samhällets utstötta

Jag håller med både dig och "Korvis" att det inte är lätt för missbrukarna och hemlösa. Det kan gå snett för alla och många har tydligen blivit mobbade som yngre eller tex blivit lämnade av frugan och sedan har det gått utför. Och jag anser att samhället definitivt har råd att ha dessa människor och ta hand om dom utan att det ska behöva kosta 50000kr i månaden bara i boende när dom hyr in sig i div baracker, styrda av fifflare. Soctanterna och deras chefer torde vara dom första att ställas till svars för slöseriet.

Men min ståndpunkt skiljer sig tydligen från era där genom att jag anser att fullt friska människor sitter och tar emot bidrag på bidrag utan att skämmas. Jag vet att jag aldrig skulle kunna göra det. Jag skulle aldrig ta emot något jag inte gjort mig förtjänt av. Min stolthet, mitt samvete och mina skuldkänslor skulle förhindra det.

Det är dessa lata människor man MÅSTE sätta press på. Jag förstår inte hur man kan ha en annan ståndpunkt än den. Att andra ska dra runt deras välmående genom att stressa sig igenom vardagen och jobba arslet av sig. Och JA många av dom som utnyttjar vårt eminenta svenska system är människor från andra kulturer, det var ni som drog upp det.

Och det jag försökte att få fram gällande det var att det skiljer sig nåt otroligt mycket mellan olika kulturer bland invandrare och det stör mig att folk som ni vägrar inse det. Du får väl kalla mig rasistisk där då om du vill, men det är den krassa verkligheten. Varför lyckas tex iranier att driva eget, plugga till läkare, integreras mm och ändå behålla sin egna identitet medan somalier tex är totala fuckups till 99%?(ej statistiskt säkerställt, bygger på egna erfarenheter vilket alltså inte klassar in som fördom) Ca hälften av mina vänner har invandrarbakgrund kan jag tillägga, inte från Somalia dock. Dom kommer från trevliga, fina, arbetsamma familjer som inte hyser några agg mot någon för att denne är svensk.

Förstår ni min åsikt? Jag klankar inte ner på utstötta och sjuka. Dom har det svårt redan som det är, utan att nån ska trycka ner dom mer. Om dom verkligen är sjuka vill säga. Iofs tror jag att hårdare krav kanske skulle kunna få en del att inte hamna så djupt ner i träsket och därför kunna räddas.

Fullt friska unga människor däremot som inte vill göra ett skit ska heller inte äta om du frågar mig. Och begår dom brott ska fanimig hela deras tjocka släkt skickas ner till sharialagarna. Våldtagna tjejer, misshandlade småkillar, rånoffer osv - det är inte värt det. För vad deras brott kostar samhället tror jag till och med överträffar bidragskostnaderna. Vi har våra egna kriminella i det här landet, vilket är ofrånkomligt, men behöver verkligen inte importera nya.

Så knyt upp palestinasjalen nu och se verkligheten som den är.

Håller med helt.

Och som någon skrev tidigare:

- Arbete för föda
- Engagemang för nöje
- Kompetens för lyx

Har man inte drivet att jobba till sig marginal till nöjen eller kompetens för lyxkonsumption så får man vara utan. Är man dock inte invalid så kan man arbeta, och det ger mat på bordet.

Min syn på det är superenkel: Den som KAN, men inte VILL, får äta bark. Men fan inte från mina träd!

Om staten går in och låter de arbetslösa göra jobben som andra företag skulle få annars.

Nä, alla som gnäller om hög arbetslöshet m.m. borde titta över vad för tjänster/produkter de själva köper.
När ni låter något göras åt hus/lägenhet, tar ni in svenska byggbolag med svenska arbetare eller tar ni det billigaste? Om man köper svenskt/lokalt får man även ner arbetslösheten i det stora hela.

Det där är typiskt socialdemokratiskt synsätt, att det bara finns ett visst antal arbeten som skall fördelas.
Folk köper inte svensktillverkade skor längre, har vi horder med arbetslösa skotillverkare? På 50-talet fanns ju massor med skotillverkare?
Är alla som mekade mobiltelefoner i Kumla arbetslösa nu? Eller gör de något annat?
Tycker vi ska vara jävligt glada att det kommer hit polacker som vill göra jobb som ingen annan vill göra, om vi inte är snälla åker de till England istället.
Visst har du en liten poäng då det på kort sikt kan innebära arbetslöshet i vissa brancher när produktion flyttar ut eller svenska företag konkurreras ut men på lång sikt är det bara bra.

Det är fär att det är dyrt att anställa. ARBETSGIVARAVGIFT! :mad: vaffan är det? Varför avgiftsbelägga något som ALLA tjänar på?

Sverige har väldigt låga arbetsgivaravgifter jämfört med många andra länder, så det finns ingen stor kostnad i att anställa folk. Däremot är det lite svårare i Sverige att bli av med en anställd, som inte tillför något till företaget.

Det som jag dock är mer trött på är allas egoistiska jävla synsätt på allting.
Blir rätt löjligt när folk som tjänar väldigt mycket pengar och som egentligen inte har några ekonomiska problem sitter och gnäller över att de måste betala skatt.

Jag gnäller inte överhuvudtaget. Vet inte om det är coolt att betala skatt, eller hur nu Mona uttryckte det, men gör det gärna ändå.

Last edited:
Det där är typiskt socialdemokratiskt synsätt, att det bara finns ett visst antal arbeten som skall fördelas.
Folk köper inte svensktillverkade skor längre, har vi horder med arbetslösa skotillverkare? På 50-talet fanns ju massor med skotillverkare?
Är alla som mekade mobiltelefoner i Kumla arbetslösa nu? Eller gör de något annat?
Tycker vi ska vara jävligt glada att det kommer hit polacker som vill göra jobb som ingen annan vill göra, om vi inte är snälla åker de till England istället.
Visst har du en liten poäng då det på kort sikt kan innebära arbetslöshet i vissa brancher när produktion flyttar ut eller svenska företag konkurreras ut men på lång sikt är det bara bra.

Men om du är ärlig när du funderar kring det hela, finns det inte endast ett visst antal arbetstillfällen? Företag anställer inte fler folk än de behöver (helst färre) för att det inte ska bli olönsamt.
Om man på 50- och 60-talen köpt endast svensktillverkade skor hade kanske många skomakare fortfarande funnits kvar.
Meckade man mobiler i Kumlabunkern eller fanns Ericsson där? Sannorlikt har de flesta iaf flyttat någon annanstans eller hittat något annat att göra i en marknad som nu behöver arbetskraft.

Sen att det fluktuerar en hel del kring behovet av arbetskraft på olika marknader är väl ändå självklart, det är inte ett fixerat antal arbetstillfällen. Kalla det socialdemokratiskt eller vad f*n du vill men det är verkligheten.

Hur kan utflyttning av arbetstillfällen vara bra? Det får du gärna motivera. Det enda det är bra för är konsumenten som fortfarande har råd att handla (inte de som nyss förlorat sitt arbete på grund av utflyttning, de blir tvingade till A-kassa, socialbidrag eller liknande och har inte pengar att köpa dessa produkter).

Att det sen "miljömässigt" (populärt kallat, jag tror inte riktigt på det här med växthuseffekten) är bättre att handla närproducerat än importerat från Kina kanske med kan spela någon roll, för dem som tror på det.

Angående mitt tidigare uttalande om att staten konkurrerar ut redan etablerade aktörer genom "arbetslöshetsåtgärder" har jag sett på mycket nära håll.

Last edited:
Det som jag dock är mer trött på är allas egoistiska jävla synsätt på allting.
Blir rätt löjligt när folk som tjänar väldigt mycket pengar och som egentligen inte har några ekonomiska problem sitter och gnäller över att de måste betala skatt.

Det är än mer löjligt med människor som kan jobba men väljer att inte göra det.

- MEN TÄNK PÅ ALLA ENSAMSTÅENDE MAMMOR!!!!!! BUÄHHH :'(

Dom får, precis som alla andra, skaffa sig en jobb och få det att fungera. Jag är student och ligger alltså i det lägsta ekonomiska skicktet i Sverige. Jag har det inte speciellt svårt, får jobba extra och käka lite nudlar. Precis som alla andra...

Last edited:
Det är än mer löjligt med människor som kan jobba med väljer att inte göra det.

Dom får, precis som alla andra, skaffa sig en jobb och få det att fungera. Jag är student och ligger alltså i det lägsta ekonomiska skicktet i Sverige. Jag har det inte speciellt svårt, får jobba extra och käka lite nudlar. Precis som alla andra...

Är du säker på att alla ensamma mammor inte vill arbeta? Eller kan det vara som så, att företagen hellre väljer en ung kille/tjej de vet inte kommer VAB:a på grund av sjukt barn då det inträffar?

Det är än mer löjligt med människor som kan jobba med väljer att inte göra det.

eftersom jag stöttar Palle här och du ändå är student så kan du få en studentuppgift: Belägg uttalandet om att de flesta arbetslösa är arbetslösa för att de inte vill jobba! Tackar på förhand!

Har ni tänkt på hur många extra slöisar vi har fått i Sveriga nu när konjukturen går neråt och uppsägningarna ökar....
Fast det är ju givetvis så att det finns jobb för alla, det är ju bara att gå å fråga på företagen. Vi vet ju alla att proffsiga företag ansäller dig bara du går dit och frågar eftersom det visar att du är ambitiös!

eftersom jag stöttar Palle här och du ändå är student så kan du få en studentuppgift: Belägg uttalandet om att de flesta arbetslösa är arbetslösa för att de inte vill jobba! Tackar på förhand!

Har ni tänkt på hur många extra slöisar vi har fått i Sveriga nu när konjukturen går neråt och uppsägningarna ökar....
Fast det är ju givetvis så att det finns jobb för alla, det är ju bara att gå å fråga på företagen. Vi vet ju alla att proffsiga företag ansäller dig bara du går dit och frågar eftersom det visar att du är ambitiös!
:hihi

Visst är det inte alltid så lätt för studenter. Däremot tror jag att Majkie förminskar lite av arbetet med att uppfostra ett barn. Den insikten kommer nog med tiden ska du se.

:hihi
Däremot tror jag att Majkie förminskar lite av arbetet med att uppfostra ett barn.

Jag hade nog omformulerat ditt påstående och hävdat att många här förminskar värdet av en bra uppfostran när det gäller hur ett barns fortsatta liv skall arta sig.

Folk med bra förutsättningar redan från början är extremt överrepresenterade på detta forum, därför är det tragiskt att så många ständigt spyr galla över folk som inte haft ens i närheten av samma förutsättningar.

Hur tror de att ett rum som de delar med syskon påverkar studieresultaten?
Få vet eftersom bara 3% av SHarna delat rum, samtidigt som 17% av arbetarklassungarna tvingas dela och 40% av barn med invandrade föräldrar.

Det tar fem sekunder att googla fram ett enkelt faktum som att barn med högutbildade föräldrar studerar vidare dubbelt så ofta som barn med lågutbildade föräldrar....
Här på SH hade 70% högutbildade föräldrar trots att bara 20% av befolkningen har eftergymnasial utbildning.

SH:arna är extremt överrepresenterade bland dem som alltså fått manegen krattat med bra familjeförhållanden med föräldrar som kunnat stötta och uppmuntra och ge sunda värderingar.....

.....därför är det så tragiskt att de ständigt visar på samma ofattbara oförmåga att visa något som ens liknar förståelse för alla de som växt upp med betydligt sämre förutsättningar...

Det är fantastiskt hur många som tror att självkänsla, självförtroende, individualism och framåtanda är något som man får från födseln. Jag undrar om folk här är så djävla självuppfyllda och odistanserade att de tror att alla föds till entrepenörer, "sin egna lyckas smed"...

Jag ser själv på min egen son hur extremt viktig vår roll är i allt. Allt han gör är inspirerat av mig och min sambo. Alla gränser han känner till är satta av oss. Hans beteende gentemot andra färgas av hur vi beter oss. Hans självkänsla, självförtroende och välmående baseras helt på den ständiga uppmuntran har får av oss.

Jag behöver inte titta många hus bort på gatan för att se hur extremt stor skillnad det blir på barn när bara någon av dessa saker rycks bort ur barnets liv och då bor vi ändå i ett "välmående" område.
Därför är det i mina ögon väldigt lätt att förstå vad som händer med alla de barn som saknar en lång rad av de forutsättningar som jag fick under min uppväxt och som jag nu för vidare till min egen son.
- två närvarande föräldrar
- inget missbruk i familjen
- eget rum
- föräldrar som deltar i barnets utbildning och uppmuntrar till vidare studier
- föräldrar med jobb som själva är trygga och stabila och mår bra.
- ett socialt nätverk som stöttar och hjälper till
...m.m. m.m.

Last edited:
tirader av valvalda ord
Får man kalla intressant text för en tirad? Det får man säkert.

Det är skönt att någon har uppmärksammat det här. Men sanningen är väl att det lika lite är vårt fel att vi föddes med silversked som det är a-lagarens fel att han är där han är. Alla utgår utifrån sin egen person och de erfarenheter den har upplevt.

Skönt att det verkar som om att åtminstone en av generation 2000-talet kommer att bli väluppfostrad.:tummenupp

uppfostrar ni ett barn eller en hundvalp,,kan hålla med dig om vissa saker du skriver , Klart barnet blir tryggare om man ger det kärlek , men samtidiigt ska man komma ihåg att man lär sig av sina misstag ,men nu tycker jag att vi kommit långt bort från tråden , allt jag ville när jag skrev var att de som kan ska bidra istället för o sitta hemma o leva på alla andra , i min värld så är allt svart eller vit,dvs du har förmågan att rycka upp dig ur ditt missbruk, du har alltid ett val i livet , så kan man höja handen för o spruta skit i sig eller lyfta flaskan kan du fan jobba ,besitter ingen empati för sånt folk.

Mor min jobbar med att få folk på arbetsmarknaden som har hamnat snett, antingen genom genombruk, eller att de har någon annan fysisk eller psykisk nedsättning.

Det är inget lätt jobb, även om deras "lön" är till 80% subventionerad av myndigheterna är det knappt något företag som vill ta emot dem.

Men om du är ärlig när du funderar kring det hela, finns det inte endast ett visst antal arbetstillfällen? Företag anställer inte fler folk än de behöver (helst färre) för att det inte ska bli olönsamt.
Om man på 50- och 60-talen köpt endast svensktillverkade skor hade kanske många skomakare fortfarande funnits kvar.
Meckade man mobiler i Kumlabunkern eller fanns Ericsson där? Sannorlikt har de flesta iaf flyttat någon annanstans eller hittat något annat att göra i en marknad som nu behöver arbetskraft.

Nej det finns inte ett visst antal arbetstillfällen.
Betänk befolkningsökningen i Sverige, hur många var vi i Sverige för 100 år sedan? 1-3 miljoner? Alla vi som inte jobbar som rallare eller luffare, vi har ju fått jobb.
Var och en skall producera det den är bäst på, och bara det. Om någon annan gör skor bättre än oss så ska de göra det, vi köper skorna av dem och de köper något annat av oss.
Ericsson plockade ihop sina GSM i Kumla fram till någon gång på 90-talet. Nu är det inte ens de själva som bygger en endaste av dem, de har knappt utveckling kvar heller. Inte är väl varenda av alla mobiltelefonmontörer i Europa numera arbetslösa? De jobbar inte med mobiltelefonimontering men kanske med montering av annan medicinsk elektronik eller något annat.
De som åkte ut från Ericsson i Kista, tusentals, har nog de allra flesta fått jobb. Det finns flera företag i Stockholmsregionen som startat sedan dess, med fd Ericssonanställda som primus motor.

Hur kan utflyttning av arbetstillfällen vara bra? Det får du gärna motivera. Det enda det är bra för är konsumenten som fortfarande har råd att handla (inte de som nyss förlorat sitt arbete på grund av utflyttning, de blir tvingade till A-kassa, socialbidrag eller liknande och har inte pengar att köpa dessa produkter).

Därför det leder till effektivare produktion, dvs ökad produktion. Ökad produktion ger ökat välstånd. Ökat välstånd ger ökad konsumtion. Ökad konsumtion ger fler arbetstillfällen. Glasklart och lätt som en plätt. :)

Angående mitt tidigare uttalande om att staten konkurrerar ut redan etablerade aktörer genom "arbetslöshetsåtgärder" har jag sett på mycket nära håll.

Det är bra om staten inte missbrukar sitt monopol eller subventionerar eller stökar till grundläggande marknadsprinciper på annat vis.

Jag betvivlar dock inte att de gör det när de försöker sig på något.

Jag hade nog omformulerat ditt påstående och hävdat att många här förminskar värdet av en bra uppfostran när det gäller hur ett barns fortsatta liv skall arta sig.

Folk med bra förutsättningar redan från början är extremt överrepresenterade på detta forum, därför är det tragiskt att så många ständigt spyr galla över folk som inte haft ens i närheten av samma förutsättningar.

Hur tror de att ett rum som de delar med syskon påverkar studieresultaten?
Få vet eftersom bara 3% av SHarna delat rum, samtidigt som 17% av arbetarklassungarna tvingas dela och 40% av barn med invandrade föräldrar.

Det tar fem sekunder att googla fram ett enkelt faktum som att barn med högutbildade föräldrar studerar vidare dubbelt så ofta som barn med lågutbildade föräldrar....
Här på SH hade 70% högutbildade föräldrar trots att bara 20% av befolkningen har eftergymnasial utbildning.

SH:arna är extremt överrepresenterade bland dem som alltså fått manegen krattat med bra familjeförhållanden med föräldrar som kunnat stötta och uppmuntra och ge sunda värderingar.....

.....därför är det så tragiskt att de ständigt visar på samma ofattbara oförmåga att visa något som ens liknar förståelse för alla de som växt upp med betydligt sämre förutsättningar...

Det är fantastiskt hur många som tror att självkänsla, självförtroende, individualism och framåtanda är något som man får från födseln. Jag undrar om folk här är så djävla självuppfyllda och odistanserade att de tror att alla föds till entrepenörer, "sin egna lyckas smed"...

Jag ser själv på min egen son hur extremt viktig vår roll är i allt. Allt han gör är inspirerat av mig och min sambo. Alla gränser han känner till är satta av oss. Hans beteende gentemot andra färgas av hur vi beter oss. Hans självkänsla, självförtroende och välmående baseras helt på den ständiga uppmuntran har får av oss.

Jag behöver inte titta många hus bort på gatan för att se hur extremt stor skillnad det blir på barn när bara någon av dessa saker rycks bort ur barnets liv och då bor vi ändå i ett "välmående" område.
Därför är det i mina ögon väldigt lätt att förstå vad som händer med alla de barn som saknar en lång rad av de forutsättningar som jag fick under min uppväxt och som jag nu för vidare till min egen son.
- två närvarande föräldrar
- inget missbruk i familjen
- eget rum
- föräldrar som deltar i barnets utbildning och uppmuntrar till vidare studier
- föräldrar med jobb som själva är trygga och stabila och mår bra.
- ett socialt nätverk som stöttar och hjälper till
...m.m. m.m.

Statistiken ang. SH får man nog ta med en bra nypa salt, bias tror jag.

-Arv/Miljö är som bekant avgörande faktorer, där ni enbart kikar på miljö.
- "Arvet" visat sig vara även det avgörande faktor i positiv bemärkelse. Annars hade vi haft betydligt mer av "fucked up for life people" än vad vi har idag:)

Därför det leder till effektivare produktion, dvs ökad produktion. Ökad produktion ger ökat välstånd. Ökat välstånd ger ökad konsumtion. Ökad konsumtion ger fler arbetstillfällen. Glasklart och lätt som en plätt. :)

Ökad produktion som ger ökat välstånd i det landet som får produktionen, ja, i Sverige? Nej. Ökat välstånd för styrelsemedlemmar och aktieägare, ja, gemene man? Nej.

Vad händer om han inte dricker cider då?
Dör han eller :va

Svaret på din fråga är ja. Snacka om ond cirkel.

Såg på ett obducerings program? (kvinna 45-50 dicovery channel)
De hitta en snubbe på en parkering , alla trodde han blivit påkörd och att det var orsaken till hans död men så var inte fallet.
En obducering gav svaret och ledtrådarna till dödorsaken. Levern var ju helt förstörd och han hann inte få i sig alcohol , tydligen det kan det ge någon sorts livshotande reaktion på gamla fyllisar. Vet inte exakt vad det var som gav upp.

Forsätta dricka och dö långsamt eller sluta dricka och dö fort.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år