Jag ska själv snart börja söka jobb som ekonom, sitter just nu med sista tentan (statistisk teori
). Hursom, en granne jobbar som rekryterare på Nordea, och har givit mig följande tips:
- Angående foto, skicka med om du har en bild som du verkligen kan stå för. Alltså, tycker du att bilden från senaste utekvällen då du lagom berusad dansar med en skitsnygg tjej (vadå, då tror de ju att jag är populär), då ska du inte ha jobbet heller. Har du däremot en där du ser NORMAL ut, inte ovårdad, ful och, sorry, överviktig, men heller inte fotomodellkort tagen av en proffsfotograf, detta ger en bild av att du är självupptagen.
- Hon sparar kvalificerade personer till senare, men har även använt det som svepskäl att avskriva någon.
- Ring gärna och kolla. Ta gärna reda på vem som som kommer att behandla ansökningarna till just den tjänsten du söker INNAN du skickar in den, ger bra intryck om det står "Hej Anna".
Lite andra tips och råd (från henne)
- Skicka bara mail. Meckigt med papperskopior, de kan dessutom lätt komma bort.
- Använd gärna exakt de ord som det i annonsen står är det företaget efterfrågar. Står det "vi söker en utåtriktad, flexibel person som tar egna initiativ..." skriv då att du är utåtriktad (om du är det), flexibel (om du är det) osv. Anledningen till detta är att när hon sedan går igenom din ansökan letar hon just efter de egenskaperna, ibland öppnar hon helt enkelt din ansökan och skriver i sökfältet "flexibel"...
- Överstajla inte din ansökan, speciellt inte om du söker jobb som ekonom. Men å andra sidan, följ inte Words mall för CV till punkt och pricka heller. Tänk på att vissa av dessa handläggare får in 50 ansökningar varje dag, varför du på något sätt måste stå ut, utan att för den delen göra bort dig, vilket ofta är en svår balansgång.
- För guds skull, stava rätt, skriv ihop osv. Nu har du ju gått på högskola, men det är få saker som ger ett så dåligt intryck som folk som inte kan stava (= inte vet hur ett rättstavningsprogram fungerar)
Några tips på vägen, lycka till!
). Hursom, en granne jobbar som rekryterare på Nordea, och har givit mig följande tips:- Angående foto, skicka med om du har en bild som du verkligen kan stå för. Alltså, tycker du att bilden från senaste utekvällen då du lagom berusad dansar med en skitsnygg tjej (vadå, då tror de ju att jag är populär), då ska du inte ha jobbet heller. Har du däremot en där du ser NORMAL ut, inte ovårdad, ful och, sorry, överviktig, men heller inte fotomodellkort tagen av en proffsfotograf, detta ger en bild av att du är självupptagen.
- Hon sparar kvalificerade personer till senare, men har även använt det som svepskäl att avskriva någon.
- Ring gärna och kolla. Ta gärna reda på vem som som kommer att behandla ansökningarna till just den tjänsten du söker INNAN du skickar in den, ger bra intryck om det står "Hej Anna".
Lite andra tips och råd (från henne)
- Skicka bara mail. Meckigt med papperskopior, de kan dessutom lätt komma bort.
- Använd gärna exakt de ord som det i annonsen står är det företaget efterfrågar. Står det "vi söker en utåtriktad, flexibel person som tar egna initiativ..." skriv då att du är utåtriktad (om du är det), flexibel (om du är det) osv. Anledningen till detta är att när hon sedan går igenom din ansökan letar hon just efter de egenskaperna, ibland öppnar hon helt enkelt din ansökan och skriver i sökfältet "flexibel"...
- Överstajla inte din ansökan, speciellt inte om du söker jobb som ekonom. Men å andra sidan, följ inte Words mall för CV till punkt och pricka heller. Tänk på att vissa av dessa handläggare får in 50 ansökningar varje dag, varför du på något sätt måste stå ut, utan att för den delen göra bort dig, vilket ofta är en svår balansgång.
- För guds skull, stava rätt, skriv ihop osv. Nu har du ju gått på högskola, men det är få saker som ger ett så dåligt intryck som folk som inte kan stava (= inte vet hur ett rättstavningsprogram fungerar)
Några tips på vägen, lycka till!
Last edited: