Sömnapné

Gå till din doktor och be dem göra en "snarkskena". En snarkskena är en plastskena som du har mellan tändena som pressar ut underkäken= ingen mer snarkning.

Verkar bra, då slipper jag gnissla tänder också :-) Att man sedan ser ut som Percy Nilegård får man väl bjuda tjejen på. :)

Min tjej brukar göra uppehåll i sin andning när hon sover, är det vad man kallar sömnapné?
Riktigt irriterande, både för mig och henne. Hon brukar vara jävligt trött när hon sover dåligt och det går ju ut över mig i slutänden, men det är också jobbigt då jag brukar få putta på henne till och från under natten.

Javisst!! Jaså, har din tjej samma problem? Det ska visst vara ganska onyttigt i längden. Min tjej knuffar på mig i bland också, men då blir man skeptisk över att vakna. :gnissla

Får man en sån där skena så håller man tänderna på plats om man trillar ur sängen och slår käften i golvet också.

Last edited:
Vafan, är ni allvarliga??! Ska man hasa runt med ett syrgasställ som en KOL-patient? Det måste väl finnas något mindre dramatiskt att göra? Detta måste väl vara hyfsat vanligt tycker man? :gnissla

Min pappa har sömnapné och han använder en syrgasmaskin som ser ut som en gasmask, typ. I värsta fall kan man väl sluta andas och dö.

Min pappa har sömnapné och han använder en syrgasmaskin som ser ut som en gasmask, typ. I värsta fall kan man väl sluta andas och dö.

Tja, nu är iof sommaren och semestern ändå över och skattebefrielse är inte att underskatta. :) Jag ska nog ändå se om jag inte kan få någon fin lösning på detta. Det kommer trots allt en ny sommar efter höst och vinter.

Jävla konstigt. För några veckor sedan började jag snarka som en tok. Faktiskt så att jag själv vaknar av det ibland när jag ligger på rygg. Andningsuppehåll har jag också, så att man nästan tappar pusten. Varför det blev såhär hux-flux vet jag ej, men jag har ibland en skum känsla av något i svalget (bakom näsan). Vad kan detta vara? Någon som haft något liknande? :va

Nån syrgasmaskin blir det inte tal om. Möjligtvis en ventilator som kan hjälpa en att andas, men dit är det långt om problemen är nya.

Sannolikt är problemet att du gått upp några kilon i vikt eftersom problemen kommit plötsligt samtidigt som du säger att det kanske har plussat på några gram på kroppen.

Prova först att gå ned till den vikt du hade innan sommaren för att se om problemen försvinner! Gör det inte det så tar vi det sen. Vad du än gör, ring inte sjukvårdsupplysningen!

Testa sova på sida eller mage.
Mycket mindre risk att snarka eller få sömnapné då.

Lösningen behöver inte vara dyrare eller mer komplicerad än en tennisboll.

Snarkning kan ju vara störande, men det är väl när man INTE snarkar som man har problem.

Sant, men om man inte snarkar så får man inte andningsuppehållen heller typ. Sömnapné sliter rätt mycket på kroppen, och de som har det har en markant förhöjd risk för hjärtinfarkt bland annat.

Javisst!! Jaså, har din tjej samma problem? Det ska visst vara ganska onyttigt i längden. Min tjej knuffar på mig i bland också, men då blir man skeptisk över att vakna. :gnissla

Får man en sån där skena så håller man tänderna på plats om man trillar ur sängen och slår käften i golvet också.

Ja, roligare saker kan man ju ägna sig åt i sängen än att putta på sin sambo som låter som hon håller på att kvävas.
Den där skenan låter ju spännande, bara hon kommer ihåg att ta ut den innan hon "väcker" mig :crash

Ja, roligare saker kan man ju ägna sig åt i sängen än att putta på sin sambo som låter som hon håller på att kvävas.
Den där skenan låter ju spännande, bara hon kommer ihåg att ta ut den innan hon "väcker" mig :crash

Prova sluta med sömnblowjob?

Sant, men om man inte snarkar så får man inte andningsuppehållen heller typ. Sömnapné sliter rätt mycket på kroppen, och de som har det har en markant förhöjd risk för hjärtinfarkt bland annat.

Jag snarkar när jag är fet, otränad och mer när jag somnar full. Förstår att det medför ökad risk för hjärtinfarkt. :rolleyes:

Last edited:
Prova sluta med sömnblowjob?

Jag snarkar när jag är fet, otränad och mer när jag somnar full. Förstår att det medför ökad risk för hjärtinfarkt. :rolleyes:

Japp detta har konstaterats helt praktiskt.
Vi åkte på MC-resa för någon vecka sedan.
De två som är mest överviktiga snarkade så in i h*lvete, så dem slängde vi alltid i samma rum. De röker också.
Jag kan snarka ibland om jag i fyllan hamnar på rygg, annars inte.

Det kan ha med kondition/andningsförmåga att göra, en som är överviktig har oftast lite andningsproblem/sämre kondition.

Jag vägde mig nu och ser att jag gått ner 6kg sedan jag slutade träna för ett par tre månader sedan, så visst har en del muskler försvunnit och kanske ersatts av fläsk. Dock känns det ju otroligt om det är orsaken. Vi får se, jag ska börja träna snart igen.

Nu har jag sagt till tjejen att lägga näven över käften på mig i natt så får vi se hur det blir. Jag kanske slutar andas permanent? :crash

Japp detta har konstaterats helt praktiskt.
Vi åkte på MC-resa för någon vecka sedan.
De två som är mest överviktiga snarkade så in i h*lvete, så dem slängde vi alltid i samma rum. De röker också.
Jag kan snarka ibland om jag i fyllan hamnar på rygg, annars inte.

Det kan ha med kondition/andningsförmåga att göra, en som är överviktig har oftast lite andningsproblem/sämre kondition.

Ja det är märkligt att man direkt kopplar symptomet snarkning till hjärtinfarkt när det antagligen är övervikt och ohälsosamt leverne som är den verkliga orsaken.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN