Söker lite tips ang. sporthojar

HarryH

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
nishiki pro sld
Hej allihopa.

Vill nu byta upp mig till sporthoj och söker lite tips från er.

Jag är ganska ung och bor mitt i stan så försäkringarna är svihöga för mig men vill fortfarande skaffa en sporthoj så alternativet just nu är att ta en 90tals sporthoj.

Själv är jag inne på en fireblade från 95-98 med endast trafikförsäkring men stött på en hel del undringar.

1) Finns det försäkringsbolag som täcknar försäkringar enligt den påståda effekten eller går alla på ursprungseffekten?

Har stött på xx annonser på blocket som säger "25 kw enligt papper = billig försäkring" är det bullshit eller stämmer det?

2) Annonser på blocket? Överpriser på allt eller vad?

Tycker 40k för en 10-12 år gammal hoj verkar lite överpris då dem begär ca halva priset av vad dem kostade som nya back in the days.

3) Vad hade ni rekomenderat?

Vilka modeller tycker ni är snyggast från 92-98 ungefär?

Är inne på r1/r6 98-99, fireblade 95-98, gsxr 96-98 med den feta baken tror det är SRAD modellerna, ZXR 7/9 95-98

Tänk på att priset betyder mkt för mig då jag precis köpt lägenhet och mc är inte min ända hobby. Tänker dock köpa den kontant, teckna endast trafik och köpa bra lås/larm så jag får skylla mig själv om den blir stulen eller om jag kraschar.

Om du vill ha nyare hoj med billig försäkring kolla på BMW R1200S, som dyrast 11880kr/år hel/hel i försäkring. Personligen så åker jag hellre nyare med helförsäkring. Ävem om BMW kanske inte är förstahandsvalet så tycker jag att det är den bästa kompromissen tills du har blivit lite äldre.

R1100S finns också, som dyrast 6700kr/år för helförsäkring. Billigare i inköp också.

Last edited:
skulle isf föredra k 1200 s

Meningen är att det ska vara billigt för jag vill inte missa denna säsongen pga flytten. Så jag ser hellre o sänka kostnaderna denna säsongen sen om 1-2 år köper jag nyare hoj.

Fireblade 96-97 ca 40k + trafikförs. ca 8k / år är vad jag kan greja.

Jag själv köpte mig en GSXR750 från -00, bor inne i en lite mindre stad, först skulle min trafikförsäkring kosta ca 20000kr per helår, men sedan reggade jag om den till 25kW och nu kosta helförsäkring 7000kr per helår. Jag är 20 år fyllda. Hojen köpte jag för strax under 40k. Kanske kunde vara ett alternativ.

skulle isf föredra k 1200 s

Meningen är att det ska vara billigt för jag vill inte missa denna säsongen pga flytten. Så jag ser hellre o sänka kostnaderna denna säsongen sen om 1-2 år köper jag nyare hoj.

Fireblade 96-97 ca 40k + trafikförs. ca 8k / år är vad jag kan greja.

Vill du åka sporthoj riktigt billigt så köper du en gsxr1100 -88-89 och tecknar classicaförsäkring på Bilsport o MC.

Jag själv köpte mig en GSXR750 från -00, bor inne i en lite mindre stad, först skulle min trafikförsäkring kosta ca 20000kr per helår, men sedan reggade jag om den till 25kW och nu kosta helförsäkring 7000kr per helår. Jag är 20 år fyllda. Hojen köpte jag för strax under 40k. Kanske kunde vara ett alternativ.

Vilket bolag gick med på det?

Vill du åka sporthoj riktigt billigt så köper du en gsxr1100 -88-89 och tecknar classicaförsäkring på Bilsport o MC.

Vill hellre ha en lite snyggare & nyare hoj helt ärligt. Tycker vissa ser helt ok ut mellan 95-99 + att dem e nästan 10 år yngre.

En Daytona 675 helförs. runt 12000 via triumphs egna, ta lite lån för det är en riktigt fin båge att styra:tummenupp

Tror att bolagen accepterar registrerad effekt på lite äldre hojar typ äldre än 94-95. Min är reggad som 38kW och jag får väldigt fina priser vid förfrågningar hos flera bolag. Dock vill jag inte fuska ifall jag skulle bli vållande till skada så jag pröjsar nu 2800/år för trafik (91kW).

får man köra nått annat än 25kw-reggad hoj när man är under 21? således vart du väl tvungen att regga om den för att få köra den eller har jag fel?

Varför inte en er-6n. köpte en -06 för en vecka sen för 38.500, slängde på en fatbar styre och hojen blev genast busigare. gillar man twins (2-cylindriga) så är det helt klart värt. betalar 8.000 helförsäkring på bilsport & MC.

lycka till

Hej & välkommen till sporthoj.com

ett tips för dig som är bosatt i Helsingborg, är att titta in i vår egen forumdel
Riders Of Helsingborg

1) Finns det försäkringsbolag som täcknar försäkringar enligt den påståda effekten eller går alla på ursprungseffekten?

Har stött på xx annonser på blocket som säger "25 kw enligt papper = billig försäkring" är det bullshit eller stämmer det?

vet att "vissa" bolag försäkrar hojen enligt papper OM man har begränsad hoj, andra bolag försäkrar på full effekt oavsett

2) Annonser på blocket? Överpriser på allt eller vad?

Tycker 40k för en 10-12 år gammal hoj verkar lite överpris då dem begär ca halva priset av vad dem kostade som nya back in the days.

Så är det alltid i början på säsongen, men det är bara att kolla priser, ringa upp o bestämma tid för en titt, sedan pruta tills du skäms

3) Vad hade ni rekomenderat?

Vilka modeller tycker ni är snyggast från 92-98 ungefär?

Är inne på r1/r6 98-99, fireblade 95-98, gsxr 96-98 med den feta baken tror det är SRAD modellerna, ZXR 7/9 95-98

vad kör du idag ? om det är din första tunga hoj / sporthoj, så kanske en Honda cbr600, Kawasaki ER-6, Honda hornet 600/900 skulle passa bättre än en strypt litershoj

dessa modeller är säkert billigare att försäkra också

mvh Henrik

får man köra nått annat än 25kw-reggad hoj när man är under 21? således vart du väl tvungen att regga om den för att få köra den eller har jag fel?

Märkte att några hade något att diskutera om det här. OCh som du säger så måste jag ju egentligen ha den reggad som 25kW, men det är för jag inte tog kortet när jag var 18, annars hade ju ju haft tungt kort per automatik nu. Men annars har jag länsförsäkringar, har inga andra försäkringar där och betalar 7k per år för helförsäkring..

Hmm...har min FZR1000 där (motsvarande gam.gixxer) och det kostar 1600kr helår helförsäkring...

Mycket möjligt att det är så. Måste ringa Bilsport och checka läget. FZR1000 och GSXR1100 finns ju inte med på listan när man ska kolla vad försäkringen kostar online på deras sida.

Mycket möjligt att det är så. Måste ringa Bilsport och checka läget. FZR1000 och GSXR1100 finns ju inte med på listan när man ska kolla vad försäkringen kostar online på deras sida.

De reggar dessa cyklar när de är över 20år, då de faller under deras "Classica-försäkring". Där godtar de cyklar oavsett modell.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti