Salem Al Fakir

4 svar

• Antal röstningar
    0
Är jag den enda som inte har en aning om vilka låtar som varit med i MF.?? :va

Skulle inte kunna säga en enda en...men det känns i o för sig som att det kvittar.

Såg i alla fall i tidningen att Pernilla W kom sist...hon hade väl kunnat bespara oss tjafset i media och gått på sin borsas bröllop istället. :rolleyes:

//Mad - mot Schlager men för riktigt musik. D.v.s. musik med mycket gitarrer. :tungan

//Mad - mot Schlager men för riktigt musik. D.v.s. musik med mycket gitarrer. :tungan

Börjar inte det där argumentet bli lite uttjatat? Det har väl aldrig varit folks intresse för kvalitativ musik som gjort att de sett melodi/schlagerfestivalen lika lite som det är ett genuint intresse för dans som får dem att se Let's Dance.
Melodifestivalen, för de som orkar se på det, är underhållning, en gemensam snackis, lite skvaller och en skvätt "inbördes tävling" för alla som sitter i TV-sofforna och tippar vem som vinner.

Till trådstartaren kan jag inte säga annat än att jag inte tror att Salem förlorat så mycket som en röst på grund av sitt namn. Att det överlag inte är så många invandrare som tar sig fram i melodifestivalen beror i mina ögon snarare på att det är det svenskaste som finns och att man måste följa en viss mall för att ha en chans att vinna och det gör att svennebananer har fördel eftersom de fått schlager via modersmjölken.

Last edited:
Till trådstartaren kan jag inte säga annat än att jag inte tror att Salem förlorat så mycket som en röst på grund av sitt namn. Att det överlag inte är så många invandrare som tar sig fram i melodifestivalen beror i mina ögon snarare på att det är det svenskaste som finns och att man måste följa en viss mall för att ha en chans att vinna och det gör att svennebananer har fördel eftersom de fått schlager via modersmjölken.

Jag tycker det låter som dina argument går mot varandra lite.
Först skriver du att hans utländska namn inte spelar någon roll, sen säger du att MF är det svenskaste som finns och att det bara är svennebannaner som har en chans att vinna. :va

Det tror jag inte alls spelar någon roll i sammanhanget.

Jag tror han hade haft större chans att vinna om han vore bra!

Skickade vi inte hon Pappadoppolos eller vad hon hette, eller tävlade hon för Grekland?

Frågan i pollen är ju inte "vad skulle få Salem Al Fakir att vinna".
Det finns massor med saker som han kunde förbättra. tex låten, musiken, dans, framträdande mm.

Frågan är inte heller om det är helt omöjligt för svenska folket att skicka en mörkhyad eller en med utländskt namn.

Frågan är om hans bidrag eller vilket bodrag som helst för den delen, kan missa poäng hos svenska folket i stugorna om man har ett namn som i mina öron för tankarna till arabländerna.

Det SAF behövde var inte ett svenskt namn utan en bra låt.

Jag har tyckt att han har haft en anmärkningsvärd musikalisk talang de (visserligen få) gånger jag har
hört honom tidigare, men den där låten sög.

Som sagt.
Frågan är inte vad som krävs för att få hans eller någon annans låt att vinna.

Frågan var om han kan ha tappat röster på sitt namn.

Last edited:
Är jag den enda som inte har en aning om vilka låtar som varit med i MF.?? :va

Skulle inte kunna säga en enda en...men det känns i o för sig som att det kvittar.

Såg i alla fall i tidningen att Pernilla W kom sist...hon hade väl kunnat bespara oss tjafset i media och gått på sin borsas bröllop istället. :rolleyes:

nej du är inte den enda här som har noll koll på vilka låtar som var med i melodifestivalen...
låter som dom flesta tuffingarna här inne sitter bänkade framför tv,n på en lördag med kärringen i knät och har en myskväll framför tv,n.
tror dom flesta här inne är lite björn källman typer och kan det mesta om melodifestivalen....
har jag rätt eller har jag fel gubbs and flicks :D
men dom där 4 tjejerna kunde man ju vila ögonen på:tuttar
timotej eller vad fan dom hette.
fanns inte det ett schampo en gång i tiden som hette timotej:va

Jag tycker det låter som dina argument går mot varandra lite.
Först skriver du att hans utländska namn inte spelar någon roll, sen säger du att MF är det svenskaste som finns och att det bara är svennebannaner som har en chans att vinna. :va

Då missförstår du det jag säger. Han förlorade inte en enda röst på sitt namn och skulle vi ha 50% SAF-motsvarigheter med samma musikalitet med i festivalen skulle de sopa mattan...

MEN... På samma sätt som invandrare inte äter sin beskärda del av såld surströmming deltar de heller i MF. De som bjuds in har dessutom i många fall fått vara just "udda inslag" som inte faller folk i smaken. Antingen skall de försöka spela någon mellanmjölkifierad hip hop eller så skall de köra något multikultinummer som inte heller går hem.

Jag har inte sett MF eller hört någon av låtarna men jag vet att Salem gör lite lätt knepig musik. Det är en polare till mig och vi har lirat ihop med samma människor. Han (och alla hans brorsor som ser likadana ut) är ett musikgeni, lite som Prince och han är duktig på väldigt många instrument. Att hans låtar går hem här i Sverige är för att han är så "härlig" och gör så "härlig" musik men på ytomlands vet ingen vem det är och då premieras regelrätta hitlåtar.

Faktum är att bröderna Al Fakir har fått svenska andranamn för att ha en bättre chans till allt möjligt. Salem heter Lars och Nassim heter Stefan. Intressant, no?

Faktum är att bröderna Al Fakir har fått svenska andranamn för att ha en bättre chans till allt möjligt. Salem heter Lars och Nassim heter Stefan. Intressant, no?

Ja, det är faktiskt tragiskt att det många gånger faktiskt är "nödvändigt"...
Jag tror bara inte det är något som hjälper eller stjälper i just melodifestivalen.

Däremot har jag två elektroingenjörspolare där den ena fick byta namn och den andra började följa upp alla jobbansökningar med telefonsamtal på sin bräkiga småländska bara för att få komma på intervju. Väl på intervju fick de dock jobb per omgående.

Som sagt.
Frågan är inte vad som krävs för att få hans eller någon annans låt att vinna.

Frågan var om han kan ha tappat röster på sitt namn.

Självklart kan han ha tappat röster på sitt namn.
Själv har såg svårt för folk som heter Carola och skulle nog knappast rösta på någon med det namnet.
Dessutom har jag svårt för samer så därför röstade jag inte på Pontare när han Jojkade.

Jag skulle aldrig heller rösta på någon med dålig klädsmak, tex sneakers till klänning går fett bort!

Vårt till du komma, är svenska folket rasister?

Självklart kan han ha tappat röster på sitt namn.
Själv har såg svårt för folk som heter Carola och skulle nog knappast rösta på någon med det namnet.
Dessutom har jag svårt för samer så därför röstade jag inte på Pontare när han Jojkade.

Jag skulle aldrig heller rösta på någon med dålig klädsmak, tex sneakers till klänning går fett bort!

Vårt till du komma, är svenska folket rasister?

Jo. När vi kollade på MF och han fick högsta poäng av domarna, men tappade från svenska folkets röster. Så började vi spekulera i om det kan vara så att han kan ha tappat några röster pga sitt namn.
Så därför startade jag tråden för att se om någon annan kan tänka sig att mr Fakir kan ha tappat röster på sitt namn.
Givetvis finns det folk som inte röstat på honom för att dom inte gillade låten, eller piano, eller bristande dans mm. Just som du har skrivit som anledningar till att inte rösta på honom.
Men då den här tråden inte handlade om man gillade hans låt eller MF överhuvudtaget. Så ville jag försöka förtydliga min fråga till dig.
Om att frågan handlade om hans namn, och om det kan ha minskat hans möjligheter till vinst.

Är jag fortfarande otydlig?

JA HAN KAN HA TAPPAT RÖSTER PÅ SITT NAMN.

Men det har garanterat alla andra också.

Har han tappat extra många för att hans namn klingar arabiskt?

Självklart.

Har han tjänat röster på sitt namn?

Lika självklart!

JA HAN KAN HA TAPPAT RÖSTER PÅ SITT NAMN.

Men det har garanterat alla andra också.

Har han tappat extra många för att hans namn klingar arabiskt?

Självklart.

Har han tjänat röster på sitt namn?

Lika självklart!

Lugn lugn lilla grisen.
Inte bli upprörd över det nu.
Gillar du inte frågeställningen så är det bara klicka sig vidare till nästa tråd. :tummenupp

Lugn lugn lilla grisen.
Inte bli upprörd över det nu.
Gillar du inte frågeställningen så är det bara klicka sig vidare till nästa tråd. :tummenupp

Du har fått flera svar i tråden, varav samtliga är rätt.

Det är inte som när du gick i skolan att det bara finns ett rätt svar och det finns ett facit.

Hade han dumpat arabnamnet så hade han tappat röster från människor med arabnamn.

Kanske fler än han förlorade på att ha ett arabnamn.
Kanske inte.

Jag är övertygad om att han själv tar det beslutet.

Jag tror han tappade fler röster för att man inte kom fram.

Det tog mig 15 ringningar för att få in 2 röster.

Och ja, jag gillar låten skarpt...

/ Jens

Hade han dumpat arabnamnet så hade han tappat röster från människor med arabnamn.

Kanske fler än han förlorade på att ha ett arabnamn.
Kanske inte.

Personligen tror jag inte han fick några sympatiarabiska röster eftersom låten inte innehöll så mycket som en etnoinspirerad ton. Hade de haft någon arab som däremot bjöds in för att spela någon form av minaret-schlager så skulle han säkerligen förlora en stor andel svennebananröster och kanske vinna en del arabröster. I fallet SAF är han såpass etablerad och låten var såpass "internationellt" och nationellt gångbar att namnet blev helt och hållet oväsentligt.

Salem Al Fakir har inte tappat några betydande röster på sitt namn. En och annan Sjöbo-bo kanske skippade att rösta på honom pga namnet, men i stort så tror jag inte det.
Snarare tvärt om. Hans namn är udda och han är superhypad i radio och TV samt tidningar. Folk minns namnet och eftersom 90% av alla mediapersoner höjer honom till skyarna så är chansen stor att han får extra röster tror jag.

I just melodifestivalen så hade jag faktiskt honom som en av två favoriter just för att låten faktiskt var riktigt bra, och bättre än annat jag hört med honom under de senaste årets hype.
Just eftersom låten var riktigt hygglig så tror jag att han tappade röster från svenska folket som per definition inte gillar den musik som jag själv tycker är värd att lyssna på. Anna Bergendahls låt var den andra av mina favoriter. Sämre låt, men klart intressantare röst att lyssna på. Jag måste säga att årets final var ovanligt nära min personliga uppfattning, så antingen börjar jag bli som alla andra och tappa min musiksmak, eller så finns det hopp för folket. En tredje kan också vara att om man tittar på tillräckligt många program där folket får rösta så kommer det förr eller senare att rösta som man själv skulle ha gjort helt slumpmässigt. :)

Högst kvalité på låt och framträdande hade Pain Of Salvation tyckte jag. Men att den låten var för smal för att gå vidare förstår jag. Lite pinsamt dock att Pernilla Wahlgren fick sympatiröster för att hon skippade sin brorsas bröllop i semifinalen och slog ut både PoS och Cruisefied barbara som båda var lite annorlunda och friska fläktar, men sedan kom hon sist i finalen.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!