S-Motard drevning XR650R ??

XR650R

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Mölndal
Hoj
Honda XR650R 2001
Hej,

Undrar vad Ni andra XR650R åkare kör med för drevning tillsammans med motardhjulen, själv så tycker jag att min kombination (14/42) ger ett ganska dåligt acc, vill inte upp på bakhjulet med 3ans växel. för övrigt kör jag med Mikuni TM40-6, L-fart 30, H-fart 145 och nålen i mitten.
Kör mest på gatan och leker, skulle nöja mig med 140 Km/h. Förslag på passande drevning samt även bestyckningsidee'r

Mvh Patrick L
 
körde 15/40 förr!
det är bra om det är rakt...

vill man busa å åka bana så kör jag 15/46!

då får man upp den på 3an med ett ryck å på 4an med koppling. men jag har lite mer väss. men tror inte att det ska vara några problem för dig!

lycka till!
 
hmm L-fart 30, H-fart 145 låter lite, när du har en 40TM mikuni så vet jag inte säkert men för org fuggen så brukar det rekomenderas att man har 68s och 175 /Eric
 
kör med 15-41.. inga probs o koppla upp den på 3:an
4:an går med ett knä på sadeln, eller om man står.
 
XR650R skrev:
Hej,

Undrar vad Ni andra XR650R åkare kör med för drevning tillsammans med motardhjulen, själv så tycker jag att min kombination (14/42) ger ett ganska dåligt acc, vill inte upp på bakhjulet med 3ans växel. för övrigt kör jag med Mikuni TM40-6, L-fart 30, H-fart 145 och nålen i mitten.
Kör mest på gatan och leker, skulle nöja mig med 140 Km/h. Förslag på passande drevning samt även bestyckningsidee'r

Mvh Patrick L


Min hoj gick ganska snålt med L-fart 32.5 samt H-fart 145.

Kör 15/41 och 3:an är inga problem. Har du 14 fram ska det nästan gå på ren gas juh..
 
Använder olika utväxlingar, ska det bara gå gata så funkar 15/40 aldeles utmärkt. Bakhjulsåka går att lösa, får upp den på 4:an med lite trix. Enda modden är Mikuni TM-40.

Körde med 14/41 förut, varvade för mycket tycker jag.
 
satte på 15/45 nu när jag fick motardkittet, skit kul på småvägarna och i stan :crash , men på motorvägen så är typ 120 march hastighet, det går väl att köra 140-150. men är nog inget jag rekomenderar =),
 
Last edited:
DwD skrev:
satte på 15/45 nu när jag fick motardkittet, skit kul på småvägarna och i stan :crash , men på motorvägen så är typ 120 march hastighet, det går väl att köra 140-150. men är nog inget jag rekomenderar =),


Hur är den att få upp på bakslangen i 3an med 15/45??

Jag hade tänkt ha samma, men funderar lite på om jag skulle köra 14/45 i stället?? :va

Jag ahr 14/48 nu och det är kul, men suger fett om man vill åka lite fortare. Som man kanske måste om man vill hänga på sporthojarna till sommaren?

15/45 borde väll funka bra att slanga i 3an, för man byter ju "ner" sig från 18" till 17" och det borde hjälpa till ju. :)

Det är viktigt att man kan slanga i 3an... :mattias :D :hihi
 
Last edited:
PutteLiten skrev:
Det är viktigt att man kan slanga i 3an... :mattias :D :hihi


Som sagt, 15/40 inga problem att ta upp den på 4:an om man försöker lite. 15/45 låter som en motormördare om man åker med sporthojar tycker jag.
 
Jag kan inte få upp den i 4an ens om jag jobbar hårt på det... :rolleyes:

Kopplar du upp den då eller?

Jag har även ett 41 drev liggande, men vill testa 45 drevet först.
Jag får väll helt enkelt ligga sist när vi bränner landsväg... :(
 
PutteLiten skrev:
Jag kan inte få upp den i 4an ens om jag jobbar hårt på det... :rolleyes:

Kopplar du upp den då eller?
Japp, koppling är alltid bäst, mest kontroll och snabbare upp på balanspunkten.

På fyran med 15/40 så brukade jag ställa mig med vänster knä långt bak på limpan, sen bara litet kopplingsjuck i kombination med ryck. Sen kan du välja att fortsätta åka så eller om du vill växla upp till 5:an så sätter du dig eller sätter ner vänsterfoten och fortsätter stå.
Med 14/41 funkade samma teknik även på 5:an

Prova så får du se. Det är skönt att kunna ta upp hojen i landsvägsfart.
 
Last edited:
Jag får öva på det där med knät i tvåan/trean först... :)
Eller, kanske bara öva på att stå och wheela först...
 
Blue skrev:
Det är bra! :tummenupp Då slipper jag ligga sist! :D


:whip

Du har 14/41 på din? Eller, jag kommer inte ihåg vad du sa. Det var ju förra året... :hihi


PS. börjar väll nästan bli dags att köra en liten runda där uppe snart igen.
wroom wroom... :D
 
Putte, 32 på L-Fart är nog klent (jag köpte Monos). Inte alls samma bottendrag som på polarnas och det kan ju göra sitt till att du inte drar upp den enkelt.
 
XR650R skrev:
Hej,

Undrar vad Ni andra XR650R åkare kör med för drevning tillsammans med motardhjulen, själv så tycker jag att min kombination (14/42) ger ett ganska dåligt acc, vill inte upp på bakhjulet med 3ans växel. för övrigt kör jag med Mikuni TM40-6, L-fart 30, H-fart 145 och nålen i mitten.
Kör mest på gatan och leker, skulle nöja mig med 140 Km/h. Förslag på passande drevning samt även bestyckningsidee'r

Mvh Patrick L
Gör som ja 14/53 men sen e ja ju en tokig dräng :huvet
 
PutteLiten skrev:
:whip

Du har 14/41 på din? Eller, jag kommer inte ihåg vad du sa. Det var ju förra året... :hihi


PS. börjar väll nästan bli dags att köra en liten runda där uppe snart igen.
wroom wroom... :D

Ska man hålla reda på det?

Japp om det bara slutar snöa så är jag med på en sväng!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top