Sanningen om OK

oFFkeFF skrev:
Som sagt, skitkonstigt att inte hela racingsverige/norden kör på OK's pumpsoppa. Ingen som märker någon skillnad eller så..

Exempelvis.. Kille på anderstorp som hade värmeproblem på sin moddade ss600 när han körde den på 98 oktan pumpsoppa, köpte en dunk aspen av nordgren, och problemen försvann.
Han hade säkert kunnat sänka kompet och ställa om tändningen lite så hade problemen också försvunnit, men då med nackdelen av en viss effektförlust..

Men håll med om att den teoretiska skillnaden mellan Aspen racingbensin och OK:s alkylatbensin verkar försumbar.

:fakta
 
Det är ju bara att prova så får ni se, vad en gubbe på OK babblar om är ju fullständigt ointressant. Det enda som säger nånting är tester som utföres i praktiken.

Dessutom ÄR pumpsoppa inte försluten/syresatt och dessutom reglementsvidrig.
 
Nyteknik skrev:
Men håll med om att den teoretiska skillnaden mellan din Aspen racingbensin och OK:s alkylatbensin verkar försumbar.

:fakta

Öhh, nej... Kör iofs på AG och skillnaden mellan aspen och ag är försumbar..
Du missar poängen och stirrar dig blind på MON-talet, skillnaden är SYRESÄTTNING, och förvaring/transport.
Öppnar jag en dunk AG bör den användas iaf under säsongen, en öppnad dunk AG är inte samma dunk ett halvår efter.. Så nu är det dags för dig att bevisa varför OK's soppa skulle klara av att lagras och hålla exakta värden mer än ett halvår efter..
 
oFFkeFF skrev:
Öhh, nej... Kör iofs på AG och skillnaden mellan aspen och ag är försumbar..
Du missar poängen och stirrar dig blind på MON-talet, skillnaden är SYRESÄTTNING, och förvaring/transport.
Öppnar jag en dunk AG bör den användas iaf under säsongen, en öppnad dunk AG är inte samma dunk ett halvår efter.. Så nu är det dags för dig att bevisa varför OK's soppa skulle klara av att lagras och hålla exakta värden mer än ett halvår efter..

Ho ho – detta uratar. Jag får ladda om och sticka upp huvudet ur skyttegraven när jag har laddat om med grövre ammunition.

Tills vidare kör jag vidare på OK´s produktsortiment och tänker dessutom köra ifrån dig!

:rofl
 
Nyteknik skrev:
Ho ho – detta uratar. Jag får ladda om och sticka upp huvudet ur skyttegraven när jag har laddat om med grövre ammunition.

Tills vidare kör jag vidare på OK´s produktsortiment och tänker dessutom köra ifrån dig!

:rofl

Ja alltså, det är flera som bevisat att det funkar med OK's soppa, inte lika bra, men billigare. Jag kan fixa ett par metzeler enduro 4'or åt dig, de funkar, men de är inte riktigt lika bra som dunlops slicks, men billigare.

Du får börja med att åka fortare än jag om du ska åka ifrån mig :tungan
 
Nyteknik är en intressant person, först nojjas det in i absurdum om bestyckningar, kolvbultsclips, däck med gummibitar på, hur länge en vev håller, hur man kränger ett däck, hur mycket man verkligen måste skruva på en helg osv osv...sen häller han i pumpsoppa och moppeolja i racern.... :lol
 
oFFkeFF skrev:
Ja alltså, det är flera som bevisat att det funkar med OK's soppa, inte lika bra, men billigare. Jag kan fixa ett par metzeler enduro 4'or åt dig, de funkar, men de är inte riktigt lika bra som dunlops slicks, men billigare.

Du får börja med att åka fortare än jag om du ska åka ifrån mig :tungan
På vilket sätt har det funkat, men inte bra?



Chris Ash skrev:
Nyteknik är en intressant person, först nojjas det in i absurdum om bestyckningar, kolvbultsclips, däck med gummibitar på, hur länge en vev håller, hur man kränger ett däck, hur mycket man verkligen måste skruva på en helg osv osv...sen häller han i pumpsoppa och moppeolja i racern.... :lol
Jag försöker helt enkelt fylla på med information och jag inhämtar den på olika ställen. Ibland blir den motstridig och då gör jag en snabb bedömning av vilken som är mest trovärdig. Om trovärdigheten är lika stor avgör kostnaden för de olika alternativen.
 
Chris Ash skrev:
...Dessutom ÄR pumpsoppa inte försluten/syresatt och dessutom reglementsvidrig.

Nej, den är inte reglementsvidrig. SVEMO har för att uppmuntra användandet av s k miljöbränsle (alkylatbensin) gjort ett undantag för dessa som tillåts ha upp till 94 MON.

Saxat från www.aspen.se "Aspen Plus klassas in under reglementet för miljöbränslen som SBF och SVEMO har upprättat. Detta är ett specialreglemente för miljöanpassade tävlingsbränslen som förbunden i Sverige är föregångare till. Detta nya reglemente finns än så länge bara i Sverige vilket betyder att detta bränsle än så länge bara är tillåtet vid nationella tävlingar och inte vid internationella tävlingar."
 
Nyteknik skrev:
På vilket sätt har det funkat, men inte bra?

Just på det sättet att kvaliteten inte varit jämn. D.v.s om du nu jobbar in en fin bestyckning i maj, så räknar du ut att se här ska vi bestycka i ett visst läge i augusti, så kanske det inte stämmer då.
Plus att jag vet att OK-folk haft en del bekymmer med spikningar, trots lägre komp och snäll tändning.

Nu är ju inte heller AG eller Aspen/ELF någon garanti mot detonationer, men det är KLART bevisat att racesopporna håller bättre.

Alltså, det är inga jätteskillnader mot våra cyklar kontra dem i EM och VM, de är lite vassare och de har mer data att jämföra med för att få saker och ting riktigt perfekt uppsatt, och tror du Poggialli, Rolfo, eller för den delen yamaha-vm åkarna kör alkylatsoppa från pumpen?

Och ja, det är bra att lyssna runt, och på vissa nivåer behöver man ju inte åka riktigt såna supervärstinggrejer som i VM..
Men vissa saker gäller även oss på lägre nivåer. Och jag säger inte att man inte kan åka med OK's soppa, bara att den inte är lika bra.
AG's eller Aspens soppa är inte lika bra som ELF's och Shells värstingsoppor heller, men är ett bra mycket billigare med sin 25-28kr/l än 60-70kr/l...
 
oFFkeFF skrev:
......

Exempelvis.. Kille på anderstorp som hade värmeproblem på sin moddade ss600 när han körde den på 98 oktan pumpsoppa, köpte en dunk aspen av nordgren, och problemen försvann.
Han hade säkert kunnat sänka kompet och ställa om tändningen lite så hade problemen också försvunnit, men då med nackdelen av en viss effektförlust..


NU börjar tvåtaktstugget bli intressant:

VAD är det för OK-soppa du snackar om egentligen Nyteknik? Är det verkligen soppan rätt ur pumpen eller??
För annars är ju ditt resonemang kontra spikningar i i trimmade fyrtaktare intressant. Är den soppan du pratar om vanlig handelsbensin eller vad händer?

Orsak att jag frågar: Om "OK-bensinen" är bättre än "vanlig" handelsbensin så blir det ju riktigt intressant för alla Rookies med SS-maskiner.
 
Teddy skrev:
Nej, den är inte reglementsvidrig. SVEMO har för att uppmuntra användandet av s k miljöbränsle (alkylatbensin) gjort ett undantag för dessa som tillåts ha upp till 94 MON.

Saxat från www.aspen.se "Aspen Plus klassas in under reglementet för miljöbränslen som SBF och SVEMO har upprättat. Detta är ett specialreglemente för miljöanpassade tävlingsbränslen som förbunden i Sverige är föregångare till. Detta nya reglemente finns än så länge bara i Sverige vilket betyder att detta bränsle än så länge bara är tillåtet vid nationella tävlingar och inte vid internationella tävlingar."

Ahapp, det måste vara nytt för i år då. Skumt att det inte informerats ut bara, klart trevligt iaf. Då gäller det väl bara att svemo godkänner OK's soppa också ;)
 
Chrille skrev:
NU börjar tvåtaktstugget bli intressant:

VAD är det för OK-soppa du snackar om egentligen Nyteknik? Är det verkligen soppan rätt ur pumpen eller??
För annars är ju ditt resonemang kontra spikningar i i trimmade fyrtaktare intressant. Är den soppan du pratar om vanlig handelsbensin eller vad händer?

Orsak att jag frågar: Om "OK-bensinen" är bättre än "vanlig" handelsbensin så blir det ju riktigt intressant för alla Rookies med SS-maskiner.


Det finns vissa ok-mackar som säljer alkylatsoppa ur pump, inte så många men ett par i stockholmstrakten gör iaf. Det är alltså inte alla pumpar. Utan "gräsklipparpump" typ. Och ja, den är betydligt bättre än det som säljs som vanlig 95 och 98, både för hojen och miljön.
 
motardnisse skrev:
Sorry att jag stör lite i tråden men det händer tycker jag att diverse företag hjälper varandra med både smörjmedel och drivmedel. Om man tar t,ex ÖHLINS oljor i stötdämparna + gafflarna så kommer den oljan från statoil.
Nja den oljan blandas utanför Landskrona om jag inte har fel för mig.
 
oFFkeFF skrev:
Just på det sättet att kvaliteten inte varit jämn. D.v.s om du nu jobbar in en fin bestyckning i maj, så räknar du ut att se här ska vi bestycka i ett visst läge i augusti, så kanske det inte stämmer då.
Plus att jag vet att OK-folk haft en del bekymmer med spikningar, trots lägre komp och snäll tändning.

Jag är som bekant inte expert på området utan tar en chans genom att utvärdera OK´s alkylatbensin som drivmedel i en racer. Jag ska inspektera motorn snart och hoppas att jag inte har dragit på mig spikskador. Kommer detta i så fall vara tydligt? Märker jag det i hur motorn går och låter?
 
Nyteknik skrev:
Jag är som bekant inte expert på området utan tar en chans genom att utvärdera OK´s alkylatbensin som drivmedel i en racer. Jag ska inspektera motorn snart och hoppas att jag inte har dragit på mig spikskador. Kommer detta i så fall vara tydligt? Märker jag det i hur motorn går och låter?

offkeff visade häromvekcan hur en sönderspikad kolv ser ut...;)

Nä, men allvarligt så kommer du att se det tydligt, det märks dock inte när du kör.
 
oFFkeFF skrev:
Öppnar jag en dunk AG bör den användas iaf under säsongen, en öppnad dunk AG är inte samma dunk ett halvår efter.. Så nu är det dags för dig att bevisa varför OK's soppa skulle klara av att lagras och hålla exakta värden mer än ett halvår efter..

OK Teknisk Service & Utveckling svarar:

"OKQ8 alkylatbensin kan teoretiskt förändras om man förvarar den på felaktigt sätt. Detta gäller naturligtvis all bensin och är inget unikt för alkylatbensin. Om en förpackning inte är väl försluten så kan en del av ångtrycket försvinna vilket kan ge startsvårigheter. MON värdet kan också förändras något. Men, detta är något som alla bensinbolag är medvetna om och därför hanteras dessa varor på ett sådant sätt att vi kan garantera att de uppfyller den standard som gäller för respektive produkt. För alkylatbensin gäller således att den alltid har minst 90 MON enligt Svensk Standard SS 15 54 61.

Bara för att förtydliga. Standarden kräver minst 90 MON men vår alkylat håller alltid lägst 93 MON. Alkylat drar inte åt sig fukt. Om du får in fukt i dunken (eller i en tankbil) så lägger sig vattnet på botten eftersom vatten är tyngre än bensin."
 
Nyteknik skrev:
OK Teknisk Service & Utveckling svarar:

"OKQ8 alkylatbensin kan teoretiskt förändras om man förvarar den på felaktigt sätt. Detta gäller naturligtvis all bensin och är inget unikt för alkylatbensin. Om en förpackning inte är väl försluten så kan en del av ångtrycket försvinna vilket kan ge startsvårigheter. MON värdet kan också förändras något. Men, detta är något som alla bensinbolag är medvetna om och därför hanteras dessa varor på ett sådant sätt att vi kan garantera att de uppfyller den standard som gäller för respektive produkt. För alkylatbensin gäller således att den alltid har minst 90 MON enligt Svensk Standard SS 15 54 61.

Bara för att förtydliga. Standarden kräver minst 90 MON men vår alkylat håller alltid lägst 93 MON. Alkylat drar inte åt sig fukt. Om du får in fukt i dunken (eller i en tankbil) så lägger sig vattnet på botten eftersom vatten är tyngre än bensin."

Jojo.. Så när man pumpar ur tanken ur botten är det alltså vattnet man får ut :rolleyes:
Standard bensinbolagssnack... D.v.s små tätt förslutna förpackningar är det som är säkrast.
Det är lite som biltemaprylar, vissa funkar, men det är inte riktigt 100% med andra prylar av lite bättre kvalitet.
Tips är att ringa statoil och ställa samma frågor om OK's alkylatsoppa :D
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top