San Marinos GP

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ny bana för dom flesta utom för Vermeulen och West. West vann där för bara 2 månader sen i WSS.

Eftersom detta är en ny bana så kommer man få en timme mer träningstid i MotoGP och 1 extra fram- och 2 extra bak-däck får dom använda denna helgen. 250GP får 30 min och 125GP 15 minuter extra utöver dom ordinarie träningstiderna.

Wildcard-listan har inte kommit ut än. Men Max Biaggis brorson Frederico Biaggi ska ha fått ett wildcard i 125GP, enligt Coppa Italia's hemsida.

Ett hemmateam som kommer ha annan färg på sina cyklar detta racet är WTR teamet med Stefano Bianco och Andrea Iannone i 125GP. Dom byter ut sin ordinarie gula lack mot San Marinos ljusblåa färger.

Tv tider får nån annan ta. Men nästa helg är det iaf. 31 aug-2 sept. Säkert samma tider som vanligt. :)

Det sänds tydligen ingen träning alls:confused:

EuroSport söndag 2 sept

09:45 - 10:15 Uppvärmning

10:15 - 10:45 Introduktion

10:45 - 12:00 125cc

12:00 - 13:15 250cc

13:15 - 15:00 MotoGP

Friidrotts VM, US Open i Tennis och U17 fotboll.... Inget på fredag och lördag, varken på Eurosport eller Eurosport2.

Söndag, Eurosport:
9:45 - 10:15 Uppvärmning
10:15 - 10:45 Introduktion
10:45 - 12:00 125
12:00 - 13:15 250
13:15 - 15:00 MotoGP

Eurosport 2:
21:00 Sammanfattning 125
21:30 Sammanfattning 250
22:00-23:00 MotoGP

/Nån Annan, Koffis svenska brorson :)

Edit: Lite sen, men låter det vara kvar ändå.

axxexs skrev:
Ny bana för dom flesta utom för Vermeulen och West. West vann där för bara 2 månader sen i WSS.
Rätta mig gärna om jag har fel men var det inte så att de vände varv på Misano inför den här säsongen?
Dvs Vermeulen har inte kört banan i sitt nuvarande varv.

Detta race blir svårtippat :va

Verkligen?

Av testerna i veckan att döma har varken Honda, Yamaha eller Michelin närmat sig Ducati/Stoner/Bridgestone nog mycket för att utmana på allvar. Hopper kanske blir farlig nu också men jag tror inte han når ända fram för att slå Stoner om inte Stoner gör bort sig.

Rätta mig gärna om jag har fel men var det inte så att de vände varv på Misano inför den här säsongen?
Dvs Vermeulen har inte kört banan i sitt nuvarande varv.

Jodå, snacka om min förvåning när jag var där i Juli (Är där varje år). Jag fårstår inte riktigt varför, någon som vet?

Det var på Misano som Wayne Rainey bröt nacken 1993. Fast det borde ju inte ta dom 14 år att komma på att banan kanske är farlig på grund av det. Kan det kanske vara accelerationen ut på bakrakan de hade i åtanke? Nu är det ju gradvis tajtare högersvängar istället.

Det var på Misano som Wayne Rainey bröt nacken 1993. Fast det borde ju inte ta dom 14 år att komma på att banan kanske är farlig på grund av det. Kan det kanske vara accelerationen ut på bakrakan de hade i åtanke? Nu är det ju gradvis tajtare högersvängar istället.
Åsen baklänges nästa år :confused:

Biljetterna kom idag och på söndag morgon hoppar jag på hojen för att så sakteliga bege mig ner mot Rimini :yoparty

Detta race blir svårtippat :va
Tycker du? Den här säsongen har kännetecknats av att det är bedrövligt lätt-tippat och helgens race lär knappast bli ett undantag. Vi har i stort sett två förare som kan vinna. Sannolikheten för att den ene av dessa vinner är ca 70%. På resterande 3-4 platser finns lika många förare att välja bland. Varken svårt att tippa eller kul att se. Visst kan man för att försöka underhålla sig tippa att Capirossi, Melandri, Vermeulen, Kawasaki eller Hayden vinner men det vore som sagt inte allvarligt menat. Få kandidater till vinsten behöver i och för sig inte innebära tråkig racing. Det kan ju vara tätt och hårt mellan några få i täten. Men inte ens det bjuder MotoGP av idag på.

:5sure

BORT MED ALL ELEKTRONIK SOM JUSTERAR/ÄNDRAR FÖRARENS INPUT!

Last edited:
Tycker du? Den här säsongen har kännetecknats av att det är bedrövligt lätt-tippat och helgens race lär knappast bli ett undantag. Vi har i stort sett två förare som kan vinna. Sannolikheten för att den ene av dessa vinner är ca 70%. På resterande 3-4 platser finns lika många förare att välaj bland. Varken svårt att tippa eller kul att se.

Efter att ha sett MotoGP live i Brno så blev jag faktiskt förvånad över hur stor skillnad man ser mellan förarna. Det var inget snack efter fredagsträning och kval att det skulle vara Stoner och Hopper i topp. Fruktansvärd attack och fart under alla pass.

Jag håller Hopkins riktigt högt nu. Den killen är underskattad!

Efter att ha sett MotoGP live i Brno så blev jag faktiskt förvånad över hur stor skillnad man ser mellan förarna. Det var inget snack efter fredagsträning och kval att det skulle vara Stoner och Hopper i topp. Fruktansvärd attack och fart under alla pass.

Jag håller Hopkins riktigt högt nu. Den killen är underskattad!
Eftersom det var en knapp sekund per varv om nästan 2 minuter som separerade de 10 första förarna lär ditt intryck av fruktansvärd attack och fart ha varit en synvilla. Det lär knappast synas att förare A är mindre än 1% snabbare än förare B. Som jämförelse motsvarar skillnaden mellan Stoner (pole) och Rossis (6:e tid) 1.06 och 1.06,6 på t.ex. Gelleråsen. Skulle den skillnaden gå att se på förarnas "fart" när de passerar en och en? Delar man upp de 6 tiondelar som Rossi var långsammare än Stoner på hela varvet innebär det en skillnad om 5 hundradelar per kurva (Brno har 13 kurvor). Fem hundradelars skillnad mellan A och B genom en kurva. Går det att se vem som är A och vem som är B när de passerar vid olika tillfällen tror du?

För att man ska se att en förare är snabbare/långsammare än en annan lär sinnena behöva en skillnad om minst några tiondelar per kurva. På Brno skulle det innebära att det efter ett varv skilde över 2 sekunder mellan förarna. I det aktuella exemplet att det faktiskt gick att se att Stoner var snabbare än West, Roberts och Silva (de tre sista på startplattan). Det tror jag var möjligt. Men inte att de 13 andra förarna gick att skilja från Stoner och Hopkins i fart och attack.

Last edited:
Tycker du? Den här säsongen har kännetecknats av att det är bedrövligt lätt-tippat och helgens race lär knappast bli ett undantag. Vi har i stort sett två förare som kan vinna. Sannolikheten för att den ene av dessa vinner är ca 70%. På resterande 3-4 platser finns lika många förare att välja bland. Varken svårt att tippa eller kul att se. Visst kan man för att försöka underhålla sig tippa att Capirossi, Melandri, Vermeulen, Kawasaki eller Hayden vinner men det vore som sagt inte allvarligt menat. Få kandidater till vinsten behöver i och för sig inte innebära tråkig racing. Det kan ju vara tätt och hårt mellan några få i täten. Men inte ens det bjuder MotoGP av idag på.

BORT MED ALL ELEKTRONIK SOM JUSTERAR/ÄNDRAR FÖRARENS INPUT!
Saida säger att Stoner kommer att vurpa i racet, det är dags nu enligt mammon.

Eftersom det var en knapp sekund per varv om nästan 2 minuter som separerade de 10 första förarna lär ditt intryck av fruktansvärd attack och fart ha varit en synvilla. Det lär knappast synas att förare A är mindre än 1% snabbare än förare B. Som jämförelse motsvarar skillnaden mellan Stoner (pole) och Rossis (6:e tid) 1.06 och 1.06,6 på t.ex. Gelleråsen. Skulle den skillnaden gå att se på förarnas "fart" när de passerar en och en? Delar man upp de 6 tiondelar som Rossi var långsammare än Stoner på hela varvet innebär det en skillnad om 5 hundradelar per kurva (Brno har 13 kurvor). Fem hundradelars skillnad mellan A och B genom en kurva. Går det att se vem som är A och vem som är B när de passerar vid olika tillfällen tror du?

För att man ska se att en förare är snabbare/långsammare än en annan lär sinnena behöva en skillnad om minst några tiondelar per kurva. På Brno skulle det innebära att det efter ett varv skilde över 2 sekunder mellan förarna. I det aktuella exemplet att det faktiskt gick att se att Stoner var snabbare än West, Roberts och Silva (de tre sista på startplattan). Det tror jag var möjligt. Men inte att de 13 andra förarna gick att skilja från Stoner och Hopkins i fart och attack.

Kul att vi har sånna experter i Sverige... varför är inte du kommentator
på tex Eurosport istället? :rolleyes:

Du har helt fel. Sån, rakt och konkret :)

Naturligtvis går det inte se skillnad i hastighet i km/h, men det syntes klart och tydligt skillnad i hur tidigt förarna gick på gas och hur hårt, och framför allt vilken skillnad i hastighet det var ut ur kurvan. Som exempel gick Stoner med fullt påslag, med duktigt nedlägg och med bakhjulskas/spinn ända ut på curbsen medan många andra förare var helt upprätt innan dom kom ut till bankanten.

Låter en smula barnsligt när jag försöker beskriva, men det var inget snack om att det tydligt gick att se att vissa förare körde med mycket mer attack än andra.

Sen så såg det yvigt ut när Silva körde också, men det var mer yvigt på ett yxigt och "dåligt" sätt.

Och slutligen så ska man inte bara titta på det bästa kvalvarvet. Stoner och Hopkins körde som att det var det sista dom gjorde, varje varv, varje pass!! Några förare såg helt enkelt blekare ut än andra. Och det avspeglade sig på tiderna. När alla kör apfort så ska det väldigt mycket mer attack till att köra ytterligare en sekund fortare och det syns!

Som jag skrev blev jag själv förvånad, men jag var där och så vitt jag vet inte du så jag anser mig tills vidare ha rätt ;)

EDIT: Och för att ta ett svenskt exempel så ser det på Anderstorp ut att gå nå jävulskt mycket fortare in i södra kurvan när Lindström kör 1.34 än när miinin kör 1.36. Det är väldigt mycket hårdare körning som ska till för att ta lite tid på den nivån..

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...