Saab 93 och 95

Maxxi

Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Aprilia & Minikina
Hur är Saab 93 och 95 i kvalitet. Tänker på årsmodell 98-01. Det är väl kamkedja i dessa? Några åsikter om vanliga problem med bilen och saker som bör inspekteras innan köp?

Hur är Saab 93 och 95 i kvalitet. Tänker på årsmodell 98-01. Det är väl kamkedja i dessa? Några åsikter om vanliga problem med bilen och saker som bör inspekteras innan köp?

Ja det är kamkedja.
Problem med oil sludge/hög oljeförbrukning. Kolla så oljenivån är rätt och att oljan inte är kletig/klumpig. Kolla så att den inte blåryker vid hårt gaspådrag. Se till att alla servicear är gjorda vid rätt tillfälle annars får du inte använda den förlängda motorgarantin.

¤Bakre bromsar, skivbromsbeläggen rostar fast, måste smörjas vid varje hjulbyte.
¤Handbromsen fastnar, speciellt under vintertid.
¤SID:en, system information display, LCD-kristallerna dör (trots byte till en ny hände samma sak med den).
¤Kolla även tändkassetten, standardfel, tillverkningsår ska helst vara efter 2002 - kan annars kosta 2500 om den går sönder.

Brukar vara hyfsat fria från rost, så det brukar inte vara största problemet.
Dock finns ju massa andra små standardfel, glappkontakter etc. (spec. skyltbelysningen).

Annars är det en riktigt bra bil.

(Referens: Saab 9-5 -99 2.3t)

Last edited:
Ang oil surge problemet , det kom i samband med övergången till B205 motorn "låg friktions motorn" kommer inte ihåg om den kom 99 eller 00

Saab har försökt lösa det hela med 7 eller 8 olika uppdateringar men problemet e fortfarande inte löst

Vill du ha mer info om sabbar så kolla på saabturboklubbens sida

*Skramlig motor
*Många små elfel, skyltbelysning, larmar för trasiga lampor utan anledning, reläer ger upp, värmefläkt startar inte alltid
*Bred, lätt att paja backspegeln i garageporten.
*Dyra backspeglar!
*Bakre stötdämpare ger upp tidigt.
*Mjuk å skön komfortkryssare med hyffsad bensinförbrukning på landsväg.

Skön och numer prisvärd bil
(9-5 -99 2,0t 190)

Ang oil surge problemet , det kom i samband med övergången till B205 motorn "låg friktions motorn" kommer inte ihåg om den kom 99 eller 00

Saab har försökt lösa det hela med 7 eller 8 olika uppdateringar men problemet e fortfarande inte löst

Vill du ha mer info om sabbar så kolla på saabturboklubbens sida

Grundproblemet är att dom stoppat i kolvar som inte tätar ordentligt mellan förbränningsrum och vevhus. Ett byte till kolvar från saab 9000/900 (eller motsv smiden/stålkolv) skulle mao eliminera problemet.

*Skramlig motor

:confused:

Last edited:
Grundproblemet är att dom stoppat i kolvar som inte tätar ordentligt mellan förbränningsrum och vevhus. Ett byte till kolvar från saab 9000/900 (eller motsv smiden/stålkolv) skulle mao eliminera problemet.

:confused:

jo ,jag vet men tyckte det va överkurs o ta med här :)

Skulle aldrig köpa saab. Jag körde taxi förut o körde mycke olika bilar. Men saaben va de som pajja mest och strula mest. Skulle lägga pengarna på en V70 eller passat.

11tusen mil det ända som är bytt förutom slitdelar vid service är LCD displayen och 6däck.

93 -01 2,0T (185hk)

Finns ju en anledning till att Saab 9-5 98-01 ligger långt under 100 000:-. Kan det vara kvalité månne?

1,¤Bakre bromsar, skivbromsbeläggen rostar fast, måste smörjas vid varje hjulbyte.

2¤Handbromsen fastnar, speciellt under vintertid.

3¤SID:en, system information display, LCD-kristallerna dör (trots byte till en ny hände samma sak med den).

4¤Kolla även tändkassetten, standardfel, tillverkningsår ska helst vara efter 2002 - kan annars kosta 2500 om den går sönder.

Brukar vara hyfsat fria från rost, så det brukar inte vara största problemet.
Dock finns ju massa andra små standardfel, glappkontakter etc. (spec. skyltbelysningen).

Annars är det en riktigt bra bil.

(Referens: Saab 9-5 -99 2.3t)

Hade en -98 2.3t i 2-3år(bästa bilen jag ägt :näsblod , men fick lov att sälja den pga studier)

Bränsleförbrukning för mig låg mellan 0.67-1.08L/milen

1. Märkte aldrig något problem med mina bromsar. Kanske bara hade tur.

2. Handbromsen frös på min också.

3. Ang, SID:en...den köper man ny endast om den är helt död. Den lagar man utan problem om man har tillgång till små torxmejslar och en lödkolv (eller ett gammalt strykjärn) ;)

4. Tändkasetten håller cirka 14000mil. Vad man än gör så ska man inte tvätta av den med högtryckstvätt eller trädgårdslang, fuktig trasa ska man använda.

Det rullar åtskilligt många tusen 9.5:or i sverige så utbudet är enorm, risken för fynd är stora men även sådana bilar som inte fått bra underhåll finns det en del av. Kolla upp så oljan är bytt var 1000:e mil då behöver du troligen inte bekymra dig om några oljeproblem. <<<VIKTIGT! om du vill ha ett bekymmersfritt ägande.

Saab 93 är väl en tvåtaktare? Saab 95 hade våra grannar en brun en när jag var liten. Båda har nog bra kvalitet men är något gamla kanske.

Vi har vart på G att köpa en 9-5 98-01, men det är nu avblåst när man börjat forska lite, verkar var mkt skit med dem .nästan alla jag pratat med har haft dyrbara reparationer........så det blev en renault -02 istället! hoppas nu att den är hållbarare än svenskaautomobilaab.

Saab 93 är väl en tvåtaktare? Saab 95 hade våra grannar en brun en när jag var liten. Båda har nog bra kvalitet men är något gamla kanske.

Ja, det är svårt att hitta rostfria exemplar numera. Men kvaliteten var ganska god och det är lättmekat om inte annat. Hittar man en 93 i fint skick, är det bara att slå till! :tummenupp

Vi har vart på G att köpa en 9-5 98-01, men det är nu avblåst när man börjat forska lite, verkar var mkt skit med dem .nästan alla jag pratat med har haft dyrbara reparationer........så det blev en renault -02 istället! hoppas nu att den är hållbarare än svenskaautomobilaab.

Det e bara att ner på knäna o börja be

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!