Jag håller med både dig och "Korvis" att det inte är lätt för missbrukarna och hemlösa. Det kan gå snett för alla och många har tydligen blivit mobbade som yngre eller tex blivit lämnade av frugan och sedan har det gått utför. Och jag anser att samhället definitivt har råd att ha dessa människor och ta hand om dom utan att det ska behöva kosta 50000kr i månaden bara i boende när dom hyr in sig i div baracker, styrda av fifflare. Soctanterna och deras chefer torde vara dom första att ställas till svars för slöseriet.
Men min ståndpunkt skiljer sig tydligen från era där genom att jag anser att fullt friska människor sitter och tar emot bidrag på bidrag utan att skämmas. Jag vet att jag aldrig skulle kunna göra det. Jag skulle aldrig ta emot något jag inte gjort mig förtjänt av. Min stolthet, mitt samvete och mina skuldkänslor skulle förhindra det.
Det är dessa lata människor man MÅSTE sätta press på. Jag förstår inte hur man kan ha en annan ståndpunkt än den. Att andra ska dra runt deras välmående genom att stressa sig igenom vardagen och jobba arslet av sig. Och JA många av dom som utnyttjar vårt eminenta svenska system är människor från andra kulturer, det var ni som drog upp det.
Och det jag försökte att få fram gällande det var att det skiljer sig nåt otroligt mycket mellan olika kulturer bland invandrare och det stör mig att folk som ni vägrar inse det. Du får väl kalla mig rasistisk där då om du vill, men det är den krassa verkligheten. Varför lyckas tex iranier att driva eget, plugga till läkare, integreras mm och ändå behålla sin egna identitet medan somalier tex är totala fuckups till 99%?(ej statistiskt säkerställt, bygger på egna erfarenheter vilket alltså inte klassar in som fördom) Ca hälften av mina vänner har invandrarbakgrund kan jag tillägga, inte från Somalia dock. Dom kommer från trevliga, fina, arbetsamma familjer som inte hyser några agg mot någon för att denne är svensk.
Förstår ni min åsikt? Jag klankar inte ner på utstötta och sjuka. Dom har det svårt redan som det är, utan att nån ska trycka ner dom mer. Om dom verkligen är sjuka vill säga. Iofs tror jag att hårdare krav kanske skulle kunna få en del att inte hamna så djupt ner i träsket och därför kunna räddas.
Fullt friska unga människor däremot som inte vill göra ett skit ska heller inte äta om du frågar mig. Och begår dom brott ska fanimig hela deras tjocka släkt skickas ner till sharialagarna. Våldtagna tjejer, misshandlade småkillar, rånoffer osv - det är inte värt det. För vad deras brott kostar samhället tror jag till och med överträffar bidragskostnaderna. Vi har våra egna kriminella i det här landet, vilket är ofrånkomligt, men behöver verkligen inte importera nya.
Så knyt upp palestinasjalen nu och se verkligheten som den är.
Håller med helt.
Och som någon skrev tidigare:
- Arbete för föda
- Engagemang för nöje
- Kompetens för lyx
Har man inte drivet att jobba till sig marginal till nöjen eller kompetens för lyxkonsumption så får man vara utan. Är man dock inte invalid så kan man arbeta, och det ger mat på bordet.
Min syn på det är superenkel: Den som KAN, men inte VILL, får äta bark. Men fan inte från mina träd!