Saker du stör dig på i MC tidningars tester

Skulle tycka det vore suveränt om dom testade allt det du skriver.
Du får ju tänka på vad som är viktigt i varje segment.
I supersport vill du ju veta vad som går snabbast. Finns en anledning till att packväskor, värmehandtag och centralstöd inte sitter på orginal eller ens möjligt som tillval.
Testerna skulle bli sjukt stora och onödiga om alla hojar skulle jämföras på samtliga punkter.

Yamaha R1 2009: Komfort 2/10, Körning stadsmiljö 1/10, Touring egenskaper: 2/10, Kärring på bönepall-möjligheter 0.5/10, Bromsar 10/10, Acceleration 9/10, Toppfart 9/10.

Vad var du mest intresserad av som potentiell sporthojsägare?

Du får väl helt enkelt inse att du är en sport-tourer...

Jag retar mig på Motorrad,

och deras BMW-favorisering!
Det, och deras förkärlek att ingående över fyra rader beskriva hur svårt det är att fälla in hojen XX:s sidostöd p.g.a. benprotes tackvare farmors dåliga gener (kanske ngt. överdrivet), var en stor anledning till att jag sa upp min prenumeration. Orka bry sig om bagateller...

Samma anledning att jag slutade läsa Motorrad. De letar små skitfel på hojmodeller de vill såga, och höjer BMW till skyarna trots rasande motorer... Var nåt test där de beskrev en hoj med bara positiva ord, de hittade inte ens några fel på den (vilket de skrev själva) för att sedan låta BMWn bli vinnare för att den hade en bättre helhet? När den andra hojen sagts vara bättre punkt för punkt...
Meeen, som sagt, det var bara att sluta läsa blasket, och lika glad är jag för det. :D

Hade gärna sett lite längre och mer djuplodande texter om hojarna däremot. De verkar skriva samma sak om alla hojar, vilket gör det lite bortkastat...

Komfort 2/10, Körning stadsmiljö 1/10, Touring egenskaper: 2/10, Kärring på bönepall-möjligheter 0.5/10
Om du värdesätter dessa parametrar högt, rekommenderar jag dig till ett annat hojval än en supersport modell.
Vidare är skulle dessa värden endast kunna bli "upplevda" värderingar, vilket kan skilja sig mycket från person till person, och därmed blir de ganska oväsentliga när de gäller just en supersportmodell, där t ex touringegenskapen 2/10 eller 7/10 inte skulle spela någon större roll... om den hade gjort de, så kan man väl titta på en hoj med just touringegenskaper..:)

Jo men tänk att du har 3-4 sidor att skriva om en hoj och du ska motivera varje betyg. Då läser jag hellre kanske 4 test som är mer ingående och mer tekniskt ("nördigt" om du vill) än 8 tester som vilken klåpare som helst kan skriva.

Givetvis hade det varit bäst att få allt, men då hade den tidningen snarare blivit en bok och kostat 350 spänn istället för 70. Lägg då även till att detta bara är testat av en journalist som kanske inte ens är objektiv.

Läs testerna som en fingervisning och testa sedan själv.

Hårt beskuren quote, men ändå... BMW S1000RR? :D
Shhhh... hoppades på att den skulle gå obemärkt förbi :vissla

Last edited:
Har slutat köpa hoj tidningar , det är ingen underhållnings värde alls i dom något mer . Dom skrivs på precis samma sätt som för 20 år sedan (ok lite skillnad är det , men inte mkt) .
Samma upplägg i alla tester & reportage .
Vill jag veta något om en hoj så tittar jag hellre på Internet efter den infon .

Du får ju tänka på vad som är viktigt i varje segment.
I supersport vill du ju veta vad som går snabbast. Finns en anledning till att packväskor, värmehandtag och centralstöd inte sitter på orginal eller ens möjligt som tillval.
Testerna skulle bli sjukt stora och onödiga om alla hojar skulle jämföras på samtliga punkter.

Yamaha R1 2009: Komfort 2/10, Körning stadsmiljö 1/10, Touring egenskaper: 2/10, Kärring på bönepall-möjligheter 0.5/10, Bromsar 10/10, Acceleration 9/10, Toppfart 9/10.

Vad var du mest intresserad av som potentiell sporthojsägare?

Du får väl helt enkelt inse att du är en sport-tourer...

Tror helt klart att majoriteten av Sveriges sporthojsåkare hade haft mer nytta av den informationen än att Stoner skalade av 0.6 hundradelar på nya hondan på 20 varv runt Suzuka. (ja, nu bara drar jag ut påhittade senarion ur :arsele)

Kan garantera att en R1:a är bekvämare än min SR alla dagar i veckan, men trots det så säljer folk dem under kategorin "touring" på blocket. Vem fan är så dum att man tourar med en SR?:död Fan, nu blev jag ju sugen på att köra till treriksröset med skiten:D:huvet

Tillverkaren har hojar i olika segment, där supersportarna är byggda för körning soliga dagar på torr asfalt. De har hojar med mer förlåtande chassi, motorkaraktär m.m. för touring, och glidare för folk som behöver slå ihjäl tid i någon form.

Att testa en supersport i 4+ intresserar nog en lika stor del av den svenska läsekretsen som en bankörning med en virago. Fel hoj för fel miljö.

Mina personliga reflektioner i ämnet vittnar om att sporthojar är som badkrukor - det måste vara ofattbart soligt och varmt för att de ska dyka upp.

Brittiska hojblaskor är betydligt roligare, kanske just för att de är betydligt mer subjektiva?

En av de mer läsvärda recensionerna jag läst var i Streetfighters Magazine..

"Bromsarna på den här är ju ingen höjdare, vi var tvungna att släppa ut lite luft ur framdäcket för att den skulle orka med en manlig stoppie" :banana

Läser sällan branschtidningar nuförtiden.. De är rätt tråkiga och dyra..

Jag tycker att samma problem finns i alla typer av "fack"-tidningar. De som annonserar mest favoriseras i tester. När man läser artikeln så framstår en viss modell som överlägsen, i sammanfattningen står det dock att en annan modell är bäst i test. Tittar man då i annonserna så kan man ge sig fan på att det kryllar av annonser av det märke som blivit bäst i test.

Jag tycker det är konstigt när de säger att t.ex. en stötdämpning är usel på, stora företag som Yamaha har ju inte blivit stora genom att göra usla stötdämpare :näsblod

Jag tycker det är irriterande/roligt att majoriteten av bil- och mc tidningar inte förstår sambandet mellan effekt och vridmoment..
Skulle tro att majoriteten av alla som framför ett fordon har svårt att förstå det sambandet, eller för all del skillnaden. :)

----

Annars kan jag väl störa mig på att det ofta är alldeles för mycket skriverier om allt omkring än själva hojen i fråga..

Last edited:
Jag irriterar mig mest på inkompetensen hos testarna. Läste Masterbike enduro sist den kom och då höjer man bromsarna på ett märke till skyarna för att totalsåga märke Y som har samma bromsar från Nissin (och samma skivor). Samma sak med fjädring där 2 modeller med samma fjädringskomponenter med precis samma setting/shimsning, den ena blir testvinnare den andra får kommentar "usel framgaffel".

Ja jag är kanske mer insatt än den genomsnittlige läsaren men jag förstår inte hur man vågar prångla ut sådan skit...

Motorrad.

BMW.

:smasha

Numera lägger jag en slant på Fast Bikes via Paddan, trevligare läsning överlag, de är å andra sidan lätt Trajja-sprängda... :crash :hihi

Tycker hojtidningarna har blivit riktigt bra sedan våren 2010!
:D:D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...