Samarbeta med polisen?

vågen skrev:
Men någon måste betala när banan ska byggas.
Ja vem ska betala?
Det är det som är så jävla sjukt. Jag bor i en meningslös Stockholmskommun där kommunen har finansierat 2 ishallar och jag kan inte ens stå på ett par jävla hockeyrör. :mad:
 
vågen skrev:
Men någon måste betala när banan ska byggas.

Det gäller att ha en bra budget att presentera för bankerna och finansiärer mm. Kan det generera en skaplig vinst så kommer banan att byggas, om inte miljömupparna stoppar det hela.
 
Man kan ju kolla å se vad som händer.. vill ingen bygga (läs betala) så kan alla hojar som vill ha motorbana köra ett litet rejs igenom hela sthlm? :tomten

Nä men man kan ju alltid hoppas att det blir nåt utav det.
 
Gör som de gjorde när Mittsverigebanan byggdes. De fick massor av bidrag av de tre närmaste kommunerna som är Sundsvall, Härnösand och Timrå. Dessutom maximala bidrag från EU. Sedan kursade de och någon tog över skuldfri...snyggt. :rolleyes:
 
Bra initiativ där! :tummenupp Frågan är bara för vilken gång i ordningen,,,?
 
1. Anders Jansson - Stockholm
2. David Martin - Stockholm
3. Ronny Norberg - Uppsala
4. Per Sandström - Stockholm
5. Jonathan Lindegren - Stockholm
6. Stefan Vestman - Haninge
7. Niklas fjällström-PITEÅ
8. Mattias Westman - Stockholm
9. Viktor Sundelin - Kalix
10.
 
1. Anders Jansson - Stockholm
2. David Martin - Stockholm
3. Ronny Norberg - Uppsala
4. Per Sandström - Stockholm
5. Jonathan Lindegren - Stockholm
6. Stefan Vestman - Haninge
7. Niklas fjällström-PITEÅ
8. Mattias Westman - Stockholm
9. Viktor Sundelin - Kalix
10. Magnus Cederlund - Täby
11.
 
1. Anders Jansson - Stockholm
2. David Martin - Stockholm
3. Ronny Norberg - Uppsala
4. Per Sandström - Stockholm
5. Jonathan Lindegren - Stockholm
6. Stefan Vestman - Haninge
7. Niklas fjällström-PITEÅ
8. Mattias Westman - Stockholm
9. Viktor Sundelin - Kalix
10. Magnus Cederlund - Täby
11. Micke Sundgren - Skåne
12.
13.
 
Hmm... tror inte en bana får folk att köra saktare på vägar, snarare tvärtom. När man väl åkt på bana några gånger lär man sig ungefär var gränsen går, sen kör man ännu hårdare på vanliga vägar än innan bara för att man blitt bättre på att köra. Så var det iaf för mig... För banåkning är inte gratis, det är inte öppet 24h om dygnet, du kan inte bara hoppa upp o "dra till banan".
Så nu blir det motard så man överlever! :)

Säg som det är, ni använder "lugnare gatåka" som ursäkt för att försöka få till en bana... ;) Hoppas ni får en till slut, inte långt till sthlm härifrån ifall man slår till på en plastraket igen i alla fall! :tummenupp

Ni vet väl föresten att det var nära att de byggde banan som ligger på gotland mellan västerås och köping, men köpings kommun var så jävla sega så de sket i det och drog till mer tillmötesgående trakter... :huvet
 
Suomalainen skrev:
Hmm... tror inte en bana får folk att köra saktare på vägar, snarare tvärtom. När man väl åkt på bana några gånger lär man sig ungefär var gränsen går, sen kör man ännu hårdare på vanliga vägar än innan bara för att man blitt bättre på att köra. Så var det iaf för mig... För banåkning är inte gratis, det är inte öppet 24h om dygnet, du kan inte bara hoppa upp o "dra till banan".
Så nu blir det motard så man överlever! :)

Säg som det är, ni använder "lugnare gatåka" som ursäkt för att försöka få till en bana... ;) Hoppas ni får en till slut, inte långt till sthlm härifrån ifall man slår till på en plastraket igen i alla fall! :tummenupp

Jadu...

Vad skulle du egentligen välja?

"Hmm ska jag gasa av mig nu o riskera både körkort och liv, eller ska jag vänta tills på onsdag där jag kan gasa av mig under säkra omständigheter + dessutom tjöta med lite trevligt folk, kanske kan användas som uppsamlingsplats innan en kvällsrunda osv osv"
 
#Olsson# skrev:
Problemet är ganska litet. Poliser vill gärna påvisa motsatsen men hojar är relativt ofarliga för omgivningen. Tidigare fanns en siffra på att en bil är 6 gånger farligare för omgivningen än en MC. Vi är m a o en grupp som är harmlösa för svenska folket. Det bottnar i den klassiska mc-bus-mentaliteten hos poliser/myndigheter. De tål inte se fria(lyckliga) mäniskor som har skoj. De vill ha Tysk ordning. Varför vet dom inte men de verkar må bättre av det.

Vi håller dessutom igång en industri. MC-branschen, banker, försäkringsbolag, sjukhus, reservdelar, däck, olja, bensin, utbildningar, körskolor etc etc. Vi betalar för det. Vi får hjulen att snurra i detta land. Sverige behöver sporthojar!!

De kommer aldrig förbjuda sporthojar. Inte en chans. Däremot kommer de säkert förbjuda poliser att ventilera högst personliga åsikter på en statlig web-plats, finansierad med skattmedel och dessutom avsedd för pressmeddelanden.

Ha ha Huvudet på spiken!

Han vill väl kamma hem poäng i media. Bra för karriären kanske. Självklart är han mycket väl medveten om att Sverige numera är en del av EU vilket gjort att till och med vattenskotrar måst tillåtas (vilket jag själv faktist beklagar).

Inte värt mer än att höja på ögonbrynen åt på sin höjd.

Tyvärr blir det nog ingen bana i Stockholmsområdet. Det har som någon skrev varit "på gång" i 40 år snart. Vi får ju knappt köra på de som redan finns pga kringboendes krav på begränsningar. För att en ny bana skall kunna byggas i en storstadsregion måste motorsport först bli politiskt korrekt igen. Nåt den inte varit sedan (minst) Ronnie Petersons tid. Hur detta skall gå till vet nog ingen idag.
 
Alla som snackar om att "dom borde ge oss en bana", kanske skulle ta och läsa detta (saxat från www.vikingmotorpark.com):

Gör det själv!

- Har Ni själva tänkt Er att bygga en bana?
- Hur gör man?


Det ligger en hel del arbete bakom en motorsportanläggning.
Vad sägs om det här?

Logistiken måste fungera. Inga vägar är lika med att ingen publik kommer. Och om de kommer blir det bara en gång på grund av allt köande. Området måste dessutom ligga en bit från bebyggelse för att klara bullernormerna.

När rätt område är funnet måste ett samarbete till med den aktuella kommunen för att upprätta en översiktsplan. Området skall preciseras för att användas till aktuellt ändamål.

Designen av anläggningen bör utföras av en erfaren designer som känner till alla de krav FIA ställer på en anläggning av Grade One standard.
För det är väl det Ni vill ha?
Det finns många exempel på banor som konstruerats av vägingenjörer eller förare, men få exempel på lyckade sådana. Här ryker minst ett par millioner kronor.

Med dessa grundläggande delar på plats måste man slutföra den affärsplan som hela idén bygger på. Och det är inte något man hafsar ihop själv. Här erfordras en välrenommerad konsult med hög integritet som med Dina upplysningar som grund sammanställer en affärsplan. De kommer att ställa höga krav på att dina uppgifter är realistiska och Du kommer att pressas att ta fram massor med fakta och uppgifter. Flummande går de inte på. Konsulten lämnar inte ifrån sig ett signerat arbete de inte tror på, de har sin renommé att tänka på. Lyckas Ni är det bra referenser för dem. Räkna med tuffa tag. Här får Du räkna med att spendera åtminstone 1.000.000 kronor, och då under förutsättning att några tusen timmars arbete läggs ner ideellt av Er egen organisation.

Affärsplanen skall innehålla alla uppgifter om evenemang som ger intäkter, allt specificerat ner till antal besökare, catering, biljettpris, försäljning, uthyrning, anmälningsavgifter mm. Utgifterna skall också integreras, driftskostnader, personal, lokaler, underhåll, avgifter för arrangemang, porto, telefon osv.

- Börjar det bli mycket?

Sammanställer Ni affärsplanen själva lär det bli svårt att få tag på intresserade investerare. I tillägg på ovan nämnda måste i den finansiella modellen, som bygger på uppgifterna i affärsplanen, integreras byggkostnaden för den totala anläggningen. Byggkostnaden beräknas förslagsvis av samma bolag som utför affärsplanen. Kostnad runt 500.000 kronor.

Som Ni ser måste ett omfattande finansieringsarbete bedrivas parallellt med allt annat arbete.

Om inte förr så är det nu dags att titta på vad som behövs inför en tillståndsprövning.

Enligt svensk lag skall en miljökonsekvensbeskrivning tas fram. Den kan enkelt uttryckas som att man utreder vad som påverkas miljömässigt vid den valda platsen idag och vad skillnaden blir när anläggningen står klar. Här erfordras en välrenommerad konsult som håller i utredningen och det är inte billigt. Räkna med 500.000 till 1.000.000 kronor. Processen styrs av om Länsstyrelsen tar beslut om att det är ett projekt med "betydande miljöpåverkan", vilket de kommer att göra.

Miljökonsekvensbeskrivningen bygger på en mängd utredningar. Lämpligt är att börja med en fornminnesutredning. Finns det fornlämningar av bevarandekaraktär kommer det aldrig tillåtas en byggnation. Är lämningarna av sådan karaktär att de inte anses av alltför intressant modell kan ett ytterligare steg vara utgrävningar och kartläggning av desamma, allt på Er bekostnad.

Om fornminnesundersökningen är ok är det dags att utföra den ekologiska studien.
Finns det djur eller växter som förhindrar ett eventuellt byggande på platsen?
Om inte fortsätter utredningarna.

Hur är markförhållandena?
En geologisk studie måste göras. Den ska helst vara utförd före beräkningen av byggkostnaderna. Liksom den topografiska kartläggningen, är området plant eller kuperat?

Och glöm inte den hydrologiska utredningen. Den bör också vara utförd före byggkostnadsberäkningen. Kommer grundvattennivån att förändras och vad får det i så fall för konsekvenser. Kan en sänkning förhindras med byggmetoder?

Om inte förr så är det nu dags att utföra bullerutredningen. Vi har i Sverige mycket bra företag som med datamodeller utför beräkningar som vid aktuella mätningar i efterhand visat sig vara så gott som exakta. Skillnaden kan bestå av enstaka decibel.

Vi talade tidigare om trafiken. En trafikutredning är ett måste. Vilka konsekvenser får den ökade trafiken vid daglig drift och vid arrangemang? Finns det tillräckligt med parkeringar? Hur kommer man dit, bil, buss eller tåg? Blir det trafikstockningar? Kan området nås från flera håll? Behöver vägnätet byggas ut, för att nämna några.

Vi fyller på med klimatstatistik som Ni kan köpa från SMHI. Den är också nödvändig för att beräkna konsekvenserna för miljön.

Nu när Ni utfört ovanstående plus en hel del annat är det dags att sammanställa detaljplanen.

Den ligger till grund för byggnadstillståndet. Även den måste utföras av specialist. Översiktsplanen kan inte överklagas, vilket detaljplanen kan. Räkna med fördröjningar och ytterligare arbete och kostnader.

Allt arbete måste ske i samarbete med kommunen som tar del av alla utredningar och med länsstyrelsen, som ska yttra sig över alla utredningar.

Beslutet om betydande miljöpåverkan påverkar som nämnts ovan hela processen. Möten måste till med de närmast boende samt med företag med verksamhet nära det aktuella området. Dessa kallas via brev. I ett senare skede kallas alla intresserade till möte via annons i lokalpressen. Här får alla information om projektet samt tillfälle att få sina eventuella frågor besvarade. Sen ska vi inte glömma de inledande mötena med länsstyrelsen, tidigt samråd osv. Alla utredningar utmynnar i ett yttrande från länsstyrelsen. I slutändan kanske projektet ska upp i till exempel vattendomstolen.

- Tycker Ni det är mycket? Det är en lång resa.

Kvar nu är slutfinansieringen. Och som Ni förstår har inte utredningarna ovan varit gratis. Vi rekommenderar dessutom att Ni för att säkerställa att alla procedurer utförs enligt miljöbalken anlitar en jurist med specialkunskap i miljöärenden. Det gör vi.

- Är det dags att dra igång? Då önskar vi lycka till!

Här har Ni ju en hyfsad checklista att börja med.
Tycker Ni att det är för mycket kan Ni ju alltid stötta oss istället.

Får Ni problem och behöver hjälp kan Ni alltid skicka ett mail.
Vem vet, vi kanske kan hjälpa till.
- Är vi inte alla måna om svensk motorsport!
 
motorbana

Hejsan jag skulle kunna tänka mig bara en liten draggräjsing snutt häruppe i
Gävle men de verkar omöjligt.
Trots att det finnns ett flygfält som kommunen äger (t.om nedlagt)
Det finns en lokal flygklubb där som använder stället högs sporadiskt (typ det dimper ner nåt plan i veckan där. Samtidigt ligger fältet granne med gävle motorstadion så bullret vore inga problem.
Dom har kört dragracé en gång där -83 med goda resultat ( förövrigt en av europas finaste flygfält med en stigning på dryga centimetern på 100m
Jag har varit i kontakt medlokaltidningar,politiker, Smk Gävle osv men inte fått så mycket som ett litet mail tillbaka.
Hoppas de går bra för er iaf men var beredd på TOTALT ointresse
så var sjukligt envisa
(detta hade väl inte så mycket med ert projekt att göra men jag fick avreagera mig lite iaf) som sagt hoppas det går bättre för er lycka till :)
Till syvende o sist Gävlebor förenen eder så kanske vi oxå får en liten plätt o åka på
 
Wiberg skrev:
Ja vem ska betala?
Det är det som är så jävla sjukt. Jag bor i en meningslös Stockholmskommun där kommunen har finansierat 2 ishallar och jag kan inte ens stå på ett par jävla hockeyrör. :mad:

T.ex vägverket & polisen = våra politiker.Det är ju dom som vill att vi ska sluta dö på deras allmänna vägar.Dom vill att vi ska sluta svinköra på allmän väg.
De har kompetens att anlägga en sådan anläggning.(läs asfaltera). Till sin hjälp kan dom ta bilbesktningen, som har ett kanonfint bokningssystem dom kan korpa. Så kan man boka sin bankörning på valfri för och eftermiddag, under förutsättning att ingen tävlingsverksamhet försigår på banan.

Utopi? Kanske. Men det är ju våra politiker som har nollvision... själv har jag bankörnings i mälardalen-vision...


1. Anders Jansson - Stockholm
2. David Martin - Stockholm
3. Ronny Norberg - Uppsala
4. Per Sandström - Stockholm
5. Jonathan Lindegren - Stockholm
6. Stefan Vestman - Haninge
7. Niklas fjällström-PITEÅ
8. Mattias Westman - Stockholm
9. Viktor Sundelin - Kalix
10. Magnus Cederlund - Täby
11. Micke Sundgren - Skåne
12. Pedro Johansson - Västerås
13.
14.
 
skulle vara kul med en bana!, speciellt om polisen kan få åka där åxå så att man kan öva på att köra ifrån dom :hihi :tungan
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top