Saab

  • Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
bye-bye-male-smiley-smiley-emoticon-000291-large.gif






.....Fast ska jag vara ärlig förstår jag inte hur man kan lägga ner ett företag som säljer bensinslukande bilar med föråldrad teknik, halvdan kvalité och till ett för högt pris. Det borde varit en framgångssaga.
 
RIP SAAB.

Fast i mitt tycke så är det inte en dag för tidigt. Kan man inte generera vinst så har man inget existensberättigande som företag.
 
Tråkigt men kanske inte helt oväntat. Spyke kändes ju t.o.m. mindre seriösa än Koenigsegg.

Hoppas att någon (Opel? GM generellt?) kommer fortsätta använda fabriken, den hade väl väldigt bra produktivitet och kvalitet dom sista åren? Fast det är klart ska det mesta av nuvarande verktygen skickas till Kina så är det väl för stora investeringar för en bilindustri i kris :död
 
bye-bye-male-smiley-smiley-emoticon-000291-large.gif






.....Fast ska jag vara ärlig förstår jag inte hur man kan lägga ner ett företag som säljer bensinslukande bilar med föråldrad teknik, halvdan kvalité och till ett för högt pris. Det borde varit en framgångssaga.

Du tänk på alla som blir arbetslösa !!!!!!!!!!!!!!! Så lägger du in en gladsmily
PUCKOSKALLE:mad:Så moget
 
Jag tycker inte att det är synd att SAAB lägger ner.

Det är däremot synd att SAAB inte har gjort bättre bilar.
 
Tråkigt men kanske en logisk konsekvens om ett bolag har haft dåliga ägare under lång tid. SAAB blev lite av ett bortslarvat företag.
 
Du tänk på alla som blir arbetslösa !!!!!!!!!!!!!!! Så lägger du in en gladsmily
PUCKOSKALLE:mad:Så moget

Ribban för hur man uttrycker sig moget ligger inte så högt på SH.

Flåt, jag hittade ingen ledsen Byebye-smiley som vinkade! :(


Edit:
Såg att du tyckte regeringen gjort för lite.
Två korta frågor:
1. Borde regeringen vetat om den globala finanskrisen redan vid valet -06 när den trots allt inträffade först -08?

2. Borde regeringen ha pumpat in skattemiljarder i ett företag som inte gjort vinst på många många år? (Borde inte föregående regering sett till att hjälpa till INNAN det blev för sent om man nu är en förespråkare för att slösa skattemiljarder på privata företag med dålig ekonomi?)
 
Last edited:
Det är för övrigt tydligt att marknadsekonomi inte är vänsteranhängarnas starkaste sida. Herre jösses.
 
33 Miljarder till EU, 30 miljarder i bistånd och nu 8 miljarder i klimatbistånd...att stödja "svensk" bilindustri i en lågkonjuktur/världskris så finns det inte en spänn.
 
33 Miljarder till EU, 30 miljarder i bistånd och nu 8 miljarder i klimatbistånd...att stödja "svensk" bilindustri i en lågkonjuktur/världskris så finns det inte en spänn.

Vi kan sitta och älta budgetposters vara och inte vara samt nivåerna på dessa men frågan återstår:
- Skall staten använda skattepengar för att rädda ett privat företag som gått back i tiotals år?! :va
 
Vi kan sitta och älta budgetposters vara och inte vara samt nivåerna på dessa men frågan återstår:
- Skall staten använda skattepengar för att rädda ett privat företag som gått back i tiotals år?! :va

Nej uppenbarligen skall svenska pengar användas av andra än oss själva...

Om andra billänder stöttar sin bilindustri så är marknadsekomin satt ur spel men det kanske finns en mening med att de försöker rädda sina jobb och då är det konstigt att Sverige kommer till andra slutsatser än andra bilnationer. För att "svenska" industriföretag ska kunna spela på samma spelplan så kanske det krävs extraordinära insatser i en lågkonjuktur...
 
33 Miljarder till EU, 30 miljarder i bistånd och nu 8 miljarder i klimatbistånd...att stödja "svensk" bilindustri i en lågkonjuktur/världskris så finns det inte en spänn.

Varför skulle svenska staten ge stöd till ett amerikanskt bolag?

Det är inte regeringens fel, och regeringen hade inte kunnat lösa problemen. SAAB har varit en brännugn som olika ägare eldat med pengar i massor av år. Problemet var att de inte tillverkade bilar som konsumenter ville ha. 99% av bilköparna i världen valde ngt annat istället.
 
bye-bye-male-smiley-smiley-emoticon-000291-large.gif






.....Fast ska jag vara ärlig förstår jag inte hur man kan lägga ner ett företag som säljer bensinslukande bilar med föråldrad teknik, halvdan kvalité och till ett för högt pris. Det borde varit en framgångssaga.

Vrid om kniven bara, för all del gör det.:(

Sen håller jag i och för sig med dig om att allt snack om att det här är regeringens fel bara är kvalificerat nonsens. Saab har med GM:s förstklassiga hjälp sänkt sig själva. Vi skall vara tacksamma för att inte skattbetalarna är med på det sjunkande skeppet.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top