Söka-jobb-frågor

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Har skickat in ansökningar till några olika företag nu, tar snart examen och letar efter ett mer kvalificerat jobb. Utmanande.

Har några saker jag undrar över.

1 Ska man skicka med foto eller inte?
Isf ska det vara en snygg-bild eller mer alldaglig?

2 När dom skickar tillbaka "Tack för visat intresse, vi sparar din ansökan för framtida behov", vad menar dom då?
Jag kan tolka som att "vi sparar din ansökan i papperskorgen, mao skicka inte hit mer ansökningar ditt as"
men även som att "vi sparar din ansöknan för framtida behov och ringer dig isf".

3 Ska man ringa/maila någon vecka efter ansökan och fråga hur det går, för att visa intresse?
Eller är det bara jobbigt för dom som sållar?

1) Om man är snygg skickar man med ett foto - om man är en fuling låter man bli.

2) De "sparar" ansökan i papperskorgen.

3) Det tycker jag att man kan göra. En gång.

1. Foto är för brudar. Allvarligt skojat så är foto inte något som ligger högt upp i listan
2 Risken finns men det finns ingen garanti att dina papper är döda. Många företag nu letar med ljus och lykta efter lämpliga anställda, men det är tidskrävande och man hinner inte med allt på en gång.
3. Absolut. En gång för att känna av läget är inte fel.

1. Foto är för brudar. Allvarligt skojat så är foto inte något som ligger högt upp i listan
2 Risken finns men det finns ingen garanti att dina papper är döda. Många företag nu letar med ljus och lykta efter lämpliga anställda, men det är tidskrävande och man hinner inte med allt på en gång.
3. Absolut. En gång för att känna av läget är inte fel.

Jaha då ska man inte skicka foto alltså.
Är lite kluven till det där med foto, förstår iofs att dom inte vill ha en person med grönt hår till vissa befattningar. Jag ser normal ut så det ska inte vara några problem men tycker det känns olustigt att folk ska sitta och bedömma kandidater efter utseende.

Jag håller inte med om att man inte skall skicka foto. Många företag får in så många ansökningar att de måste ha någonting att sålla efter. Då sparar de ansökningarna med foto och resten åker raka vägen ner i papperskorgen utan att ens bli lästa.

jag tror inte att de bedömer efter utseende på så sätt som du får det att låta, utan kanske snarare att de ser om man ser allmänt trevlig ut. Exempelvis om man skall sitta i receptionen till en advokatbyrå eller nåt sånt, så kanske de inte vill ha en svartrockare osv..

Jaha då ska man inte skicka foto alltså.
Beror väl på vad det är för jobb du skall söka. Spelar utseendet någon roll, skicka med ett foto. Kvittar det hur du ser ut bidrar det knappast.

En annan sak är dock att om man skall skicka ett foto, se till att det är ett bra sådant. Ett dåligt amatörfoto, utskrivet på en halvtaskig bläckstråleskrivare längst upp i ansökan ser jefla taffligt ut.

Jag håller inte med om att man inte skall skicka foto. Många företag får in så många ansökningar att de måste ha någonting att sålla efter. Då sparar de ansökningarna med foto och resten åker raka vägen ner i papperskorgen utan att ens bli lästa.

jag tror inte att de bedömer efter utseende på så sätt som du får det att låta, utan kanske snarare att de ser om man ser allmänt trevlig ut. Exempelvis om man skall sitta i receptionen till en advokatbyrå eller nåt sånt, så kanske de inte vill ha en svartrockare osv..

Jaja får börja skicka med då. Bör ju vara enklare för arbetsgivaren att komma ihåg ansökan om man har en bild att associera till.

Beror väl på vad det är för jobb du skall söka. Spelar utseendet någon roll, skicka med ett foto. Kvittar det hur du ser ut bidrar det knappast.

En annan sak är dock att om man skall skicka ett foto, se till att det är ett bra sådant. Ett dåligt amatörfoto, utskrivet på en halvtaskig bläckstråleskrivare längst upp i ansökan ser jefla taffligt ut.

Men vad ska man göra då? Jag kan ju inte börja klippa ut bilder ur familjealbumet och skicka in?

Jaja får börja skicka med då. Bör ju vara enklare för arbetsgivaren att komma ihåg ansökan om man har en bild att associera till.

Men vad ska man göra då? Jag kan ju inte börja klippa ut bilder ur familjealbumet och skicka in?

Ta ett foto, gå och framkalla, skicka in. Vóila.

Eller om du har avancerade grejer så kan du väl knäppa lite med digitalkameran och skriva ut fotobilder med skrivaren.

Man skall antingen strunta i bilden eller gå till en fotograf och be honom ta några bra bilder.

Fast om du söker jobb som ekonom (?) så tror inte jag att bilden förbättrar dina chanser.

Man skall antingen strunta i bilden eller gå till en fotograf och be honom ta några bra bilder.

Fast om du söker jobb som ekonom (?) så tror inte jag att bilden förbättrar dina chanser.

Nu när ämnet dryftats lite så blir jag mer och mer inne på att det spelar roll.
Edit: Det är ekonomjobb jag söker.
Grejen är att alla ska va så sjukt bra; utb från "rätt" skola, tagit examen snabbt, ok betyg, genomförd militärtjänstgöring, bra på högskoleprovet, kunna flera språk, haft eget företag och relevanta sommarjobb, gärna vara engagerad i föreningar och ha kontakter som rekommenderar.

Vore bättre om det vore som i London. Där kan man mer eller mindre säga att "Jag kan X" och få en provanställning några veckor. Går det bra så rullar det på, går det inte bra så blir det sparken direkt.
Var på ett föredrag med SEB för ett tag sedan, de pratade om att de vill ha en person i tjugo år när dom anställer (på olika jobb inom organisationen iofs).
Men den approachen förstår man att dom är noga med vilka dom väljer.

Last edited:
Jag vill gärna kommentera hur jag själv tolkar ansökningar när jag söker folk. Ur perspektivet att jag anställt kontorsfolk (utvecklare), där utseende inte spelar någon roll.

Om en bild återspeglar några bra egenskaper (utstrålning, skötsamhet, din välvård) så kan det absolut underlätta att få komma på intervju. Om det däremot återspeglar några negativa egenskaper, låt då bli. Vid en intervju kan då ditt sätt kompensera för ditt taskiga yttre. Jag kan ta några exempel:

En kille som sitter i en fotölj, talandes i en mobil. INTE POSITIVT
Menlöst "skolfoto" där du ser ut som världens tråkigaste person. INTE POSITIVT
Alla bilder som innehåller alkohol. INTE POSITIVT

Vad gäller tjejer, är tex en halvnaken bild där du visar upp dina tatueringar, taget med en webkamera, INTE POSITIVT.
Inte heller om du är överviktig, hur illa det än må låta, så indikerar det på dålig karaktär och bristande självinsikt, samt oförmåga att ta hand om dig själv.

En positiv bild skulle kunna vara en spontan bild där du ler glatt vid nån lekfull tillställning, alternativt en bild taget ur något professionellt sammanhang, tex tidigare anställning. Generellt sett gynnas det kön med bild, där den anställande parten är av motsatt kön (kvinna ska anställa man, man ska anställa kvinna, fullt naturligt :)

Vad gäller, "sparar din ansökan" så är du nog en reservkandidat, och ytterligare anställningar inom en "snar" framtid finns möjligheten att du får komma på intervju. Förmodligen kommer de då inte utannonsera den andra tjänsten, varpå finns det en annons ute för den så har de kastat din ansökan. Då är det bara söka på nytt.

3. Personligen tycker jag det är skitjobbigt när folk ringer och frågar. Jag ringer de som är intressanta. Inte ens 1 gång är okej, fortfarande jobbigt. MEN, jag skulle inte utesluta en intressant kandidat för att han ringer. Däremot skulle jag nog inte ta upp någon "halvintressant" bara för att han ringde.

Då du är kille, och du söker ekonomijobb (med övervägande kvinnor, förmodligen), skicka då med bild om du är bildskön. Fast passa dig, är det en man som sköter om rekryteringen så är det nog bara negativt, kontrollera vad kontaktpersonen heter.

Så gjorde de när mamma jobbade en del med rekrytering :gnissla

Samma sak på Volvo, de kollar inte ens på ansökningarna utan foto. (I alla fall inte till allt över monteringen)

Vilket rekryteringsföretag jobbar din mamma för, vill bara säkerställa att vi aldrig använder oss av dem. Att släga bra CVn i papperskorgen bara för att det inte finns någon bild är ju ren idioti, man vill såklart anställa de duktigaste medarbetarna och en bild säger föga om kompetensen.

Fördelen med att ha en bild med i ansökan är att när personen som sköter rekryteringen sitter och läser om CVet och kollar på sina anteckningar från intervjuerna är det lättare att komma ihåg vem som var vem om man har en bild.

Så gjorde de när mamma jobbade en del med rekrytering :gnissla

Samma sak på Volvo, de kollar inte ens på ansökningarna utan foto. (I alla fall inte till allt över monteringen)

Det här vore trevligt att veta mer om, gärna med PM om du inte vill lämna ut smaskiga detaljer, men jag är snart klar som maskining och ska börja söka jobb för fullt nu i sommar.

Då kan tips om företag i Gbg-trakten vara bra att veta om hur de tar emot ansökningar. Foto säger du?

Vill man verkligen ha en anställning där de går efter ditt utseende och inte din kompetens?

Nä, skicka med en bild går fetbort, såvida arbetsgivaren inte Kräver det i ansökan.

Men det är väl ändå det arbetsintervjuerna är till för, att kolla hur du är som person, både utseende- och sinnelagsmässigt?

Har skickat in ansökningar till några olika företag nu, tar snart examen och letar efter ett mer kvalificerat jobb. Utmanande.

Har några saker jag undrar över.

1 Ska man skicka med foto eller inte?
Isf ska det vara en snygg-bild eller mer alldaglig?

2 När dom skickar tillbaka "Tack för visat intresse, vi sparar din ansökan för framtida behov", vad menar dom då?
Jag kan tolka som att "vi sparar din ansökan i papperskorgen, mao skicka inte hit mer ansökningar ditt as"
men även som att "vi sparar din ansöknan för framtida behov och ringer dig isf".

3 Ska man ringa/maila någon vecka efter ansökan och fråga hur det går, för att visa intresse?
Eller är det bara jobbigt för dom som sållar?

Jag kan svara på hur detta fungerar på mitt jobb som just är rekrytering.

1. Foto är bara positivt, ger ett trevligt intryck. Givetvis är det inget krav. Nej du behöver inte skicka med en riktig posörbild när du står med badbyxor och öl i hand:D

2. Absolut tvärtom mot vad som sagts i tråden. Eftersom att det ofta är många som söker samma jobb, eller blir kontaktade via search så är det stor konkurrens. Bara för att du för att du får ett nej för en tjänst så betyder det inte att du är ointressant. Du passar antagligen då bättre för någon annan tjänst. Så fort vi har en tjänst dit vi söker folk så letar vi fram dessa personer som kan vara intressanta för jobbet.

3. Ofta ser man ganska fort om du passar för tjänsten eller inte. Om du verkar intressant eller om vi undrar mer om din bakgrund så kommer någon att höra av sig. Annars så blir du förhoppningsvis kontaktad i framtiden:)
Med andra ord så kommer då vi att höra av oss så fort något beslut är taget.

SÅ fungerar det på ett rekryteringsföretag. När företag själva söker folk så betyder nog ett nej tack, typ hejdå?:näsblod

Last edited:
En kompis praoade på ett företag som skulle anställa. Den ansvariga tog bara övre hälften av alla ansökningar och slängde i papperkorgen.
Kompisen blev undrande och frågade om han inte ens skulle läsa genom dom snökningarna. Då fick han svaret -Vår gubbe ska minsann ha bra med tur oxå.

Dvs. ibland skiter folk bara i en del handlingar för det "räcker" med att gå genom hälften.

Kan tyckas orättvist, men sånt är livet.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back