Saabanställda utan lön

SAAB har fått in en order på mer 10000 bilar samt slutit avtal med Kina. Dessutom har EIB godkänt att SAAB säljer fastigheter för att frigöra kapital. Nu ska det väl inte ta så lång tid att avgöra företagets öde.
 
Något jag undrat ett tag är om de anställd verkligen trivs på SAAB? Hade jag varit anställd på SAAB hade jag letat andra jobb för längesedan! Hur kan man vilja gå till ett jobb som har varit så osäkert i mer än två års tid nu? Är folk helt livegna, blinda eller bara naiva? Jag menar inte att idiotförklara de som jobbar kvar, för det har ju inte varit helt enkelt att hitta ett nytt jobb i lågkonjunkturen, men nu är det andra tider!

Tänk att man är ute på en kryssning och båten börjar sjunka. Båten sjunker sakta och under tiden passerar en massa småbåtar förbi. Hoppar man då ner i vattnet och simmar till en liten båt, eller stannar man kvar på den stora båten och väntar på en mycket större och bekvämare båt som ska rädda en, tills det inte längre finns något alternativ till att hoppa i vattnet? Om man väntar och när man väl hoppat ner i vattnet, finns det fortfarande plats kvar på småbåtarna?

ABANDON SHIP!

Det är ganska svårt att förklara, man måste nästan ha jobbat där för att förstå.
 
Det är ganska svårt att förklara, man måste nästan ha jobbat där för att förstå.

Jag är ju uppvuxen i Olofström, Volvos tunnplåtsförädlingsmecka. Med hela orten kretsandes kring bilindustrin så vet jag ju hur fästa folk är vid sina jobb, trots att det vanligaste gnället man hör är hur mycket bättre det var förr (ni vet, på tiden då man lyfte plåtarna för hand mellan pressarna, en ohälsosam dimma låg i hela fabriken och man jobbade 6-dagar i veckan). Alla hatar jobbet, men ändå älskar de det eftersom de inget annat vet. Man står helt enkelt kvar i sin spilta medan stallet brinner ner, för det är här man känner sig trygg! :död

Brukar dock vara förhållandevis bra betalt på så stora industriföretag.
 
Jag är ju uppvuxen i Olofström, Volvos tunnplåtsförädlingsmecka. Med hela orten kretsandes kring bilindustrin så vet jag ju hur fästa folk är vid sina jobb, trots att det vanligaste gnället man hör är hur mycket bättre det var förr (ni vet, på tiden då man lyfte plåtarna för hand mellan pressarna, en ohälsosam dimma låg i hela fabriken och man jobbade 6-dagar i veckan). Alla hatar jobbet, men ändå älskar de det eftersom de inget annat vet. Man står helt enkelt kvar i sin spilta medan stallet brinner ner, för det är här man känner sig trygg! :död

Brukar dock vara förhållandevis bra betalt på så stora industriföretag.
Det finns väldigt många som är kvar där som fortfarande tror på Saab, mycket beror på att ledningen är bra på att informera dom anställda om vad som händer. Och det finns en väldigt bra gemenskap bland alla som jobbar där. Sen vet också dom som jobbar där mer än det som Aftonbladet skriver om.
 
Last edited:
Något jag undrat ett tag är om de anställd verkligen trivs på SAAB? Hade jag varit anställd på SAAB hade jag letat andra jobb för längesedan! Hur kan man vilja gå till ett jobb som har varit så osäkert i mer än två års tid nu? Är folk helt livegna, blinda eller bara naiva? Jag menar inte att idiotförklara de som jobbar kvar, för det har ju inte varit helt enkelt att hitta ett nytt jobb i lågkonjunkturen, men nu är det andra tider!

Tänk att man är ute på en kryssning och båten börjar sjunka. Båten sjunker sakta och under tiden passerar en massa småbåtar förbi. Hoppar man då ner i vattnet och simmar till en liten båt, eller stannar man kvar på den stora båten och väntar på en mycket större och bekvämare båt som ska rädda en, tills det inte längre finns något alternativ till att hoppa i vattnet? Om man väntar och när man väl hoppat ner i vattnet, finns det fortfarande plats kvar på småbåtarna?

ABANDON SHIP!
Om du någon gång hamnar på en båt: Hoppa över bord.
Alla båtar kan sjunka.

Har man jobbat några år på företag liknande Saab, så känner man ofta stolthet över produkten.
Särskilt om företaget är lite "under-dog".

Varför skall man ge upp i förtid?
 
Varför skall man ge upp i förtid?

Du får inte lön, din sysselsättningssäkerhet är lika med 0. Du har fått sparken 2ggr redan men återanställd.

Jag hade dragit sedan länge om jag hade möjlighet. Stoltheten måste betala sig med att man kan känna en trygghet i att veta att man får lön varje månad. Annars dör stoltheten ut väldigt snabbt.
 
Du får inte lön, din sysselsättningssäkerhet är lika med 0. Du har fått sparken 2ggr redan men återanställd.

Jag hade dragit sedan länge om jag hade möjlighet. Stoltheten måste betala sig med att man kan känna en trygghet i att veta att man får lön varje månad. Annars dör stoltheten ut väldigt snabbt.

Helt rätt! Och det är inte det värsta, det värsta är att om/när det väl är kört och Saab går i kk så dyker blir det en rejält ökad konkurens om industrijobben och ingenjörsjobben kring Trollhättan.

Bättre då att söka andra jobb nu eller helst igår.
 
Helt rätt! Och det är inte det värsta, det värsta är att om/när det väl är kört och Saab går i kk så dyker blir det en rejält ökad konkurens om industrijobben och ingenjörsjobben kring Trollhättan.

Bättre då att söka andra jobb nu eller helst igår.
Personligen tycker jag att det är bättre att kämpa för det man tror på, än att bara bryta ihop och ge upp.
 
Personligen tycker jag att det är bättre att kämpa för det man tror på, än att bara bryta ihop och ge upp.

Jag har inte läst hela tråden. Men personligen, om jag får vara så rakt fram, så gissar jag att de duktiga och smarta (i vanlig ordning) redan har ett nytt jobb på annat företag. De som är kvar är (ok, hata mig ännu mer nu) bottenskrapet som inte har någon annanstans att ta vägen.

Det kan låta hårt, och jag kan definitivt ha fel, men så brukar det se ut när vilket företag som helst hamnar i ekonomiskt dilemma.

Som föregående sagt: De duktigaste drar först. Så är det bara. :krama
 
Personligen tycker jag att det är bättre att kämpa för det man tror på, än att bara bryta ihop och ge upp.

Att söka annat jobb är inte att bryta ihop och ge upp i min värld.
Om du stannar kvar eller inte påverkar knappast huruvida saab överlever som företag eller ej.

Iofs förstår jag inte hur någon kan ha hopp om att Saab ska ungå en konkurs, det är mission impossible. Möjligen kan man ju hoppa att en konkurs leder till nya bättre ägare och ett nytt återuppståndet Saab.
 
En av anledningarna till att jag tror att det kan vara svårt för dem att är försäljningen till leasingföretag.

När pressen ska skriva något positivt så får de använda sig av procent när det gäller Saab men utgår man från noll (ja överdrivet) så säger det ingenting.

Jämförelse:

Saab sålda under mars månad i USA - 830 vilket ska vara en ökning med 530%.

http://www.bilpriser.se/saabs-forsaljning-okar-markant-pa-flera-marknader

Volvo sålda under april månad i USA - 6404 vilket ska vara en ökning med 41% jämfört med samma månad föregående år.

http://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-s60-het-i-usa-32212

Nyregistreringar (Sverige) januari-februari 2011:
(Antal registreringar samma period förra året inom parentes)

1. Volvo V70: 2 432 (3 478)
2. Volkswagen Golf: 1 978 (1 472)
3. Volvo V60: 1 549 (0)
4. Volvo V50: 1 485 (1 356)
5. Volkswagen Passat: 1 191 (1 749)
6. Audi A4: 982 (1 001)
7. Volvo XC60: 945 (634)
8. BMW 5-Serie: 932 (366)
9. Saab 9-3: 893 (437)
10. Mercedes C-klass: 861 (320)

Listan innehåller totalt 20 modeller och Saab tar en plats av dessa.

http://www.vibilagare.se/nyheter/topplista-februari-2011-mest-salda-bilarna-30774

Man behöver inte vara någon raketforskare för att räkna ut att leasing av olika slag innebär potentiellt stora kunder = tjänstebil, företagsbil, hyrbil, bilpool etc. och tänker man internationellt så blir det garanterat inte småpotatis. Vad är viktigt för dessa företag som vill köpa in eller leasa 10-50 bilar per order?

Kanske:

  • Möjlighet att köpa ett visst antal från samma märke för att kunna få bra ramavtal etc.
  • Bilarna ska klara diverse miljö/säkerhetskrav, får gärna sticka ut som extra bra miljöval
  • Smidig hantering av service, serviceavtal, reservdelar etc.
  • Dräglig värdeminskning

Detta är några rimliga exempel på vad de kan tänkas titta efter när de ska välja vilket utbud de ska ha för sin verksamhet. Saab kvalificerar sig säkert in på vissa punkter men är potentiell katastrof på andra och även om man är trogen Saabägare, tror ni att Saab är intressant i dessa sammanhang som det ser ut idag? Jag tror det definitivt inte utan att vara någon expert i ämnet, har o andra sidan ingen förkärlek till Saab men anser mig vara opartisk.

Nu har jag inga siffror på hur många bilar som faktiskt går till någon form av leasingverksamhet men jag tror det är en betydande siffra i sammanhanget och om Saab tappar de kunderna till andra märken ja då är de borta i åtminstone 1-3 år och vad ska Saab då kunna erbjuda för att de ska välja dem istället nästa gång det är dags att uppdatera vagnparken? Den svackan blir svår att ta sig ur.
 
Jag har inte läst hela tråden. Men personligen, om jag får vara så rakt fram, så gissar jag att de duktiga och smarta (i vanlig ordning) redan har ett nytt jobb på annat företag. De som är kvar är (ok, hata mig ännu mer nu) bottenskrapet som inte har någon annanstans att ta vägen.

Det kan låta hårt, och jag kan definitivt ha fel, men så brukar det se ut när vilket företag som helst hamnar i ekonomiskt dilemma.

Som föregående sagt: De duktigaste drar först. Så är det bara. :krama

Jag förstår hur du menar, men jag vet att det finns väldigt mycket bra folk kvar. När det första varslet kom 03 då var det massor av bottenskrapet som fick gå, och när varslet 09 kom så var Saab effektiviserat på alla fabriker. Som någon tidigare skrev finns det en stolthet som Saab-anställda har som gör att folk att trivs på sina arbetsplatser. Jag jobbade där mellan 00-09 och sommarjobbade där förra året.
 
Jag har inte läst hela tråden. Men personligen, om jag får vara så rakt fram, så gissar jag att de duktiga och smarta (i vanlig ordning) redan har ett nytt jobb på annat företag. De som är kvar är (ok, hata mig ännu mer nu) bottenskrapet som inte har någon annanstans att ta vägen.

Det kan låta hårt, och jag kan definitivt ha fel, men så brukar det se ut när vilket företag som helst hamnar i ekonomiskt dilemma.

Som föregående sagt: De duktigaste drar först. Så är det bara. :krama

Nu kan jag inte tala för alla avdelningar på Saab men överlag har du fel :krama
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top