Sanningen om OK

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag fick just ett samtal från Teddy som hade ringt OK och talat med en av deras skinntorra ingenjörer/tekniker för att få svar på hur jämn kvaliteten på deras alkylatbensin är i förhållande till Aspen och andra "racingprodukter". Teddys intryck var att personen i andra änden av tråden var högst trovärdig/kunnig och utan försök att skönmåla OK:s produkter. Jag räknar med att Teddy själv återger samtalet men jag kan tala om att det förvånade till och med mig.

För att få svar på frågan om OK:s olja ger lika bra skydd som oljor från Castrol och Motul ringde jag samma person. Man kan tycka att det låter löjligt eftersom han är part i målet. Mitt intryck var dock att han rätt och slätt redogav för de kalla fakta som ligger till grund för klassificering av oljor och deras kvalitet.

Oljorna som OK säljer är framtagna med teknik från Q8. Tillsatserna i oljorna köper man från samma additativtillverkare som Motul och Castrol. Den gode Per-Martin Roos på OK började slå i luntorna för att se vilka motorer man har använt för att testa oljorna mot den internationella kvalitetsnormen ISO EGD. Det var dels en Honda "D10AF27", Suzuki "AX800R" och en Yamaha 50 cc och 350 cc. Alla högvarviga tvåtaktsmotorer som varvas upp och ner och under tung belastning. Man mäter smörjförmåga, friktion, renhet, sotbildning på kolvtopp, vid kolvbult, avgasport etc. OK´s oljor klarar dessa normer lika bra som Castrol och Motul och Roos berättade att han brukar "dra på smilbanden" åt de som säger att OK´s oljor inte är lika bra. Man använder samma tillsatser men marknadsför sina produkter på olika sätt. OK har inte sin logga på paraplytjerenas tights – å andra sidan slipper deras kunder betala för vad dena sponsring kostar. Var och en väljer.

Med den information Teddy fick om alkylatbensinen känns det än mer självklart att köra på OK.

:tummenupp

Last edited:
Inte helt oväntat egentligen. Har hört liknande om Biltemas motor-olja som skulle vara "samma" som Shells olja (har för mig det var Shell iaf). Men jag är inte modig nog att prova den "sämre" varianten ännu :)

Last edited:
Nyteknik skrev:
Oljorna som OK säljer är framtagna med teknik från Q8. Tillsatserna i oljorna köper man från samma additativtillverkare som Motul och Castrol.

Det intressanta är väl inte vem dom köper tillsatserna av, utan om det är samma tillsatser man använder?

Ganska klassiskt knep för att missuppfattas till sin fördel sos

Chris Husky skrev:
Det intressanta är väl inte vem dom köper tillsatserna av, utan om det är samma tillsatser man använder?

Ganska klassiskt knep för att missuppfattas till sin fördel sos

Det var enligt uppgift samma tillsatser – men i olika mängder. Som jag skrev var den jag talade med ingen okunnig säljare eller eldsjäl som ville framställa OK i positiv dager. Är man konspiratoriskt lagd bör man även vara misstänksam mot övriga tillverkare och deras motiv.

Nu är det iofs rätt få andra motorer som är så högvarviga som våra...
Så att jämföra en skotermotor på 800cc kan knappast räknas som "högvarvig".
Men vad gäller oljan är det inte så mycket att diskutera, det funkar med billigare oljor..
Fortfarande så gäller en stor skillnad mellan racesoppa och pumpsoppa och det är förvaring och transport. D.v.s pumpsoppar har inte varit tätt försluten, den är inte syresatt etc.
Så förstå som såhär mycket, du kan inte köra motorn lika hårt på den, att den funkar och går framåt rätt bra ändå är en annan femma.
Eller är det något konstigt att F1-vm gp-vm åker på annat än pumpsoppa?

Nyteknik skrev:
Det var enligt uppgift samma tillsatser – men i olika mängder. Som jag skrev var den jag talade med ingen okunnig säljare eller eldsjäl som ville framställa OK i positiv dager. Är man konspiratoriskt lagd bör man även vara misstänksam mot övriga tillverkare och deras motiv.

Det va bara ett påpekande. :tomten

Kul att se att folk inte sväljer allt som sägs med hull & hår och iställer försöker ta reda på hur det ligger till själva! :tummenupp

oFFkeFF skrev:
Nu är det iofs rätt få andra motorer som är så högvarviga som våra...
Så att jämföra en skotermotor på 800cc kan knappast räknas som "högvarvig".
Men vad gäller oljan är det inte så mycket att diskutera, det funkar med billigare oljor..
Fortfarande så gäller en stor skillnad mellan racesoppa och pumpsoppa och det är förvaring och transport. D.v.s pumpsoppar har inte varit tätt försluten, den är inte syresatt etc.
Så förstå som såhär mycket, du kan inte köra motorn lika hårt på den, att den funkar och går framåt rätt bra ändå är en annan femma.
Eller är det något konstigt att F1-vm gp-vm åker på annat än pumpsoppa?

Men man testade ju även andra motorer.

Vad man använder i F1 och MotoGP har jag ingen aning om. Men enligt trovärdig källa är det INGEN skillnad mellan den Aspen som ni kör på för 25-35 kr litern och den OK soppa som finns på pump för 10,50 kr litern.

:fakta

bgix skrev:
Inte ens samma tillsatser och originalrecept verkar vara någon 100%-ig garanti.

I östafrika skar lastbilsdieslar - också Volvos - oförklarligt ihop vid ganska måttliga miltal. En större grusåkare med många Volvo hade dock inga problem. Denne körde med Agip olja medan de med problem använde produkter från de vanliga multinationella bolagen. Den avgörande skillnaden var Agip importerades komplett medan övriga bolag tog in sina egna basoljor och tillsatser och blandade lokalt då detta ger mindre införselavgifter än att ta in färdigblandat.

Vilken är din slutsats?

Nyteknik skrev:
Men enligt trovärdig källa är det INGEN skillnad mellan den Aspen som ni kör på för 25-35 kr litern och den OK soppa som finns på pump för 10,50 kr litern.
:fatta! :fatta! :fatta!

oFFkeFF skrev:

:fakta

För ännu mer trovärdig information borde du väl ringa tex Aspen eller AG och fråga dem om deras produkter. Att bara ringa OK och fråga vad de tycker säger är väl inte mer än att OK tycker deras produkter är lika bra, hur kunnig och trevlig Per-Martin Roos än må vara.

Säger inte att du/OK har fel men att det ofta är bra att ha fler åsikter om saken. Har du rätt är du att gratulera.

Last edited:
Reklam...........

Några intressanta talesätt som alltid poppar upp i min hjärna när jag läser sådana här trådar:

Vilken hoj är bäst, vilken olja är bäst, vilket skinnställ är säkrast.....osv.

- ALLT går att sälja med mördande reklam..............................
- FÅFÄNGAN är den säkraste kunden..........
- JANTELAGEN är närvarande överallt...............

Fyll gärna på listan......

KentW

Kent W skrev:
Några intressanta talesätt som alltid poppar upp i min hjärna när jag läser sådana här trådar:

Vilken hoj är bäst, vilken olja är bäst, vilket skinnställ är säkrast.....osv.

Fyll gärna på listan......

KentW

- Andras fruar är mycket sexigare än sin egen...................

#Olsson# skrev:
- Andras fruar är mycket sexigare än sin egen...................

- Det finns ingen tråd på SH som slutar med samma ämne som den började........

gladh

Nyteknik skrev:
...Jag räknar med att Teddy själv återger samtalet...
Mjaaa, det är fritt att upp till var och en att skaffa sig en egen uppfattning, vi gör alla våra egna val. Jag vill inte skriva någon på näsan och tänker inte vara lika frispråkig som den jag talade med på OKQ8 men några saker kan jag återge. RON är ointressant, det är ett teoretiskt värde som beräknas med matematiska formler utifrån bensinens sammansättning. MON är ett praktiskt värde som tas fram genom ett test. Att en racesoppa har 95,99 eller 102 RON är delvis värdelöst vetande. OK's Alkylatsoppa är beständig och har i test visat att den håller 93 MON, varken mer eller mindre, nu eller förr. Den håller alltid 93 MON.

Om man vill betala 25 kr/l för Aspen "Racing" Fuel 90 MON eller 10,50 kr/l för OK's Alkylatbensin 93 MON är upp till var och en att bestämma.

Teddy skrev:
Mjaaa, det är fritt att upp till var och en att skaffa sig en egen uppfattning, vi gör alla våra egna val. Jag vill inte skriva någon på näsan och tänker inte vara lika frispråkig som den jag talade med på OKQ8 men några saker kan jag återge. RON är ointressant, det är ett teoretiskt värde som beräknas med matematiska formler utifrån bensinens sammansättning. MON är ett praktiskt värde som tas fram genom ett test. Att en racesoppa har 95,99 eller 102 RON är delvis värdelöst vetande. OK's Alkylatsoppa är beständig och har i test visat att den håller 93 MON, varken mer eller mindre, nu eller förr. Den håller alltid 93 MON.

Om man vill betala 25 kr/l för Aspen "Racing" Fuel 90 MON eller 10,50 kr/l för OK's Alkylatbensin 93 MON är upp till var och en att bestämma.

Värt att veta är också att 93 MON inte är tillåtet... 90 MON är max.
Dessutom är som sagt OK's soppa inte syresatt, vilket är tillåtet upp till c:a 3%, vilket ger effekt mot spikningar.

Vilket test visar att den ALLTID innehåller 93 MON? Precis efter tillverkning eller efter 6 månader i en tank?

Goodstuff skrev:
För ännu mer trovärdig information borde du väl ringa tex Aspen eller AG och fråga dem om deras produkter. Att bara ringa OK och fråga vad de tycker säger är väl inte mer än att OK tycker deras produkter är lika bra, hur kunnig och trevlig Per-Martin Roos än må vara.

Säger inte att du/OK har fel men att det ofta är bra att ha fler åsikter om saken. Har du rätt är du att gratulera.

Det är sant. Men jag vet inte om de har egen kunnig personal i Sverige eller om de är glada amatörer som vi.

Men utgångsläget bör vara att OK´s oljor och drivmedel är lika bra innan någon annan har bevisat motsatsen.

;)

Sorry att jag stör lite i tråden men det händer tycker jag att diverse företag hjälper varandra med både smörjmedel och drivmedel. Om man tar t,ex ÖHLINS oljor i stötdämparna + gafflarna så kommer den oljan från statoil.

Nyteknik skrev:
Det är sant. Men jag vet inte om de har egen kunnig personal i Sverige eller om de är glada amatörer som vi.

Men utgångsläget bör vara att OK´s oljor och drivmedel är lika bra innan någon annan har bevisat motsatsen.

;)

Som sagt, skitkonstigt att inte hela racingsverige/norden kör på OK's pumpsoppa. Ingen som märker någon skillnad eller så..

Exempelvis.. Kille på anderstorp som hade värmeproblem på sin moddade ss600 när han körde den på 98 oktan pumpsoppa, köpte en dunk aspen av nordgren, och problemen försvann.
Han hade säkert kunnat sänka kompet och ställa om tändningen lite så hade problemen också försvunnit, men då med nackdelen av en viss effektförlust..

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026