Söker tröst (klant)


Tack tack.
Och ja, jag har också tappat hojar. Massor med gånger.
Enda "pinsamma" var på Gelleråsen när jag skulle rulla den någonstans ur boxen och upptäckte att styrlåset var låst när jag skulle räta ut.
Mao kom den så nära kroppen att jag inte orkade hålla den så den ramlade utåt.

Jag har också kastat en R1 med under 150 mil i sandlådan. Med gatkåpor. Inga motorskydd. Aldrig mer köra utan motorskydd. Det om något borde vara ett krav.
 
Jag har varit med om att stödet har gått igenom asfalten vid väldigt varmt väder, det kan vara lite svårt att få upp hojen igen om asfalten har hunnit svalna...

Satte ner foten på en hal fläck vid ett rödljus för några år sedan, det var bara att kasta sig av hojen för att inte riskera att fastna med benet under.

Sen så har det varit nära vurpa några i ganska låga hastigheter, t.ex när framhjulet börjar glida åt sidan på väg in i en rondell och när man har fått hänga sig på bromsen så att det tjuter om framdäcket när bilister bara kör ut från påfarter utan att se sig för.
 
Mitt klantarslande var stillastående hoj..åtminstone tills den föll.

Hade tvättat o polerat en ZX7:a och ställt upp den på garageinfarten för lite snygga foton. Höll den stående medan jag fällde sidostödet som var aningens för kort pga höjd bakdel.
Klev av medan jag för säkerhets skull höll tag i styret. Kände efter så att den stod i balans och tog fram kameran. Hojen föll pang i asfalten.
 
När jag tre dagar senare går ini garaget och kollar på hojen så ser det inte lika illa ut längre. Den här tråden ger lite perspektiv på det hela. Bara att kavla upp ärmarna och börja fixa problemen! :tummenupp :yoparty
 
Om vi nu ska gräva riktigt djupt då, och detta är preskriberat!!!

Året var 1983, platsen var Piteå havsbads parkeringsplats, jag hade en relativt ny DT 125 LC och jag hade precis upptäckt att det gick att köra på bakhjulet med den....vilket såklart skulle visas upp för mina polare som var med.
Sagt och hjort, in med kopplingen, in med ettan, rulla framåt, gasa och släpp kopplingen "and up she comes"...upp, upp, upp,....oh shit...och reaktionen är naturligtvis att sätta ner fötterna.

Föreställ er mig så är ganska lång, 189 cm och på den tiden ganska smal, springandes efter hojen, so har framhjulet rakt upp i luften, bakhjulet flyger i 100 fina röda delar och efter 20 meter så tapar jag hojen...

Nämnde jag att det var midsommarafton? Nämnde jag att detta skedde mitt i raggarrundan? Nämnde jag att det var 5000 pers om som tittade på?

Nä, och det tänker jag inte heller nämna....
 
Skulle styra min R1a från garaget till förrådet bakom huset en kväll i höstas, det ligger grus framför garaget och impregnerade stockar nergrävda till hälften som avgränsning mot gräsmattan.
Tog lite fart på gruset för att komma över stocken, men stocken var blöt och hal som såpa, så innan jag hade hunnit fatta vad som hände så satt jag ner på gräset med styret i knät och sidokåpan på hojen träffade såklart mitt på stocken så att den sprack
Jag var måttligt nöjd på mig själv, det börjar ju vara svårt att få tag på fina original kåpor till en -98 polka R1a
 
Självklart har jag också gjort det. Lagt den praktiskt taget stillastående.
Efter fått Gubbstopp vid start. (Gubbe får Gubbstopp, INTE Kärringstopp så klart. :backontop )
Kostade mig enbart i självrisk 6000kr. Samt att hojen var borta i 7 månader från Oktober till Maj nästa år
för Bike Göteborg (Numera Eliten MC) som försäkringsbolaget Folksam hänvisade mig till hade svårigheter få fram reservdelar.
För Bike Göteborg var inte auktoriserade för Suzuki fick jag veta...
När jag mailade Folksam om att använda icke auktoriserade företag
blev svaret: Vi trodde det.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top