Saker du stör dig på i MC tidningars tester

Om man ska kolla reviews på hojar tycker jag man ska titta på MCN's Michael Neeves. Han tycker jag tar upp BRA saker och har glimten i ögat och man verkligen ser han älskar det han gör! Det hela är min åsikt men jag tycker att om man jämför Neeves mot andra som testar så är det inte nån inlevelse i det man ska testa. Sen Kör dom longterm reports där dom verkligen kör en hel sommar med olika hojar. Lite bandagar etc som rätt många gör med sina egna hojar. Så får man ju se vad den typen av hoj han testar verkligen går för och inte bara testas 200 meter. :)

Det som fick mig att i princip sluta läsa Svenska motortidningar var för att reportagen var inköpta och väldigt dåligt översatta många gånger. Dessutom kändes det som om man läst samma test tidigare år. Tillverkarna hade satts i fack så slutsatserna var ungefär desamma. Man hade bara uppdaterat dem med senaste prestandasiffrorna. Då föredrar jag de engelska motortidningarna som åtminstone kan skriva med inlevelse och förmedla till läsaren hur de olika hojarna upplevs. De kan även nämna saker som var mindre bra med tidigare generationer och relatera det till läsaren så att han får en ännu bättre förståelse vad man faktiskt har förbättrat eller förändrat på den senaste modellen.

Jag är förvånad att det finns så pass många motortidningar i vårt land när jag är inne i en välsorterad tidningshandel. Sedan fattar jag inte varför man ska publicera en Svensk Top Gear (bil) tidning, när man kan köpa originalet. De allra flesta i målgruppen förstår ju nästan perfekt engelska och måste trots allt få mer utbyte av att läsa en originaltext än något översatt dito med tillägg av ett par svenska krönikörer som är totalt ointressanta att läsa vad de har att säga. Det är väl ytterligare annonsintäkter förlaget är ute efter helt enkelt. Någon annan slutsats kan jag inte dra. Detsamma gäller väl de utländska mc-tidningarna som Motorrad som också finns på svenska numera. Var det inte det förlaget som äger SH förresten?

Det jag retar mig (lite) på är klassindelningen.
När jag letar hoj, så är det en gathoj till begränsad budget.
Jag vill veta vad jag skall välja i det kostnadssegmentet.
Inte kubikklassen.

Naturligtvis anger de att sport- och nakenhojjar lämpar sig bäst för korta turer.
Skall man ha en hoj för långturer så bör man välja en sporttourer eller äventyrshoj.
Det går dock alldeles utmärkt att åka långt på sport- eller nakenhoj.
Man blir bara tröttare.
Bränsleförbrukningen tycker jag är viktig.
Det är numera så tunnsått med mackar att jag måste planera körningen.
Förr kunde man skita i det tills man gick över på reserven.
Nu räcker det inte längre.

Jag stör mej som fan på att testarna så gott som alltid klagar på ljudet hos en originalhoj och vill ha "öppnare avgassystem" när de testar SM, sport eller customhojar. Otroligt barnsligt.
Sen är det inte ovanligt att någon ledare eller krönikör i samma blaska klagar över att ytterligare en motorbana riskerar stängning p.g.a. för höga bullernivåer.
Samband någon?
När ska MC-kollektivet mogna lite mentalt och börja uppskatta tysta hojar?

Sen stör jag mej som fan (precis som många andra) på att folk i allmänhet inte kan hålla rätt på effekt och vridmoment. Många tycks ha någon uppfattning om att när en hoj eller motor bygger en stor del av sin maxeffekt på låga varv så heter det "bra vrid". Istället borde man prata om lågvarvseffekt, mellanvarvseffekt och toppvarvseffekt.

Sen så vill jag att testerna också visar effektivitet och räckvidd.

1199 Panigale har ju visat sig få problem när det gäller buller på bana helt original. Flera artiklar har tagit upp det problemet och det är ju något som är negativt med tanke på typ av hoj. Med allt strängare bullerkrav och det faktum att det är populärt att ta ut sina hojar på bana borde ju vara något tillverkarna tar hänsyn till när de tar fram framtida produkter. Finns ju ingen anledning att köpa en Panigale och sedan inte kunna ta ut den på en lokal bandag på grund av att den bullrar för mycket. Antagligen på grund av den lösning hur man valt för avgassystemet.

Sedan är det väl lite att kasta sten i ett glashus. Det finns nog fler hojar som ligger i gränszon när det gäller bullerkrav på bana även original. Tittar man på Porsche GT3 så har man problem även där. Senare versioner har blivit allt mer högljudda och vilket gjort att ägare fått problem på bandagar att uppfylla bullerkraven.

Personligen bryr jag mig inte, mer än att jag skulle tycka att det vore jäkligt irriterande att bli nekad att köra bana med en banorienterad hoj eller bil. Kan tycka att det borde vara enklare krav på en motorbana än på allmän väg, inte tvärt om. Men de boende i närheten av banor i Sverige och på andra håll i världen har uppenbarligen varit framgångsrika när det gäller att påverka politikerna som i sin tur hotat banägare om att stänga banan om inget görs åt buller. Så vi sitter här med original hojar och bilar som med nöd och näppe klarar bullerkraven som ställs för att få köra på motorbana. Det är inget annat än en skam.

Jag stör mej som fan på att testarna så gott som alltid klagar på ljudet hos en originalhoj och vill ha "öppnare avgassystem" när de testar SM, sport eller customhojar. Otroligt barnsligt.
Sen är det inte ovanligt att någon ledare eller krönikör i samma blaska klagar över att ytterligare en motorbana riskerar stängning p.g.a. för höga bullernivåer.
Samband någon?
När ska MC-kollektivet mogna lite mentalt och börja uppskatta tysta hojar?

Sen stör jag mej som fan (precis som många andra) på att folk i allmänhet inte kan hålla rätt på effekt och vridmoment. Många tycks ha någon uppfattning om att när en hoj eller motor bygger en stor del av sin maxeffekt på låga varv så heter det "bra vrid". Istället borde man prata om lågvarvseffekt, mellanvarvseffekt och toppvarvseffekt.

Sen så vill jag att testerna också visar effektivitet och räckvidd.

Jag anser att det är kraven som är för höga.
Om det tilläts lite lagom insug och avgasljud, så skulle marknaden för domedagsbasuner minska och ljudnivån i verkligheten bli lägre.
Lägger man många surt förvärvade kronor på eftermarknadsgrejor, så vill man att det skall märkas.
Att kalla lågvarvseffekten för "vridmoment" är inte korrekt, men allmänt vedertaget.

Om man jobbar inom motorcykelindustrin så finns det en mängd saker inom press och media som retar gallfeber på en. Det är dock ingen ide att dra upp dem här, utan jag vänder istället tråden till något positivt. Jag gillar samtliga tekniska artiklar av den engelske journalisten Neil Spalding (finns i flera internationella tidningar då han frilansar) och jag gillar svenska Classic Bike då den görs av kunniga och engagerade hojåkare.

Resten då...? Njaaa....

Det jag retar mig mest på är hjälmtesterna. Närmare bestämt när när man skriver om passformen. Hur mäter man passformen på en hjälm? Journalisten provar hur den passar på det egna huvudet? Och redaktören väljer ut den journalist som tycker de dyraste hjälmarna passar bra på huvudet? (Det gäller att värna om annonsörerna).
Till att skriva hjälmtestartikeln.
För på mitt huvud passar vare sig Arai eller Shoei bra.
Eller är det bara dåliga säljare som inte haft de inredningsvarianter som finns till Arai och Shoei tillgängliga?

Massa fåniga bilder på bakhjulskörningar :dummer

Och stoppies. Vad är vitsen med det egentligen? Det går redan på alla hojar men jag antar att det är roligare än att bara göra tester där man kör 300 och svänger lite.

Det är väl det som är säljande antagligen. Average Joe, eller Svensson vill se stoppies, bakhjulsåkning och kraftiga nerlägg. Man får ju heller inte glömma bort att tidningarna sällan är riktigt kritiska mot en produkt, de lever ju på annonseringen till stor del. Det är inte bara läsarna de tar hänsyn till när de skriver artiklarna. Chris Harris skrev avslöjande saker om Ferrari hur de preparerade bilarna inför testkörningar och han får numera inte testa nyare Ferrari. Har för mig att svenska Bike ett tag inte fick tillgång till testhojar från Ducati. Det var nog på 80- eller 90- talet. Man hade skrivit något som de inte gillade.

Läser man tester får man ta allt med en nypa salt och värdera innehållet för vad det är med kritiska ögon. Journalisten har inte endas läsarna i första rummet utan han måste även se till annonsintäkterna. Eller rättare sagt det sitter någon ovanför honom och ser till att mer olämpliga formuleringar inte kommer med i den tryckta tidningen. Det finns få journalister som har stor integritet i motorpressen. Många låter sig nog bländas av att åka till exotiska platser för provkörningar där de får bo fint. Tror inte de gärna byter ut den livsstilen för att få med några kritiska saker som ändå kommer att komma fram i dagens mediavärld.

"Grymma" poseringsbilder efter grupptest. Med hojarna uppställda i "cool miljö" (café/stenbrott/havererat kärnkraftverk). Testlaget "ledigt" utspritt på stolar/stenar/reaktorer. Alla med hjälm och nerfällda svarta visir. Speciellt det där med hjälmarna och visiren får det att tippa över för min del.

Last edited:
Jag saknar hur komforten är för längre personer. Även kortare personer bör väl bry sig. Jag är 195 lång, och tyvärr går 90 procent av alla hojjar bort. Jag är intresserad av vilka då jag inte har möjlighet och tid att testa alla. Så lite mer uppgifter hur hojjen är för långa och givetvis korta personer, inte bara för den normala testföraren på 180. Tack

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman