Alltså lösningen för min del är ju ett hårdares rättsväsende som sätter respekt hos ungdomar och där ungdomar vet att om dom gör något, så åker dom fast och det gör antingen ont eller så försvinner deras fina frihet som man har i Sverige väldigt fort.
Jag är som sagt för det lagförslag där ungdomar ska kunna få fängelsestraff, iaf föra sådana här brottslingar och djävulska människor som inte har någon vettig människosyn.
Jag vill ha betydligt hårdare påföljder för våldsbrott.
Vad det gäller ungdomar så handlar det i mina ögon om att de ska åka dit redan tidigt i "karriären". Syftar då inte på fängelse utan snarare på samhällstjänst för redan mindre förseelser som idag bara leder till några samtal med en kurator eller liknande...
Låt snorisar som sparkar sönder busskurer få ägna alla lördags och söndagsmorgnar under ett par månader åt att städa upp just sönderslagna busskurer tillsammans med ett vuxxet städlag... Låt klottrande snorisar få sanera klotter under ett par månader, tidiga helger så de får städa upp sin egen skit och redan där märker att deras handlingar ger påföljder...
Nu hinner ungar begå en lång rad med brott och bli helkriminella innan första "smällen" kommer....
...det ser väl ut som följande
13bast klotter = samtal med föräldrar
13,5 - slagsmål med skolkamrat = samtal med rektor
14 - misshandel av jämnårig = samtal med socialtant
14,5 - inbrott och skadegörelse = samtal med socialtant
15 - grov misshandel - vilkorlig dom och samtal med socialtant...
osv
osv
18- väpnat rån - 3mån fängelse
.....Hade de redan tidigt fått en rejäl påföljd med samhällstjänst hade de
- förhindrats härja på helgerna eftersom de måste sköta "arbetet"
- fått vuxna förebilder i form av övriga arbetslaget
- fått städa upp sin egen skit och fått möta de som får jobba med att städa deras skit..
- Insett att handling = konsekvens och att handlingar straffar sig redan tidigt...