Saab

  • Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
En sak är inihelvete säker; det är inte SAABS fel att det blev som det är. För förmågan, kunskapen och modellerna har funnits länge och väl. Men satansbolaget GM säger nix. Däremot är man inte sen med att ta tekniska lösningar och innovationer och stoppa in det i skitbilar som Caddilac och Opel så de ökar sina försäljningssiffror med motsvarande del i kvadrat som man stjäl ifrån innovatören.

Storbolagsägande är generellt av ondo, GM är praktstöveln...
 
En sak är inihelvete säker; det är inte SAABS fel att det blev som det är. För förmågan, kunskapen och modellerna har funnits länge och väl. Men satansbolaget GM säger nix. Däremot är man inte sen med att ta tekniska lösningar och innovationer och stoppa in det i skitbilar som Caddilac och Opel så de ökar sina försäljningssiffror med motsvarande del i kvadrat som man stjäl ifrån innovatören.

Storbolagsägande är generellt av ondo, GM är praktstöveln...

...och SAAB sålde sig själva till? :rolleyes:
 
Ja. ...och ägarna sålde SAAB till?

Min punkt är: Sluta gnälla. "-SAAB hade tekniken bla bla bla...det är GM's fel"
Va faan?

Samtidigt som ägarna sålde Saab till GM så upphörde naturligtvis deras ansvar.
Jag tycker LO kan använda sina pengar och lägga ett bud på resterna av Saab nu. Så kan dom rädda en djäkla massa jobb! :tummenupp
 
Samtidigt som ägarna sålde Saab till GM så upphörde naturligtvis deras ansvar.
Jag tycker LO kan använda sina pengar och lägga ett bud på resterna av Saab nu. Så kan dom rädda en djäkla massa jobb! :tummenupp

Har inte hängt med i senaste diskussionen, men visst är det übertrist & drabbar en sjukt massa anställningar (hur många?). Dock, ett företag måste generera pengar för att berättiga dess existens.

Lite syniskt gissar jag att LO kommer lägga sin kraft på att ropa på statligt stöd i form av utbildning, omställningsstöd, konverteringsbidrag, you name it...
 
Vi kan sitta och älta budgetposters vara och inte vara samt nivåerna på dessa men faktum kvarstår....SAAB försvinner och med det även jobben.
Gillar SAAB och tycker de är kalasbilar, men man kan inte ge pengar till GM som skiter i bolaget och alltid gjort det.
Hade man kunnat sett att de hade haft framtidsutsikter och bra planer att få SAAB till det bolaget de kunnat bli/vara. Så hade det säkerligen sett annorlunda ut, så att skattepengar hade gått till GM hade bara varit bortkastade pengar som aldrig hade återbetalat sig.
 
Gillar SAAB och tycker de är kalasbilar, men man kan inte ge pengar till GM som skiter i bolaget och alltid gjort det.
Hade man kunnat sett att de hade haft framtidsutsikter och bra planer att få SAAB till det bolaget de kunnat bli/vara. Så hade det säkerligen sett annorlunda ut, så att skattepengar hade gått till GM hade bara varit bortkastade pengar som aldrig hade återbetalat sig.

Böjd att hålla med.

Jag gillade faktiskt SAAB oxå, har själv ägt både 900 & 9.3 och min far har varit SAAB-ägare hela livet. Men de stagnerade något sista 5-10 åren tycker jag (nåja, min känsla iaf). Kändes som att "ny inovativ teknik" hade potential men aldrig kom fram...? (GM, men spela roll - de köpte ju SAAB)

För att vara realist är det nog bara att inse att bilbranschen är tuff & att SAAB utan stark finansiär inte platsar helt enkelt. Ett "mellanmärke", folk köper Skoda eller annat billigare idag till samma kvalité. Förbannat trist för många svenskar idag.
 
Jag gillade faktiskt SAAB oxå, har själv ägt både 900 & 9.3 och min far har varit SAAB-ägare hela livet. Men de stagnerade något sista 5-10 åren tycker jag (nåja, min känsla iaf).

Jag har också alltid haft Saab, men jag har aldrig riktigt gillat GM Saabarna.
 
Jag har också alltid haft Saab, men jag har aldrig riktigt gillat GM Saabarna.

Det var bätte förr... :D

Kommer ihåg 1:a SAAB 9000 AERO som man provtjörde 1991....jisses amalia, bättre än så kunde det ju adrig bli tyckkte man. All lyx, läderklädsel, elstolar och så sjuuukt mycket att gasa med, spann ju loss på 1:an, 2:an OCH 3:ans växel!!! :)

Idag har man en Golf GTI med DSG-låda och tycker det är tråkigt... :rolleyes:
 
Det var bätte förr... :D

Kommer ihåg 1:a SAAB 9000 AERO som man provtjörde 1991....jisses amalia, bättre än så kunde det ju adrig bli tyckkte man. All lyx, läderklädsel, elstolar och så sjuuukt mycket att gasa med, spann ju loss på 1:an, 2:an OCH 3:ans växel!!! :)

Idag har man en Golf GTI med DSG-låda och tycker det är tråkigt... :rolleyes:

Jag har det bra än, jag kör en 900-88 med 15 tusen mil på mätaren!
Det blir svårt att ersätta den.
 
Syster var lite positiv och sa "Lika bra att behålla bilen, har man tur kanske den blir en raritet med tiden!" :D
 
Jag har det bra än, jag kör en 900-88 med 15 tusen mil på mätaren!
Det blir svårt att ersätta den.

En röd? :D Jag voltade med min "vanliga" 900S på väg hem från Idre, fick (sjukt) bra ersättning från försäkringsbolaget & köpte en svart 9.3 turbo -01. Klart lyft, SAAB har alltd varit turbo-bra. En av mina bättre affärer... :rolleyes:
 
En röd? :D Jag voltade med min "vanliga" 900S på väg hem från Idre, fick (sjukt) bra ersättning från försäkringsbolaget & köpte en svart 9.3 turbo -01. Klart lyft, SAAB har alltd varit turbo-bra. En av mina bättre affärer... :rolleyes:

Näe, en blå.
Jag har haft 3 OG Saab 900, först en röd 85'a, sedan en grön 88'a och nu har jag en bllå 88'a.

Jag fick den gratis av en för mig helt okänd människa som var in på jobbet, helt plötsligt kläcker han ur sig "är det någon här som vill ha en saab?"

Jag trodde att det var en 99'a, och mina barn slaktar såna på löpande band som folkracebilar, så jag sa ja.

Det visade sig dock vara en 900 som en gammal farbror hade haft, när han inte längre skulle köra bil gav han bort den till den här mannen som dock aldrig tog sig för att besikta den utan bara använde den att åka och hämta tidningen med på lördagarna :va

Jag körde hem den (avställd) och bokade tid på besiktningen, den gick igenom utan anmärkning, nu delar jag och sonen på den, ingen av oss vill köra den andra bilen (en golf).

Men jag började med V4'a, några hann jag med redan innan körkortet, sedan slaktade jag ett par på gatan och ett par som folkracebilar.

Den sista folkracebilen jag byggde hade 1840cc motor med dubbla webrar och dubbelblåstoppar, specII växellåda och lite annat godis.

En Saabkännare köpte den av mig efter att motorn hade rasat för att han ville komma över insugningsröret (ett väldigt ovanligt Tunaverken för dubbla stående weber, ursprungligen ett Sonett trim-tillbehör) och topparna.

Jag hittade ingen bild på just mina saabar, men en stämmningfull rallybild hittade jag:
9606.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top