Saab-experter

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Lapplands Sydport
Hoj
2018 Yamaha Tracer 900 GT 2003 Yamaha BT1100 Bulldog
Jag har fått ombesiktning på min 9000 2,0i då HC-halten var för hög(270).
Det är första gången bilen har haft så högt värde, ifjol hade den 13 i HC-halt.

Jag har sedan besiktning bytt olja,tändstift och provat en annan lmm,katalysator och även provat en annan dator utan förbättring.
Jag har kollat med startgas efter läckage och vevhusvent. verkar fungera.

Bilen går snålt då tändstiften är kritvita och den verkar nästa spika på tomgång.
Om man jämför med ifjol så har även co och co2500 ökat men är fortfarande inom godkända värden.
Jag har nu kört fast och behöver ett tips, det vore synd att skrota bilen då den är rostfri och har inte gått mer än 17800mil.
 
Om allt skiter sig, besiktiga på etanol?
Fast det kanske inte sänker värdena tillräckligt..
Eller sänker det inte de värdena alls..
:va
 
Om allt skiter sig, besiktiga på etanol?
Fast det kanske inte sänker värdena tillräckligt..
Eller sänker det inte de värdena alls..
:va
Jo både etanol och ksprit sänker värdena duktigt, gjorde så på min första saab 9k,

Dock hade den gurglat så mkt glyckol när toppackningen gått att lagrena rasa 44 mil senare. Dvs den va inte frisk.

hc värdena är sympomen på ett fel s¨ta inte bort symtomen utan felen.
 
Kan vara tempgivaren.

Vanligast dock att motorn brukar gå "fett" men kan vara värt att prova.
 
oljebytet löser detta.
 
Last edited:
Nä jag har inte bytt luftfiltret bara blåst rent det och det såg nästan nytt ut.
Det var Saab-mekanikern som sa att den verkar gå snålt då tändstiften är kritvita och det låter ibland som den spikar, men bara på tomgången.

Jag har provat med E85 och det hjälpte inte det minsta på HC-halten förutom att den svarar lite bättre på gasen nu.

Kylarvattnet har jag just nu under uppsikt men efter 35 rätt hårda mil så har det inte försvunnit något vatten än men jag ska kolla resten av veckan om det händer något.

Tempgivaren till insprutningen har varit uppe för diskussion men mekanikern var lite tveksam till det. Jag har dock inte släppt möjligheten att det kan vara den som jävlas.

Kamkedjan tror jag inte det är något fel på, då den och spännaren är bara två år och har inte snurrat mer än ca.2000mil. Jag tycker även att bilen borde gå dåligt över hela registret då och inte bara på tomgång som nu är fallet.

Jag ska kolla över bilen till helgen men hittar jag inget då, får man börja leta efter en ny bil. Jag hoppas att jag hittar felet, för bilbyte innebär att det inte blir något hojbyte till sommaren :huvet
 
Nä jag har inte bytt luftfiltret bara blåst rent det och det såg nästan nytt ut.
Det var Saab-mekanikern som sa att den verkar gå snålt då tändstiften är kritvita och det låter ibland som den spikar, men bara på tomgången.

Jag har provat med E85 och det hjälpte inte det minsta på HC-halten förutom att den svarar lite bättre på gasen nu.

Kylarvattnet har jag just nu under uppsikt men efter 35 rätt hårda mil så har det inte försvunnit något vatten än men jag ska kolla resten av veckan om det händer något.

Tempgivaren till insprutningen har varit uppe för diskussion men mekanikern var lite tveksam till det. Jag har dock inte släppt möjligheten att det kan vara den som jävlas.

Kamkedjan tror jag inte det är något fel på, då den och spännaren är bara två år och har inte snurrat mer än ca.2000mil. Jag tycker även att bilen borde gå dåligt över hela registret då och inte bara på tomgång som nu är fallet.

Jag ska kolla över bilen till helgen men hittar jag inget då, får man börja leta efter en ny bil. Jag hoppas att jag hittar felet, för bilbyte innebär att det inte blir något hojbyte till sommaren :huvet
Tanka ren E85.
Jag LOVAR dej att det inte innebär några problem förutom att den blir lite mera svårstartad i kyla.
Och så besiktar du med varm motor.
 
de flesta bensinbilar blir väl inte helt nöjda med att få ren E85 i tanken utan modifieringar?
den lär få alldeles för lite soppa.
det kanske får ordning på HC osv men bra lär den då inte gå.

skruva av ventilkåpan å nolla motorn så ser du om kammarna står fel dvs om kedjan hoppat en kugg.
tar max en timme.

skramlar det i motorn/kedjetransmission när motorn är kall?
hur långt ute är kedjespännaren ute?

om stiften är så vita. går den som den ska?
bränslefilter (kanske redan föreslaget?)

låter som du behöver gå över den där lite grann.
ingen check engine som lyser?
katten funkar?

här kan du finna en del info troligen:
http://forum.saabturboclub.com/index.php
good luck
 
Ren e-85 brukar oftast inte vara något större problem min 900 2.0t körde jag på ren ibland utan några modifikationer. Det som hände var att den gick lite ryckigt om man la plattan i mattan i för hög växel 2000varv typ o bara tryckte ner gasen. Men gick bra på höga varv.
Jag hade nog kollat om kamkedjan hoppat en kugg...
 
Då var felet löst, det var lambdasonden som jävlades.
Jag frågade flera gånger om dom har kollat lambdan men dom sa hela tiden att det inte var den då det inte var fel på lambdavärdet på besiktningen, ack så fel dom hade.

Jag bytte verkstad och även dom trodde inte på lambdan utan kollade allt annat först, men när dom kollade hur lambdan jobbade så upptäckte dom att lambdan inte reglerade utan höll samma värde hela tiden.
När dom slår i Saabrep.boken så mycket riktigt så står det att man kan dra en extra jordkabel från lambdan till jord och tänka sig, nu blir värdena plötsligt godkända.
Ordspråket "man lär så länge man lever" verkar även gälla "rutinerade" mekaniker.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top