Såga i crosstank och få det tätt?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Skulle behöva såga av en del av en vanlig crosstank i tjock plast från 2000 talet.

Finns det någon med handfasta konkreta tips kring hur jag ska göra efter jag sågat loss den på bilden markerade underdelen.

Jag tänker att försöka använda delar av den avsågade biten, och någon typ av plastning som tål bensin, eller en aluplåt i botten?

Hur ska jag göra detta? Utseende är helt ointressant och funktion går före.Tank.jpg
 
Du måste nog svetsa plasten och jag tror aldrig mer det kommer bli 100% tätt.

Fast crosstankar är iofs redan original bara 99,99 % täta....
´´

Jag vet att du sällan svamlar, så jag lyssnar. Men jag har googlat en del och det verkar finnas plastningsmetoder som håller tätt, men visst får man sålla bland dvärghattarna
 
´´

Jag vet att du sällan svamlar, så jag lyssnar. Men jag har googlat en del och det verkar finnas plastningsmetoder som håller tätt, men visst får man sålla bland dvärghattarna

Jag är inte proffs på plast, men det är en ganska fet plast i tanken och den gamla skolboken säger att feta plaster är svåra att plasta.

Men det kommer nya metoder mest hela tiden på sådana här områden så jag är inte förvånad om det dykt upp någon bra metod de senaste åren.

Länka gärna om du hittar nåt matnyttigt.
 
Jag har gjort det och fått den tät (inte snygg). Behövde en liten tank till grabbens lilla gokart.
Tricket är att använda så mycket av den gamla tanken som möjligt. Plasten böjer sig bra med värme (varmluftspicka duger). Var lite smart när du kapar upp så du får så få "sömmar" som möjligt, böj in kanterna där du vill ha dem. Smält ihop och svetsa sömmarna med den största lödkolv du hittar. Använd tidigare bortkapat material som svetsmaterial och för att täta.
Klart.
 
Last edited:
Känner du någon mattläggare? Dom har dom har ett litet "munstycke"på sina varmlufts pistoler. Bör fungera. Jag har svetsat lite i plast men då med special pistol för det . Rep av kofångare etc.Påminner om mattläggarnas . Brukade skära svetstrådar ur skrotbitarna så man fick samma material. MEN alla plaster går inte. Man får pröva sig fram.
Lycka till.
 
Om tanken är i vägen för något borde du kunna värma och bara buckla in den. Känns som mindre jobb om det går :)
 
Känner du någon mattläggare? Dom har dom har ett litet "munstycke"på sina varmlufts pistoler. Bör fungera. Jag har svetsat lite i plast men då med special pistol för det . Rep av kofångare etc.Påminner om mattläggarnas . Brukade skära svetstrådar ur skrotbitarna så man fick samma material. MEN alla plaster går inte. Man får pröva sig fram.
Lycka till.

ABS-plast i såna tankar och brukar vara rätt lätta att jobba med om du använder ovanstående teknik samt har remsor kvar av den gamla tanken som tillsatsmedel.

mvh
 
De är otroligt svårt att svetsa plasten så de blir tätt men man kan fuska genom att köpa tanktätningsmedel. De är en gegga man häller inne i plåttankar för att täta dem eller som förebyggande roststopp. Den geggan är rel dyr men funkar skitbra på håliga plåttankar jag har inte provat den på plast men de bör funka lika bra där.

Men om man vill lycka så bra som möjligt med plastsvetsning så bör man koppla lödkolven till en dimmer. Rätt värme är a-o för att få bra svets!
 
Plastsvetstråd (rätt sort) och en lödkolv funkar. Fast du kan ju öva lite på nått annat först då det är lite pilligt att få det bra.
 
De är otroligt svårt att svetsa plasten så de blir tätt men man kan fuska genom att köpa tanktätningsmedel. De är en gegga man häller inne i plåttankar för att täta dem eller som förebyggande roststopp. Den geggan är rel dyr men funkar skitbra på håliga plåttankar jag har inte provat den på plast men de bör funka lika bra där.

Men om man vill lycka så bra som möjligt med plastsvetsning så bör man koppla lödkolven till en dimmer. Rätt värme är a-o för att få bra svets!


Jag har ett helt kit med KREEM tanktätning och har använt det en gång, gjorde allt enligt instruktionerna men inte fan täckte det 100% av innanmätet.
 
Vad är syftet, om man får fråga? :va


Motorn är från en tid då expansionskammarna tenderade att vara dragna högt upp över motorn, sedan mitten av nittiotalet är röret ofta draget betydligt lägre bredvid cylindern.

Plasten och tanken är från en annan tid:)
 
Jag vill nog helst såga bort överflödig plast. Får prova med fet lödkolv, bra ventilation och tålamod.

Om man sågar och värmer/böjer in bitarna så kanske man får ihop material till en hel botten!

Enklast vore det om det gick att knöla in någon massa, skum eller liknande direkt till höger under tanköppningen, så man stänger av hela höger sida av tanken.
 
Det finns munstycken till värmepistoler att köpa som är till för plastsvetsning. De är bara skruva fast den.

Jag köpte munstycke A på E-bay men funderar på att köpa B/C också.
A är väldigt effektiv på en punkt, men vill man ha lite flöde i svetsandet så skadar det inte att värma längre sträcka.
Plastsvets.jpg
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top