Saker man inte får skämta om.

Med trådtiteln "Saker man inte får skämta om." trodde jag man skulle lista ämnen som väcker anstöt, inte vara lustig. Köra på fyllan är en sån sak, man kan inte ens på skämt säga att man är för sånt utan att de flesta svenskar blir våldsamt upprörda.

Stöttar din catchphrase. Har tränat i många år genom att regelbundet dricka några öl, ibland många, med arbetskamraterna efter jobbet och sen köra hem. Mycket vanligt där man inte har fikapauser som här, man snackar igenom vad man gjort under dagen och vad som ska ske nästa dag ungefär som vi snackar lite jobb över fikat.

En bra sak med skämt är om det har någon poäng eller kan uppfattas som ett skämt. Skriv om din text så det låter som ett skämt istället.

Själv har jag en liten catchphrase som lyder: "Kan man inte köra i fyllan så kan man inte köra alls."

Jag har fått höra att min profilbild inte är okej..

Men det enda som kan bli fel är väl som nån sa tidigare, att om det kommer "för nära" så är det inte kul..

Bara ett par dagar efter att en av mina bästa vänner dog drog en helt ny bekantskap ett skämt om just det sättet att dö på, det var inte roligt..
Annars är det väl nästan upp till var och en, man får väl känna av stämningen lite bara. :)

Bifogat

• puma.jpg
    puma.jpg
    20.5 KB · Visningar: 170
Last edited:
1.jpg

Får man eller inte .....

här är några lite grövre, någon som tar illa upp?

Bifogat

• woman1.jpg
    woman1.jpg
    82.3 KB · Visningar: 296
  • woman2.jpg
    woman2.jpg
    41.1 KB · Visningar: 256
  • women-just-have-to-shut-the-fuck-up.jpg
    women-just-have-to-shut-the-fuck-up.jpg
    70.2 KB · Visningar: 252
Vet du vad Stina, 7 år, säger till sin pappa när han våldtar henne?

- Inte nog med att det är olagligt det du gör, du är sämre än farfar också.

Är en del som tar illa upp av den har jag märkt.

Min take på skämt och vad man kan skämta om..

Humor är som sexuell läggning. Ingen kan säga till dig vad du ska gilla att göra med vilken person eller varför. På samma sätt kan ingen säga att det här är roligt och det där är inte roligt, eftersom uppfattningen av vad som är roligt är högst subjektiv. Jag själv föredrar brittiska komiker à la Eddie Izzard, Jimmy Carr, Russell Howard, David Mitchell mfl framför t.ex. Mia & Klara eller i princip vilken svensk "komiker" som helst (med ett par undantag), men om det motsvarar missionären i ett sovrum fullt av levande ljus eller två albinodvärgar och en get i en smutsig jordkällare vet inte jag.

Vad man kan skämta om går hand i hand med det ovanstående. I princip oavsett vad du skämtar om kommer någon någonstans att tycka att det är roligt, och någon någonstans kommer tycka att det inte är roligt eller för den delen passande. Min personliga erfarenhet är att man bör skilja på "offensive" och "take offense", i brist på bättre svenska uttryck. De flesta tycker att ett skämt är opassande för att skämtet gör sig lustigt över just deras lilla intressesfär (jfr Medes harmlösa skämt om diabetiker på Melodifestivalen), men bryr sig samtidigt inte en femöring om skämt som gör sig lustiga över andras intressesfärer. Naturligtvis kommer samhället alltid diktera, om inte annat utifrån ett moraliskt perspektiv, vad som är accepterbar humor, men det betyder inte att något annat inte kan vara roligt för någon.

Allt torde kunna skämtas om, men hur många som kommer uppfatta skämtet som roligt är med största sannolikhet relativt till hur du skriver skämtet.

Hitler träffade en söt liten flicka på koncentrationslägret i auschwitz.
Hitler: Hur gammal är en sån här söt liten flicka då?
Flickan: Jag är 7, fyller 8 imorgon
Hitler: Nej, det gör du inte

Min take på skämt och vad man kan skämta om..

Humor är som sexuell läggning. Ingen kan säga till dig vad du ska gilla att göra med vilken person eller varför. På samma sätt kan ingen säga att det här är roligt och det där är inte roligt, eftersom uppfattningen av vad som är roligt är högst subjektiv.

Det där är ju faktiskt inte riktigt sant. Humor är som att gå omkring och sprätta sin sperma i ansiktet på folk. Det finns säkert nån hamnhora som tycker det är mysigt, men gör du det på en boxningsklubb så får du troligen äta flytande föda med sugrör resten av livet. :mattias

Den är nog lika icke-PK som denna:

Vem är det som cyklar och cyklar men aldrig kommer till dörren?

Engla

:rolleyes::gnissla

Vad säger Joseph Fritzls fru innan de somnar?

-"Har du slä(c)kt i källaren?"

Last edited:
Det där är ju faktiskt inte riktigt sant. Humor är som att gå omkring och sprätta sin sperma i ansiktet på folk. Det finns säkert nån hamnhora som tycker det är mysigt, men gör du det på en boxningsklubb så får du troligen äta flytande föda med sugrör resten av livet. :mattias

Hur kom du fram till insikten att humor är som att ge någon facials? Började du med att ejakulera på fötterna och arbetade din väg uppåt, eller..? :confused:

Mitt svar på frågan om man får skämta om allt är "Ja". Men samtidigt har jag förståelse för dom som blir upprörda över en del skämt, därför att det är något som kanske betyder väldigt mycket för dom eller något som de lägger all sin tro på och bygger upp en hel världsbild utifrån. Å andra sidan finns det en grupp av människor som tar illa vid sig vad man än säger till dom och som inte har nån som helst självdistans.

Vad jag tycker är mer intressant är frågan: "Måste man skämta om allt?"

ganska grovt skämt.

Bifogat

• chris-benoit-wrestling-murder-famil.jpg
    chris-benoit-wrestling-murder-famil.jpg
    18.6 KB · Visningar: 88

Ser inget.. (om man ska vara uppriktigt tråkig..)
Men det är klart.. beror hur man kopplar det.. :P

http://www.swastika-info.com/images/asien/indien/symbole.gif

symbole.gif

"In India, swastika have been around since 3000 B.C. Their direction is clockwise and anticlockwise. In both directions they have a different meaning. For Buddhists, Hindus and Dschanists the Swastika is a sacred symbol, comparable with the Cross for the Christians or the Star of David in Judaism. "

But still... :gnissla

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...