensin på pump i Uddevalla. Men här i Stockholm finns den alltså och kostar ca 10,60 per liter.
Bortse från Chris kommentar. Puritanerna försöker bestämma sig för hur de ska handskas med informationen att simpla och osexiga OK tillhandahåller bränsle och olja som deras mystiska maskiner troligen tycker är helt ok.
Teddy skrev:För att få en annan sida på historien ringde jag till Aspen och fågade om deras s k tävlingsbänslen "Aspen Racing Fuel" (90 MON) och "Aspen Plus" (93 MON). Fan, man ska hellst vara kemist för att kunna ställa exakt rätt frågor, annars kan man inte få exakt rätt svar. Jag riktade in mig på det jag kan förstå, skillnaden i oktan. Killen jag talade med sade att det de säljer mest till racingförare är deras "Aspen Racing Fuel", trots att den har det lägre oktantalet. Enligt honom innehåller "Aspen Racing Fuel" tillsatser som medger högre brinnhastighet, därmed effektivare, renare förbränning och högre effekt. Att den hade ett lägre oktantal än "Aspen Plus" och dämed inte tål lika hög kompression menade han var mindre viktigt, brinnhastigheten är viktigare. Vidare sade han att ett sanbbrinnande bränsle inte går att få med högre oktan än 90 MON om det ska klara av övriga krav i tävlingsreglementet. Några exakta värden på brinnhastighet på olika bränslen fick jag inte, inte heller några siffror som visar vilken effektvinst/förlust man gör mellan ett snabbrinnande och långsamt brinnande bränsle. Han underströk dock att behovet av snabbrinnande bränsle ökar med varvtalet.
Det är en jungel där ute.![]()
Chrille skrev:Det som är riktigt intressant är ju att vi som kör trimmade 4taktare alltså kan välja bort PUMPBENSIN (som övriga svenska folket benämner den vanligast förekommande handelsbensinen) mot ett något dyrare alternativ och få bättre marginaler i maskinerna.
Teddy skrev:Jag antar att snabbrinnande bränsle är mer intressant för trimmade, högvarvande fyrtaktare än våra förhållandevis lågvarvande tvåtaktare. Komp borde vara utav högre intresse än varv för vår del. Två- och fyrtaktare kör ju båda med högt komp men en fyrtaktare varvar ju mer. Märk väl att nu gör jag antaganden och gissar hej vilt.
![]()
Nyteknik skrev:Jag vet inte hur det är med beståndet av OK-mackar som säljer alkatylbensin på pump i Uddevalla. Men här i Stockholm finns den alltså och kostar ca 10,60 per liter.
Bortse från Chris kommentar. Puritanerna försöker bestämma sig för hur de ska handskas med informationen att simpla och osexiga OK tillhandahåller bränsle och olja som deras mystiska maskiner troligen tycker är helt ok.
Teddy skrev:Mjaaa, det är fritt att upp till var och en att skaffa sig en egen uppfattning, vi gör alla våra egna val. Jag vill inte skriva någon på näsan och tänker inte vara lika frispråkig som den jag talade med på OKQ8 men några saker kan jag återge. RON är ointressant, det är ett teoretiskt värde som beräknas med matematiska formler utifrån bensinens sammansättning. MON är ett praktiskt värde som tas fram genom ett test. Att en racesoppa har 95,99 eller 102 RON är delvis värdelöst vetande. OK's Alkylatsoppa är beständig och har i test visat att den håller 93 MON, varken mer eller mindre, nu eller förr. Den håller alltid 93 MON.
Om man vill betala 25 kr/l för Aspen "Racing" Fuel 90 MON eller 10,50 kr/l för OK's Alkylatbensin 93 MON är upp till var och en att bestämma.
Nordgren skrev:Det var intressant har du fått produktspec eller har någon annan det på OK:s bränsle. Känns skönt att jag inte kört på den då det inte är tillåtet med Mon på mer än 90, man vill ju inte bli en som en finsk skidåkare precis.
Tråkigt att de inte har råd med utbildat folk på OK. Jag kan rekommender Heywood boken för den som vill veta mer om Ron/Mon och annan motorteknik för den delen.
Teddy skrev:Min f d R6'a varvade ju till 14500 med vanlig blyfri 95 utan att blinka. Även Aprilian varvar till 12000 på vanlig blyfri 95. Det vore konstigt om Honda-racern slog i taket vid 13500 p g a att alkylatbensinen brinner för långsamt. Och det värsta som kan hända då är att man tappar lite effekt. Att en SS-trimmad 600 som varvar XXXXX behöver ett snabbrinnande bränsle kan jag förstå men för min förhållandevis lågvarvande motor borde det vara av större intresse att skydda sig mot spikningar p g a för högt komp än att ha ett snabbrinnande bränsle vars egenskaper det är tveksamt om man verkligen utnyttjar.
oFFkeFF skrev:Trimma sedan r6'an.. Höj kompet etc, vrid på tändningen.. Inte enbart si och så många RPM. En tvåtaktare arbetar med avgaser på ett helt annat sätt än fyrtaktare, bland annat pipor som överladdar cylindern, tänder varje varv etc.
Det tog rätt lång tid innan man lyckades få fart och bra snurr på tvåtaktarna när man gick ifrån den blyade bensinen, gissa av vilken anledning..
självklart kan du göra bort dig på bestyckning med racesoppa också, skitlätt att sumpa bort 5hk på att bestycka fel.. Men DET KRÄVS RACESOPPA FÖR ATT PLOCKA DET SISTA UR MOTORN! DET ÄR OCKSÅ JÄMNARE KVALITET PÅ RACESOPPAN EFTER SOM DEN KOMMER I TÄTT FÖRSLUTNA FÖRPACKNINGAR!
öhh, vattnet lägger sig i botten av tanken så det är ingen risk att det blandas.. eller hur det nu var..
Nordgren skrev:Tråkigt att de inte har råd med utbildat folk på OK.
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|
![]() |
BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien
Platsen för BMW Motorrad In... |
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |