Sakliga debattråden

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
Med anledning av diverse åsiktspollar som har dykt upp på senare tid levereras härmed denna debatt-tråd. Tråden är ett komplement som förhoppningsvis kommer innehålla DIN sakliga argumentation i resp ämne. Jag får känslan av att medelsvensson väljer ett parti och sen håller sig till det utan att hålla sig uppdaterad om partiets nuvarande politiska agenda, men nån har väl nån åsikt??

Framför din argumentation på ett sakligt sätt, dvs utan påhopp som inte kan backas upp av annat än din magkänsla.

För att starta: Varför vill du/vill du inte ha ett maktskifte? Är det rätt att privatisera all sjukvård och därmed styra prissättningen på enligt marknadskrafterna?

Andra förslag: "ekonomisk frihet", privatisering av offentlig sektor, skattepolitik för privatpersoner/företag.

Last edited:
Piratpartiet ftw!
Sverige börjar bli allt för likt USA (= :dummer ) och det tycker jag är en hemsk tanke!

Klabbe85 skrev:
Sverige börjar bli allt för likt USA

På vilket sätt börjar vi bli allt mer lika USA?
- Lika tjocka?
- Lika högerreligösa?
- Lika vapenfixerade?
- Lika snabbmatsägande?
- Lika "sköt-dig-själv-och-skit-i-andra:iga"?

korvgubbe skrev:
På vilket sätt börjar vi bli allt mer lika USA?
- Lika tjocka?
- Lika högerreligösa?
- Lika vapenfixerade?
- Lika snabbmatsägande?
- Lika "sköt-dig-själv-och-skit-i-andra:iga"?

Vi börjar mer och mer närma oss ett övervakningssamhälle med lagring av tex datatrafik på internet!
Sen att du får betala närmare 20000kr i skadestånd för att ha tankat hem en film som kostar 200kr visar ju bara att de stora företagen börjar få mer och mer att säga till om!
Dröjer nog inte länge innan vi är uppe i dom stora skadestånden som dom har i USA!

Klabbe85 skrev:
Sen att du får betala närmare 20000kr i skadestånd för att ha tankat hem en film ...

Än så länge finns det väl ingen som har dömts för att de tankat hem en film?!
:va
...det man åker dit för är ju när man sprider filmerna.

Tycker du att det borde vara lagligt att sälja stöldgods?
Tycker du att jag borde gå fri om jag säljer din hoj om någon annan har snott den?

Klabbe85 skrev:
Vi börjar mer och mer närma oss ett övervakningssamhälle med lagring av tex datatrafik på internet!
Sen att du får betala närmare 20000kr i skadestånd för att ha tankat hem en film som kostar 200kr visar ju bara att de stora företagen börjar få mer och mer att säga till om!
Dröjer nog inte länge innan vi är uppe i dom stora skadestånden som dom har i USA!
Min åsikt om piratkopiering är att alla ska veta att det är olagligt men man ska inte bli jagad för det. Ifall man inte piratkopierar för att sälja det för DET är ett riktigt brott.

korvgubbe skrev:
Än så länge finns det väl ingen som har dömts för att de tankat hem en film?!
:va
...det man åker dit för är ju när man sprider filmerna.

Tycker du att det borde vara lagligt att sälja stöldgods?
Tycker du att jag borde gå fri om jag säljer din hoj om någon annan har snott den?

När har jag sagt att det ska vara lagligt att sälja piratkopior och dyl?
En kopia är just en KOPIA och du blir inte av med ditt original! Säg att nån skulle kolla på din hoj och sen bygga en likadan själv! Är det olagligt?

Edit: Det är ju numera även olagligt att tanka hem, och det kommer med all säkerhet därför att leda till skadestånd så småningom!

Last edited:
honkiie skrev:
Min åsikt om piratkopiering är att alla ska veta att det är olagligt men man ska inte bli jagad för det. Ifall man inte piratkopierar för att sälja det för DET är ett riktigt brott.

Polisen ska väl försöka förhindra alla lagbrott och sätta dit alla brottslingar? :va
Däremot kan man diskutera hur de ska prioritera olika brott och där hamnar piratkopiering rätt långt ner på skalan enligt mig.

korvgubbe skrev:
Polisen ska väl försöka förhindra alla lagbrott och sätta dit alla brottslingar? :va
Däremot kan man diskutera hur de ska prioritera olika brott och där hamnar piratkopiering rätt långt ner på skalan enligt mig.

Hur många vuxna personer i sveriges befolkning tror du det är som inte har begått något brott?

Klabbe85 skrev:
En kopia är just en KOPIA och du blir inte av med ditt original!

Så det är då ok om ett filmbolag får in 250kr totalt för en film.. En såld DVD-skiva som sen kopieras till resten av tittarna?!

Eller artisten som lägger ner en kvarts miljon på studiokostnader och får igen 189kr för en såld CD. Resten av lyssnarna får en varsin kopia?!

Eller medicinforskaren som får nån hundring för papprena som det nya vaccinet är nedskrivet på... Den som sedan tjänar miljoner på att tillverka medicinen har ju inte stulit receptet eftersom de bara kopierade papprerna så forskaren har ju kvar orginalet...

Klabbe85 skrev:
Hur många vuxna personer i sveriges befolkning tror du det är som inte har begått något brott?

Är brott accepterbara bara för att många begår dem?
Om halva befolkningen vid minst ett tillfälle misshandlade ett barn ordentligt, skulle barnmisshandel då vara OK i dina ögon?

korvgubbe skrev:
Så det är då ok om ett filmbolag får in 250kr totalt för en film.. En såld DVD-skiva som sen kopieras till resten av tittarna?!

Eller artisten som lägger ner en kvarts miljon på studiokostnader och får igen 189kr för en såld CD. Resten av lyssnarna får en varsin kopia?!

Eller medicinforskaren som får nån hundring för papprena som det nya vaccinet är nedskrivet på... Den som sedan tjänar miljoner på att tillverka medicinen har ju inte stulit receptet eftersom de bara kopierade papprerna så forskaren har ju kvar orginalet...

Är brott accepterbara bara för att många begår dem?
Om halva befolkningen vid minst ett tillfälle misshandlade ett barn ordentligt, skulle barnmisshandel då vara OK i dina ögon?

Halva befolkningen misshandlar inte ett barn!
Allt går ju att dra till extremiteter så som du gör med dina liknelser med forskaren och artisten!
Jag kan inte förneka att det är ett brott att piratkopiera. Men jag anser inte det som ett allvarligt brott eftersom det är bla musikbranschen själva som har dragit på sig det här själva genom att ha alldeles för höga priser på "sina" produkter i förhållande till vad man får!

Edit: Det finns heller inte några bevis på att dom förlorar på att folk piratkopierar. Det finns ju inget som bevisar att dom skulle sälja fler cd-skivor bara för att all piratkopiering försvinner!
Piratkopiering kan även leda till upptäckt av nya band och därigenom "gratis" reklam som i sin tur leder till fler sålda skivor!

Last edited:
Klabbe85 skrev:
... det är bla musikbranschen själva som har dragit på sig det här själva genom att ha alldeles för höga priser på "sina" produkter i förhållande till vad man får!

åhå... så då är det kanske ok om jag tar springnota från taxi när jag ser att taxametern tickat iväg? ..och helt rätt att snatta en cola om kiosken tar ut överpriser... kostar det mer än 14kr för en 33cl cola så är det kioskägarens eget fel om du snattar den!

korvgubbe skrev:
åhå... så då är det kanske ok om jag tar springnota från taxi när jag ser att taxametern tickat iväg? ..och helt rätt att snatta en cola om kiosken tar ut överpriser... kostar det mer än 14kr för en 33cl cola så är det kioskägarens eget fel om du snattar den!

Dina jämförelser har inga liknelser med att piratkopiera! Just för att piratkopiera är kopiera och inte stjäla som det är i dina jämförelser!

Klabbe85 skrev:
Dina jämförelser har inga liknelser med att piratkopiera! Just för att piratkopiera är kopiera och inte stjäla som det är i dina jämförelser!

Nu är du väl ute och cyklar?! Filmbranchen lever på att sälja just kopior av det artistiska/konstnärliga verket som finns bevarat i digital form. Det är ju knappast plasten i dvd-skivan de tar betalt för... på samma sätt som forskaren inte tar betalt för pappret hans vetenskapliga forskning finns nedskrivet på.

Varje kopia är alltså stöld eftersom du tar del av filmen/musiken utan att betala för det.

Men för att lägga diskussionen på din nivå:
- Är det ok att planka in på en konsert? Du har ju inte stulit något??
- Är det ok att planka på tunnelbanan? Tåget ska ju ändå åka från gullmarsplan till centralen. Du har ju inte stulit något rent fysiskt.

korvgubbe skrev:
Nu är du väl ute och cyklar?! Filmbranchen lever på att sälja just kopior av det artistiska/konstnärliga verket som finns bevarat i digital form. Det är ju knappast plasten i dvd-skivan de tar betalt för... på samma sätt som forskaren inte tar betalt för pappret hans vetenskapliga forskning finns nedskrivet på.

Varje kopia är alltså stöld eftersom du tar del av filmen/musiken utan att betala för det.

Men för att lägga diskussionen på din nivå:
- Är det ok att planka in på en konsert? Du har ju inte stulit något??
- Är det ok att planka på tunnelbanan? Tåget ska ju ändå åka från gullmarsplan till centralen. Du har ju inte stulit något rent fysiskt.

Om du läser lite högre upp så ser du inte att jag har skrivit att det är ok att piratkopiera, jag har däremot skrivit att jag inte kan förneka att det är ett brott men jag betraktar det inte som ett allvarligt brott eftersom ingen förlorar direkt på det. (Återigen så finns det inga bevis på att cd-försäljningen skulle vara högre om ingen piratkopierade eftersom man kanske inte köpt den ändå!)

Ta ditt fall med colan som ex. Där blir han ju av med colan och kan därför inte sälja den vilket man kan göra med en cd-skiva även om den har blivit kopierad!

Mr_White skrev:
Fråga ang. piratkopiering. Kan jag fortfarande kopiera min CD/DVD och ge till närstående?

Du kan! Men du får inte!
Det är olagligt och är därför likaställt med att du skulle sno en uppfinning på ett vaccin! :va En bra jämförelse va?

Mr_White skrev:
Fråga ang. piratkopiering. Kan jag fortfarande kopiera min CD/DVD och ge till närstående?

Klart du kan. Du behöver följande:

*1 st originalskiva
*1 st tom cd-r/dvd-r skiva
*1 st brännare
*1 st närstående

:tummenupp

Klabbe85 skrev:
Om du läser lite högre upp så ser du inte att jag har skrivit att det är ok att piratkopiera, jag har däremot skrivit att jag inte kan förneka att det är ett brott men jag betraktar det inte som ett allvarligt brott eftersom ingen förlorar direkt på det. (Återigen så finns det inga bevis på att cd-försäljningen skulle vara högre om ingen piratkopierade eftersom man kanske inte köpt den ändå!)

Ta ditt fall med colan som ex. Där blir han ju av med colan och kan därför inte sälja den vilket man kan göra med en cd-skiva även om den har blivit kopierad!

Du kan! Men du får inte!
Det är olagligt och är därför likaställt med att du skulle sno en uppfinning på ett vaccin! :va En bra jämförelse va?

Sorry mannen men du har nog inte tagit ditt vaccin idag :D

Jag får visst kopiera dom CD/DVD jag köper och ge till närstående :tummenupp
Kopiering för privat bruk

*/ ?>
Back