San Marinos GP

Dovizioso har en speciallack på sin hjälm för sitt hemma-GP.

Hjälmen är designad av Valerio Pascucci. Han vann en tävling som Red Bull hade där man skulle göra designen for Doviziosos hjälm för detta racet. Valerio kommer även att få träffa Andrea under helgen som en del av priset för att han vann denna tävlingen.
 

Bifogat

  • 20073008CascoDovi_G.jpg
    20073008CascoDovi_G.jpg
    83.6 KB · Visningar: 63
Last edited:
Kanske är en hoj liknandes Watz ISR 250.:)

Kanske inte. Om det är dessa hojarna så verkar det vara lite mera jobb bakom. Inte ofta man ser fackverksramar, (eller vad det heter), i 125GP!
 

Bifogat

  • fgr3.jpg
    fgr3.jpg
    106.1 KB · Visningar: 12,854
Last edited:
Stoner om banan: "I did two laps on the Ducati test bike (WDW) and my brains nearly got rattled out through my head."
"It's not really a Grand Prix track and the right hand corner coming off the back straight is fast, perhaps a little too fast. I think it needs to be improved because it's very bumpy. So it's going to be pretty loose on these bikes. The track is a lot bumpier than Laguna Seca. There are a lot of long corners with a lot of pressure on the front tyre."
 
Last edited:
Federico Biaggi har fått wildcardet och ska köra en Friba med #80. Han har tydligen haft det hela tiden. Men något strul med om han skulle köra med sitt efternamn eller inte?
 
Last edited:
Federico Biaggi har fått wildcardet och ska köra en Friba med #80. Han har tydligen haft det hela tiden. Men något strul med om han skulle köra med sitt efternamn eller inte?
Honom kommer jag och valmers att heja på. Men bara om han kör med sitt riktiga efternamn :)
 
Honom kommer jag och valmers att heja på. Men bara om han kör med sitt riktiga efternamn :)

Undra om hans pappa fått tillbaka sitt MotoGP-depåpass, sen han gav Melandri en smocka på Assen för nått år sen? :)
 
Kanske inte. Om det är dessa hojarna så verkar det vara lite mera jobb bakom. Inte ofta man ser fackverksramar, (eller vad det heter), i 125GP!

Snygg hoj
ram_tech.gif


Men är du säker på att Friba och FGR är samma hoj? Verkar vara andra förare.
http://www.motofgr.com/
 
Snygg hoj

Men är du säker på att Friba och FGR är samma hoj? Verkar vara andra förare.

Nix. Inte säker alls! :D Men jag gissar att det kunde vara samma. Kanske inte är så. :)
 
Snygg hoj
ram_tech.gif


Men är du säker på att Friba och FGR är samma hoj? Verkar vara andra förare.
http://www.motofgr.com/
Varför bygger man fackverksram egentligen? Lättare, styvare? Hade det funnits någon uppenbar fördel med det borde man se dem på alla motogphojarna. En fråga om att väga de olika konstruktionernas för och nackdelar mot varandra, i ett komplett paket, kanske?

På gathojar förklarar produktionsekonomi många saker, men på den här nivån känns det som att det inte är den detaljen som bestämmer den generella utformningen.
 
hittade en bild på Friba-hoj och unge Biaggi
20070826_fedebiaggi_M.jpg


det ska vara en förfinad Aprilia enligt vad jag förstår
 
Hittade ingen info om Friba. Men ett foto på Biaggi från Italienska 125GP serien. Och den ser mera ut som något som kan vara baserad på en aprilia/Rotax-motor iaf. Så FGR va nått annat..

gthyni hann visst före och valde samma foto som jag :D
 

Bifogat

  • biaggi.jpg
    biaggi.jpg
    107.3 KB · Visningar: 51
Last edited:
Jodå. Länken ovan funkar.

How som helst kommer artikeln här.

Misano MotoGP: Valentino Rossi to run new engine in Misano
By Matthew Birt

MotoGP

30 August 2007 17:22


Valentino Rossi has confirmed he expects to try Yamaha's new pneumatic valve YZR-M1 motor in tomorrow's practice for the Misano MotoGP race. The Italian tested the revised four-cylinder motor at a test session immediately after the Czech Republic MotoGP race in Brno earlier this month.


Although its performance was only marginally better than the conventional spring valve system engine Valentino Rossi has run all season, he will gauge its competitiveness tomorrow when free practice gets underway. Riders have more time to experiment tomorrow with an extra session of practice to allow them to acclimatise to the new Misano circuit, which hasn't hosted a MotoGP race since 1993.


Valentino Rossi said: "It is the first step of development and tomorrow we will try and use it here to understand if we have some more advantage compared to the normal one. Compared to Brno we have less straights here so maybe the engine is a little bit less important."


Valentino Rossi said more pressing than finding engine performance to fight with the Ducati of Casey Stoner was to improve the performance of Michelin's tyres.


Valentino Rossi slumped to seventh in Brno having struggled with rear grip and he added: "The bigger problem is from our tyres. It's difficult, we find some small improvements at the test that for sure we try here but not the big step like we need to fight with Bridgestone."


Valentino Rossi refused to write off his world title hopes though seem resigned to not winning the premier class crown for a second successive season. He trails Stoner by 60-points with just six races remaining and he said:


"It's a big gap. The world championship is finished when the maths say it is finished, but 60-points is a lot. The last three races we have not been at the top. In Laguna Seca and Brno we are not fast enough to even get on the podium so it will tough but we will try and the maximum."


Valentino Rossi is preparing for his first MotoGP race in Misano, which is close to his Tavullia home, and he said he is excited at the prospect.


"It is very strange to come to Misasno for a MotoGP race. For me it's a big emotion because the first time I enter in a real track with a big bike was in Misano. Now the track is completely different but in the past I did a lot of races here - Italian championship, sport production and I the first kilometres on a 125 Grand Prix bike. It's very good because in this part of Italy the passion for motorcycling is very good.
 
Gillar texten på reklamen där! " Self - made bike" :D
 
Varför bygger man fackverksram egentligen? Lättare, styvare? Hade det funnits någon uppenbar fördel med det borde man se dem på alla motogphojarna. En fråga om att väga de olika konstruktionernas för och nackdelar mot varandra, i ett komplett paket, kanske?

På gathojar förklarar produktionsekonomi många saker, men på den här nivån känns det som att det inte är den detaljen som bestämmer den generella utformningen.

Det funkar ju för ducati i både motogp och wsbk :rolleyes:
Det är iaf enklare konstruktionsmässigt att tillverka än box-ramarna.
 
Det funkar ju för ducati i både motogp och wsbk :rolleyes:
Det är iaf enklare konstruktionsmässigt att tillverka än box-ramarna.

Och det är lättare att få "rätt" flex i rätt riktning något där lär vara brist på i Aprilias orginalramar.
 
ramar och ramar

det går nog att bygga bra ramar på båda sätten och t o m på ännu fler sätt.

tror inte man ska underskatta marknadsföringsbiten, att ramarna anknyter till de konstruktioner man använder i sina gatsporthojar är nog så viktigt i valet av byggteknik, både för Ducati och för japanerna.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top