Nyteknik
Bannad
Jag fick just ett samtal från Teddy som hade ringt OK och talat med en av deras skinntorra ingenjörer/tekniker för att få svar på hur jämn kvaliteten på deras alkylatbensin är i förhållande till Aspen och andra "racingprodukter". Teddys intryck var att personen i andra änden av tråden var högst trovärdig/kunnig och utan försök att skönmåla OK:s produkter. Jag räknar med att Teddy själv återger samtalet men jag kan tala om att det förvånade till och med mig.
För att få svar på frågan om OK:s olja ger lika bra skydd som oljor från Castrol och Motul ringde jag samma person. Man kan tycka att det låter löjligt eftersom han är part i målet. Mitt intryck var dock att han rätt och slätt redogav för de kalla fakta som ligger till grund för klassificering av oljor och deras kvalitet.
Oljorna som OK säljer är framtagna med teknik från Q8. Tillsatserna i oljorna köper man från samma additativtillverkare som Motul och Castrol. Den gode Per-Martin Roos på OK började slå i luntorna för att se vilka motorer man har använt för att testa oljorna mot den internationella kvalitetsnormen ISO EGD. Det var dels en Honda "D10AF27", Suzuki "AX800R" och en Yamaha 50 cc och 350 cc. Alla högvarviga tvåtaktsmotorer som varvas upp och ner och under tung belastning. Man mäter smörjförmåga, friktion, renhet, sotbildning på kolvtopp, vid kolvbult, avgasport etc. OK´s oljor klarar dessa normer lika bra som Castrol och Motul och Roos berättade att han brukar "dra på smilbanden" åt de som säger att OK´s oljor inte är lika bra. Man använder samma tillsatser men marknadsför sina produkter på olika sätt. OK har inte sin logga på paraplytjerenas tights – å andra sidan slipper deras kunder betala för vad dena sponsring kostar. Var och en väljer.
Med den information Teddy fick om alkylatbensinen känns det än mer självklart att köra på OK.

För att få svar på frågan om OK:s olja ger lika bra skydd som oljor från Castrol och Motul ringde jag samma person. Man kan tycka att det låter löjligt eftersom han är part i målet. Mitt intryck var dock att han rätt och slätt redogav för de kalla fakta som ligger till grund för klassificering av oljor och deras kvalitet.
Oljorna som OK säljer är framtagna med teknik från Q8. Tillsatserna i oljorna köper man från samma additativtillverkare som Motul och Castrol. Den gode Per-Martin Roos på OK började slå i luntorna för att se vilka motorer man har använt för att testa oljorna mot den internationella kvalitetsnormen ISO EGD. Det var dels en Honda "D10AF27", Suzuki "AX800R" och en Yamaha 50 cc och 350 cc. Alla högvarviga tvåtaktsmotorer som varvas upp och ner och under tung belastning. Man mäter smörjförmåga, friktion, renhet, sotbildning på kolvtopp, vid kolvbult, avgasport etc. OK´s oljor klarar dessa normer lika bra som Castrol och Motul och Roos berättade att han brukar "dra på smilbanden" åt de som säger att OK´s oljor inte är lika bra. Man använder samma tillsatser men marknadsför sina produkter på olika sätt. OK har inte sin logga på paraplytjerenas tights – å andra sidan slipper deras kunder betala för vad dena sponsring kostar. Var och en väljer.
Med den information Teddy fick om alkylatbensinen känns det än mer självklart att köra på OK.

Last edited: