Sånt är livet

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
Nu har mitt bolag plötsligt bestämt sig för att höja försäkringen för både min bil och hoj.:4skrika (bilförsäkringen höjd med 65%:3freak ) Och så har jag ådragit mig ett inte alltför billigt helgintresse involverande drinkar och brudar.:fyllisar :tuttar Nu krockar allt det här i min lilla svarta budgetbok och på toppen av det har jag inget jobb.
Måste nu börja leta utvägar, dvs halvförsäkra bilen och eventuellt byta till en billigare hoj. Det ska fanimig vara i nödfall jag släpper iväg min ninja.
Har kollat på SV650, kan tänka mig en twin.

Nu till själva punkten, kan någon som äger en SV650 PM:a sitt regnr till mig så jag kan kolla vad försäkringsbolaget säger? S eller N spelar ingen roll, dock bör det vara max en 01:a. Och nej, jag tänker inte komma och stjäla den av dig :)

Edit: "Ding ding ding ding!" Dagens välfärdsproblem :D

Last edited:
KOLLA FOLKSAM! Helt ärligt, de är klart bäst! :tummenupp

Byt försäkringsbolag? En 95a klarar sig nog med trafikförsäkring tycker jag. Och en sv650 kommer nog kännas lite tam efter ninjan :tungan

Teo skrev:

Jag kollade naturligtvis upp alla bolag innan jag köpte hojen och trygghansa var för mig billigast och är troligtvis fortfarande det. Men det skadar ju inte att kolla igen

Tjena! blev lite nyfiken när jag läste ditt inlägg, Vad kostar din Zx9:a i försäkring? Har en lika dan som du :)

KawaChris skrev:
Byt försäkringsbolag? En 95a klarar sig nog med trafikförsäkring tycker jag. Och en sv650 kommer nog kännas lite tam efter ninjan :tungan

Det kan jag mycket väl tänka mig, men som sagt. Nu är det som det är tyvärr. Det är i alla fall en hoj.
:rolleyes:

Priorientera dina intressen! Byt till en billig om du kan, den behöver endast
trafikförs. Behöver hojen vara helförs? Räkna på premie och självrisk,
du kan reparera kanska mycket för dom pengarna

BMW R90s skrev:
Priorientera dina intressen! Byt till en billig om du kan, den behöver endast
trafikförs. Behöver hojen vara helförs? Räkna på premie och självrisk,
du kan reparera kanska mycket för dom pengarna

Naturligtvis har jag räknat över detta. Den är redan halvförsäkrad. Endast trafik vågar jag inte ha, det är löjligt hög stöldrisk här i området. Jag har själv blivit av med en moped, och känner ett flertal med samma sits. Till och med en ZX9 -98 blev stulen. Så länge jag inte ställer den ifrån mig så är det naturligtvis lungt. Jag skulle ju kunna begränsa mig till turer som slutar med att jag ställer in den i garaget. Nåja, jag ska överväga saker och ting :tungan

Teo skrev:
Kan bara hålla med. Gå inte på att TH var billigast förut. Jag gjorde det förra året. Känner mig nu ganska rövknullad av Länsförsäkringar då jag betalar 9600 kr/år för en halvförsäkring på Thundercaten. Folksam vill ha 3900 kr. Detta upptäcker jag 10 månader in i fösäkringsperioden. Dohh!

Tjena, fan va trist : /´ Inge kul me försäkringar.... inte för att vara blodsugare, men jag såg att du hade en DR, inte sugen på o bli av me den då?

Mvh, Martin.

Zormin skrev:
Kan bara hålla med. Gå inte på att TH var billigast förut. Jag gjorde det förra året. Känner mig nu ganska rövknullad av Länsförsäkringar då jag betalar 9600 kr/år för en halvförsäkring på Thundercaten. Folksam vill ha 3900 kr. Detta upptäcker jag 10 månader in i fösäkringsperioden. Dohh!
+att folksam tillämpar månadsvis betalning utan att det är dyrare och priset på sommarmånaderna är samma som vinter.

Folksam

Machmud skrev:
Tjena, fan va trist : /´ Inge kul me försäkringar.... inte för att vara blodsugare, men jag såg att du hade en DR, inte sugen på o bli av me den då?

Mvh, Martin.

Jag såg faktiskt din tråd där du skrev att du var intresserad av en. Jag har dock en R, dvs enduroreg. Sen är det också så att jag köpte den med rasad motor för att laga den och sedan sälja(för att ha nåt att göra och lära mig fyrtaktare). Den blir som ny i motorn men jag har inte skruvat ihop den än. Där jag lämnade in den för ventilsätesfräsning gjorde dom fel på ett av sätena, vilket innebär att jag måste åka in med toppen igen och få det åtgärdat. Men istället gick naturligtvis bilen sönder så jag har varken kunnat jobba med hojen eller kunnat lämna in toppen under ca en månads tid. :dricka Så det har inte gått framåt med varken det ena eller det andra. Bilen borde vara klar den här veckan och hojen om två(om jag har tur).

Felet på bilen var naturligtvis slitet urtrampningslager. Dvs plocka ur halva framvagnen. Hjul, ok, bromsskivor, hjulnav, spindelleder, drivknutar, växellådan osv osv. Men jag har bytt lager och satt tillbaka växellådan nu så det är "bara resten kvar" :tummenupp

Edit: Jag blev impad på bakdämparen när jag kom för att titta på hojen. Öhlinare med justerbart gastryck :)

Last edited:
Muskedunder skrev:
Jag såg faktiskt din tråd där du skrev att du var intresserad av en. Jag har dock en R, dvs enduroreg. Sen är det också så att jag köpte den med rasad motor ....QUOTE]

Ojdå! :o fan va mycket skit som händer dig då : /
Vågar man fråga vad du gav för din?
Och vet du hur stort steg det är att ragga om enduro, till LV?

/ Martin.

Machmud skrev:
Muskedunder skrev:
Jag såg faktiskt din tråd där du skrev att du var intresserad av en. Jag har dock en R, dvs enduroreg. Sen är det också så att jag köpte den med rasad motor ....QUOTE]

Ojdå! :o fan va mycket skit som händer dig då : /
Vågar man fråga vad du gav för din?
Och vet du hur stort steg det är att ragga om enduro, till LV?

/ Martin.

Just nu är det både fan och hans moster som står och bankar på dörren.
Jag gav 6500 och slösat en 4000 på delar. Och ett ganska högt antal arbetstimmar. Jag tror att det bara behövs en begränsad regbesiktning, har jag fel? Det enda man måste åtgärda är bakskärmen(skylten har inte laglig vinkel) och blinkers.

Edit: Nu har jag kollat upp olika bolag, Trygghansa var billigast. 3800 trafik/helår skulle dom ha. Folksam skulle ha dubbelt så mycket och IF skulle ha 25 000.

Sv:n hade dyrare trafikförsäkring gentemot ninjan, men hade billigare trafikförs.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...