Med väldigt olika inställning mellan gaffelbenen kan man få minst sagt oönskade vägegenskaper. Om inte annat i högre farter!
Ett av problemen man hade under tidigt 80-tal, rörande just wobbel, var delvis problem med gafflarna (andra faktorer spelade också in, naturligtvis). Så försök vara så noga som möjligt med inställningar och oljenivåer etc. Själv mäter jag alltid upp luftkammrarna till en diff på max 2 mm mellan vä. och hö. gaffelben. Det finns ingen aledning till att INTE vara nogrann!
När det gäller packboxarna är min rekommendation att du byter båda samtidigt som du också byter dammtätningarna och kletar på lite fett på utsidan (läs ovansidan) av tätningarna.
Vad som dock är extra noga när du byter packboxarna är att undersöka och ev. bryna bort ev. skador (stenskott etc.) från innerbenen. Det finns ju i regel en orsak till varför packboxen går sönder!!!
Vill man göra det riktigt bra tar man isär innebenen sätter upp dem i svarven och putsar av dem med fin smärjelduk (800 eller finare) och med tunn olja (hydraulolja). Gör man detta ordentligt, i samband med byte av packbox och dammtätning) så håller packboxarna oerhört länge (så till vida man inte får ett kraftigt stenskott efter 50 m

.
Har du ont om tid kan du, självklart, byta bara den ena packboxen. Men var då beredd på att du kan få läckage på den andra inom relativt kort tid. För att motverka det kan du ju syna innerbenet även på det ben du INTE byter packbox på. Och skava bort ev. märken med ett skavstål. Ev. märken ser man bäst i motljus så en bra lampa och ett litet skavstål kan kanske rädda din packbox hela säsongen och lite till om du har tur.
I ett sådant läge kan du ju också byta dammtätningen som håller skit borta från packboxen och kleta in lite nytt fett innanför damtätningen.
Lycka till!
// Niklas