Så var hojsäsongen slut för mig.

Ibland får man långa ledigheter och ibland lite kortare.

Om några timmar kommer jag åka till Kastrup och flyga till Boston. Båten ska gå på varv i 10 dagar och jag är extrainkallad att vara med. Det kommer bli mycket jobb men jag hoppas att jag kan ta mig iland lite också mellan varven... :tungan

Jag tycker att det är bra av rederiet att planera in varvsbesöket så att jag bara missar en TT. :)

Så, ses den 10:e maj igen!
 
Så, tillbaka hemma igen efter ett tämligen stressigt varvsbesök.
Nu ska det bli skönt med ett par dagars semester... :gnissla

Lite bilder;
 

Bifogat

  • resize of IMG_2803.JPG
    resize of IMG_2803.JPG
    136.7 KB · Visningar: 190
  • resize of IMG_2814.JPG
    resize of IMG_2814.JPG
    146.7 KB · Visningar: 186
Jaha, då var semestern slut. :gnissla

Skulle egentligen vara ledig fram till början på juli men rederiet jag jobbar för tyckte annorlunda. I morgon kommer jag flyga till Honolulu för att mönstra på en av rederiets USA-flaggade båtar som ska flaggas över till Bahamas om två veckor.

Min planerade avmönstring blir nu i stället i början på juli och då ska jag vara ledig i 12 veckor. :banana

Så, fram tills dess, håll er på hjulen och ha det så trevligt!
 
Jaha, då var semestern slut. :gnissla

Skulle egentligen vara ledig fram till början på juli men rederiet jag jobbar för tyckte annorlunda. I morgon kommer jag flyga till Honolulu för att mönstra på en av rederiets USA-flaggade båtar som ska flaggas över till Bahamas om två veckor.

Min planerade avmönstring blir nu i stället i början på juli och då ska jag vara ledig i 12 veckor. :banana

Så, fram tills dess, håll er på hjulen och ha det så trevligt!

Ha så kul på jobbet :tummenupp

Btw. Hur blir det med storhojen ? lämnat in den för att fixa packboxen ?
om inte, så är det bara att höra av sig, så kanske jag & sara kan fixa så den kommer till verkstad, så den e klar till du kommer hem
 
Jaha, då var semestern slut. :gnissla

Skulle egentligen vara ledig fram till början på juli men rederiet jag jobbar för tyckte annorlunda. I morgon kommer jag flyga till Honolulu för att mönstra på en av rederiets USA-flaggade båtar som ska flaggas över till Bahamas om två veckor.

Min planerade avmönstring blir nu i stället i början på juli och då ska jag vara ledig i 12 veckor. :banana

Så, fram tills dess, håll er på hjulen och ha det så trevligt!

Ha det bra Per.

Vi ses lagom till den riktiga värmen kommer till Sverige :)

/ Rickar
 
Jaha, då var semestern slut. :gnissla

Skulle egentligen vara ledig fram till början på juli men rederiet jag jobbar för tyckte annorlunda. I morgon kommer jag flyga till Honolulu för att mönstra på en av rederiets USA-flaggade båtar som ska flaggas över till Bahamas om två veckor.

Min planerade avmönstring blir nu i stället i början på juli och då ska jag vara ledig i 12 veckor. :banana

Så, fram tills dess, håll er på hjulen och ha det så trevligt!

Vi tar ett par varv på ringen för dig oxå. :D
Förstår om du hellre jobbar än att sitta här på Pistenklause med oss och köra bana på dagarna. :D
 
Ha så kul på jobbet :tummenupp

Btw. Hur blir det med storhojen ? lämnat in den för att fixa packboxen ?
om inte, så är det bara att höra av sig, så kanske jag & sara kan fixa så den kommer till verkstad, så den e klar till du kommer hem
Jo den är inne nu, körde ett byte, hämtade bt på verkstan mot att låna depåstöd ett tag, hade det inte varit för att suzuki inte tycker man ska få av hjulaxlarna med vanliga verktyg så hade jag bett o få komma förbi idag. Nu måste jag leta upp ottosson för lite riktiga verktyg, undrar om han är i landet :va
 
:tummenupp

Jag läste i någon tidning att sjöbefäl är mer eller mindre garanterade jobb efter utbildning(examen), bäst är om du blir "sjö ingenjör eller va det nu heter.

Jag antar att Per är något sådant då han är maskinchef - eller va nu det heter på fackspråk...

:hej


PS . Per, var är alla nya bilder... :tungan
 
ah, har du tagit examen eller något nu??
Ute på sjön och jobbar??
Jobbat på sjön ett tag nu, fått de mesta genom lumpen låg på stridsbåt där. Sen jobbade jag som instruktör på dem. Efter det har det vart mest RIB med Stora Blå, Special sport o.s.v.

Earthrace körde jag runt ett tag också, den borde ni kolla in de är ute på sitt världsrekordsförsök nu: www.earthrace.net
 
:tummenupp

Jag läste i någon tidning att sjöbefäl är mer eller mindre garanterade jobb efter utbildning(examen), bäst är om du blir "sjö ingenjör eller va det nu heter.

Jag antar att Per är något sådant då han är maskinchef - eller va nu det heter på fackspråk...

:hej


PS . Per, var är alla nya bilder... :tungan

Men jag vill styra! :mattias Jaja, om 5-6 år så kanske man är färdigutbildad... :gnissla
 
Var ett tag sen jag skrev här nu, men med frågan om utbildning och arbetsmarknad aktualliserad tänkte jag skriva några rader om det.

För att bli sjöbefäl, vilket är den termen som används när man menar både maskinbefäl och däcksbefäl måste man gå på sjöbefälsskola. I Sverige har vi sjöbefälsskolor i Kalmar och Göteborg.

Det finns två olika utbildningar att välja på, beroende på bakgrund. De som eventuellt har gått gymnasiets energiprogramm med inriktinging på sjöfart och blivit motorman eller matros behöver vanligtvis bara gå tre år för att få examen för sjöingenjör/sjökapten.
Om man saknar denna bakgrund kan man gå utbildningen som är den som de flesta går nuförtiden, den fyraåriga med styrd praktik. Man är då inskriven fyra år på sjöbefälsskolan och varvar teori med praktik. Praktiken är förlagd till både fartyg, varv och kvalificerad verkstads- samt elpraktik.
Vissa av praktikerna är obetalda medan andra ger en viss lön.

När man, som jag, hade gått de fyra åren, klarat alla tentorna och fått alla praktikerna godkännda är det dags för examen. Innan man går ut på stan och dricker sig full får man ett papper; sjöingenjörsexamen. :)
Med den examen och med den sjötiden man skaffat sig och de praktiker man gjort kan man då söka behörighet om maskinbefäl, klass 5.
Med maskinbefäl klass 5 kan man segla som andre maskinist, eller andre fartygsingenjör som det nu heter, i obegränsad maskinstyrka, obegränsad seglingsfart.

Vidare, med klass 5:an och med 24 månaders sjötid som andre maskinist, vilket med ett 1:1-seglingssystem tar 4 år kan man söka maskinbefäl klass 2. Med den behörigheten kan man segla förste maskinist, obegränsad maskinstyrka, obegränsad seglingsfart.

Vidare, med klass 2:an och ytterligare 12 månader sjötid i förste maskinist befattning kan man söka sjöingenjörsbehörighet. Då får man vara maskinchef, eller teknisk chef som det numera heter i obegränsad maskinstyrka, obegränsad seglingsfart.

Så, 4 år i skolbänken, 4 år som andre maskinist och 2 år som förste maskinist senare har man sjöingenjörsbehörighet.

För att få motsvarande behörighet till styrman och vidare till sjökapten är det i stort sätt samma procedur. Dock, nautikerna har den fördelen att de inte behöver segla som överstyrman för att få kaptensbehörigheten. Det är allså lättare att få sjökaptensbehörighet än att få sjöingenjörsbehörighet. :tungan


Arbetsmarknadsmässigt då?

Svenska sjöbefäl har väldigt gott anseende på den internationella sjöfartsmarknaden. I dagsläget och under en överskådlig framtid råder det stor brist på befäl. Hade jag kunnat klona mig själv i 10 kloner hade jag nog hittat jobb till alla 10 inom en timme.

Om jag hade vetat det jag vet idag, för 12 år sen när jag fick antagningsbeskedet från sjöbefälsskolan i Kalmar, hade jag fortfarande hoppat på utbildningen?
JA, garanterat! :tummenupp
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top