Neanderthalaren skrev:Ungerska, estninska, finska, samiska och några minoritetsspråk i Ryssland är finsk-ugriska språk.
Okay, du vet inte om språket Latgalliska räknas in där också?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Neanderthalaren skrev:Ungerska, estninska, finska, samiska och några minoritetsspråk i Ryssland är finsk-ugriska språk.
Ten-0 skrev:Det är faktiskt inte garanterat. Det forskars i deras historia rätt mycket, och några forskare tror att dom är från Ungern från början då många ord visat sig vara samma på ungerska (eller vad nu deras språk är/heter).
Ten-0 skrev:Det är faktiskt inte garanterat. Det forskars i deras historia rätt mycket, och några forskare tror att dom är från Ungern från början då många ord visat sig vara samma på ungerska (eller vad nu deras språk är/heter).
Zee skrev:Du får gärna upplysa oss ovetande om vad det hela handlar om. En kort resumé på 3-4 rader duger. Finns det inte betesmarker så det räcker o blir över, eller vadå? Jag menar det är ju knappt någon som bor i övre hälften av vårt avlånga land.
Chris Ash skrev:Och fortfarande vet man mycket lite. Ungrarna är ett stort problem tex eftersom de plötsligt "uppstod" i östeuropa på 800-talet.
Finnarna/samerna omtalas av Tacitus redan runt 100 e.kr.
Området kring Volga omtalas ofta som dras ursprungsländer och det finns betydligt mer som talar för att samerna kom vandrande söderifrån in i Sverige än som någon skrev "att de garanterat kom norrifrån".
Busafreak skrev:Lite breddning av ämnet? Om vi ska betrakta samer som "näringsidkare", d v s att de utför ett visst arbete på ett visst sätt som också kräver en speciell livstil så borde begreppet "same" vara liktydigt med en yrkeskår. Om vad är annars speciellt med en same? Om de jobbar i vanliga svenneyrken är de då inte som vilka andra svenska medborgare som helst?
Flamma77 skrev:Det är inte alla samer som har rätt att äga renar!
Kommer inte ihåg exakt hur det är upplagt... men det är nånting med släktskap och arv i det hela... Lite "överklassfasoner" alltså...
Däremot jakt och fiskerätt tror jag att de flesta samer har haft oavsett vad. Dessutom tycker jag att det är helt ok att de har det. Risken för utfiskning och för mycket jakt känns liten iom att samerna är ett folk som lever på naturen har att ge...
Biturbo skrev:Jo.. Det kan så vara.. Men det gick ju inga danmarksfärjor på den tiden.. Så antingen drev de renarna över flera mil is och åt...... Is?
Förklara en sak för mig, hur kan samerna hävda att det är sedvanerätt att köra renar i långtradare och släppa ut renarna i tallplanteringar?Chii skrev:Vad beträffande renbete förstår jag folk som köpt tallplantor för miljoner och får merparten uppätna efter en vinter. Lösningen är ite lätt och personligen tycker jag att den traditionella ren näringen borde avskaffas.
Dock är erat sätt att sparka på det ingen lösning.
Cybernisse skrev:Hetts mot folkgrupp!!!!!
![]()
Cybernisse/ STOLT ½ Skolt
Ja, du och jag vet minsann, JÄVLA stockholmare.McB skrev:Ni bygger ut den där jävla vattenkraften och drar ledningar och rör över hela Lappland. Allt för att ni ska få er förbannade elektricitet till Stockholm. Det förstör våra betesmarker och gör våra renar sjuka.
BMW R90s skrev:Förklara en sak för mig, hur kan samerna hävda att det är sedvanerätt att köra renar i långtradare och släppa ut renarna i tallplanteringar?
Jag förstår att markägarna är uppgivna.
Jag har inget emot samer som folk utan snarare de som bedriver industrialiserad renskötarverksamhet eller vill ha mera rättigheter än "Svesson" bara för att de är samer.Chii skrev:Jag blir jättearg då jag läser allt detta, Jag är halvsame och min farfar var traditionell renskötare. I min landsända är samerasismen utbredd men att ni från södra sverige sitter o slänger skit på en minoritet ni inte vet någonting om får mig att må illa
![]()
Victor skrev:Efter att ha läst tråden igen fattar jag iofs fortfarande inte riktigt vad som är så farligt med samer förutom att de har en annan kultur och konstiga kläder. Förstörs dom frusna åkrarna när renar går på dom? Eller vad används skog och åkrar till på vintern i norrland eller äter dom bokstavligen upp skogen?
Men vad används renar till, egentligen? Tjänar man pengar genom att hyra ut dom till tomten eller har dom nån praktisk använing?
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |