Sag inställning för 04 R1

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Håller på att meka lite med racehojen och gör den redo.

Har läst runt en massa på nätet för att hitta rekommenderad sag (vad heter det på svenska förresten?) för en 04 R1 med originalstötdämpare fram och bak. Har hittad vad andra använt osv, men inte vad som rekommenderas. Brukar ju sägas att man borde ha mellan 25-30mm sag t.ex.

För bak är det skillnad på Static Sag och Rider Sag. Om nån vet skillnaden så säg, men jag mäter iaf Static Sag (mätt från bakre hjulaxel istället för på stötdämparen).

Swedie skrev:
Håller på att meka lite med racehojen och gör den redo.

Har läst runt en massa på nätet för att hitta rekommenderad sag (vad heter det på svenska förresten?) för en 04 R1 med originalstötdämpare fram och bak. Har hittad vad andra använt osv, men inte vad som rekommenderas. Brukar ju sägas att man borde ha mellan 25-30mm sag t.ex.

För bak är det skillnad på Static Sag och Rider Sag. Om nån vet skillnaden så säg, men jag mäter iaf Static Sag (mätt från bakre hjulaxel istället för på stötdämparen).

sag= häng

finns säkert nåt här...
http://www.ohlins.se/mc_manuals.shtml

Nu var det inte gissningar jag ville ha eller HUR man mäter. Utan mer vad värdena rekommenderas vara. tack iaf :)

så här har jag för mig:

Sag: skillnad från toppläge (om du lyfter bakändan till sitt ändläge) till normalläge (static sag), ...& till läge med förare på (rider sag).

Jag har mätt från bakersta delen av sadeln till underlaget iaf och hoppas det har varit rätt.

Tänk på att R1, (04 iaf) har top-out fjädring, när du mäter hänget så ska du ha en fot på fälgen när du drar upp baken.
Annars så blir det fel med hänget.

Hört av en Öhlins tekniker.

Zoidberg skrev:
...jag skickade lite till dig. Ursäkta, såg nu att det blev lite "tungt" !
Hoppas du inte har modem.
Tack.

Det jag reagerar på är som sagt att "Superbike"-inställing är 10-15mm. Fakk, jag kan inte få sag under 27mm (statisk sag avläst via bakaxeln). Då är preloaded på hårdaste.

Man får väl byta dämpare för att få mindre isåfall, ..överkurs för mig dock. Jag kör på max preload fram & bak och tänkte känna mig fram med dämpningen lite, ...jagar främst stadigare egenskaper vid bromsning (hårdare fjädrar fram kanske ?).
Förresten, ...sag=häng på svenska.

Har nu 33mm sag fram och 31mm bak. Någon som har nått att säga om dessa inställningar? Fick inte skiten under 27mm bak hursomhelst..

Hojen fjädrar lika, alltså comp. och rebound går lika fort fram och bak... när man trycker på den och tittar.

Swedie skrev:
Har nu 33mm sag fram och 31mm bak. Någon som har nått att säga om dessa inställningar? Fick inte skiten under 27mm bak hursomhelst..

Hojen fjädrar lika, alltså comp. och rebound går lika fort fram och bak... när man trycker på den och tittar.
Titta inte... kör! O för övrigt är det bra att läsa den info man ramlar över på biblioteket angånde fjädring. Sen kan folk i depån hjälpa!
Det är faktiskt januari än ;).

Quitte skrev:
Titta inte... kör! O för övrigt är det bra att läsa den info man ramlar över på biblioteket angånde fjädring. Sen kan folk i depån hjälpa!
Det är faktiskt januari än ;).
Behöver jag oxå berätta att jag inte kan testköra den 27e Januari 2005? :hihi Måste därmed bara titta... o känna mig fram. Kändes dock väldigt bra. Ska bli kul att testa till vårkanten. Ska göra samma inställning för gathojen sen, samt CBR600RR'en så fort den anländer (någon som vet en handlare som kan avvara sin hoj, säg till! =/ )

vet inte om jag har lust att hjälpa en konkurrent,,, :)

statiskthäng= 30-40mmfram, 10-20mmbak
med förare +10mm fram och bak.
når du inte dit så byt fjäder.

simple as that.

*/ ?>
Back