Saabanställda utan lön

Lite annan grej va?
Att ha ett flygbolag som inte toppstyrs av utländska intressen eller bygga lite bilar.

du hade inte tyckt annorlunda om t.ex. Köningsegg (kunde han inte hetat svensson eller nåt som går att stava till) hade fått köpa firman heller?


utländsk toppstyrning eller ej.
SAS kostar oss pengar. Saab kostar oss inga pengar.... än...
 
hört talas om SAS?
det är oxå en "vinstmaskin" av stora mått.
dock med visst statligt ägande. det går bra att betala till tydligen...

Hört talas om rennäringen?

20 000 människor på livslångt socialbidrag för att någon östermalmskärring tycker att renar är pittoreska...

När sist efterfrågade någon här på forumet renkött?
 
Hört talas om rennäringen?

20 000 människor på livslångt socialbidrag för att någon östermalmskärring tycker att renar är pittoreska...

När sist efterfrågade någon här på forumet renkött?

nix. men rennäringen har ingen duracellkanin till Holländare som skapar rubriker heller.


Edit: det blev fart på tråden iaf. :tungan
 
Jag tror kineserna tar över varumärket och önskade rester från en konkursförvaltare.
Viktor Muller skrattar nånstans i Bahamas åt hur han kunnat blåsa så mycket investerare m.m.

Jag hoppades på att Saab skulle få ihop det och hoppas fortfarande. Men Muller känns inte särskilt seriös och skulle aldrig våga köpa Saab själv under nuvarande omständigheter.

Hört talas om rennäringen?

20 000 människor på livslångt socialbidrag för att någon östermalmskärring tycker att renar är pittoreska...

När sist efterfrågade någon här på forumet renkött?

Hmmmf, vad är det där för påhopp? :mad:
Är man inte önskad här? :va
 
Last edited:
Jag tror kineserna tar över varumärket och önskade rester från en konkursförvaltare
Tror inte kineserna vill ta i SAAB med tång. Vad jag hört så tog dom sig en snabbtitt på fabriken, vände på klacken och drog. SAAB håller inte kinesisk standard, vi får hoppas att något land i tredje världen kan förbarma sig över sorgebarnet.
 
Jag ska vänta ett tag till, tills det verkligen på riCktigt är kris.. Sen ska jag lägga ett bud på skiten! Plan? Börja serietillverka SAAB 9000 Aero MY97! Alla ska va i silver med svarta Musse Pigg-stolar och lite uppskruvat turbotryck.. Jag kommer tjäna phett med para!

PS. Ev. riskkapitalister kan skicka PM.
 
Jag ska vänta ett tag till, tills det verkligen på riCktigt är kris.. Sen ska jag lägga ett bud på skiten! Plan? Börja serietillverka SAAB 9000 Aero MY97! Alla ska va i silver med svarta Musse Pigg-stolar och lite uppskruvat turbotryck.. Jag kommer tjäna phett med para!

PS. Ev. riskkapitalister kan skicka PM.

Jag skulle köpa en direkt! :tummenupp
Min jag har börjar det bli så mycket mil på!
 
Mycket av det som tillverkades under GM-tiden höll långt ifrån den standard som modeller man avsåg att konkurrera med gjorde. Modellerna var dessutom för gamla, men man gjorde så gott man kunde med det man hade. Jag tror att ni hade blivit förvånade om ni fått se hur många projekt och modeller på Saab som var färdigutvecklade men som i sista stund stoppades av herrarna i ledningsrummet på GM. Det är detta som gjort att Saab hamnade efter. Om man låtit Saab utveckla sina modeller och inte velat med olika utvecklingsprojekt som inte kommit någon vart hade läget varit helt annorlunda idag.
Det som är lite surt i denna historia är att man inom företaget arbetat stenhårt för att få ut nya produkter och försökt gå ifrån den härdsmälta man hade inom teknisk utveckling på GM-tiden. Det är synd om man inte kan skörda frukterna från detta arbete.

Om man ska vara objektiv och inte bara tala rakt utifrån vad man tror eller har hört så är Saab inte någon dålig bil kvalitetsmässigt, snarare tvärtom. Jag har själv nyligen arbetat på tekniska på Saab och har en hel del insikt i hur utvecklingsarbetet fortskrider och hur framtida produkter skulle se ut. Det är synd om dessa inte kommer ut på marknaden för vi hade ett antal riktigt bra projekt på g. Att döma av utprovarnas omdömen av nästa 9-3 så kunde chassiet mycket väl ha blivit klassledande. Plattformen för ett antal kommande modeller såg också mycket lovande ut. :banana
 
Tror inte kineserna vill ta i SAAB med tång. Vad jag hört så tog dom sig en snabbtitt på fabriken, vände på klacken och drog. SAAB håller inte kinesisk standard, vi får hoppas att något land i tredje världen kan förbarma sig över sorgebarnet.

Nja nu har du nog sett fel...rykten uppstår tyvärr hela tiden om SAAB och som till sist kommer ta död på tillverkaren. De sista Kineserna från Pang Da som är en stor kinesisk återförsäljare köpte 1.300 bilar nu i slutet av maj för att veckan efter köpa över 600 till. De kineserna sägs dessutom vara nöjda med vad dom såg i Trollhättan och nya SAAB 9-5 skulle nog kunna sälja bra där eftersom Kineser gillar stora bilar...
 
För att vara lite Saabnostalgisk så gick nog Saab bättre än GM redovisade.

Dom förde upp alla kostnader på Saab/Sverige och plockade ut alla vinster på GM i länder med förmånligare beskattning, dumma vore dom ju annars.

Bilarna var inte dåliga, men dom var inte bättre än sina GM syskon, konstigt vore väl det då dom delade plattformarna.

Någon motorjournalist påstod att den sista 9-5 modellen var lika bra som den gamla 900an, och att det var den bästa bil dom någonsin byggde.

Det var det!
 
Nja nu har du nog sett fel...rykten uppstår tyvärr hela tiden om SAAB och som till sist kommer ta död på tillverkaren. De sista Kineserna från Pang Da som är en stor kinesisk återförsäljare köpte 1.300 bilar nu i slutet av maj för att veckan efter köpa över 600 till. De kineserna sägs dessutom vara nöjda med vad dom såg i Trollhättan och nya SAAB 9-5 skulle nog kunna sälja bra där eftersom Kineser gillar stora bilar...
Har hört vad jag har hört, och om (de snuskigt rika) Kineserna gillar stora bilar så har de en uppsjö av märken att välja på. :)
 
Någon som trodde att Herr Müller hade annat än förskingring i sikte när han "köpte" Saab?

Om det hade gjorts rätt från början så kanske det aldrig hade hänt. Man skulle i så fall ha lagt in mer pengar i ett tidigare skede, bytt ut ledningen mot en nytänkande sådan som hade sett till att få ut en småbil till den Europeiska marknaden istället för att konkurrera med sedaner i premiumklassen där de aldrig kan vinna marknad.

Surt för arbetarna är det ju vilket som, men de skulle ha lämnat för länge sen med tanke på att de inte har fått se något resultat av hårt arbete från de styrande.
 
Någon som trodde att Herr Müller hade annat än förskingring i sikte när han "köpte" Saab?

Om det hade gjorts rätt från början så kanske det aldrig hade hänt. Man skulle i så fall ha lagt in mer pengar i ett tidigare skede, bytt ut ledningen mot en nytänkande sådan som hade sett till att få ut en småbil till den Europeiska marknaden istället för att konkurrera med sedaner i premiumklassen där de aldrig kan vinna marknad.

Surt för arbetarna är det ju vilket som, men de skulle ha lämnat för länge sen med tanke på att de inte har fått se något resultat av hårt arbete från de styrande.

Victor Müller köpte SAAB i början av 2010 och har ju inte direkt haft medvind sedan dess med alla som hoppas att han skall misslyckas för att de skall få säga: Var vad det jag sa....

Sedan tror i alla fall jag att det tar längre tid än ett år att skaka fram en duglig bil även i småbilsklassen och i den klassen är det väl ännu tuffare att försöka tjäna pengar eller? Nya 9-5:an är en kvarleva från tiden under GM och en ny 9-3:a är på g även om sannolikheten att den någonsin kommer att tillverkas här i industrifientliga Sverige se ganska låg ut...
 
Victor Müller köpte SAAB i början av 2010 och har ju inte direkt haft medvind sedan dess med alla som hoppas att han skall misslyckas för att de skall få säga: Var vad det jag sa....

Ett mycket bra inlägg om mytomanen Müller som täcker in det mesta i den här soppan. SAAB borde ha gått i konkurs för länge sen, det hade gett mindre skada än den utdragna dödskampen som pågår nu. http://www.redeye.se/aktiebloggen/myt-o-mani-i-saab
 
Ett mycket bra inlägg om mytomanen Müller som täcker in det mesta i den här soppan. SAAB borde ha gått i konkurs för länge sen, det hade gett mindre skada än den utdragna dödskampen som pågår nu. http://www.redeye.se/aktiebloggen/myt-o-mani-i-saab
Rent innehållsmässigt ok, men jag har så fruktansvärt svårt att ta personer på allvar om dom avslutar varannan mening med två punkter.. Seriöst, sluta. Varför gör folk så? Det ser ju helpuckat ut.. :gnissla
 
Victor Müller köpte SAAB i början av 2010 och har ju inte direkt haft medvind sedan dess med alla som hoppas att han skall misslyckas för att de skall få säga: Var vad det jag sa....

Sedan tror i alla fall jag att det tar längre tid än ett år att skaka fram en duglig bil även i småbilsklassen och i den klassen är det väl ännu tuffare att försöka tjäna pengar eller? Nya 9-5:an är en kvarleva från tiden under GM och en ny 9-3:a är på g även om sannolikheten att den någonsin kommer att tillverkas här i industrifientliga Sverige se ganska låg ut...

Personligen tror jag inte annat än att det är ett spel för gallerierna för att försöka plocka ut pengar på ett eller annat sätt ur bolaget eller finansiärer.

Och angående småbilar så menade jag inte att Müller skulle göra det utan det skulle Saab ha gjort för länge sedan, MINST 15 år sedan.
Och bara en sån grej som att släppa sin första kombimodell 1999, det är 20 år för sent bara det och där tappade de också enormt mycket mark.
De har kört på fel linje sen länge helt enkelt och därför går det som det går.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top