Söker film på KTM EXC/Aprilia RS - ORIGINAL!

Det jag menar är att den inte går 70-80 när den är strypt. En 01a gick 115 enligt GPS (120 på mätaren). Fast har man nån äldre så kan det ju skilja.
Ingen direkt konstig effektsvacka (bara en liten strax efter 7000 rpm), bra botten och allt. Börjar iofs dala efter 7000rpm där en ostrypt bara fortsätter att få fler hästar
Bifogar bild med bänkning strypt mot DEP (som ger lite mer än ostrypt)

Sen EmCom, var inte din YPVS helt åt helvete?
jo miffot hade vänta den uppockner eller nått för den stängde på högvarv istälet för att öppna :tungan.

@Flykt risken att dom äns bryr sig är liten (visst, nyss åke 2 pers dit i västerås men det är bara en tillfällighet (får man hoppas))

Ofta burkar det räcka att visa upp körkortet och säga att det är en 125:a
och som sagt, sutarna måste krångla som fan för att äns kunna sätta dit dig. (om du kör lagligt vill säga)
Ska du bara köra till skolan och lite på skoj ibland = CH Racing/Honda CBR
Ren lek EXC/Mito/RS (och alla andra lite värre 2-tacktare)

Jag rekomenderar inte att köra strypt.
 
Last edited:
Går en CH Racing ens snabbare än en trimmad moppe? Har som sagt ingen uppfattning om hur respektive 125a går så ha överseende.

Enkel och rak fråga: vilken går bäst; RS125 eller Ch Racing "original"? Bortse från att strypa av den är en självklarhet.
 
Går en CH Racing ens snabbare än en trimmad moppe? Har som sagt ingen uppfattning om hur respektive 125a går så ha överseende.

Enkel och rak fråga: vilken går bäst; RS125 eller Ch Racing "original"? Bortse från att strypa av den är en självklarhet.

Ska du köra strypt så är CH'n bäst, du sparar bränsle, du slipper byta kolv och grejer och 4-t motorn mår bättre än vad den strypta 2-t motorn skulle.

Finns inget som talar för att köra en strypt 2-t egentligen. Motorerna mår skit av att vara strypta och låter förjävligt. En 2-t ska varvas för att må bra, så är det bara.
 
Går en CH Racing ens snabbare än en trimmad moppe? Har som sagt ingen uppfattning om hur respektive 125a går så ha överseende.

Enkel och rak fråga: vilken går bäst; RS125 eller Ch Racing "original"? Bortse från att strypa av den är en självklarhet.
Precis som härnborg säger...

Sen har inte en Ch ett jävla ös i sig, men 4-t motorn går ju riktigt bra o som sagt mindre service o krångel än en 2-t. Gött ljud, bränslesnål, driftsäker, snygg, en perfekt lätt mc om man vill köra strypt. Dock kunde sadlen varit lite mjukare verkar det som, dom som ligger o kör 20-30 mil på en dag kan räkna med lite ömma skinkor:D

Sen rå trimmade mopeder som gör 100+ o skakar så jävligt att man måste spänna alla skruvar o muttrar efter en tur, är bara för moppefuckos:3freak
 
Tror det ska väldigt mkt till för att dom ska stoppa en avstrypt DT. Känns inte vass i karaktären på nått sätt (toppar 130 på mätaren) och låter som en moppe. Strypningen sitter dessutom en bit in i expantionskammaren så den är svårt att se om strypningen är borta eller inte. Jämför man tex mot en avstrypt qvarna så är skillnaden enorm... där behöver man inte ha så mkt koll för att känna att den är avstrypt. :tungan Qvarna, KTM mfl. har många ggr bättre chassie än DTn så allt beror på vad du är ute efter.
 
Som sagt, jag har ingen uppfattning om hur 125or går, alls...
Vad som sägs om alla fyrtakt att de går slött, är det för ni vant er vid höga hastigheter som 2-taktarna genererar ostrypt? ;)

1. Accelererar en CH från en urpluggad Rieju/Derbi/whatever?
2. Accelererar en CH från en effektrörs Rieju/Derbi/whatever?
3. .... 70 cc? osv.

Nånting att jämföra med!
 
Som sagt, jag har ingen uppfattning om hur 125or går, alls...
Vad som sägs om alla fyrtakt att de går slött, är det för ni vant er vid höga hastigheter som 2-taktarna genererar ostrypt? ;)

1. Accelererar en CH från en urpluggad Rieju/Derbi/whatever?
2. Accelererar en CH från en effektrörs Rieju/Derbi/whatever?
3. .... 70 cc? osv.

Nånting att jämföra med!

1. Ja
2. Ja
3. Kan nog var jämn likt med en BRA trimmad moppe med riktiga grejer och inställningar. Men en CH går att köra det gör inte en uubbbEr trimmad moppe på samma sett:)
 
Precis som härnborg säger...

Sen har inte en Ch ett jävla ös i sig, men 4-t motorn går ju riktigt bra o som sagt mindre service o krångel än en 2-t. Gött ljud, bränslesnål, driftsäker, snygg, en perfekt lätt mc om man vill köra strypt. Dock kunde sadlen varit lite mjukare verkar det som, dom som ligger o kör 20-30 mil på en dag kan räkna med lite ömma skinkor:D

Sen rå trimmade mopeder som gör 100+ o skakar så jävligt att man måste spänna alla skruvar o muttrar efter en tur, är bara för moppefuckos:3freak
Vadå mindre service än en 2-takt? Under två år jag hade min Crm så var där inte ett enda fel. Den startade varje gång, den gick lika bra varje gång osv. Det enda jag gjorde med den var att byta olja. Och det får man göra på en 4-takt med så.
 
Vadå mindre service än en 2-takt? Under två år jag hade min Crm så var där inte ett enda fel. Den startade varje gång, den gick lika bra varje gång osv. Det enda jag gjorde med den var att byta olja. Och det får man göra på en 4-takt med så.
Mindre service är kanske fel ord. Men man kan ju åka på lite kolvbyte o lite annat smått o gott, men det är ju olika från hoj till hoj. Så jag säger inte att 2-t bara är krångel o service. Men jag tycker att 4-t känns snäppet säkrare o har mindre krångel oftast, men det finns ju undantag så klart. Jag har haft lite små krångel med Miton men inte nåt allvarligt precis.
 
1. Ja
2. Ja
3. Kan nog var jämn likt med en BRA trimmad moppe med riktiga grejer och inställningar. Men en CH går att köra det gör inte en uubbbEr trimmad moppe på samma sett:)

På nummer 3 så drar nog en bra trimmad moppe en CH ganska lätt...
 
Vadå mindre service än en 2-takt? Under två år jag hade min Crm så var där inte ett enda fel. Den startade varje gång, den gick lika bra varje gång osv. Det enda jag gjorde med den var att byta olja. Och det får man göra på en 4-takt med så.
Det är effekten som är avgörande. Han syftar på högeffekts 2-t. :fakta
 
Det är effekten som är avgörande. Han syftar på högeffekts 2-t. :fakta
Ja, men ändå. Jag körde 400 mil med en sleten Qvarna. Utan några problem. Bytade kolv en gång. Tog en timme kanske och vem som hellst som inte har tummen mitt i hade klarat det.

Bara man ser till att den är rätt bestyckad och får olja så :)
 
Ja, men ändå. Jag körde 400 mil med en sleten Qvarna. Utan några problem. Bytade kolv en gång. Tog en timme kanske och vem som hellst som inte har tummen mitt i hade klarat det.

Bara man ser till att den är rätt bestyckad och får olja så :)
Så sant. Men man kan inte komma ifrån att Qvarna/Gasgas/EXC/Mito/RS mfl. inte håller som en CH/CBR etc. De kör hårt och slits hårt, oftast. :)
 
Som sagt, jag har ingen uppfattning om hur 125or går, alls...
Vad som sägs om alla fyrtakt att de går slött, är det för ni vant er vid höga hastigheter som 2-taktarna genererar ostrypt? ;)

1. Accelererar en CH från en urpluggad Rieju/Derbi/whatever?
2. Accelererar en CH från en effektrörs Rieju/Derbi/whatever?
3. .... 70 cc? osv.

Nånting att jämföra med!
1 Ja
2 Ja
3 Ja, var dock ganska jämt upp till 50-60.

På nummer 3 så drar nog en bra trimmad moppe en CH ganska lätt...
Vad menar du med en "bra trimmad moppe"?
 
Last edited:
Så sant. Men man kan inte komma ifrån att Qvarna/Gasgas/EXC/Mito/RS mfl. inte håller som en CH/CBR etc. De kör hårt och slits hårt, oftast. :)
Jo, det är sant.

Men det är inte så mycket extra service på "högeffektarna" som på dom "vanliga" som många vill få det till.
 
Jo, det är sant.

Men det är inte så mycket extra service på "högeffektarna" som på dom "vanliga" som många vill få det till.
Nja, det beror ju som sagt på.

Känns som jag har varit en del i garaget, men då är min hoj 7 år gammal, och jag har kört 1000 mil med på två år... Nu har den passerat bråkstadiet, så förmodligen slipper nästa ägare lindrig undan. :hihi Men nej, rent motomässigt har det inte varit mkt strul om man bortser från missödet i somras...

edit: Kan ju jämföra med Eric som kör Varadero. Vi har kört mycket ihop i sommar, och kör ungefär lika många mil. Skillnaden mellan oss är att hans hoj inte har stått still en sekund, medan min haft sina små bekymmer.
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top