Sachsenring

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Tycker det är dags att jubla fram nästa svenska framgångar i 250-vm!
Både Andreas och Nicklas gjorde ruggigt bra ifrån sig i helgen :tummenupp
Nästa helg är jag säker på att bägge kommer vara inkvalade, och göra bra ifrån sig. Så många tummar upp för våra svennar i Düskland!
Förhoppningsvis får de fart på de nya kit-pryttlarna också, lite teething-problem i helgen bara.

Jidetoft skrev:
Watz ska inte dit eller?

Antar att Sjöström kör Watz hoj på Gelleråsen...

Fredde åker nog inte till sachsenring heller, sjöström har leasat hojen för hela säsongen, så den kommer vara i karlskoga.

oFFkeFF skrev:
Tycker det är dags att jubla fram nästa svenska framgångar i 250-vm!
Både Andreas och Nicklas gjorde ruggigt bra ifrån sig i helgen

Ja vi får hoppas att nån av dom tar sig över målinjen i helgen, då blir det succe´!

RedBaron skrev:
De är inte wildcard, de är ordinarie förare i teamet. Så var det iaf på Donington.
Med tanke på hur mycket tid och möda det tog Watz att till slut få en VM-styrning häpnar jag över hur snabbt Cajback fick plats i samma team. Från femma på Anderstorp till GP på några månader. Unikt i svensk RR-historia?

Nyteknik skrev:
Med tanke på hur mycket tid och möda det tog Watz att till slut få en VM-styrning häpnar jag över hur snabbt Cajback fick plats i samma team. Från femma på Anderstorp till GP på några månader. Unikt i svensk RR-historia?
Unikt ? Ja troligen, men det finns nog kalenderbitare som har koll på detta. Det finns ju ett par OK resultat från EM med i bagaget också.

I övrigt så är det väl så att "Cash is King".

Last edited:
Det krävs minst två saker för att få plats i ett GP-team, talang och pengar.
Fredde har tyvärr mest av det första, hoppas och håller tummarna för att det senare ska lösa sig för Fredde också.
Men för Nicklas och Andreas är det här en ännu bättre skola än EM, och att de bägge haft VM som mål har inte varit någon hemlighet, och nu visar de ju bägge att de har där att göra :tummenupp

oFFkeFF skrev:
Det krävs minst två saker för att få plats i ett GP-team, talang och pengar.
Fredde har tyvärr mest av det första, hoppas och håller tummarna för att det senare ska lösa sig för Fredde också.
Men för Nicklas och Andreas är det här en ännu bättre skola än EM, och att de bägge haft VM som mål har inte varit någon hemlighet, och nu visar de ju bägge att de har där att göra :tummenupp
Jag högaktar din optimism, men jag har svårt att dela din eufori över helgens resultat. Den här gången så satte tekniken stopp för möjligheterna att visa vad de kan. Hoppas prylarna håller bättre denna helgen.

Detta sagt med all respekt för det stora steg det är mellan EM och VM. Molina som har varit en "tung gubbe" i EM länge har ställt upp i 17 GP-lopp (i 250). Hans bästa placering är 16:e. Detta är Masterclass !

RedBaron skrev:
Jag högaktar din optimism, men jag har svårt att dela din eufori över helgens resultat. Den här gången så satte tekniken stopp för möjligheterna att visa vad de kan. Hoppas prylarna håller bättre denna helgen.

Detta sagt med all respekt för det stora steg det är mellan EM och VM. Molina som har varit en "tung gubbe" i EM länge har ställt upp i 17 GP-lopp (i 250). Hans bästa placering är 16:e. Detta är Masterclass !

De kommer ju knappast att uträtta underverk, men Mårtenssons körning var bra vass faktiskt, en låg 37 är snabbt på Donigton. Det är få länder vars nationella toppförare i 250 faktiskt kvalar in i VM. Av britternas tre ifjol var det bara Lee Dickinson som kvalade in tex. Flerfaldiga AMA-mästaren i 250 Chuck Sorensen blev hopplöst sist på Valencia för två år sen. Holländarna som har en riktigt vass serie hade två förare som kvalade in på Assen, Randy Gevers och Hans Smees. Christian Gemmel,Dirk Heidolf och Max Neukirchner som det sedermera har gått rätt skapligt för gjorde inte mycket mer än kvalade in då de körde på vanliga "köpehojar".

Enda undantaget vad jag vet är Japan, eftersom de i många fall kör med lika bra eller tom bättre material än i VM (Burning Blood-Yammorna slaktar allt vad Kurz heter) så kan de placera sig i topp tio vid sina gästspel och ibland tom på pallen.

Kort sagt, inte bara förarna är bättre i VM, materialet håller sjukt mycket högre klass.

RedBaron skrev:

Jo, för mycket vatten satte stopp för andreas, samt att han åkte in i boxen, vilket man inte får, därav svartflaggen.
Helt nya otestade saker i Nicklas cykel, därav lite "teething" problem, samt ett tändfel i andra kvalet, gjorde att han inte fick åka så mycket han skulle.
Bägge två är faktiskt nöjda med cyklarna. Visst kommer det fortfarande skilja upp till apriliorna, men de kanske lyckas komma närmre a-kit hondorna i effekt, och då är kanske en kurz-yamma inte hopplöst sist i toppfart/acceleration-striden.
Se det som en hård skolning, och det är därför jag ger mitt stöd, istället för att gnälla. Nicklas satte pole-rekord före molina på Rijeka.. Andreas har stått på pallen ett gäng gånger i EM, och även om Fredde räknas som snabbast, så är de inte alls långt efter.
Så många :banana till svenskarna i VM, det är en jäkla tur vi har en fikaklass i SM ;)

oFFkeFF skrev:
Jo, för mycket vatten satte stopp för andreas, samt att han åkte in i boxen, vilket man inte får, därav svartflaggen.
Helt nya otestade saker i Nicklas cykel, därav lite "teething" problem, samt ett tändfel i andra kvalet, gjorde att han inte fick åka så mycket han skulle.
Bägge två är faktiskt nöjda med cyklarna. Visst kommer det fortfarande skilja upp till apriliorna, men de kanske lyckas komma närmre a-kit hondorna i effekt, och då är kanske en kurz-yamma inte hopplöst sist i toppfart/acceleration-striden.
Se det som en hård skolning, och det är därför jag ger mitt stöd, istället för att gnälla. Nicklas satte pole-rekord före molina på Rijeka.. Andreas har stått på pallen ett gäng gånger i EM, och även om Fredde räknas som snabbast, så är de inte alls långt efter.
Så många :banana till svenskarna i VM, det är en jäkla tur vi har en fikaklass i SM ;)
Jag håller med dig om att det är bra att de är där, samt att de klarade 107 % på de sessioner prylarna höll. De körde bra, men jag hade hoppats på mer än en DNQ och en DNF. Målgång för båda med någon eller några cyklar bakom sig hade jag hoppats på. Se inte det som gnäll, jag hade bara hoppats att få se dem passera den svartvitrutiga flaggan. De har absolut mitt 100-procentiga stöd samt respekt för att de vågar ta steget att köra VM.

PS. Jag fikar inte under 250 längre
smilie_1186.gif

Vi får hoppas bägge tar sig i mål och slipper en massa onödigt trassel. Då kanske vi komme rha TRE förare i 250 i slutet på säsongen. Hur fränt skulle inte det vara? Jag är övertygad om att Fredde kommer köra i VM i år igen.

Rossi vurpar på träning och det är baske mig sällsynt. Han gillar inte banan, säger han. Fast vinner gör han, förstås. :rolleyes:

Last edited:
Mårtensson 30:e och Cajback 34:e efter första träningen. Inte helt illa. Hojarna går ju i alla fall. Mårtensson är 5,1 sekunder efter och Cajback 6,7.

Macho Woman skrev:
Mårtensson 30:e och Cajback 34:e efter första träningen. Inte helt illa. Hojarna går ju i alla fall. Mårtensson är 5,1 sekunder efter och Cajback 6,7.
Mårtensson hack i häl på Molina, som väl får anses vara mannen han ska försöka vara före.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT