Sömn

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Satt precis o kollade på ett inslag om sömn på tv 2.
Nu började jag fundera...
Varför skulle det fungera/inte fungera att istället för o sova varjekväll så bara sova varannan?
E de någon som provat detta ?
en eller två gånger reknas inte utan om det på gått en vecka eller liknande?
Skulle det funka?

Nån som vet`?

Inte riktigt gjort som du eftersöker, men jag sov endast ca 4h/natt i 4 år. INTE bra kan jag säga... Minnet och talförmågan försvann.

Det är ju skönt att sova, så jag tänker göra det varenda natt.

Varannan natt lär bli tugnt, men typ 4-5 timmar per natt kan man nog hålla rätt länge. Men som sagt, räkna med att det kommer ge effekter på minnet, uppmärksamheten osv

Det finns en relativt enkel förklaring och det är att evolutionen har kommit fram till att det är bra att sova varje dygn. Trots allt är det ju så alla (?) djur gör. Det betyder iofs inte att det skulle vara omöjligt med andra sömnrytmer men frågan är vad vi, biologiskt, skulle vinna på det. Stressmäsigt är ju en annan sak...
Den mer strikt biologiska förklaringen är att våra hormonrytmer, som bland annat regulerar vakenheten, är beroende av bl.a. variationer i ljus. Det är helt enkelt praktiskt att anpassa sig till hur omvärlden ser ut. Bl.a då sova när vi ändå inte fungerar så bra, t.ex. är ju våra ögon inte så väldigt bra anpassade till mörker. :mattias
Lite förenklat kanske men det är ungefär så det hänger ihop.

Min sambo har ingen dygnsrytm.
Han kan vara vaken i två, tre dygn och sedan sova 15-20 h.
Han sover hur länge som helst eller är vaken hur länge som helst helt huller om buller.

Antingen beror det på att han har jobbat natt och nu är arbetslös, eller på ADHD. Kanske en kombination...

Knäppt är det iaf. :död

Funkar inte för mig... så jag får höra; Måste du sova jämt?? Är du trött nu igen? :3freak :D
7-9 h sömn varje dygn tack! När det är mörkt... :nicka

Last edited:
Farligt för kroppen om den inte får sova tillräckligt.

jawohl skrev:

Hjärnan orkar inte. Hjärnans retningströskel, eller vad man ska kalla det sänks.

Ex. Om du är vaken i tre dygn och sedan sitter i ljuset från ett stroboskop får du ett epilepsianfall...

AleX skrev:
Satt precis o kollade på ett inslag om sömn på tv 2.
Nu började jag fundera...
Varför skulle det fungera/inte fungera att istället för o sova varjekväll så bara sova varannan?
E de någon som provat detta ?
en eller två gånger reknas inte utan om det på gått en vecka eller liknande?
Skulle det funka?

Nån som vet`?

Jag jobbar förtillfället nattskift bara (när jag jobbar) och ibland kan det blir så att jag är vaken i 36 timmar...det är helt sjukt vad som händer med kroppen o sinnet när man inte sover. Rekommenderar dig INTE att prova. Sover du bra så håll dig till det :)

jawohl skrev:
Man blir ju helt klart påverkad. Det var ca 2 år sedan som jag började sova normalt igen efter att ha sovit 4h/natt i 4 år och jag har fortfarande problem med minnet och talförmågan. Visst har det blivit bättre, men det är inte som det var innan.

lilltryne skrev:
Man blir ju helt klart påverkad. Det var ca 2 år sedan som jag började sova normalt igen efter att ha sovit 4h/natt i 4 år och jag har fortfarande problem med minnet och talförmågan. Visst har det blivit bättre, men det är inte som det var innan.

Börja ta Berocca vitaminerna. Finns på apoteket..Jag lovar att de hjälper till. Man bränner ut hjärnan av att inte sova (och eller att stressa) och B vitamin hjälper bra.

lilltryne skrev:
Inte riktigt gjort som du eftersöker, men jag sov endast ca 4h/natt i 4 år.

Inget jag rekomenderar heller..

Jobbade skift förut, gick bra i 1½år men sen gick det utför...
Jag sovde 3-4h max varje natt i ett ½år och det räckte för att inse att man behöver sova mer så jag sa upp mig. Trist eftersom jag trivdes bra på jobbet och hade lyckats "jobba upp" mig rätt bra och fått bra lön. :(

Nursey skrev:
Börja ta Berocca vitaminerna. Finns på apoteket..Jag lovar att de hjälper till. Man bränner ut hjärnan av att inte sova (och eller att stressa) och B vitamin hjälper bra.
Anledningen till att jag sov så lite var att jag hade reumatism i ryggen, men det visste jag inte då, visste bara att jag hade jävligt ont. var till ett antal läkare, men de tyckte bara jag gnällde eller någe, för de undersökte mig knappt... Nu käkar jag medicin o sover ganska bra.

lilltryne skrev:
Anledningen till att jag sov så lite var att jag hade reumatism i ryggen, men det visste jag inte då, visste bara att jag hade jävligt ont. var till ett antal läkare, men de tyckte bara jag gnällde eller någe, för de undersökte mig knappt... Nu käkar jag medicin o sover ganska bra.

Då förstår jag. Trodde det var pga arbete etc. Skönt att de hittade något som funkade :)

Nursey skrev:
Då förstår jag. Trodde det var pga arbete etc. Skönt att de hittade något som funkade :)
jag provade faktiskt b-vitamin och folsyra ett litet tag innan jag fick diagnosen och man tog vara på sömnen lite bättre. Även om man sov lika lite så kände man sig lite mer utvilad.

Att man behöver sömn för att fungera bra lär dom felsta skriva under på. Jag funderade mest på om man behöver det för att överleva..

jawohl skrev:
Att man behöver sömn för att fungera bra lär dom felsta skriva under på. Jag funderade mest på om man behöver det för att överleva..

Jag har för mig att jag läste på aftonbladet, av alla ställen, att det var en gubbe som inte sovit på flera år, han mådde väl inte direkt bra... Om det stämmer eller om dom har använt "en ding ding värld" som källa vet jag inte.

Hinkas skrev:
Jag har för mig att jag läste på aftonbladet, av alla ställen, att det var en gubbe som inte sovit på flera år, han mådde väl inte direkt bra... Om det stämmer eller om dom har använt "en ding ding värld" som källa vet jag inte.

Nä det va en killa med i aftonbladet som inte sovit på 20 år eller så men han mådde kanon! men han är ett stort undantag.

Tror att det tillslut leder till döden men är inte säker du blir garanterat psykiskt sjuk i alla fall

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg