Såg detta imorse, packbox slut eller?

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Parkerade på jobb imorse och såg detta,

Är packboxarna slut eller?

Bifogat

• gaffel.jpg
    gaffel.jpg
    233.4 KB · Visningar: 462
Du kan ju alltid testa bladmåtts tricket innan du byter.
http://www.soe.se/ gå in på meksidan.. Där finns bra guider för renovering också om du inte gjort det innan.
Testade bladmåttet på min innan jag renoverade.
Funkade inte för mig och tror man ska ha bra tur för att få det att funka..
Men kan ju va värt ett försök iaf..

Mvh

Du kan ju alltid testa bladmåtts tricket innan du byter.
http://www.soe.se/ gå in på meksidan.. Där finns bra guider för renovering också om du inte gjort det innan.
Testade bladmåttet på min innan jag renoverade.
Funkade inte för mig och tror man ska ha bra tur för att få det att funka..
Men kan ju va värt ett försök iaf..

Mvh

Inte en susning om vad du pratar om (så bra e jag på mecka) men jag får väl gå in på länken o läsa :)

Är det dyrt o renovera?

ok :)

På sidan jag länkade finns det beskrivet om bladmåttstricket under fliken meksidan. Det går kort och gott ut på att man försöker skrapa rent om det sitter lite skit innanför packboxen som skapar läckaget. Ofta har man väl inte sån tur att packboxen klarat sig, men man kan ju sm sagt chansa.

När jag renoverade mina kostade det ca 150 spänn för packboxar och 250 för olja (fast då köpte jag iofs en dyr olja).
På verkstad vågar jag inte svara på hur mycket det skulle gå på.
Jag hade aldrig haft isär gaffelben och det gick utmärkt med guiden på soe.se
Iofs har du upponer-dämpare villket kanske är lite klurigare(?)

Har du inte centralstöd måste du dessutom krångla med att hänga upp hojen. Så du får väl ta en funderare :va

MVH

OK,

Torkade av och körde en runda, Inget nytt smet men nu när jag tittar nog så verkar oljan läcka från den nedre kanten (se pil) och inte uppifrån packboxen ??? hmm...

Känner man där nere på det svarta? (se den andra pilen) så är det oljigt där också...

Bifogat

• gaffeledit.jpg
    gaffeledit.jpg
    233.1 KB · Visningar: 216
Last edited:
OK,

Torkade av och körde en runda, Inget nytt smet men nu när jag tittar nog så verkar oljan läcka från den nedre kanten (se pil) och inte uppifrån packboxen ??? hmm...

Känner man där nere på det svarta? (se den andra pilen) så är det oljigt där också...
Det ska otroligt mycket till om det ska kunna krypa upp olja nerifrån! Det brukar dels vara många varv gänga och dels är det Loctite från helvetet där. Snarare att det har runnit ner ovanifrån och lagt sig runt gaffelbenet när det inte kunde komma längre så att säga.

För att svara på din fråga om vad det kan kosta på verkstad: fråga din verkstad.

På förra jobbet (i Linköping) tog vi ca 1000 kr/ben om man lämnade in lösa gaffelben (ink material) och ca 2000 kr/ben om man lämnade in hela motorcykeln. Väljer man att lämna in hela hojen kan det dock bli dyrare - många har inget fast pris utan går på timme där.

Hos din lokale MC-affär! Det brukar finnas originalkit som inkluderar dammskyddet, eller pirat där bara packboxarna ingår. Ingen kvalitetsskillnad mer än att du måste ta original om dammskyddet är slut.

Gaffelolja behöver du, finns på samma ställe. Du behöver 1 flaska. Sen åker du till Biltema och köper deras mått för gaffelolja. Leta upp servicemanualen på nätet och sätt igång!

För att svara på din fråga om vad det kan kosta på verkstad: fråga din verkstad.

På förra jobbet (i Linköping) tog vi ca 1000 kr/ben om man lämnade in lösa gaffelben (ink material) och ca 2000 kr/ben om man lämnade in hela motorcykeln. Väljer man att lämna in hela hojen kan det dock bli dyrare - många har inget fast pris utan går på timme där.

ifff vilket jävla rån :3freak

Ta ett tunt bladmått och rensa rent mellan box och gaffel! Läcker det fortfarande gör om samma sak och var noga med att få packboxen i rätt läge så den täpper till, ligger den fel läcker det nämligen! Funkar inte detta så skulle jag byta!

Det kostar ca 500kr för packboxar och olja. Lämnar du det till en verkstad ska dom inte fakturera mer än 1 timmer per gaffelben.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti