Salt på aluminium (ljuddämpare)

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Efter den senaste vintern så ser mina ljuddämpare ut enligt bild. Salt o skit har lämnat mycket fula spår. Har varit slarvig med att tvätta hojen när man kommit hem så jag har mig själv att skylla. Men hur gör man för att få dom fina igen. Polerade för nån vinter sedan och fick ett flammigt resultat. Nån som har något tips?
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    225.5 KB · Visningar: 409
Polera dom igen. Tyvärr får man hålla på om man väl börjat. Du kan iofs lägga på en klarlack så dom håller sig bättre men det brukar ofta flagna och hålla på.
 
nu vet ju inte jag hur djupt detta "sitter" men är det inte så att när dom tillverkar ljuddämparna så Polerar dom utsidan så att den skall blänka o vara fin? Borde man inte kunna återpolera den med någon maskin / lämna in.
Den kom väl inte färdig polerad ifrån scratch antar jag.
en liten tanke bara =)
 
Det är så här när man kör vinter, om man inte vill ha detta så kör man inte, kalla delar antingen 55-6 ar man eller täcker med vaxbaserad hålrumsvätska.

dom varma delarna är nästan hopplöst om man inte kan spola rent efter varje körning....
 
Fläckarna är oxid (vitrost).
Obehandlad aluminium är känslig för salt(+vatten) men framför allt alkaliska medel (typ avfettningsmedel).
Så låt inte avfettninge sitta för länge när du tvättar...gäller speciellt "miljöavfettning".
Vitrost måste tas bort mekaniskt (slipa/polera). Men då är detaljen känslig och oxiderar lätt, precis som killawife säger.
Är detaljen anodiserad så går det inte att "bättra", då måste ytbehandlingen göras om.
F.ö är anodisering det bästa skyddet på aluminium, snyggt och hållbar yta (om man tar det lugnt med avfettningen). Segelbåtsmaster är anodiserade och de håller ofta i många år i tuff miljö!
 
Jag brukar polera aluminiumdetaljer med Autosol, och sen försluta med ett medel som heter Aluguard. Köper det hos båthandlarn. Aluguarden påminner lite om olja i känsla och konsistens.
 
Jag polerade aluminium med 2 typer av hårdvax. Ett lite grövre och ett fint. Resultatet blev som kromatimage.jpg

Lite slarvigt men det är svingen till crossen så hela jobbet var egentligen onödigt. Jag hade för mycket tid bara. :)
 
Jag polerade aluminium med 2 typer av hårdvax. Ett lite grövre och ett fint. Resultatet blev som kromatView attachment 400185

Lite slarvigt men det är svingen till crossen så hela jobbet var egentligen onödigt. Jag hade för mycket tid bara. :)

Oj, där var det blankt minsann! Hur länge fick du hålla på och polera för att det skulle bli sådär?
 
Tog en liten stund. Jag gjorde ramen också. Samt slipade bort svetsar och grövre repor med andra verktyg :)
 
Det samma hände mej för ett antal år sen,
skruvade av blåset och polerade det i 30min
blev som nytt igen.:yoparty Det är lättare än man tror,
jag andvände en tygtrissa och polermedel.:hej
 
Ja precis. Tygtrissa på borrmaskinen hårdvax, bra musik och några nödraketer :)
 
Allt ni föreslår funkar det på varma delar?

Jag har nog provat allt men varmt är skit när salt och vatten kommer i närheten av det..

inte för att det är varmt egentligen men allt hokuspokus har en förkärlek att dunsta, brännas, lösas, emigrera när värme kommer in i ekvationen.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top