Samma inställningar i båda gaffelbenen?

Emen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Kan man kolla att inställningarna är samma i gaffelbenen på nått annat sätt än att se till så man har skruvat lika många varv på fjäderförspänning osv.

Och bör man byta olja i båda gaffelbenen om t.ex. bara bytt EN trasig packbox?

Och om det nu skulle skilja lite i inställningar/oljemängd t.ex. märkar man det på köregenskaperna på nått sätt.

:confused:
 
Emen skrev:
Kan man kolla att inställningarna är samma i gaffelbenen på nått annat sätt än att se till så man har skruvat lika många varv på fjäderförspänning osv.
Nej, men det är ju snabbt fixat.
Emen skrev:
Och bör man byta olja i båda gaffelbenen om t.ex. bara bytt EN trasig packbox?
Och om det nu skulle skilja lite i inställningar/oljemängd t.ex. märkar man det på köregenskaperna på nått sätt.:confused:
Njae, borde inte spela någon roll om det är något så när rätt nivå i båda gaffelbenen.
Ett hett tips är att byta båda packboxarna när du ändå håller på, det dröjer nog inte länge innan den andra också börjar läcka.

/A
 
Rundningsmärke skrev:
Nej, men det är ju snabbt fixat.

Njae, borde inte spela någon roll om det är något så när rätt nivå i båda gaffelbenen.
Ett hett tips är att byta båda packboxarna när du ändå håller på, det dröjer nog inte länge innan den andra också börjar läcka.

/A


Precis. Att den ena backboxen gett med brukar vara en signal på att den andra snart ryker också. Byt båda.
 
Med väldigt olika inställning mellan gaffelbenen kan man få minst sagt oönskade vägegenskaper. Om inte annat i högre farter!

Ett av problemen man hade under tidigt 80-tal, rörande just wobbel, var delvis problem med gafflarna (andra faktorer spelade också in, naturligtvis). Så försök vara så noga som möjligt med inställningar och oljenivåer etc. Själv mäter jag alltid upp luftkammrarna till en diff på max 2 mm mellan vä. och hö. gaffelben. Det finns ingen aledning till att INTE vara nogrann!

När det gäller packboxarna är min rekommendation att du byter båda samtidigt som du också byter dammtätningarna och kletar på lite fett på utsidan (läs ovansidan) av tätningarna.

Vad som dock är extra noga när du byter packboxarna är att undersöka och ev. bryna bort ev. skador (stenskott etc.) från innerbenen. Det finns ju i regel en orsak till varför packboxen går sönder!!!

Vill man göra det riktigt bra tar man isär innebenen sätter upp dem i svarven och putsar av dem med fin smärjelduk (800 eller finare) och med tunn olja (hydraulolja). Gör man detta ordentligt, i samband med byte av packbox och dammtätning) så håller packboxarna oerhört länge (så till vida man inte får ett kraftigt stenskott efter 50 m :mad: .

Har du ont om tid kan du, självklart, byta bara den ena packboxen. Men var då beredd på att du kan få läckage på den andra inom relativt kort tid. För att motverka det kan du ju syna innerbenet även på det ben du INTE byter packbox på. Och skava bort ev. märken med ett skavstål. Ev. märken ser man bäst i motljus så en bra lampa och ett litet skavstål kan kanske rädda din packbox hela säsongen och lite till om du har tur.

I ett sådant läge kan du ju också byta dammtätningen som håller skit borta från packboxen och kleta in lite nytt fett innanför damtätningen.

Lycka till!
// Niklas
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top