Sålt cross, nu ångrar sig köparen..vad gäller?

Lite OT men hur kan en bilmotor säcka ihop om man glömt luftfiltret:va:confused:

Motorn tappade kompet rejält på 4:e cylindern, varför vet jag inte.

TS: Om du sålde hojjen i befintligt skick och den var ok, orka bry sig isf, d e ju knappast ditt fel?

Last edited:
Be han torka sig i röven, han har ingenting att säga till om.

Har du "lurat" honom är han fortfarande utan några som helst rättigheter MEN din personliga moral kanske sätter in här?

Har du däremot INTE "lurat" honom får du förklara för honom hur det ligger till och kanske försöka hjälpa honom med det dolda felet. Lyssnar fortfarande inte förklarar du en gång till. Lyssnar han fortfarande inte ber du honom torka sig i röven.

That's a fact!

Har varit med om en liknande lirare som ringde och började hota mig för att ett elfel i kabelstammen uppkom långt efter jag hade sålt en Yz 125 till honom...

Motorn tappade kompet rejält på 4:e cylindern, varför vet jag inte.

TS: Om du sålde hojjen i befintligt skick och den var ok, orka bry sig isf, d e ju knappast ditt fel?

Sorry för OT igen men ca18det motorn säckar alltid ihop, ofta förr snarare än senare, p.g.a att den japan som konstruerade motorn troligen var kraftigt berusad på dåligt risbrännvin. Finns inget som är rätt konstruerat på en sådan motor std. Tro mig, jag har avverkat ett par stycken sådana och skulle aldrig ens ta i en sån med tång igen :)

Så där ja, nu är äntligen affären i hamn. Herre gud, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Kort kan man säga att jag inte orkade med en massa tjat så jag erbjöd en förlikning. Felet var funnet såpass nära inpå affären så det kändes ändå rätt att möta upp med en förlikning. Rent rättsligt var jag rätt lugn då jag hela tiden har haft dialog med en person som dömmer i hovrätten. Förlikningserbjudandet innebar 2000kr. Givetvis började köparen försöka klämma ut ytterligare av mina pengar men där var det stopp. Efter lite sansat diskuterande kom vi överens. Jag mailade ett kvitto för två veckor sedan som skulle fyllas i och skickas till mig innan någon transaktion skulle ske. Idag damp det ned ett brev som var skickat igår, betalningen skulle ske senast imorgon. Lite väl snävt om tiden kan jag tycka men jag han iaf. Till råga på allt så har denna vän av ordning skickat ett ofrankerat brev och skrivit min adress på avsändarsidan för att smita ifrån portot. Höjden av snålhet. Ibland känns det som att köparen har haft detta som strategi, först köpa sen vara efterhängsen så att man tillslut köper sig fri från tjatet. Jag köpte mig iaf en historia som jag sent ska glömma och i efterhand kan skratta åt och dela med er.:tungan

Schysst av dig! Tjomen jag köpte husan av, som rasade efter 5 km, har gått under jorden. En sån deal hade jag blivit riktigt glad över, men men, ingen ide att vara bitter.

Tänk hur du själv skulle reagera om du köpte en cross och hittade ett fel efter du körde den första gången; "satan också, jag kollade inte tillräckligt noga, jaja får väll fixa skiten då".

Det är bara blockmongon som ringer upp säljaren och vill ha pengarna tillbaks om man hittar ett sånt skitfel på en cross.

Om motorn skurit 1 dag efter köpet, med repad cylinder och det visat sig att ramen är sne, då kanske man skulle ringa och whina; men ändå inte dra det till tinget.

Det är en cross för helvete! Stå på dig

Tycker att du gjorde rätt! Däremot verkar han vara helt knäpp med tanke på porto etc...

Så där ja, nu är äntligen affären i hamn. Herre gud, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Kort kan man säga att jag inte orkade med en massa tjat så jag erbjöd en förlikning. Felet var funnet såpass nära inpå affären så det kändes ändå rätt att möta upp med en förlikning. Rent rättsligt var jag rätt lugn då jag hela tiden har haft dialog med en person som dömmer i hovrätten. Förlikningserbjudandet innebar 2000kr. Givetvis började köparen försöka klämma ut ytterligare av mina pengar men där var det stopp. Efter lite sansat diskuterande kom vi överens. Jag mailade ett kvitto för två veckor sedan som skulle fyllas i och skickas till mig innan någon transaktion skulle ske. Idag damp det ned ett brev som var skickat igår, betalningen skulle ske senast imorgon. Lite väl snävt om tiden kan jag tycka men jag han iaf. Till råga på allt så har denna vän av ordning skickat ett ofrankerat brev och skrivit min adress på avsändarsidan för att smita ifrån portot. Höjden av snålhet. Ibland känns det som att köparen har haft detta som strategi, först köpa sen vara efterhängsen så att man tillslut köper sig fri från tjatet. Jag köpte mig iaf en historia som jag sent ska glömma och i efterhand kan skratta åt och dela med er.:tungan

Vad ska han göra? Ett köp är ett köp! När affären är klar så försvinner även ansvaret för dig som säljare. Som du själv sa så visste ingen av er om felet....Dock ska du alltid se till att ha ett köpesavtal/kontrakt med bådas underskrift. Till nästa affär så är mitt tips till dig : Gå till bokhandeln & köp ett färdigt kontrakt & när du säljer skriv " säljes i befintligt skick " :tummenupp

Last edited:
om felet inte "går att missa", hur fan kunde då köparen missa det..? han lär inte komma någonstans i rätten med sina argument - låt han dra det dit om han vill.. & som någon skrev, vad vet du hur mkt han har kört sedan han köpte den?

Du ska absolut inte inte häva köpet eller betala något.

Han kommer inte att vinna i rätten, för han kommer att få det svårt att bevisa att han inte har haft sönder gaffeln under den veckan han har brukat varan. Han försöker bara att blåsa dig.

Köper man av en privatperson får man gilla läget.

Nedan anges vad som gäller då privatpersoner gör affär med varandra.

Privatköp
Kontrollera om du handlar av en privatperson eller ett företag när nu köper något på nätet. Du har inte samma skydd när du köper av en privatperson.

När du köper något av en privatperson gäller inte konsumentskyddande lagar som distans- och hemförsäljningslagen eller konsumentköplagen. Det gör att du inte har ångerrätt och samma möjligheter att reklamera varan.

I stället är det köplagen som gäller. Lagens regler är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än de som står i lagen. Säljaren kan till exempel friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick.

Avalet mellan dig och säljaren gäller
Utgångspunkten är att det som du som köpare och säljaren har avtalat om gäller. Varan kan ändå anses felaktig om

•den inte är sådan som säljaren har sagt

•säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som han eller hon kände till

•den var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.
Undersök varan
Även om varan kan anses felaktig så får du inte som köpare åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet. Om säljaren till exempel har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det, kan du inte klaga på sådana fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen.

När du har köpt en vara av en privatperson kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären om ni inte har skrivit in i avtalet att du har ångerrätt.

Tingsrätten prövar tvist
Om du får problem med varan efter ett privatköp och inte kan komma överens med säljaren, kan du vända dig till tingsrätten för att få tvisten löst. Allmänna reklamationsnämnden prövar inte tvister mellan privatpersoner.

Vad ska han göra? Ett köp är ett köp! När affären är klar så försvinner även ansvaret för dig som säljare. Som du själv sa så visste ingen av er om felet....Dock ska du alltid se till att ha ett köpesavtal/kontrakt med bådas underskrift. Till nästa affär så är mitt tips till dig : Gå till bokhandeln & köp ett färdigt kontrakt & när du säljer skriv " säljes i befintligt skick " :tummenupp

Jo så tolkar de flesta köplagen, men är man riktigt noga kan man hitta några "kryphål" tex om säljaren har medvetet lurat köparen finns där ett säljaransvar. I detta fall är detta helt uteslutet men den aktuella köparen har valt att plocka ut godbitar i lagen som passar honom och sedan blundat för resten av omständigheterna i vår affär. Det har pratats vitt och brett om advokater och jurister från hans sida men det som mailats till mig är urklippta delar ur lagtexten, trots att jag bett att få kontakt med hans juridiska ombud. Min juridiska kontakt gav mig rådet att försöka hitta en lämplig lösning likt förlikning då personer som gör på detta sätt kan bli rätt dryga att dras med även om de inte kommer någon vart i rätten.

Då sätter du in 2000 minus porto:tummenupp

Min första tanke, men jag orkar inte lägga mer energi på denna rättshaverist som säkert hade hört av sig pga att jag då inte skulle ha följt vårt avtal.

Exakt, han har plockat ut " godbitar " som passar honom men ingen annan!
Skulle han säga att du lurat honom vilket du inte har, hur skulle han bevisa det?

Han kommer liksom ingenvart med sitt argument. Jag skulle inte ens lägga ner energin på att svara om han hörde av sig. Ni har gjort ett köp som är slutfört!

Last edited:
Grattis, du tog den just rejält där bak. Förmodligen kände köparen detta på sig redan vid affären, detta är knappast första gången han klämmer hederligt folk på pengar, han verkar veta hur det ska gå till.

Skulle inte gett han en spänn, såvida han inte sitter på dokument där du granterar skicket.

Tycker du gjorde rätt.
Personer som beter sig så där kan man få dras med länge och även om de har fel tar det tid och energi att dras med dem i rätten. Ens tid är ju inte heller gratis :)

...Ibland känns det som att köparen har haft detta som strategi...

Det ofrankerade kuvertet bevisar väl i princip vilken sorts personlighet du haft att göra med?

Jag skulle normalt sett ha nekat honom in i döden men vid ett tillfälle råkade jag ut för en kille som jag misstänkte körde den principen om att försöka "pruta" retroaktivt. Så jag synade hans kort och erbjöd honom pengarna tillbaka för hojen om han kände sig missnöjd och lurad.
Gissa om han ville lämna tillbaka hojen? Nej såklart inte för han var nog ganska nöjd med sitt köp egentligen.

En omvänd historia var när jag köpte en RD500 där säljaren sa att veven rasat. När jag delade motorn visade sig att det bara var svänghjulet som lossnat och skramlade runt med lite missljud. Jag sparade en fet slant men inte gav jag honom några extrapengar efter det ändå. Han hade dessutom sålt lite delar från en medföljande reservdelshoj under perioden från att jag tittade på hojen och fram tills att vi kom överrens om priset så hans karma slog nog tillbaka på honom. :)

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...