Så var hojsäsongen slut för mig.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Snart en vecka sen vi lamnade Sverige. I dag har vi varit till sjoss hela dagen. Eller, ja till sjoss och till sjoss. Vi har gatt i den Patagoniska skargarden. Helt otrolig natur! :tummenupp
I gar var vi i Chacabuco. Det ar darifran bilderna kommer.
I morgon kommer vi ga in och titta pa en glaciar innan vi pa lordag kommer till Punta Arenas och till varldens ande, Ushuaia pa sondag. Darefter ska vi runda kap horn pa vag mot Falklandsoarna.

Fler rapporter och framforallt fler bilder kommer! :nicka
 

Bifogat

  • Resize of IMG_1320.JPG
    Resize of IMG_1320.JPG
    41.9 KB · Visningar: 1,150
  • Resize of IMG_1345.JPG
    Resize of IMG_1345.JPG
    35.9 KB · Visningar: 153

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Tidn går och ett par hamnar till är avklarade. I förgår var vi i Ushuaia som ligger längst söderut i Argentina. De brukar kalla sig världens ände. Väldigt många av de expiditioner som går till antarktis utgår därifrån. När vi låg inne låg det samtidigt som oss tre expiditionsfartyg och en ryst supplyisbrytare som låg och lastade förnödenheter som troligtvis skulle ner till de forskningsstationer som ligger på antarktis. Kul att se. :)
Vi var och åt på ett ställe. Argentina är bland annat kännt för sitt goda kött och vi var inne på ett ställe där man kunde äta så mycket man ville för runt 100 kronor. Var ganska mätt när vi gick därifrån... :rolleyes:

I går rundade vi Kap Horn. Det var inte speciellt mycket att se. Ett par dimmiga klippor. Att det inte var så mycket att se spelar ingen roll tycker jag. Det är grejen, att runda Kap horn. :banana

I dag var vi i land på Falklandsöarna. Ett mycket trevligt och rofyllt ställe. Väldigt engelskt fast ändå inte. Deras bilpark bestod till mer än hälften av Land Rovers. Land Rovers var man än tittade, i alla färger och former.

På Falkland ligger det kvar runt 35.000 minor sen kriget. Dessutom finns det över 30.000 får på ön. Jag ser en plan. Bäääh, bäääh, bäääh, KABOOM! :tungan

Bilder, såklart. De tre första bilderna har Sara tagit. :tummenupp

1. Amalie glacier
2. Pingviner i massor
3. Pingviner i närbild
4. Ushuaia
5. Som sagt, världens ände...
6. Falklandsöarna.
 

Bifogat

  • Resize of IMG_1508.JPG
    Resize of IMG_1508.JPG
    56.7 KB · Visningar: 113
  • Resize of IMG_1406.JPG
    Resize of IMG_1406.JPG
    52.6 KB · Visningar: 109
  • Resize of IMG_1399.JPG
    Resize of IMG_1399.JPG
    55.7 KB · Visningar: 101
  • Resize of DSCF0344.JPG
    Resize of DSCF0344.JPG
    70.4 KB · Visningar: 115
  • Resize of DSCF0281.JPG
    Resize of DSCF0281.JPG
    101.3 KB · Visningar: 106
  • Resize of DSCF0216.JPG
    Resize of DSCF0216.JPG
    39.2 KB · Visningar: 118

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
På Falkland ligger det kvar runt 35.000 minor sen kriget. Dessutom finns det över 30.000 får på ön. Jag ser en plan. Bäääh, bäääh, bäääh, KABOOM! :tungan

Haha. Inte särskilt snällt men säkert effektivt :tungan

Snygga bilder. Ser inte alls dumt ut. Fast vi har det kanon här hemma också. Underbara +5 grader och ett härligt regn :rolleyes:
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Dags att uppdatera lite…

I går var vi i Buenos Aires och två veckor har passerat sen påmönstring. Sara skulle ju bara vara med en kryssning så efter två veckor som jag tyckte gick alldeles för fort satte sig Sara på en Air Franceflygmaskin med riktning på europa. Mycket trevligt att ha henne ombord. :nicka

Härförleden låg vi i Puerto Madryn i Argentina. Vi gick i land för att få oss något att äta. På väg i land passerar vi bulben där två sjölejon krupit upp för att ligga och sola. Jag färstår inte riktigt hur de kan tycka det var skönt att ligga på en järnbubbla i flera timmar, men de såg ut att tycka det var ganska trevligt där de låg.

I förgår var vi i land i Montevideo, Uruguay. Inte för att jag har blivit någon Uruguayexpert, men innan jag varit där visste jag i stort sett bara namnet på huvudstaden och var landet låg. Med andra ord ett land som blivit ganska undanskymt. Vi tog en taxiresa med en mycket trevlig och snackig taxichaffis som guidade oss genom Montevideo och berättade lite om sitt land. Taxichaffisen stannade till och med och bjöd oss på kaffe helt utan några krav att vi skulle betala. Han fikade säkert efter den dricks han senare också fick, men det visste han inte.
Så, är det någon som behöver en bra guide och taxichaffis i Uruguay, har jag nummer till Jose Luis Morales. :tummenupp

I Montevideo passade vi även på att äta i en gammal järnvägsstation. Det var nog några år sedan det gick några tåg där, utan nu var det mat som gällde. I lokalen hade de säkert 50 små grillrestauranger. De eldade grillarna med ved så det luktade mysigt och smakade riktigt grillat. Köttbiten jag fick in var ordentlig och jag insåg att om jag skulle orka allt kött var jag tvungen att låta bli potatisen och bara äta kött. Och mätt? Jodå, det blev jag. :)
 

Bifogat

  • Resize of IMG_2309.JPG
    Resize of IMG_2309.JPG
    73.9 KB · Visningar: 136
  • Resize of IMG_2299.JPG
    Resize of IMG_2299.JPG
    68.2 KB · Visningar: 154
  • Resize of IMG_2297.JPG
    Resize of IMG_2297.JPG
    81.1 KB · Visningar: 141
  • Resize of IMG_2240.JPG
    Resize of IMG_2240.JPG
    87 KB · Visningar: 164

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Hej Per.

Har missat lite på RoH på sista tiden :rodnar (en j-a massa jobb...)

Kul läsning... här hemma är det som vanligt, j-a skitvinter...

Kul att läsa om Saras examen... grattis Sara... Susse hälsar (nu är ni kollegor:tummenupp )

Vi hörs...
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Förra gången vi passerade Kap Horn tyckte jag inte att det var speciellt imponerande eller så mycket att se. Då var det förvisso dimma och taskigt väder så man såg inte så mycket. :gnissla
Vid dagens passage, för en timme sen, var solen uppe, det blåste (nåja) inte så mycket och sikten var utomordentlig.
Kap Horn är faktiskt ganska häftigt trots allt. Ushuaia lär ju ligga vid världens ände. Hornet ligger då rimligtvis bortanför världens ände. Synd att Sara inte var med idag, för idag var det en riktigt bra passage. :)

Precis vid Hornet gränsar tre oceaner; Atlanten, Stilla Havet och Södra ishavet. Under åren innan kanalen, när det enda sättet att ta sig från Atlanten till Stilla havet eller tvärtom var att gå runt Hornet kan jag tänka mig att det var lite rock N roll att runda och många är de fartyg som förlist i området. Många är de sjömän som satt livet till i sina försök att runda och enligt sägnen reinkarneras de som albatrosser. De är det gott om här och de är imponerande att se där de glidflyger hur länge som helst med sina 2 meter i vingspann.

Bilder, såklart:
 

Bifogat

  • Resize of IMG_1679.JPG
    Resize of IMG_1679.JPG
    35.4 KB · Visningar: 138
  • Resize of IMG_1673.JPG
    Resize of IMG_1673.JPG
    36.1 KB · Visningar: 170
  • Resize of IMG_1637.JPG
    Resize of IMG_1637.JPG
    30.6 KB · Visningar: 101
  • Resize of cut of IMG_1586.jpg
    Resize of cut of IMG_1586.jpg
    68.4 KB · Visningar: 528

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Var ett tag sen nu, men här kommer det lite bilder och ett livstecken från mig!

Tre bilder. De två naturbilderna är tagna förra gången vi var på väg in till Ushuaia. Det var en helt fantastisk dag, med bleke och strålande sol. Vyerna gör sig såklart inte som på riktigt men det var "vykortsvyer..."

Bilden på statyn kommer från Ushuaia, vid ett ställe som heter "Plaza del isla Malvinas", fritt översatt Malvinasöarnatorget. Så, vad sjutton är då isla Malvinas? När jag var i land första gången i Ushuaia såg jag i en souvenirbutik en Argentinsk karta över sydamerika. Nere, öster om fastlandet stod det vid en ögrupp "isla Maldivas" och att det tillhörde Argentina. Hm, tänkte jag, där borde ju Falklandsöarna ligga. Jo, det är Falklandsöarna! Saken är bara den att på alla kartor ritade av Argentina så skriver de att öarna tillhör dem! Knasbollar! :rolleyes:
 

Bifogat

  • Resize of IMG_1697.JPG
    Resize of IMG_1697.JPG
    31.5 KB · Visningar: 105
  • Resize of IMG_1702.JPG
    Resize of IMG_1702.JPG
    23 KB · Visningar: 84
  • Resize of IMG_2380.JPG
    Resize of IMG_2380.JPG
    70.5 KB · Visningar: 99

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Absinth?? vad är det?? har jag aldrig hört talas om... :rolleyes:
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
För en tid sen satt jag och funderade på vad jag kunde odla i den kruka jag hade i hytten och med den påsen blomjord jag också hade där. :va

Tomater! Givetvis. I officersmässen samma dag tog jag en tomatskiva och pillade ur sex små frön som jag lät ligga och torka. När de var torra pillade jag ner de i jorden, vattnade och satte på lite plastfolie. Det var en vecka sen ungefär. I går morse såg jag att det var två små, kanske tre millimeter höga skott som började bryta genom jorden. I dag har de två små skotten från i går vuxit till cirka 2 centimeters höjd och de andra 4 fröna har så sakta börjat gro.
Dagtid står de i fönstert i min hytt och solar, och nattetid står de ovanpå kylskåpet och gosar sig i värmen där.

Jag ska intsruera min avlösare att ta hand om plantorna så när jag kommer tillbaka kanske jag kan äta egenodlade tomater där plantan har passerat Kap Horn, Ekvatorn och Panamakanalen! :banana

Finns det ingen tomatsmiley?
 

Bifogat

  • Resize of IMG_2504.JPG
    Resize of IMG_2504.JPG
    65.6 KB · Visningar: 72
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Köpt
För en tid sen satt jag och funderade på vad jag kunde odla i den kruka jag hade i hytten och med den påsen blomjord jag också hade där. :va

Tomater! Givetvis. I officersmässen samma dag tog jag en tomatskiva och pillade ur sex små frön som jag lät ligga och torka. När de var torra pillade jag ner de i jorden, vattnade och satte på lite plastfolie. Det var en vecka sen ungefär. I går morse såg jag att det var två små, kanske tre millimeter höga skott som började bryta genom jorden. I dag har de två små skotten från i går vuxit till cirka 2 centimeters höjd och de andra 4 fröna har så sakta börjat gro.
Dagtid står de i fönstert i min hytt och solar, och nattetid står de ovanpå kylskåpet och gosar sig i värmen där.

Jag ska intsruera min avlösare att ta hand om plantorna så när jag kommer tillbaka kanske jag kan äta egenodlade tomater där plantan har passerat Kap Horn, Ekvatorn och Panamakanalen! :banana

Finns det ingen tomatsmiley?

Har du typ inget jobb att sköta...... Jag vill inte läsa att du sitter och myser och odlar tomater. :mad: :)
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Snacka om självförnekelse, ungefär på samma nivå som när 996D säger, "Absinth? Nä, det är inte farligt att dricka några shots sånt."

Ehhrrmmm...nä, jag kan inte påstå att det är farligt! *visslar* Gott är det med! :drool

Absinth?? vad är det?? har jag aldrig hört talas om... :rolleyes:

...ooo...näää..inte alls. :rolleyes:

Hahahahaha tomatodling ombord.. låter toppen.

Kanske ngt för dig? Istället för krukan så lägger du dem i ett D300 hus.... :hihi
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
För en tid sen satt jag och funderade på vad jag kunde odla i den kruka jag hade i hytten och med den påsen blomjord jag också hade där. :va

Tomater! Givetvis. I officersmässen samma dag tog jag en tomatskiva och pillade ur sex små frön som jag lät ligga och torka. När de var torra pillade jag ner de i jorden, vattnade och satte på lite plastfolie. Det var en vecka sen ungefär. I går morse såg jag att det var två små, kanske tre millimeter höga skott som började bryta genom jorden. I dag har de två små skotten från i går vuxit till cirka 2 centimeters höjd och de andra 4 fröna har så sakta börjat gro.
Dagtid står de i fönstert i min hytt och solar, och nattetid står de ovanpå kylskåpet och gosar sig i värmen där.

Jag ska intsruera min avlösare att ta hand om plantorna så när jag kommer tillbaka kanske jag kan äta egenodlade tomater där plantan har passerat Kap Horn, Ekvatorn och Panamakanalen! :banana

Finns det ingen tomatsmiley?


Tomater... Jo säkert. Vi vet nog allt vad du odlar!!

:nicka :nicka

Absinthbär är det där! :fakta :nicka


Tomater my a**...


:tungan
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top