Söker film på KTM EXC/Aprilia RS - ORIGINAL!

Flykt

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Väntar på våren tills jag ska köpa lätt mc och det står mellan flera olika modeller.
Har själv aldrig testat en 125a så kan inte alls uttala mig om hur dom går osv, jag går enbart på det jag har läst!

Och det jag har läst är att KTM EXC 125 går riktigt dåligt original men ostrypta "hur bra som helst"? Hur pass dåligt går dom strypta egentligen?
Topphastighet?
0-100 km/h?

Anledningen jag undrar är för att jag är inte säker huruvida jag ska strypa av hojen. Troligtvis kommer det bli så (trimmat moped såklart förr) men om det inte blir så vill man inte ha en hoj som går värdelöst.

Till huvudfrågan:
Har ni någon film på antingen en KTM EXC 125 eller en Aprilia RS 125 ORIGINAL? Där ma nser hur bra de går eller annan fakta.

MVH
 
Aprilia RS 125, 11kw (dock utan trottelstopp);
0-100: ~10-12s
Toppfart: 120-130 km/h

Går inte alls så dåligt som vissa beskriver strypt, den går att köra så och visst finns det körglädje även om den är större när den är ostrypt.
 
No offense men ska du köra strypt tycker jag du ska välja en annan hoj än EXC iaf.


Kollat på DT?
Går bra strypta och kräver inte mkt service
 
ktm ska inte gå strypta så ta bort den från listan om du ska köra strypt. som det tidigare är sakt så tycker jag också du ska välja nånting i klass med dt som går ganska bra org plus att det är lite service på dem:tummenupp
 
Om du klagar på att dom är fula så kan jag ju säga att du kan ju köpa en DT mycket billigare än en EXC och sen köpa snyggare plast och så o modda på :-p
 
det finns nog ingen typ som kört en ktm 125 med strypningssatsen, men dom skall tydligen gå i 70.

köp en 4t om du ska köra strypt
 
Kör inte ktm strypt... 70-80 Km/h toppar den då... kört den så i 50 mil fram och tillbaka till skolan... ska dock antaligen fixa strypningen imon... se annan tråd...
 
Jag tycker inte 4t men det är jag :tungan

DT är lite bättre enligt mig :)
 
Kör inte ktm strypt... 70-80 Km/h toppar den då... kört den så i 50 mil fram och tillbaka till skolan... ska dock antaligen fixa strypningen imon... se annan tråd...
50 mil! hahaha

@trådskaparen köp en 4-t då behöver du inte bry dig om strypnigarna.

varför säger ni att en DT skulle gå "bra" strypt. det gör dom inte.. om man gämför med att åka den avstrypt..

fast om nu exc:n toppar 70 så äre iallfall 20 km/h snabbare :P
vilken jävla skamm att bli ifrån åkt av en DT/CRM/CBR :lol
 
Då har vi konstaterat att en EXC går fruktansvärt dåligt och har en topphastighet kring 70-80 km/h strypt?

Om vi uttrycker det såhär:
Tar man bort strypningarna på en Aprilia/Mito så går topphastigheten från 120 till 160 och om en snut skulle testa den skulle de med all förmodan tro att den var trimmad, eller hur?

Tar man bort strypningarna på en EXC så ökas topphastigheten från 80 km/h till ???? - kommer det göra en snut fundersam?

Anledningen för att jag är så "orolig" är för att snutj-vlarna har en tendens att stoppa ALLT där jag bor (främst mopeder) och nu finns det runt ~5 trimmade mopeder här bara. Dom har tagit fast sjukt mycket folk här de senaste åren.

Märks det extremt mycket att en EXC är avstrypt?
 
Känns kanske lite taskigt att hålla på och tjata, men RS/Mito/EXC/Gasgas bör inte köras strypta...

Många vill ha dessa hojar för utseendet, vilket jag förstår. Men tänk ett steg längre, det är inte moppar. De kräver service och kärlek för att gå bra.

Som alla andra sagt, ska du åka strypt sikta på något annat. CH:n är t.ex fin om du vill ha motard. :)

Då har vi konstaterat att en EXC går fruktansvärt dåligt och har en topphastighet kring 70-80 km/h strypt?

Om vi uttrycker det såhär:
Tar man bort strypningarna på en Aprilia/Mito så går topphastigheten från 120 till 160 och om en snut skulle testa den skulle de med all förmodan tro att den var trimmad, eller hur?

Tar man bort strypningarna på en EXC så ökas topphastigheten från 80 km/h till ???? - kommer det göra en snut fundersam?

Anledningen för att jag är så "orolig" är för att snutj-vlarna har en tendens att stoppa ALLT där jag bor (främst mopeder) och nu finns det runt ~5 trimmade mopeder här bara. Dom har tagit fast sjukt mycket folk här de senaste åren.

Märks det extremt mycket att en EXC är avstrypt?
Har snuten vett mellan öronen lär det inte finnas en chans att han tror en avstrypt EXC är på 11 kw.

En effektökning på 20 pållar kommer man inte undan med ofall de vill bråka. Dock krävs det att hojen tas in och bänkas etc. för att de ska kunna sätta dit dig...
 
Last edited:
50 mil! hahaha

@trådskaparen köp en 4-t då behöver du inte bry dig om strypnigarna.

varför säger ni att en DT skulle gå "bra" strypt. det gör dom inte.. om man gämför med att åka den avstrypt..

fast om nu exc:n toppar 70 så äre iallfall 20 km/h snabbare :P
vilken jävla skamm att bli ifrån åkt av en DT/CRM/CBR :lol

Det jag menar är att den inte går 70-80 när den är strypt. En 01a gick 115 enligt GPS (120 på mätaren). Fast har man nån äldre så kan det ju skilja.
Ingen direkt konstig effektsvacka (bara en liten strax efter 7000 rpm), bra botten och allt. Börjar iofs dala efter 7000rpm där en ostrypt bara fortsätter att få fler hästar
Bifogar bild med bänkning strypt mot DEP (som ger lite mer än ostrypt)

Sen EmCom, var inte din YPVS helt åt helvete?
 

Bifogat

  • untitled.JPG
    untitled.JPG
    12.3 KB · Visningar: 67
Då har vi konstaterat att en EXC går fruktansvärt dåligt och har en topphastighet kring 70-80 km/h strypt?

Om vi uttrycker det såhär:
Tar man bort strypningarna på en Aprilia/Mito så går topphastigheten från 120 till 160 och om en snut skulle testa den skulle de med all förmodan tro att den var trimmad, eller hur?

Tar man bort strypningarna på en EXC så ökas topphastigheten från 80 km/h till ???? - kommer det göra en snut fundersam?

Anledningen för att jag är så "orolig" är för att snutj-vlarna har en tendens att stoppa ALLT där jag bor (främst mopeder) och nu finns det runt ~5 trimmade mopeder här bara. Dom har tagit fast sjukt mycket folk här de senaste åren.

Märks det extremt mycket att en EXC är avstrypt?
Ja, det märks MYCKET om en Lv-regg enduro är strypt eller inte..
 
snabb fråga vilket år blev ktm endurona lv reggade standard ? funderar på hojbyte till våren
 
snabb fråga vilket år blev ktm endurona lv reggade standard ? funderar på hojbyte till våren

03 sägs det, men vissa 03or är e-reggade och vissa verkar vara oreggade... :va

men 04 är mer säkert, fast å andra sidan är det ju inte svårt att kolla upp ;)
 
För att fastställa en sak.

Orginal = FP = Full Power = inte strypt

Sen så säger jag satsa på en 4-takt om du skall köra strypt. Mycket trevligare karaktär då den kommer fungera mest som pendlarfordon som man kan leka lite med iaf. CH Racing är då ett hett tips eller kanske en MZ sm. ;)
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top