Saab 9-5 Aero. Help danke

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
Hej hej (såg ni att jag fick in tre olika språk på amnet? :tummenupp )

Till amnet hör att jag ska hjälpa min syrras bilokunniga pojkvän att köpa bil.

Vi var ute idag å kikade lite och fick upp en blååå Saab 9-5 Aero ´00 med 18k mil på mätaren. Vi kikade på den fina vingen och dom fräcka fäljarna och fick t.o.m. provköra. Bilen gick bra, gött axx i trollmotorerna. Miro, bilhandlaren på björkmansbil ville ha 50k svenska kronor för den.

Nu till kruxet. När vi bromsade i ungefär 50 och släppte ratten så drog den lätt till höger, kan vart vägen som var spårig, men vet inte:va. Sedan så var det gova pixelfel på radion och lite bubblig lack på tanklocket å lite ful rost på en tröskel.

Men allt detta kan ju tänkas vara bagateller, han vill helst ha en bil med lite trycka i, och samtidigt inte betala en mängd med pengar. Det var ju inte några större problem som vibrationer i ratten eller blårök. Verkar denna bil bra? service boken var maxstämplad.

Vi ska ta en större provrunda på fredag med den, så om någon vet några generella fel på saabar, den får gärna skriva ner dessa :) , eller om du själv har erfarenheter av att ÄGA en saab (inga idiotiska "Volvo 740 tick ska det vara idiot" komentarer tack)

Trevlig kväll :)

Pixelfel är så gott som standard på många saabmodeller. Dock ganska lätt att åtgärda. Ex med strykjärn.:rolleyes: Finns hur mycket som hellst skrivet om problemet på www.saaturboclub.com. Angående att bilen drar vid bromsning kan ju vara en massa. Sitter väl 225 original på den modellen vilket kan vara en bidragande orsak om det är lite spårigt.

Mycket bil för pengarna, själv ägare till en 9-3 Aero. Bra klös och hyfsat bränslesnål. Enda nackdelen skulle väl vara att det är en Saab...

Lycka till

Pixelfel är ett standardfel som du inte lär komma undan. Köper du en utan felet får du det själv när du haft den ett par veckor. Lagas lättast med strykjärn.

Tanklocket är också ganska vanligt på dem. Var glad att det inte var på något ställe där det sprider sig och laga eller köpt ett nytt lock. Leta även efter bubblor på nederdelen av dörrarna, bakskärmar och koffertlucka.

Kolla upp om vevhusventilationen är uppgraderad och om den dricker mycket olja. Köper han en -00 får han gamla T5-motorn. Går han upp en årsmodell får han T7 med luftmassemätare, annat styrsystem och lite andra skillnader.

Det är även en god idé att byta kamkedja på dem när de börjar närma sig det miltalet, för det är förmodligen inte gjort.

Är den trimmad ? Vet att -00 hade en hel del barnsjukdomar som inte 01 hade kommer inte ihåg alla va mer insatt när jag hade saab själv. Drar lite till höger eller vänster borde inte vara någon fara förmodligen spårade den då det som sagt är 225 på. Annars just på bilar med bra klös i motorn och hundsim kan bussningarna i framvagnen bli lite mosiga som kan resultera i vibrationer etc när man bromsar. En sak, kör gärna nån till och känn skillnaden det är ett bra sätt att få sig en uppfattning hur den är i motor och låda det gjorde jag och glad var jag för att jag inte köpte stockholmskört :D

man tackar för informationen :), Får ta ett snack med miro om det där med vevhusvent.

Sedan glömde jag en annan sak. Han sa att just den såldes till ett så lågt pris r att det inte ingår någon garanti:confused: vad är lickxzom anledningen med att köpa från handlare då?, får nog pruta lite på miro..... något annat. hur är det med turbosarna? när är det byte för en sådan. Det var ju en massa kackel om saabs turbos som havererade runt varannan huskrök. Ska den vara bytt helst? det var den dock inte på denna.

Feed me on information/ich getrinke informatizion/ mer info tack :D

Att de ska sälja den utan garanti kan de ju tro. Det han menade var kanske att Saabs motorgaranti som förlängdes till 8 år i och med oil sludge-problemen har gått ut på den.

Turbo är ju ingenting du byter i förebyggande syfte. Den kan lika gärna rasa efter en vecka som att den kan gå lika långt som den redan gjort. Eftersom jag antar att du inte tänkt plocka bort och känna på den så kan du ju inte göra mycket mer än att leta efter blårök och se så att den laddar som den ska.

Som sagt så är det väl alltid en bra idé att provköra en likadan och jämföra. Dock finns det ju ingenting som säger att det skulle vara just turbons fel om den ena går sämre än den andra, men du kanske märker lite andra skillnader samtidigt.

Att de ska sälja den utan garanti kan de ju tro. Det han menade var kanske att Saabs motorgaranti som förlängdes till 8 år i och med oil sludge-problemen har gått ut på den.

Turbo är ju ingenting du byter i förebyggande syfte. Den kan lika gärna rasa efter en vecka som att den kan gå lika långt som den redan gjort. Eftersom jag antar att du inte tänkt plocka bort och känna på den så kan du ju inte göra mycket mer än att leta efter blårök och se så att den laddar som den ska.

Som sagt så är det väl alltid en bra idé att provköra en likadan och jämföra. Dock finns det ju ingenting som säger att det skulle vara just turbons fel om den ena går sämre än den andra, men du kanske märker lite andra skillnader samtidigt.

Jag hade en -00 som fick oilsludge problemet. En otäck historia faktiskt som kunde ha slutat dyrt om det inte var för att serviceboken var helt ifylld och allt skött som det skulle. Men fram tills vi fick allt OK'at av nån snubbe i tyskland så gick vi som på nålar. Nån sa att det kunde gå på 40-tusen att laga. Ingen aning om det stämmer, men .. ja, otäckt var det.

Vi märkte problemet genom att den drog mycket olja och att det ibland luktade ungefär som diesel vid start.

Pixelfel är ett standardfel som du inte lär komma undan. Köper du en utan felet får du det själv när du haft den ett par veckor. Lagas lättast med strykjärn.

Tanklocket är också ganska vanligt på dem. Var glad att det inte var på något ställe där det sprider sig och laga eller köpt ett nytt lock. Leta även efter bubblor på nederdelen av dörrarna, bakskärmar och koffertlucka.

Kolla upp om vevhusventilationen är uppgraderad och om den dricker mycket olja. Köper han en -00 får han gamla T5-motorn. Går han upp en årsmodell får han T7 med luftmassemätare, annat styrsystem och lite andra skillnader.

Det är även en god idé att byta kamkedja på dem när de börjar närma sig det miltalet, för det är förmodligen inte gjort.

T7 motorn kom 98 i 95

Har haft en sådan bil, dock en -01, men tror inte det är någon skillnad direkt? Har numera en nyare med den har bara gått 6000 än så den får rulla lite till :)

Fungerade klockrent tills jag sålde den då den gått 21500 mil. Hade också lite bubblor på tanklocket med det lackades för någon hundring.

Testa om backen är lätt att få i. Ingen panik men då e lådan lite sliten. Oljan byts inte vid service men det kan förbättra lite.

Testa backa krypande och se om den "hostar", gör den det är kopplingen lite sliten.

Displayen e standard, dock har jag sett att det går laga det själv, googla det.

Annars e det mkt bil för 50 000

Gällande "garanti" så måste det vara som Estremo säljer då en bilhandlare inte kan förhandla bort sin "garanti" på något vis.
Och har du kollat privata marknaden? Det finns många välskötta ex där till bra priser. Aeron har åtminstone den bästa turbon av 9-5:orna, Mitsu istället för garret och bara det gör den till ett säkrare köp även om det händer att dessa agg rasar också.
Ett tips är annars att han köper 2,3t istället och chippar den, då går den bättre än Aeron och billigare på alla sätt och vis. Dock inte lika mykcet utrustning original som Aeron såklart.

>För övrigt så fick du med 5st olika språk i rubriken, inte 3.

Det som sas av Mori, min egna bilhandlare på björkmans var att björkmans inte ville sälja den här bilen med någon garanti. därför var priset så lågt, dom ville bara bli av med den :va. Det som stod på lappen som låg i bilen, att det var en "gör det själv" bil. Men kan bilfirman skriva ifrån sig ansvaret på något sätt? jag är totalt sämst i det där:yoparty

som bilhandlare är man väl bunden med 6 månaders garanti:va inget man kan förhandla bort ! då får dom sänka priset ännu mera eller skicka med massor av utrustning om du ska "övertalas" att ta bilen utan garanti....

Det som sas av Mori, min egna bilhandlare på björkmans var att björkmans inte ville sälja den här bilen med någon garanti. därför var priset så lågt, dom ville bara bli av med den :va. Det som stod på lappen som låg i bilen, att det var en "gör det själv" bil. Men kan bilfirman skriva ifrån sig ansvaret på något sätt? jag är totalt sämst i det där:yoparty

Rör den inte ens med tång!

Det finns en anledning att dom vill friskriva sig (vilket inte går) från garanti.
Dom vet något som inte du vet...

Lånar tråden lite:
Jag har givetvis också pixelfel på min 9-5:a. Fixar man det med strykjärn? Hur?

Lånar tråden lite:
Jag har givetvis också pixelfel på min 9-5:a. Fixar man det med strykjärn? Hur?

Man värmer tydligen hela kortets baksida för att återsmälta tenn-pluttarna.

Det finns ett företag som säljer renoverade displayer också, dom lär hålla i princip oändligt länge, mot att byta till en ny orginal (som har blivit bättre) som kostar det tredubbla

Ok, det låter som att han försöker köra en fuling. Mig veterligen kan man INTE friskriva sig från garantin som sträcker sig i 6 månader, det är något man måste tillhandahålla som registrerad bilhandlare. Ett sätt att komma runt det är att sälja som "bilförmedling" och det är därför man inte ska köpa en bil av en bilförmedling då det inte finns några seriösa sådana.

Som sagt, kolla runt efter flera ex då det faktiskt finns välskötta sådana som säljs privat för vettiga priser.

Får säga till syrrans kille att han ska säga det där till bilhandlaren, ang. friskrivningen. Är det någon som kanske har en sida där man kan läsa det svart på vitt?

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!