S-Motard drevning XR650R ??

Jag kör 15/40 och det går att få upp den på 4:an, men man får ta i lite :tummenupp

nån som har tetstat 16/38?, måste vara bra om man ska stressa sporthojar på lite mindre kurviga vägar.

Xo skrev:
Putte, 32 på L-Fart är nog klent (jag köpte Monos). Inte alls samma bottendrag som på polarnas och det kan ju göra sitt till att du inte drar upp den enkelt.

Jag har orginal fortfaande på L-fart, men ska byta till 40 så fort jag orkar (det blir varmare i mitt kallgarage).
På h.fart har jag 175. :)

Men, jag drar upp den enkelt på 3an med 14/48... :)

XR650R skrev:
Hej,

Undrar vad Ni andra XR650R åkare kör med för drevning tillsammans med motardhjulen, själv så tycker jag att min kombination (14/42) ger ett ganska dåligt acc, vill inte upp på bakhjulet med 3ans växel. för övrigt kör jag med Mikuni TM40-6, L-fart 30, H-fart 145 och nålen i mitten.
Kör mest på gatan och leker, skulle nöja mig med 140 Km/h. Förslag på passande drevning samt även bestyckningsidee'r

Mvh Patrick L

Jag åker med 14-41 vilket är en ok drevning tycker jag....kanske lite hög för den lokala gokart banan. Men tycker drevning funkar bra allround.

Att den inte inte vill upp på bakhjulet tror jag handlar mycket om timing och teknik. (14/42) med motard däcken då ska den gå att ta upp på alla växlar i alla fall min.
Nu när jag har enduro dubb däcken (14/41) på så rycker (ingen koppling) jag upp den på 4'an ståendes utan problem 5'an går också med samma teknik men då får man ta i ordentligt :) Lite svårare att få upp den nu på vintern eftersom det har en tendens att spinna :)

wheela på :tummenupp

Last edited:
PutteLiten skrev:
Hur är den att få upp på bakslangen i 3an med 15/45??

Jag hade tänkt ha samma, men funderar lite på om jag skulle köra 14/45 i stället?? :va

Jag ahr 14/48 nu och det är kul, men suger fett om man vill åka lite fortare. Som man kanske måste om man vill hänga på sporthojarna till sommaren?

15/45 borde väll funka bra att slanga i 3an, för man byter ju "ner" sig från 18" till 17" och det borde hjälpa till ju. :)

Det är viktigt att man kan slanga i 3an... :mattias :D :hihi

jag tycker 15/45 funkar skitbra på landsväg/grusväg. går bra att dra upp(bra rycka å gasa) hojjen på 3an i typ 65-70 km/h,(varning. den reser sig sakta i början för att resa sig snabbt i slutet så testa några ggr först )
när jag körde i skogen så fungerade 14/51 väldigt bra.. men då vill man inte köra fortare än 90 för då låter det som att man stressar motorn.

orginal som följer med 15/41 tycker jag funkar skitdåligt.. aldeles för högt växlad.. enda nackdelen med xr:en är att den inte har någon transportväxel. typ en 6'e växel,drevar man för högt så blir 1'an för högväxel för all åkning, växlar man för lågt så går det inte att köra på asfalt överhuvudtaget.. :kocko

faaaan så sugen jag är på att börja busköra igen.. pallar inte att åka kommunallt till jobbet nå mer :död :gråta

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT