Samernas gnäll

Neanderthalaren skrev:
Ungerska, estninska, finska, samiska och några minoritetsspråk i Ryssland är finsk-ugriska språk.

Okay, du vet inte om språket Latgalliska räknas in där också?

Om nu Lapparna är så viktiga i kulturhistorisk värde så
stoppa upp ett exemplar om ställ på naturhistoriska museumet,
Och låt resten försöka driva sin jävla rennäring utan bidrag
så försvinner problemen av sig självt.

Ten-0 skrev:
Det är faktiskt inte garanterat. Det forskars i deras historia rätt mycket, och några forskare tror att dom är från Ungern från början då många ord visat sig vara samma på ungerska (eller vad nu deras språk är/heter).

Och fortfarande vet man mycket lite. Ungrarna är ett stort problem tex eftersom de plötsligt "uppstod" i östeuropa på 800-talet.

Finnarna/samerna omtalas av Tacitus redan runt 100 e.kr.

Området kring Volga omtalas ofta som dras ursprungsländer och det finns betydligt mer som talar för att samerna kom vandrande söderifrån in i Sverige än som någon skrev "att de garanterat kom norrifrån".

Ten-0 skrev:
Det är faktiskt inte garanterat. Det forskars i deras historia rätt mycket, och några forskare tror att dom är från Ungern från början då många ord visat sig vara samma på ungerska (eller vad nu deras språk är/heter).

Själv skulle jag gissa på att det är en korsning mellan Zigenare & Eskimåer.

Ten-0 skrev:

Jo.. Det kan så vara.. Men det gick ju inga danmarksfärjor på den tiden.. Så antingen drev de renarna över flera mil is och åt...... Is? Eller så kom de norrifrån.. Dvs när isen smält.. De har aldrig varit så lång söderut som de är idag.. Sen att de kanske var först i sverige är en annan sak.

Edit: Detta har jag sett i någon dokumentär också. Men är fullt medveten om att det inte behöver vara sant för det.

Last edited:
Zee skrev:
Du får gärna upplysa oss ovetande om vad det hela handlar om. En kort resumé på 3-4 rader duger. Finns det inte betesmarker så det räcker o blir över, eller vadå? Jag menar det är ju knappt någon som bor i övre hälften av vårt avlånga land.

Lite breddning av ämnet? Om vi ska betrakta samer som "näringsidkare", d v s att de utför ett visst arbete på ett visst sätt som också kräver en speciell livstil så borde begreppet "same" vara liktydigt med en yrkeskår. Om vad är annars speciellt med en same? Om de jobbar i vanliga svenneyrken är de då inte som vilka andra svenska medborgare som helst?

Det har på något sätt blivit en koppling mellan rennäring och same.
I så fall finns det andra minoritetsyrken med oproportionelrigt stort inflytande. Bönder och fiskare är väl de tydligaste. Av den svenska befolkningen är ett fåtal bönder (några tusen?) och yrkesfiskare kan räknas i hundratal, ändå har de stor genomslagskraft i media och politiken, liksom samerna. Alla tre skulle förlora vilket demokratiskt val som helst i jämförelse med alla andra svenska medborgare.

Isbjörnar på gatorna o lappar må vara ett pitoreskt inslag och bör få vara detta men det har inget med svenskt näringsliv att göra. De bidrag som ev. borde betalas ut till samer skulla enbart vara kulturbidrag o inget annat. Sannolikt är vi också på väg mot den amerikanska modellen (indianerna menas här) där rennäringen i framtiden kommer att få hålla till i reservat.

Eller har jag fel?

Kanske jag också missuppfattat frågan helt? Hur är samernas bågeåkande och då främst på sporthojar? Hur kan en typiskt dekorerad samesporthoj se ut? Exempel?

Chris Ash skrev:
Och fortfarande vet man mycket lite. Ungrarna är ett stort problem tex eftersom de plötsligt "uppstod" i östeuropa på 800-talet.

Finnarna/samerna omtalas av Tacitus redan runt 100 e.kr.

Området kring Volga omtalas ofta som dras ursprungsländer och det finns betydligt mer som talar för att samerna kom vandrande söderifrån in i Sverige än som någon skrev "att de garanterat kom norrifrån".

Okey, faktiskt lite mer än vad jag visste.

Stordrularn. Rätt osannoligt då Zigenare härstammar från Indien. Knappast troligt att dom vandrat halva jordklotet va?

Biturbo, är du säkert på att färjan inte gick? satt inte förresten Sverige ihop med danmark på den tiden? Eller är jag i fel tid där?

Jag hörde detta på radion för länge sedan, ingen dokumentär. Men som du själv sa, det behöver ju inte vara sant för det.

Jag blir jättearg då jag läser allt detta, Jag är halvsame och min farfar var traditionell renskötare. I min landsända är samerasismen utbredd men att ni från södra sverige sitter o slänger skit på en minoritet ni inte vet någonting om får mig att må illa
:confused:

Alla historier om hur samer fiskar ut sjöar och är giriga och snåla är mest elakt förtal och är endast avsedd att späda på hatet mot minoriteter, Vattenkraften förövrigt är ett STORT problem för ren näringen då den skär av gammla vandrings ledrer mellan betesmarker.

Vad beträffande renbete förstår jag folk som köpt tallplantor för miljoner och får merparten uppätna efter en vinter. Lösningen är ite lätt och personligen tycker jag att den traditionella ren näringen borde avskaffas.

Dock är erat sätt att sparka på det ingen lösning.

Busafreak skrev:
Lite breddning av ämnet? Om vi ska betrakta samer som "näringsidkare", d v s att de utför ett visst arbete på ett visst sätt som också kräver en speciell livstil så borde begreppet "same" vara liktydigt med en yrkeskår. Om vad är annars speciellt med en same? Om de jobbar i vanliga svenneyrken är de då inte som vilka andra svenska medborgare som helst?

Det är inte alla samer som har rätt att äga renar!
Kommer inte ihåg exakt hur det är upplagt... men det är nånting med släktskap och arv i det hela... Lite "överklassfasoner" alltså... :tungan

Däremot jakt och fiskerätt tror jag att de flesta samer har haft oavsett vad. Dessutom tycker jag att det är helt ok att de har det. Risken för utfiskning och för mycket jakt känns liten iom att samerna är ett folk som lever på naturen har att ge...

Last edited:
Omquotat

Flamma77 skrev:
Det är inte alla samer som har rätt att äga renar!
Kommer inte ihåg exakt hur det är upplagt... men det är nånting med släktskap och arv i det hela... Lite "överklassfasoner" alltså... :tungan

Däremot jakt och fiskerätt tror jag att de flesta samer har haft oavsett vad. Dessutom tycker jag att det är helt ok att de har det. Risken för utfiskning och för mycket jakt känns liten iom att samerna är ett folk som lever på naturen har att ge...

Hehe sant... De måste ha ett märke för att få det.. Hur det funkar i praktiken vet jag dock inte!

Nån utfiskning eller eller för mycket jakt är det inte tal om. Sånt regleras av staten.. Men du!? Lever av naturen? De lever på skattebetalarna :)

Last edited:
Biturbo skrev:
Jo.. Det kan så vara.. Men det gick ju inga danmarksfärjor på den tiden.. Så antingen drev de renarna över flera mil is och åt...... Is?

Stora Bält? Öresund? Flera mil? :va

För övrigt kan både människor och renar färdas bra många mil utan att äta alls, för att inte nämna att man kan medföra proviant. Dessutom tror jag nog renarna bodde däruppe redan medan lapparna (jajaja, same skall det vara numera men jag vet lappar som tar omskrivningen som en skymf och själva vill bli kallade lappar) kom vandrande och upptäckte att tjena, här fanns ju både mat och skinn i praktisk kombiförpackning.

Och vad debatten gäller så kanske det är dags att styra upp det hela lite på en punkt. De flesta samer/lappar sköter sig exemplariskt, sedvänjerätt eller inte och pysslar på med sitt. Sedan finns det andra som glatt tänjer och missbrukar de rättigheter de får till det yttersta i alla sammanhang och fiskar ut sjöar, jagar ur fjäll och skog, tar renarna till ställen där de inte borde vara och så vidare... och sedan byter ut sina goretexkläder mot kolt när de går till tinget och skriker "urbefolkning!" och "sedvänjerätt!".

Å tredje sidan så har många som haft släkten däruppe sedan fjörton generationer egentligen precis lika mycket på fötterna för att hävda sedvänjerätt som lapparna/samerna. Våra föräldrar, farföräldrar och så vidare har levt på skog och mark däruppe långt innan ordet "jakträtt" var uppfunnet och alltså är det vår sedvänja. Vem som var först? Sprollar roll. Skall alla som kan påvisa att de är sjunde generationen Sundbybergare på mödernet få tomter med bättre utsikt bara för att deras släkt råkade vara före grannarna som flyttade dit från Säffle -72?

Edit: Och ändå är fejderna mellan samer och andra svenskar småpotatis jämfört med fejderna internt bland lapparna. Jävlar, vad individer, släkter och byar kan ligga i luven på varandra över saker som inträffade när farfar var ung!

Last edited:
Chii skrev:
Vad beträffande renbete förstår jag folk som köpt tallplantor för miljoner och får merparten uppätna efter en vinter. Lösningen är ite lätt och personligen tycker jag att den traditionella ren näringen borde avskaffas.

Dock är erat sätt att sparka på det ingen lösning.
Förklara en sak för mig, hur kan samerna hävda att det är sedvanerätt att köra renar i långtradare och släppa ut renarna i tallplanteringar?
Jag förstår att markägarna är uppgivna.

McB skrev:
Ni bygger ut den där jävla vattenkraften och drar ledningar och rör över hela Lappland. Allt för att ni ska få er förbannade elektricitet till Stockholm. Det förstör våra betesmarker och gör våra renar sjuka.
Ja, du och jag vet minsann, JÄVLA stockholmare.

komigen McB så skriker vi åt dom genom våra magiska datorer
som inte förbrukar el överhuvudtaget.

seriöst, ni kan få Sverige jag hatar kyla och vill flytta härifrån.

BMW R90s skrev:
Förklara en sak för mig, hur kan samerna hävda att det är sedvanerätt att köra renar i långtradare och släppa ut renarna i tallplanteringar?
Jag förstår att markägarna är uppgivna.

som sagt så har vägar viltstängsel mitträcken och vattenkraft gjort så att det inte går att driva renarna på vanligt sätt längs dom vanliga vandringslederna, Hurvida det är traditionellt att fylla en långtradare med djur kan ju diskuteras, Själv tycker jag det är djurplågeri att ha renarna nere i skogslandet,

Det är detta jag menar med att det inte hade varit helt fel med att avskaffa den traditionella renskötseln

Chii skrev:
Jag blir jättearg då jag läser allt detta, Jag är halvsame och min farfar var traditionell renskötare. I min landsända är samerasismen utbredd men att ni från södra sverige sitter o slänger skit på en minoritet ni inte vet någonting om får mig att må illa
:confused:
Jag har inget emot samer som folk utan snarare de som bedriver industrialiserad renskötarverksamhet eller vill ha mera rättigheter än "Svesson" bara för att de är samer.
:pannkyss

Jag förstår inte varför man ska göra skillnad på folk och folk. Att man bara för att man är född inom ett visst folk så ska man vara lite bättre.

Men det kanske är där skon klämmer? Svensk avundsjuka? Jantelag?

Att sedan vissa samer kan vara minst lika rasistiska mot andra svenskar är ju en annan femma...

ACF6DA.gif

Efter att ha läst tråden igen fattar jag iofs fortfarande inte riktigt vad som är så farligt med samer förutom att de har en annan kultur och konstiga kläder. Förstörs dom frusna åkrarna när renar går på dom? Eller vad används skog och åkrar till på vintern i norrland eller äter dom bokstavligen upp skogen?
Men vad används renar till, egentligen? Tjänar man pengar genom att hyra ut dom till tomten eller har dom nån praktisk använing?

Victor skrev:
Efter att ha läst tråden igen fattar jag iofs fortfarande inte riktigt vad som är så farligt med samer förutom att de har en annan kultur och konstiga kläder. Förstörs dom frusna åkrarna när renar går på dom? Eller vad används skog och åkrar till på vintern i norrland eller äter dom bokstavligen upp skogen?
Men vad används renar till, egentligen? Tjänar man pengar genom att hyra ut dom till tomten eller har dom nån praktisk använing?

Samer och renar finns till för att värna om Kulturarvet™

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...