Nu kan jag 37 väldigt mycket sämre än vad jag kan 35 så med viss reservation för att jag kan ha fått något om bakfoten vad gäller den så var det såhär.
STRIL60 systemet där Fpl 35 ingick hade en datalänk som medgav att information skickades mellan stridsledning och flygplan utan att tal behövde användas. Om man tittar till höger om radarindikatorn på instrumentpanelen i en 35:a så ser man ett litet instrumentpaket med två st staplar, den ena går från 0 till 40 och den andra från 0 till 20. Här angavs höjd respektive avstånd till målet, på skärmen syntes styrdata via två röda spalter på radarindikatorn. Man kunde även skicka 18st, tror jag, textmeddelanden, tex STIG, LANDA, JAKT, ÖKA, MÅLFART med mera. Detta var ett oerhört sofistikerat system för sin tid och medgav tillsammans med J35 prestanda väldigt avancerade anfallsvarianter på för tiden väldigt kvalificerade mål, detta kunde utföras helt radiotyst eller i telekrigsmiljö när talkommunikationen var utstörd. J35 egen radar behövde bara användas precis i slutfasen av anfallet för att få data till siktet/radarjaktrobot.
När Jaktviggen kom så hade man fortfarande allt ovan men med tillägget att data även kunde skickas mellan upp till 4 st flygplan. Detta i kombination med att JA37 hade en väldigt mycket bättre radar av pulsdopplertyp. J35 var i princip blind utan STRIL, en JA37 kunde verka på ett helt annat sätt på egen hand och fungera som ett "Mini-AWACS" för sina gruppkamrater som låg radartyst och smög i anfallsläge för robotskott, kanske från ett helt annat håll. "Ledningsflygplanet" kunde då tända sin radar och via jaktlänk skicka över data till de andra flygplanen som, tror jag, kunde använda denna för att skjuta Rb71/Rb99 helt radartyst. Detta system blev operativt på 80-talet och var minst 20 år före resten av världen.