Södertälje igen (misshandel)

Vart skall du bygga ditt nya hus Swedie, i Södertälje? :nyfiken

Jag tycker att det borde vara hårdare straff för grova brott. I synnerhet för brott som tyder på att man fullständigt saknar empati för andra människor. Ett exempel på sådana brott är gäng som ger sig på folk och misshandlar dem med den enda anledningen att de tycker det är kul.

Börja med att brottslingarna får jobba för sin egen mat och husrum på fängelserna. Vill dom inte jobba får dom svälta, rätt simpelt.

"O nej, tänk om skinnhead Loffe blir deprimerad och inte VILL jobba, för att sedan svälta ihjäl?!"
- Skinnhead Loffe har begått ett brott och nu vill man helt plötsligt hjälpa honom? Tvinga honom att hjälpa sig själv. Dessutom kommer han bli anpassad till samhället utanför fängelset, istället för att som i dagsläget gymma och få mer kriminella kontakter.

Vidare skall tre brott, oavsett karaktär leda till livstids fängelse.

"Men tänk på alla som kommit snett i samhället då?"
- Då kanske dom tänker mer än två gånger innan dom misshandlar eller rånar nästa gång? Om inte annant blir vi av med en massa drägg.

"Men tänk på alla som kommit snett i samhället då?"
- Då kanske dom tänker mer än två gånger innan dom misshandlar eller rånar nästa gång? Om inte annant blir vi av med en massa drägg.

Det där ser ju bra ut på pappret... Men jag skulle inte vilja vara den polis som ska hämta in någon som VET att han kommer att få livstid, "bara" för att han lurat några godtrogna nollåttor att köpa falska Armanijackor ur en bagagelucka på en rostig Audi utanför T-Centralen en gång för mycket.

Jag skulle heller inte vilja vara oskyldig förbipasserande när den troligen desperate gärningsmannen, vetandes att han nu har ett oöverskådligt långt fängelsestraff framför sig, ska plockas in.

Av samma anledning är jag, med några ytterst få undantag, konsekvent emot dödsstraff, (som konstigt nog inte nämnt i tråden ännu).

En person som "inte har något att förlora" på att skjuta ett par, tre människor till bara för att vinna ännu en kort tid i frihet innan allt är förbi, skulle man ju lätt kunna tänka sig blir så desperat att våldet skulle öka ganska dramatiskt.

Vet man med sig att man kommer att få lagens strängaste straff finns ju inget mer att förlora, men allt att vinna, på att eliminera alla hinder i sin väg.

Vet man med sig att man kommer att få lagens strängaste straff finns ju inget mer att förlora, men allt att vinna, på att eliminera alla hinder i sin väg.

Vet man med sig att man åker in på ett oöverskådligt straff om man säljer falska armanijackor en gång till, så kanske man tar jobb som brevbärare istället?

Vet man med sig att man åker in på ett oöverskådligt straff om man säljer falska armanijackor en gång till, så kanske man tar jobb som brevbärare istället?

Har torskat för att man sålt falska Armanijackor två gånger så är det nog inte så lätt att få jobb som brevbärare...

Dessutom har jag aldrig någonsin träffat en brottsling som trott att han skulle åka dit.

Varför inte bara införa dödsstraff för alla brott på en gång, även exempelvis fortkörning? Hur svårt är det att låta bli att köra för fort? Gör man det ändå så får man väl skylla sig själv.

Av samma anledning är jag, med några ytterst få undantag, konsekvent emot dödsstraff, (som konstigt nog inte nämnt i tråden ännu).

En person som "inte har något att förlora" på att skjuta ett par, tre människor till bara för att vinna ännu en kort tid i frihet innan allt är förbi, skulle man ju lätt kunna tänka sig blir så desperat att våldet skulle öka ganska dramatiskt.

Jag är emot dödsstraff. Inte därför att jag inte tycker att någon som i exemplet ovan inte förtjänar att dö, utan därför att det ALDRIG går att bevisa helt utan tvivel vad som verkligen skett.

"Men det är ju dödsstraff att låta någon svälta för att dom inte vill jobba!"
- Nej, den personen väljer SJÄLV om den vill dö eller inte.

Någon som kan tänka sig att skjuta "ett par människor" för att han/hon åker in på livstid skulle lika järna göra det utan den anledningen. En sådan människa har inga spärrar.

När man väl begått brottet har man inget att förlora, men innan har du allt att förlora. Alltså tänker man mer än en gång innan man begår brott.

Jag är emot dödsstraff. Inte därför att jag inte tycker att någon som i exemplet ovan inte förtjänar att dö, utan därför att det ALDRIG går att bevisa helt utan tvivel vad som verkligen skett.

"Men det är ju dödsstraff att låta någon svälta för att dom inte vill jobba!"
- Nej, den personen väljer SJÄLV om den vill dö eller inte.

Någon som kan tänka sig att skjuta "ett par människor" för att han/hon åker in på livstid skulle lika järna göra det utan den anledningen. En sådan människa har inga spärrar.

När man väl begått brottet har man inget att förlora, men innan har du allt att förlora. Alltså tänker man mer än en gång innan man begår brott.

Jupp. Kanske det. Men jag upprepar: Jag har ännu inte träffat en brottsling som räknar med att åka fast, så det resonemanget faller redan innan debatten börjar...

Och, "därför att det ALDRIG går att bevisa helt utan tvivel vad som verkligen skett", vad lever du i för rosa drömvärld med små vita fluffiga moln?

Menar du att det inte är bevisat att tex. Anders Eklund är en dubbelmördare av absolut lägsta sort?

En människa som riskerar dödsstraff har ingenting kvar att förlora. Noll. Nada.
Med vetskapen om att man är dödsdömd om man åker fast så höjs ribban för vad man kan ta sig till. Man bokstavligt talat slåss för sitt liv.

Självklart går det inte att generalisera och säga att alla människor reagerar på samma vis, men det är bevisat att strängare straff skapar mer våld och tuffare arbetsmiljö för polisen och personal på häkten och fängelser.

Det är en sjuhelvetes balansgång att gå för dom som har som arbete att fatta beslut i straffrågor, och jag är inte ett dugg avundsjuk på dom som har som ansvar att stifta nya lagar och göra om gamla.

I den bästa av världar skulle blotta risken att åka fast avskräcka samtliga presumtiva kandidater till de kriminellas skara, men tyvärr ser inte verkligheten ut så.

Det finns faktiskt människor som föds in i kriminalitet. Barn som drömmer om att bli kända förbrytare och skapa rubriker i tidningarna när dom blir stora.
Jag har själv träffat sådana ungdomar fler än en gång.
Dessa ungdomar skulle inte avskräckas av strängare straff, dom skulle bara bli våldsamare den dag dom stod inför konsekvensen av sitt handlande och som i ett trängt läge skulle göra vad som helst för att rädda sitt eget skinn.

Nu har jag svamlat ut så jävla mycket i periferin att jag inte ens kommer ihåg vad vi diskuterade från början. :gnissla

-Men så här tycker jag.

Last edited:
Och, "därför att det ALDRIG går att bevisa helt utan tvivel vad som verkligen skett", vad lever du i för rosa drömvärld med små vita fluffiga moln?

Menar du att det inte är bevisat att tex. Anders Eklund är en dubbelmördare av absolut lägsta sort?

Jag väljer att citera mig själv:
därför att det ALDRIG går att bevisa helt utan tvivel vad som verkligen skett.

Läs om läs rätt! Det går att bevisa, men inte helt utan tvivel.
Det var ju bevisat att Joy Rahman mördat en 72 årig kvinna?

Jag väljer att citera mig själv:

Läs om läs rätt! Det går att bevisa, men inte helt utan tvivel.
Det var ju bevisat att Joy Rahman mördat en 72 årig kvinna?

Kom ner på jorden, ta ett djupt andetag. Sååååå... Kan jag fortsätta nu?

Du skrev, ordagrant, att det ALDRIG går att bevisa. Minns du det? :pannkyss

Nej då Swedie,det är ju nysvenskar som du o jag betalar via skattesedel...skönt va?

Kom ner på jorden, ta ett djupt andetag. Sååååå... Kan jag fortsätta nu?

Du skrev, ordagrant, att det ALDRIG går att bevisa. Minns du det? :pannkyss

Jag väljer att vara övertydlig och citerar mig själv än en gång:

Förövrigt vet jag inte vad Ni menar med "kom ner på jorden nu". Det var Ni som påstog att jag levde i en värld med rosa moln, sen när jag struntar i denna lilla kommentar och går vidare på ämnet ber Ni mig att "komma ner på jorden".

Ingen mer pajkastning och håll Er till ämnet.

Tycker du då att man ska plocka bort livstidsstraffet?

Svar nej. Då skulle ett tidsbestämt straff vara lagens strängaste, och skulle man fortsätta plocka bort lagens strängaste straff skulle vi inte ha några straff alls i slutänden.

Jag väljer att vara övertydlig och citerar mig själv än en gång:

Förövrigt vet jag inte vad Ni menar med "kom ner på jorden nu". Det var Ni som påstog att jag levde i en värld med rosa moln, sen när jag struntar i denna lilla kommentar och går vidare på ämnet ber Ni mig att "komma ner på jorden".

Ingen mer pajkastning och håll Er till ämnet.

Så du menar att de fall där gärningsmännen bundits till brottet dels genom tex. dna, och dels genom ett erkännande med en detaljerad gärningsbeskrivning, inte utan tvivel kan anses som utredda och uppklarade?

Last edited:
Varför inte bara införa dödsstraff för alla brott på en gång, även exempelvis fortkörning? Hur svårt är det att låta bli att köra för fort? Gör man det ändå så får man väl skylla sig själv.

Jag hade iaf inte kört förfort då :)
Så nog hade det funkat.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey