Söka-jobb-frågor

Jag ska själv snart börja söka jobb som ekonom, sitter just nu med sista tentan (statistisk teori :huvet ). Hursom, en granne jobbar som rekryterare på Nordea, och har givit mig följande tips:

- Angående foto, skicka med om du har en bild som du verkligen kan stå för. Alltså, tycker du att bilden från senaste utekvällen då du lagom berusad dansar med en skitsnygg tjej (vadå, då tror de ju att jag är populär), då ska du inte ha jobbet heller. Har du däremot en där du ser NORMAL ut, inte ovårdad, ful och, sorry, överviktig, men heller inte fotomodellkort tagen av en proffsfotograf, detta ger en bild av att du är självupptagen.

- Hon sparar kvalificerade personer till senare, men har även använt det som svepskäl att avskriva någon.

- Ring gärna och kolla. Ta gärna reda på vem som som kommer att behandla ansökningarna till just den tjänsten du söker INNAN du skickar in den, ger bra intryck om det står "Hej Anna".

Lite andra tips och råd (från henne)

- Skicka bara mail. Meckigt med papperskopior, de kan dessutom lätt komma bort.

- Använd gärna exakt de ord som det i annonsen står är det företaget efterfrågar. Står det "vi söker en utåtriktad, flexibel person som tar egna initiativ..." skriv då att du är utåtriktad (om du är det), flexibel (om du är det) osv. Anledningen till detta är att när hon sedan går igenom din ansökan letar hon just efter de egenskaperna, ibland öppnar hon helt enkelt din ansökan och skriver i sökfältet "flexibel"...

- Överstajla inte din ansökan, speciellt inte om du söker jobb som ekonom. Men å andra sidan, följ inte Words mall för CV till punkt och pricka heller. Tänk på att vissa av dessa handläggare får in 50 ansökningar varje dag, varför du på något sätt måste stå ut, utan att för den delen göra bort dig, vilket ofta är en svår balansgång.

- För guds skull, stava rätt, skriv ihop osv. Nu har du ju gått på högskola, men det är få saker som ger ett så dåligt intryck som folk som inte kan stava (= inte vet hur ett rättstavningsprogram fungerar)

Några tips på vägen, lycka till!

Last edited:

En positiv bild skulle kunna vara en spontan bild där du ler glatt vid nån lekfull tillställning, alternativt en bild taget ur något professionellt sammanhang, tex tidigare anställning. Generellt sett gynnas det kön med bild, där den anställande parten är av motsatt kön (kvinna ska anställa man, man ska anställa kvinna, fullt naturligt :)

Hmm nu har jag en glad bild, kanske ska byta till en professionell bild för att ge ett mer seriöst intryck.
Man bör söka varje gång en arbetsgivare sätter ut en annons helt enkelt.
Ett dilemma med denna berömda bild, jag söker ekonomi/finans. 99% av dom som arbetar med finans är män, men oftast ska man skicka ansökningarna till en kvinna på kontoret eller en rekryteringsfirma.

Vill man verkligen ha en anställning där de går efter ditt utseende och inte din kompetens?

Nej man vill inte ha en anställning där de går efter utseende men
"there's a million of us just like me
who cuss like me; who just don't give a fuck like me
who dress like me; walk, talk and act like me
and just might be the next best thing but not quite me!"
Eller nått. Tyvär är man bara en i mängden :mad: Jag har liksom inget som är sååå fantastiskt att komma med.

SÅ fungerar det på ett rekryteringsföretag. När företag själva söker folk så betyder nog ett nej tack, typ hejdå?:näsblod
Låter rimligt.

-Vår gubbe ska minsann ha bra med tur oxå.

Dvs. ibland skiter folk bara i en del handlingar för det "räcker" med att gå genom hälften.
Finns bara ett botemedel -skicka in dubbelt så många ansökningar! :crash

- Ring gärna och kolla. Ta gärna reda på vem som som kommer att behandla ansökningarna till just den tjänsten du söker INNAN du skickar in den, ger bra intryck om det står "Hej Anna".

- Använd gärna exakt de ord som det i annonsen står är det företaget efterfrågar. Står det "vi söker en utåtriktad, flexibel person som tar egna initiativ..." skriv då att du är utåtriktad (om du är det), flexibel (om du är det) osv. Anledningen till detta är att när hon sedan går igenom din ansökan letar hon just efter de egenskaperna, ibland öppnar hon helt enkelt din ansökan och skriver i sökfältet "flexibel"...

"Hej Anna" kör jag redan på, nått rätt iallafall!

Men att använda exakt de ord som står i annonsen?? Jag tycker det verkar tämligen fantasilöst att skriva "jag är utåtriktad och flexibel". Men men, är det vad dom gillar så ska dom få just det!

Men att använda exakt de ord som står i annonsen?? Jag tycker det verkar tämligen fantasilöst att skriva "jag är utåtriktad och flexibel". Men men, är det vad dom gillar så ska dom få just det!

Att bara plagiera det de eftersträvar är väl kanske inte rätt väg att gå. Exempel på VARFÖR du har en viss egenskap ökar trovärdigheten, men det ska ju vara inom rimliga gränser också. Du kan inte hävda att du är flexibel bara för att du kan nå dina stortår med raka ben.... :)

Då är det bara en fråga kvar. En ny.
Ibland när man söker ett jobb så registrerar man sig och söker via en jobbsite.

-Matchar dom ihop mig automatiskt med passande framtida jobb eller ska jag gå in på siten då och då och kolla efter jobb som jag tycker passar???

-Matchar dom ihop mig automatiskt med passande framtida jobb eller ska jag gå in på siten då och då och kolla efter jobb som jag tycker passar???

Finns ofta matchningsfunktion som mailar ut de jobb som anses passa din kompetens. Funkar sådär, ibland inte alls (Academic Work, ni kan ta er i arslet). Bäst tycker jag är att gå in och kolla regelbundet.

Som arbetsgivare letar man ju ibland bland inlagda CVn... dock får man rätt sällan napp, då dessa redan är upptagna med en anställning. Om man ska "sno" en rekryterad person så kommer lönebilden ändras.

Kollade samma sak med henne, och hon sa att enligt hennes erfarenhet var det sisådär med jobbsajters matchningsfunktion såsom monster, stepstone osv. Hennes förslag var att lägga in ditt cv på alla, men sätt dig därefter inte i soffan och vänta på att ett mail kommer in. Hon berättade även, framförallt vad avser attraktiva jobb, så antar de bara ansökningar som kommit in "manuellt", då de anser att motivation är oerhört viktigt (att skicka in en ansökan, leta osv, visar på initiativförmåga). Så visst, lägg in cv, men lägg 80 % av tiden på att söka aktivt.

Angående det jag skrev med att använda samma ord. Detta ska naturligtvis göras med finess. Att skriva av deras annons fast lägga in "jag är" där de har skrivit "vi ser att du är" kanske inte är att rekommendera. Sunt förnuft!

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back