Sålde hojen - sen skar den

Var med och sålde en sak för några årsen, en bil som inte riktigt gick som den skulle.. så jag ringde en mek som sa vad det var för fel, som jag.. eller igentligen min vän som sålden den sa att det förmodligen var till köparen. Men sen visade det sig att det inte var det felet han sa till köparen. Då drog han med en advokat till min vän o började härja.. Helt kört var det då. Bara att betala
:( Fast vi stod å viftade med dom där papperen, texten som står här uppe så fanns det iaf en massa kryphål i lagen som advokaten tog upp. Så säg inte för mkt när ni säljer nåt.. och skriv varsitt kvitto. SJälvklart i befintligt skick också..

Min RD skar oxo utan förvarning förra året. Det man borde ha gjort e ju att byta kolvringar, och kanske kolvar direkt när man har köpt hojen så man vet att det e gjort, och när.
Mitt ras berodde troligen på att kolvringarna helt enkelt var utmattade.

EDIT: Det e ju trist när sånt händer, men säljaren e väl inte skyldig att riva hela motorn bara för att kolla innan han ska sälja hojen..?

Last edited:
äääää han körde säkert som en kärring...visste inte hur ha skulle hantera skiten. men är det inte så att det alltid är befintligt skick som gäller när de är privat begagnat? de är vad ja har för mig, typ..aja köparen får nog svårt att få sin ersättning, tror de blir dyrare för honom att gå till rätten än att inte göra det.

Fredrick skrev:
Var med och sålde en sak för några årsen, en bil som inte riktigt gick som den skulle.. så jag ringde en mek som sa vad det var för fel, som jag.. eller igentligen min vän som sålden den sa att det förmodligen var till köparen. Men sen visade det sig att det inte var det felet han sa till köparen. Då drog han med en advokat till min vän o började härja.. Helt kört var det då. Bara att betala
:( Fast vi stod å viftade med dom där papperen, texten som står här uppe så fanns det iaf en massa kryphål i lagen som advokaten tog upp. Så säg inte för mkt när ni säljer nåt.. och skriv varsitt kvitto. SJälvklart i befintligt skick också..

Där gick ni på en nit, för jag antar att det aldrig blev ett rättsfall av det hela? Såvida din farsa inte är bilhandlare, för då gäller ju andra regler..

Köpt är köpt, att det ska vara så svårt att förstå för vissa. Man har godkänt fordonet och köpt det i befintligt skick - end of story. Ok om cykeln i efterhand visade sig innehålla en tidsinställd bomb eller liknande, men att motorer kan få för sig att skära är en risk man måste ta.

PacMan skrev:
Min RD skar oxo utan förvarning förra året. Det man borde ha gjort e ju att byta kolvringar, och kanske kolvar direkt när man har köpt hojen så man vet att det e gjort, och när.
Mitt ras berodde troligen på att kolvringarna helt enkelt var utmattade.

EDIT: Det e ju trist när sånt händer, men säljaren e väl inte skyldig att riva hela motorn bara för att kolla innan han ska sälja hojen..?

...och så jäkla känsliga är inte tvåtaktarna om man gjort förebyggande service på dem. Om man inte vet att förre ägaren gjort service och när, så får man väl själv fixa kolvbyten m.m. Att motorn i alla fall kan skära, det gäller ju för alla motortyper.

TomK skrev:
...och så jäkla känsliga är inte tvåtaktarna om man gjort förebyggande service på dem. Om man inte vet att förre ägaren gjort service och när, så får man väl själv fixa kolvbyten m.m. Att motorn i alla fall kan skära, det gäller ju för alla motortyper.

Det var växellådan som hade skurit tydligen. Växellådsoljan byttes när kompisen köpte den, sen byttes den innan han sålde den (ca: 100mil). Så våran service kan man inte klaga på.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back