Söker jag något som inte finns?

Birge

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
2003 zx6r
Hej, ja här kommer ännu en sån här köpråds-tråd. Men jag känner mig uttömd på ideér vad jag ska leta efter för båge att styra runt på i sommar.. :gnissla

Har kört mycket tvåhjuligt men efter att ha tagit A-kort så blev första hojen en ZX6R 2003. Absolut en härlig hoj men jag satt som ett j*vla arsle på den (187cm) och fick för mig att det behövdes mer pulver.

Kändes som att en nakenhoj passade mig bättre och jag köpte en Superduke R 2009 (Helsystem, PC osv..). Ja, den kändes ju perfekt! Klart bättre ergonomi än tidigare hoj och passade mig betydligt bättre. Skiten blev stulen efter några veckor så där tog den historien slut. Fick inte ut fullvärde på försäkring (läs alltid det finstilta) och var allmänt less.

Köpte en Gsxr 1000 2006 (Helsystem, PC osv..) som var ombyggd till streetfighter. Riktigt härlig hoj men det märktes att det just var en ombyggd RR hoj. Alldeles för mycket motor (svinigt roligt) för att kunna användas på ett vettigt sätt. Aja, bort med den.

Tanken när jag tog hojkort var att få köra motard, men det blev ju inte alls så. Men det inhandlades en SMC 690 2010 som fick evo 1. Passade bäst av alla hojar jag kört hittills, åka på ett hjul i kilometrar, busa omkring på småvägar, vettiga kostnader för försäkring etc. Men det går ju inte att skjutsa någon, det går inte heller att transportera sig en längre sträcka utan att vilja köra ner i diket och dö. Men det gick verkligen att köra skiten ur den här hojen.

Jaja, mer motor men kanske v-twin så man inte behöver varva ihjäl sig. Det blev en RC8R 2009 (Helsystem, PC osv..). Det var kul några svängar men, nej, absolut inte något supersport igen.

Så, jag är hojlös och vill ha en nakenhoj eller kanske en stor motard med kraven:

*160-180kg
*100-120hk
*Vettig försäkring
*Bra ergonomi för lite längre personer
*Vara OK att skjutsa på
*Inga problem med smörjning vid bakhjulskörning

Och det svåraste, helst inte kosta mer än 40 pix då jag renoverar huset samtidigt :lol

Så vad gör man? Försöker köpa en Triumph ST3 och vara nöjd så? Söker jag något som inte finns?

KTM 990 SM/R problem solved. Dom sista 10 000 får du gräva fram nånstans

Håller med murmel, 990 SM/SMR är kanonhojar. Alternativt så ska du titta på Triumph Street Triple 675, helst R versionen med bättre fjädring och bromsar. Ytterst rolig att köra!!!:):tummenupp

Gör som jag, prova en Speed Triple.
Jag är 191cm och den passar mig perfekt, motor finns så det räcker och blir över.
Helt ok försäkringspremie 4100 helår / 31år / småstad.
Min har gelsadeln och den känns riktigt bra, även för den som blir skjutsad.

Slår ett slag för yamaha fz8 eller fz1. Fz1 är en hysteriskt rolig motorcykel som i praktiken är byggd för att åka på endast ett hjul. Fz8 är typ samma hoj fast med 800cc och 100hk istället för 1000cc 150hk.
fz1 är väl lite utanför din budget men med lite prut så går det nog få en för runt 40.

kolla på kawasaki z750 >2008, jag hade gärna kört en sådan igen, väldigt lagom hoj, men just dina 160-180kg är svårt att nå och även ha 100+ hk samt naken/motard.

FZ1 väger väl 220kg fulltankad (antar fz6 inte är tyngre än fz1 och den väger så mkt).

Kan du kompromissa på vikten så finns de en hel del i din prisklass

kolla på kawasaki z750 >2008, jag hade gärna kört en sådan igen, väldigt lagom hoj, men just dina 160-180kg är svårt att nå och även ha 100+ hk samt naken/motard.

FZ1 väger väl 220kg fulltankad (antar fz6 inte är tyngre än fz1 och den väger så mkt).

Vikten på fz1 är bara en siffra. Det är nog den smidigaste mest lättköra hojen jag suttit på. Det känns som att sitta på toppen av ett ägg när man drar på med den. Men jag glömde tidigare att vi lever i vikthetsar tider så då är ju 200 kilo fasanfullt tjockt:P

Vikten på fz1 är bara en siffra. Det är nog den smidigaste mest lättköra hojen jag suttit på. Det känns som att sitta på toppen av ett ägg när man drar på med den. Men jag glömde tidigare att vi lever i vikthetsar tider så då är ju 200 kilo fasanfullt tjockt:P

Det håller jag med om på fz6n, väldigt smidig o lättkörd, men de va inte de TS frågade om ;)

Tusen tack för alla svar!! :)

Kanske får kika efter en till KTM, 950 eller 990. Eller en sån där Triumph som alla pratar så gott om!

FZ1 har jag inte kört men verkar också leva på varven, kanske går att lösa med omdrevning. Z750 har jag kört, och ja den var väldigt lagom (tråkig). Den jag körde kändes så grymt mjuk i fjädringen så det var obehagligt. Samt att den har för dåligt vikt/effekt förhållande. Då kanske Z1000 funkar bättre.

Vikterna jag angav var torrvikt såklart men det verkar som att de flesta bågarna hamnar närmare 200 kg tyvärr. Visst är vikt bara en siffra som vissa tillverkare kan trolla bort men jag vet inte.. :3freak

Fz1 är riktigt bottenstark om du frågar mig. Inte som en twin men du behöver inte varva ihjäl den för att det ska hända grejer.

Åk och prova en Fz1 så får du avgöra själv.

Last edited:
Speed Triple kan jag rekommendera. Skitkul hoj, går att åka långt med, går att slänga på packväskor och köra långtur och det GÅR att skjutsa någon en kortare sträcka också...

Tusen tack för alla svar!! :)

Kanske får kika efter en till KTM, 950 eller 990. Eller en sån där Triumph som alla pratar så gott om!

FZ1 har jag inte kört men verkar också leva på varven, kanske går att lösa med omdrevning. Z750 har jag kört, och ja den var väldigt lagom (tråkig). Den jag körde kändes så grymt mjuk i fjädringen så det var obehagligt. Samt att den har för dåligt vikt/effekt förhållande. Då kanske Z1000 funkar bättre.

Vikterna jag angav var torrvikt såklart men det verkar som att de flesta bågarna hamnar närmare 200 kg tyvärr. Visst är vikt bara en siffra som vissa tillverkare kan trolla bort men jag vet inte.. :3freak

Funderar du på fz serien så satsa på fz1:an. Jag hade en fz8 i ett år, jag funderar fortfarande på varför....

Varför skulle en 690 inte gå att skjutsa på? :va

Allt är relativt. Klart det är fysiskt möjligt att skjutsa på en 690. Men motorn är på gränsen när man är själv, lastar man på en extra person så totalvikten börjar närma sig 140 kg så blir det märkbar skillnad. Dessutom blir körställningen väldigt påverkad när man måste flytta fram på dynan. Kort och gott suger det att skjutsa på 690 :tungan

Fz1 är riktigt bottenstark om du frågar mig. Inte som en twin men du behöver inte varva ihjäl den för att det ska hända grejer.

Åk och prova en Fz1 så får du avgöra själv.

Jag håller inte med, fz1 är den tröttaste 150hk hojjen jag någonsin kört.
Möjligen marginellt mer vrid än en R1 men det ska vara det lilla.
Kändes som en ren sporthojs rad4.

Ne en 990 smr eller SM låter som din hojj!
Provkör! :)

Min n-version, förvisso utan ABS, väger 214 uppfylld och klar. När man väl bytt ut det gigantiska original avgassystemet så sparar man nog en drygt tio kilo med, så säg en 205kg. Inte är det mycket inte för en 1000cc.

Det finns en svart SP3 i Gällivare, den har legat ute ett tag och har lite repor på tanken så du bör kunna pruta lite.
Torrvikt med dubbla burkar under sadeln: 188,7kg, sen sitter det ett Arrow lowboy på som tar bort strax över 10 av dessa kilon.
Då summerar vi:
160-180kg: Check 178kg.
100-120hk: Check 131hk + vad nu arrowburken ger förutom ett riktigt skönt ljud.
Vettig försäkring: Check för min del, sök på någon annan hojs regnr så ser du själv.
Bra ergonomi för lite längre personer: Check för min del 191cm.
Vara OK att skjutsa på: Check enligt sambon och hon har rätt så benig bakdel.
Inga problem med smörjning på bakhjulskörning: Med tanke på de wheelie filmerna på tuben så lär det inte vara några problem, men jag vet ej av egen erfarenhet.
Max 40 tusen: Här sätts dina prutningskunskaper på test, men visst finns det ett gäng för runt 40 på blocket.

Så som jag skrev innan, Triumph Speed Triple, prova en och du kommer antagligen inte ångra dig. :yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT